logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آسانترین روش برای تهیه ی کره خانگی

طرز تهیه کره در خانه

تهیه کره خانگی به آسانترین روش

درست کردن کره در داخل خانه

آیا می دونستید کره ای که شما از بیرون تهیه می کنید، حاوی شیر پاستوریزه، چربی و مواد نگهدارنده است، که زیاد جالب نیست و مزه ی دهان شما را از طعم لذیذ و خوشمزه کره ی محلی دور می نماید؛ اما اگر خودتان این کار را انجام دهید و کره را در منزل تهیه نمایید، می توانید علاوه بر چشیدن طعم خوشمزه اش، یک ماده ی کاملا مغذی را مهمان سفره هایتان نمایید.

جالب است بدانید در گذشته برای تهیه ی کره خانگی، شیر را می گذاشتند بماند تا خامه بر سطح آن جمع شود، سپس خامه را از شیر جدا می کردند و در جایی قرار می دادند که طی فرآیندهای طبیعی، باکتری تولید کننده اسید لاکتیک، خامه را ترش کند.

پس  از اینکه خامه غلیظ می شد، از روش های مختلفی برای تکان دادن خامه یا هم زدن آن استفاده می نمودند تا مایع از لسیتین جدا شده و کره حاصل گردد.

دستگاه جوجه کشی آرکام 336 تایی

تفاوت آشکاری که بین کره های امروزی و گذشته رویت می شود، نحوه درست کردن آن است؛ به طوریکه در قدیم کره را از خامه ی ترش شده درست می نمودند و اکنون بالعکس کره را از شیر شیرین یا به اصطلاح  ترش نشده تهیه می کنند.

خواص کره خانگی :

حال بهتر است کمی بیشتر در مورده خاصیت و تشکیل این ماده ی معدنی و مقوی صحبت نماییم :

در حقیقت کره روغنی ست ناگداخته، که از ماست چکیده، خامه ی شیر و دوغ گرفته می شود. فراموش نکنید؛ کره منبع مهمی از انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین A می باشد که سرشار از انرژی ست و خوردن آن خالی از لطف نیست.

این ماده ی مغذی، یک نوع چربی از خانواده ی لیپید هاست که وقتی وارد بدن می شود، نسبت به مواد دیگر به زمان زیادی نیاز دارد تا مقدار انرژی موجود در خودش را آزاد نماید.

آموزش درست کردن کره در خانه :

اگر می خواهید این ماده ی مقوی را در منزل خود تهیه نمایید، باید زمان بیشتری در آماده کردن آن صرف نمایید، ما در این مقاله قصد داریم “تهیه ی کره ی خانگی به وسیله ی خامه ی شیر” را به شما عزیزان آموزش دهیم پس لطفا همراهمان باشید.

بهتر است قبل از گرفتن کره، خامه ی شیر را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت خنک نگه دارید، زیرا با این کار مولکول های چربی سفت می شوند و به راحتی خرد و شکننده می گردند.

پس از اینکه خامه سفت و خنک شد، آن را بیرون از یخچال قرار داده و اجازه دهید دمایش مطابق با دمای محیط شود؛ یعنی بین ۵۵ تا ۶۰ درجه ی فارنهایت باشد که می توانید به وسیله ی دماسنج اندازه گیری نمایید.

حال مقداری نمک به خامه اضافه کرده و هر دو را درون غذاساز بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه شروع به هم زدن نمایید، به یاد داشته باشید که در ابتدا خامه ی مخلوط شده ضخیم می‌شود، اما بعد از چند لحظه کره و قسمت شیری‌ مانند آن از هم جدا می‌شود.

توجه کنید پس از اینکه کره و قسمت شیری از هم جدا شدن، کره ی موجود در اطراف ظرف را به آرامی جمع کنید و درون ظرف تمیزی قرار دهید، فقط دقت نمایید که کره کاملا از قسمت شیری جدا شده باشد، در غیر این صورت باید از یک صافی تمیز برای این کار استفاده نمایید.

البته خواهید دید که کره در هنگام جداسازی، ممکن است مقداری مایع درونش جمع شده باشد که جای نگرانی نیست، شما می توانید به راحتی با یک قاشق کمی کره را فشار دهید و باعث خروج مایع موجود از آن شوید.

در آخر کار شما می توانید کره هایی را که تهیه نمودید، در ظرفی تمیز قرار داده و به مدت چند ماه از آن استفاده نمایید، همچنین می توانید این کره ها را به صورت قالب های تزئینی مختلف همانند توپی، ستاره، ماه و … در آورید و زیبایی خیره کننده ای به سلف سرویس صبحانه تان تقدیم نمایید.

قابل توجه است، افرادی که دستگاه غذاساز ندارند هم ،می توانند خامه ی آماده شده را به وسیله ی یک پارچه ی توری به درون ظرف بریزند تا وقتی کره از درون پارچه شروع به بیرون آمدن می کند با استفاده از یک قاشق چوبی، دیواره های ظرف کره گیر که آغشته به کره شده است را  بتراشند تا با انجام این کار از هدر شدن کره جلوگیری نمایند .

نکته هایی در مورد نگهداری کره خانگی :

حال که تا حدودی در مورد کره و روش های تهیه کردنش آموختیم، اکنون بهتر است کمی هم از تکنیک های نگهداری این ماده ی پر خاصیت در یخچال صحبت نماییم تا بتوانیم به موقع از فاسد شدن آن جلوگیری به عمل آوریم.

  • ابتدا کره را در بیرون از یخچال می گذاریم تا کمی نرم شود، ولی نه به میزانی که ذوب شود.
  • سپس مقداری کره به اندازه ی نیم سانت، داخل فریزر می ریزیم و به وسیله ی دست یا یک وردنه آن را به طور یکسان صاف می نماییم.
  • درب پلاستیک را به سمت بیرون تا می کنیم
  • با یک خط کش فلزی یا یک چاقوی تیز کمی فشار به کیسه وارد می کنیم و کره را به ۹ تا ۱۲ قسمت ساوی تقسیم می نماییم، (توجه داشته باشید هدف از این کار بریدن کره نیست فقط می خواهیم جای رد چاقو روی پلاستیک بمونه)
  • پس از انجام مراحل ذکر شده، کره را در فریزر قرار می دهیم تا کاملا سفت شود و در هنگام استفاده به راحتی با خط های ایجاد شده جدا شده و در بشقاب سرو گردد.

اخطار : کره به دلیل داشتن حداکثر ۱۶ درصد آب، می تواند در برابر فساد بسیار حساس باشد، پس به همین دلیل حتما باید آن را در فریزر با دمای منفی ۱۸ سانتی گراد نگهداری کنید نه درون یخچال.

اگر کره را در شرایط بد محیطی نگهداری نمایید، ممکن است کپک بزند و یا در صورت کپک نزدن مطمئناً در طعم، بو و رنگش رخنه ایجاد می شود و سبب افت شدید کیفیت آن خواهد شد.

تمام این مراحل باید ظرف مدت ۴۵ دقیقه انجام شود. زمانی که هوا گرم است، تهیه کره با توجه به بالا رفتن دمای خامه کار سختی است. بهتر است در فصل های گرم تهیه ی کره را از صبح هنگام شروع نمایید تا دچار مشکل نگردید.

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*