logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

در حین خرید سردخانه جسد به چه نکاتی باید توجه شود؟

راهنمای خرید سردخانه جسد

سردخانه جسد یکی از دستگاه های کاربردی در بیمارستان ها، پزشک قانونی، مساجد روستایی و شهری و آرمستان ها و غسالخانه ها و … می باشد. در حقیقت بدن انسان بعد از مرگ به سرعت تجزیه و تحلیل می شود. در نتیجه این تجزیه شدن، واکنش های شیمیایی رخ میدهد که بوی بسیار نامطبوعی از آن منتشر میشود.

اما در صورتیکه میت در یک محیط سرد قرار بگیرد، سرعت واکنش های شیمیایی کند شده و جسد به صورت موقتی و یا طولانی قابل نگه داری خواهد بود. در برخی موارد ممکن است جسد مرده تا زمان تدفین چند روزی نیاز به نگه داری داشته باشد، لذا در این مواقع از سردخانه مخصوص جسد استفاده میشود. در این نوشتار از وب سایت دکتر قشلاق، یک راهنمای کامل برای خرید سردخانه جسد آماده نموده ایم که پیشنهاد میشود آن را مطالعه بفرمایید.

راهنمای خرید سردخانه جسد

انواع سردخانه جسد

سردخانه میت با توجه به تعداد کابین های آن در انواع تک کابین، دو کابین، سه کابین و … طراحی میشوند. این دستگاه ها دارای دو مدل کلی بالای صفر و زیر صفر می باشد. سردخانه جسد بالای صفر برای نگه داری موقت و چند روزه میت کاربرد دارد. در حالیکه در سردخانه جسد زیر صفر، میت برای مدت طولانی قابل نگه داری است.

برد جوجه کشی H3 | برد دستگاه جوجه کشی خانگی

قیمت این دستگاه نیز بستگی به مدل و ظرفیت آن دارد. به طور معمول هر چقدر ظرفیت دستگاه بالاتر برود، توان موتور سرمایشی دستگاه و قیمت نهایی آن نیز افزایش پیدا میکند. در بیمارستان ها، سردخانه جسد در ابعاد بسیار بزرگ و با تعداد کابین بالا طراحی میشوند که به آن سردخانه مرکزی گفته میشود. سردخانه جسد تک کابیت نیز بیشتر در روستاها مورد استفاده قرار میگیرد.

نکات لازم به هنگام خرید سردخانه جسد

توجه به کیفیت ساخت، نوع قطعات، جنس بدنه و همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش لازمه یک محصول با کیفیت و تضمین شده میباشد. در خصوص خرید سردخانه جسد نیز می بایست این موارد رعایت شده باشند تا محصول تولیدی عملکرد مناسب و طول عمر بالایی داشته باشد. اگر بخواهیم به مهمترین ریز نکات یک سردخانه جسد اشاره کنیم، این نکات شامل موارد زیر خواهد بود:

جنس بدنه:

بدنه هر دستگاه به نوعی دوام محصول را در برابر رطوبت و زنگ زدگی و ضربه و خش حفظ می کند. بدنه دستگاه سردخانه میت نیز می بایست از متریال با کیفیت ساخته شده باشد. بهترین بدنه برای ساخت سردخانه جسد، استیل نگیر و خالص می باشد که به هیچ وجه دچار خوردگی و پوسیدگی نمیشود. همچنین نظافت این نوع بدنه ها بسیار راحت میباشد. در نظر داشته باشید که سردخانه جسد با بدنه گالوانیزه رنگی نیز قابل تولید است که قیمت آن ارزان تر می باشد.

عایق بندی بدنه:

در تجهیزات سرمایشی، عایق بندی کامل بدنه دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه عایق بندی کامل باعث می شود دما در داخل کابین دستگاه به خوبی کنترل شود و همچنین سیستم سرمایشی دستگاه کمتر به فشار بیافتد. در نتیجه عمر مفید قطعات دستگاه حفظ میشود و دستگاه انرژی کمتر و برق مصرفی کمتری خواهد داشت. فوم تزریقی با ضخامت کافی می تواند گزینه مناسبی برای عایق بندی بدنه این نوع دستگاه ها باشد. لازم به ذکر است که در ساخت یخچال های خانگی نیز بیشتر از عایق فوم تزریقی به دلیل کارمدی آن استفاده میشود.

