logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راهنمای خرید یخساز | تشریح قطعات یخساز

راهنمای خرید یخساز

چگونه یک یخساز مناسب انتخاب کنیم ؟

با آغاز فصول گرم سال نیاز به استفاده از یخ حبه ای در بین عموم مردم به شدت افزایش پیدا میکند. یخ های حبه ای بخصوص در داخل نوشیدنی ها استفاده ی بسیار گسترده ای دارد . اگر کاربر نیاز به تولید تعداد یخ حبه ای زیادی و یا تولید متمادی آن باشد نیازمند تهیه ی دستگاه یخ ساز خواهد بود .

یخ ساز ها دستگاههایی با ظرفیت های مختلف می باشند که توانایی تولید یخ در اندازه های مختلف را دارند . انواع مختلف یخ ساز های معمول شامل یخ ساز های حبه ای ، یخ ساز های پولکی ، یخ ساز های قالبی می باشند .

کاربر پیش از خرید باید نیاز خود از خرید را مشخص و براساس ان اقدام به خرید نماید . در بسیاری از کافی شاپ ها و رستوران ها از یخ ساز های حبه ای استفاده می شود در حالی که در فروشگاه های نگهداری ماهی ، گوشت و … از یخ های پولکی استفاده می شود .

یخساز های رومیزی :

یخساز های رومیزی که توانایی تولید یخ های حبه ای دارند بیشتر برای استفاده در کافی شاپ ها ، رستوران ها و حتی مصارف خانگی طراحی و تولید می شوند.

اینورتور 1200 وات

دستگاه یخساز رومیزی

بدنه و عایق بندی :

با توجه به استاندارد تولید دستگاه های سرمایشی ، بدنه ی دستگاه یخ ساز بایستی از جنس استیل ضدزنگ باشد . چنین بدنه ای امکان شستشوی کامل را به کاربر می دهد و از سویی دیگر امکان زنگ زدگی دستگاه را به صفر می رساند.

همچنین طراحی دستگاه های یخساز کوچک باید به گونه ای باشد که توانایی خنک نگهداشتن یخ های داخل مخزن دستگاه را داشته باشد . در این صورت کاربر بدون صرف وقت و سریع امکان استفاده از یخ را خواهد داشت . از این رو در مدل های بروز یخساز ها از بدنه ی داخل ABS بسیار فشرده استفاده میشود که علاوه بر افزایش سطح بهداشتی دستگاه در عایق بندی دستگاه نیز بسیار موثر عمل می نماید.

موتور :

موتور دستگاه از دیگر قسمت های بسیار مهم در یخساز های رومیزی می باشد . موتور علاوه بر توانایی های سرمایشی بایستی عملکردی بیصدا داشته باشد تا کمترین تاثیر را بر محیط اطراف خود بگذارد . در نمونه های مدرن دستگاه های یخساز از موتورهایی با توانایی کارکرد با گاز مبرد R134a  بهره گرفته می شود .

این موتورها بسته به ظرفیت دستگاه دارای قدرت های مختلفی می باشند که کاربر در زمان خرید باید توجه ویژه ای به این مورد نماید . همچنین استفاده از سیستم خنک کننده ی مناسب برای خنک کردن موتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه در عملکرد مناسب و ۲۴ ساعته ی ان نیز تاثیر بسیاری می گذارد.

آب ورودی :

بسیاری از نمونه های رومیزی به دلیل ابعاد کوچکی که دارند فاقد ورودی آب شهری می باشند. در این صورت کاربر باید به صورت دستی اقدام به پر کردن مخزن آب دستگاه کند و دستگاه به صورت اتوماتیک آب داخل مخزن را مکش خواهد کرد .

در برخی نمونه ها نیز ورودی آب شهری وجود دارد . وجود چنین ورودیی علاوه بر اینکه پروسه ی پر کردن دستی مخزن را از رده خارج می کند، امکان اتصال دستگاه به ابزارهای تصفیه ی آب را نیز فراهم می کند . در نتیجه کاربر به راحتی قادر به تهیه حبه ی یخ با آب تصفیه شده خواهد بود .

شیر تخلیه :

پس از برداشت یخ از مخزن ، مقداری آب در کف مخزن یخ باقی می ماند . این آب اضافی حتما باید تخلیه شود که در دستگاه ها یخساز مدرن شیر تخلیه ای به منظور تخلیه ی آب اضافی قرار داده می شود .

