logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

خواص مهم کره حیوانی کدامند ؟

خواص کره حیوانی چیست

استفاده از کره حیوانی چه فوایدی برای بدن دارد ؟

خواص کره حیوانی دکتر قشلاق

 

 

در حقیقت کره یا روغنی حیوانی از چربی موجود در شیر گاو، گوسفند و بز به دست می آید و مقدار روغنی که در خود ذخیره می کند حدود ۲ تا ۹۹٫۸ درصد است که ۸۰ درصد آن از چربی و بقیه را آب تشکیل داده است، در واقع در ساخت کره، بخش چربی شیر از پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها جدا می شود. در این مقاله از سایت دکتر قشلاق به بررسی خواص و فواید کره حیوانی خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید …

پد سلولوزی دستگاه جوجه کشی

این ماده غذایی شامل ۴۰۰ اسید چرب متفاوت است، که حدود ۷۰ درصد از این اسیدها شامل اسیدهای اشباع و ۲۵ درصد آن اسیدهای غیراشباع هستند. همچنین چیزی که بسیار حائز اهمیت است، وجود انواع ویتامین های خاص و مهمی ست که در این چربی ها به مقدار کافی حل  و قابل استفاده برای بدن شده اند.

جالب است بدانید روغن حیوانی گوسفند، از کلسترول بالاتری برخوردار می باشد، همچنین گفته می شود این روغن دارای عمر طولانی مدتی ست و حتی می تواند به مدت یک قرن باقی بماند.

توجه کنید این روغن در برابر گرما مقاوم است و می تواند تا حدود ۲۵۰ درجه مقاومت نماید، مخصوصا در زمان پخت و پز.

بسیاری از افراد نسبت به خوردن کره ی حیوانی علاقه ی باور نکردنی دارند، ولی به خاطر تاثیرات مضری (کلسترول) که برای سلامتی دارد تا حد ممکن از خوردن آن اجتناب می کنند، اما توجه کنید این باوری اشتباه است و بی دلیل موجب نگرانی شما شده است.

در حقیقت کره عمدتا با چربی ها ادغام شده است اما نه با چربی هایی که برای سلامتی مضر هستند، بلکه با چربی هایی که برای سلامتی انسان ضروری هستند. در مقاله ی دکتر قشلاق ما قصد داریم شما عزیزان را با خصوصیات بی نظیر کره ی حیوانی آشنا سازیم و از تاثیرات مضر و مفید آن مفصلاً با شما سخن نماییم..

به یاد داشته باشد که کره جزو آن دسته از مواد لبنی می باشد که معمولا از سرشیر گرفته می شود. اگر سرشیر را خوب هم بزنیم پوسته یا پرده‌ای که گلبول های چربی را پوشانده است پاره می شود و با چسبیدن دانه های چربی به هم، کره تشکیل می گردد.

کره ی حیوانی نسبت به کره ی  پاستوریزه، از چربی پایینی برخوردار است و به راحتی قابل هضم در بدن می باشد، همچنین روغنی که در کره ی حیوانی موجود می باشد، باعث کاهش کلسترول در روده می شود، پس دیگر نیاز نیست از خوردن این ماده ی مغذی و لذیذ اجتناب نمایید. در حقیقت این خواص مثبت کره عمدتا به خاطر وجود مقدار موثر ویتامین های  A.D.K.E و مواد معدنی چون  منگنز، مس، روی، ید و … که به میزان فراوان یافت می شود.

در یک پروژه تحقیقاتی بر روی گروهی از بیماران قلبی، کره حیوانی و مارگارین را امتحان کردند و به این نتیجه رسیدند که مارگارین، خطر حمله ی قلبی را افزایش می دهد ولی برعکس “کره ی حیوانی هیچ‌گونه اثر بدی را تشدید نمی کند”.

همچنین طبق مطالعات انجام شده، ثابت شد که مصرف بالای چربی‌های لبنی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را ۶۹% کاهش می‌دهد و احتمالاً این به خاطر مصرف بالای ویتامین K2 می باشد.

فراموش نکنید که کره ی حیوانی سرشار از اسید بوتیریک ( یک نوع اسید چربی) است که با کاهش التهاب روده و معده سبب بهبودی کامل سیستم گوارشی می گردد. همچنین از جمع شدن اسید معده به شدت جلوگیری کرده تا در هنگام هضم غذا مشکلی برای معده به وجود نیاید.

همانطور که کره ترکیبی از چربی هاست، در حقیقت یک خوراکی با کالری بالا هم حساب می شود و کالری ای که در آن به کار رفته به اندازه ای ست که با انرژی موجود در یک موز به رقابت پرداخته است.

جالب است بدانید کره ی حیوانی جزو آن دسته از ترکیبات شیمیایی ست که کاملا دیر هضم بوده و تا مدت زمان زیادی می تواند فرد را سیر نگه دارد همین موضوع باعث شده است بسیاری از افراد که تمرینات سخت ورزشی انجام می دهند، برای تامین انرژی روزانه و از دست رفته ی خود از کره ی حیوانی تغذیه نمایند.

همچنین خوردن کره ی حیوانی برای افرادی که بیماری یا یک جراحی سخت را پشت سر گذاشته اند و حتی مادرانی که زایمان انجام داده و فارغ شده اند به شدت توصیه می شود از این ماده ی مقوی و پرخاصیت بهره گیری نمایند تا باعث  بهبودی و کاهش میزان قابل توجهی از بی حالی، ضعف و کسالتشان گردد.

کره ی حیوانی دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین های محلول در چربی مانند A و D می باشد که در پخت و پز محصولاتی مانند نان، سس‌ها‌، انواع سرخ کردنی ها و از همه مهم تر در صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چربی موجود در کره حیوانی برای افزایش وزن بسیار مناسب می باشد بنابراین کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند می توانند از این کره به مقدار مطلوب استفاده نمایند.

همانطور که اشاره شد رعایت حد اعتدال بسیار ضروری ست، بدین معنی که اگر به مقدار زیادی از این منبع غذایی مصرف گردد، ممکن است فرد را با مشکلات قلبی روبرو نماید.

اخطار : لازم است بدانید، کره داغ مقدار زیادی از ویتامین‌های خود را از دست می دهد و ضمنا جذب آن برای بدن دشوار می شود. بهترین نحوه ی مصرف کره ی حیوانی، به صورت تازه و خام می باشد.

نتیجه گیری:

در پایان باید تکرار کنیم بر خلاف تفکرات رایج، کره ی حیوانی غذای سالمی ست که مصرف اندک تا معتدل آن نه فقط تاثیر بدی ندارد، بلکه خالی از لطف هم نیست. اما بهتر است کمی هم به موارد احتیاطی و توصیه های پزشکی در این مورد دقت و توجه کافی داشته باشید:

  • بهتر است در هنگام تهیه ی کره به ساختار ظاهری آن بسیار توجه نمایید، مطمئناً کره ای که دارای دانه های سفید رنگ باشد ناسالم است و سرشار از کازئین(فسفو پروتئین) و قطرات شیر منجمد شده می باشد که پس از یک روز یقیناً فاسد خواهد شد.
  • به هیچ وجه در خوردن کره ی حیوانی زیاده روی نکنید زیرا با سیری بیش از حدی که ایجاد می کند باعث کم اشتهایی، ضعف و سستی معده می شود.
  • اسیدهای چرب اشباع شده ی موجود در کره، باعث می شود کلسترول بد خون بالا برود و درواقع این کلسترول اضافی با ایجاد رسوب در عروق بدن باعث تنگی شریان‌ها شده و از خون رسانی به اعضای مختلف بدن جلوگیری می نماید.

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*