برانکارد:

در سردخانه جسد می بایست هر کابین برانکارد مخصوص به خود را داشته باشد. همچنین این برانکارد باید قابلیت جدا شدن از دستگاه را داشته باشد تا کاربر بتواند به راحتی میت را به داخل دستگاه انتقال دهد و یا از آن بیرون آورد. همچنین بهترین جنس برای دوام و شست شوی بهتر برانکارد، جنس استیل می باشد.

سیستم کنترلی سردخانه جسد:

برای تنظیم و نمایش دمای داخل سردخانه جسد، لازم است که دستگاه دارای ترموستات و نمایشگر دیجیتالی باشد. سیستم های کنترلی سردخانه جسد معمولا بسیار ساده طراحی میشوند. ناگفته نماند که در سردخانه جسد چند کابین، هر طبقه باید کلید کنترل مخصوص به خود را داشته باشد. در غیر اینصورت در کابین های خالی نیز سرما ایجاد خواهد شد که این نیز باعث کاهش عمر مصرفی سیستم سرمایشی و همچنین افزایش مصرف برق دستگاه خواهد گردید.

فن:

در هر کابین سردخانه جسد می بایست یک فن با کیفیت نصب شده باشد تا سرما را در تمام کابین پخش کند. فن های دور بالا ساخت دمنده می توانند در این زمینه عملکرد مطلوبی از خود ارائه بدهند.

سیستم سرمایشی دستگاه:

موتور سرمایشی مورد استفاده در ساخت سردخانه جسد از نوع موتورهای یخچالی می باشد. لازم است که توان و قدرت کمپرسور دستگاه با ظرفیت آن سازگار باشد. موتورهای دانفوس، کالترون، تکامسه از جمله برندهای نام آشنا و معتبر در بازار هستند که برای سیستم سرمایشی سردخانه جسد ایده آل می باشند.

موتور سردخانه جسد

درب سردخانه جسد و یراق آلات آن:

یکی از قطعات مهم سردخانه جسد، درب و یراق آلات آن می باشند. سردخانه جسد چند کابین در طرح های مختلفی ساخته میشوند. بعنوان مثال سردخانه جسد ۶ کابین در طرح دو درب و هر درب سه طبقه و یا سه درب و هر درب دو طبقه و یا شش درب مجزا ساخته میشود. بهتر است که هر کابین درب مخصوص به خود را داشته باشد.

در این صورت هم شناسایی جسد ها راحت تر خواهد بود و هم اینکه مصرف انرژی دستگاه بهینه تر میشود. همچنین یراق آلات مورد استفاده نظیر دستگیره و لولا باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشند تا در اثر باز و بسته شدن زیاد درب دستگاه، فرم اصلی خود را از دست ندهد. افزون بر این عایق بندی و درزبندی درب دستگاه نیز می بایست به صورت کامل تأمین شده باشد.

اصولا از یک نوار پلاستیکی برای دربندی درب سردخانه جسد استفاده میشود. در ساخت سردخانه جسد درب ها به صورت مگنتی و یا به صورت دستگیره چفت شونده قابل طراحی می باشند.

گارانتی و خدمات پس از فروش:

در خرید سردخانه میت می بایست به گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه نیز توجه نمود. چراکه اگر قطعه نیاز به تعویض و یا تعمیر داشته باشد، باید تولید کننده بتواند آن قطعه را برای خریدار فراهم نماید. در غیر اینصورت ممکن است قطعه یدکی سازگار با دستگاه در بازار یافت نشود و دستگاه قابل تعمیر و یا سرویس نباشد. لذا خرید سردخانه جسد را از یک تولید کننده معتبر و با سابقه چندین ساله انجام دهید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*