تولید یخ های طعم دار :

تولید یخ های طعم دار یکی از ویژگی هایی می باشد که برخی از کاربران بخصوص صاحبان کافی شاپ ها در پی آن هستند . در دستگاه هایی با چنین قابلیتی ، آب میوه در بخش مخزن دستگاه قرار میگیرد و دستگاه آن را به حبه های کوچک یخ تبدیل می کند .

یخساز های صنعتی :

یخسازهای صنعتی نیز در چندین نمونه ی مختلف تولید می شوند . برخی از این یخساز ها نیز یخ های حبه ای شفاف تولید می کنند که بخصوص در رستوران های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند.

خرید یخساز صنعتی

بدنه :

بدنه از مهمترین قسمت های دستگاه های یخساز صنعتی می باشد . بر اساس استانداردهای بین المللی بهداشتی بدنه ی یخساز ها و به طور کلی تمامی ابزارهای صنعتی که با آب سروکار دارند بایستی از استیل های ضدزنگ ساخته شده باشد تا امکان ورود آلودگی ناشی از زنگ زدگی در دستگاه ها به صفر برسد .

همچنین بدنه و عایق بندی آن باید به گونه ای باشد که امکان نگهداری چندین ساعته ی یخ در داخل مخزن یخ وجود داشته باشد . از این رو از روش های مختلفی همچون فوم های تزریقی با ضخامت های مختلف بدین منظور استفاده می شود .

همچنین در دستگاه های بزرگ باید توانایی انتقال آسان دستگاه نیز در نظر گرفته شود. در چنین مواردی استفاده از چرخ هایی با توانایی حمل چند تنی بهترین انتخاب می باشد .

موتور :

موتور دستگاه با توجه به ظرفیت دستگاه انتخاب خواهد شد . در انتخاب موتور دستگاه باید توجه ویژه ای به گاز مصرفی موتور صورت پذیرد. در صورت انتخاب گاز مناسب علاوه بر عملکردی بی نقص، مصرف انرژی دستگاه نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند .

عملکرد :

عملکرد این دستگاه ها نیز به بایسی به صورت تمام اتوماتیک صورت گیرد . دستگاه دارای ورودی آب شهری خواهد بود. پس از فشردن دکمه ی شروع دستگاه شروع به کار کرده و آب را در مدت زمان اندکی به یخ حبه ای تبدیل می کند .

این یخ در مخزن دستگاه قرار داده میشود و کاربر به راحتی امکان برداشت یخ را همزمان با تولید آن نیز خواهد داشت . پس از تخلیه ی مخزن ، آب باقی مانده توسط شیر تخلیه ی موجود در دستگاه تخلیه می شود .

در دستگاه های یخساز صنعتی ، استفاده از استیل ضدزنگ در بدنه ی داخلی دستگاه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در کاربر به صورت مرتب و در جهت بهداشت یخ های تولید باید اقدام به شستشو و تمیز کردن دستگاه نماید.

یخساز های صنعتی پولکی :

نوع دیگری از یخ ساز های صنعتی با نام یخساز پولکی موجود می باشند که برای تهیه ی یخهای پولکی با پولک های بسیار ریز کاربر دارند . از این نوع یخ ها در موارد مختلف بخصوص در محل نگهداری گوشت مرغ ، گاو ، ماهی و … در فروشگاه های بزرگ و … مورد استفاده قرار میگیرند .

مکانیزم عملکرد این دستگاه نیز بسیار شبیه به یخساز های حبه ای می باشد .

یخساز های قالبی :

یخسازهای قالبی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند . این یخسازها به منظور تولید یخهایی به اندازه ی قالب های مشخص تولید شده اند . بسیاری از یخساز های قالبی به صورت سفارشی و با توجه به نیاز کاربر تولید می شوند .

یخساز قالبی صنعتی

این یخساز ها در دو نوع یخسازهای ثابت و یخسازهای متحرک تولید می شوند که به نمونه های ثابت کارخانه ی یخسازی نیز گفته می شود .

در خرید این دستگاها باید به موارد زیر توجه شود :

بدنه :

بدنه یخساز های قالبی شامل چندین بخش می باشد . جنس بدنه ی کلی غالبا از گالوانیزه با رنگ پوششی و یا با رنگ اپوکسی می باشد که پوششی پلاستیکی به منظور جلوگیری از زنگ زدگی دستگاه ایجاد می کند .

قسمت هایی از دستگاه که به صورت مستقیم با یخ سرو کار دارند بخصوص قالب ها، بایستی از استیل ضدزنگ تولید شوند چرا که در برخی از موارد این یخها برای مصارف خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند .

موتور :

موتور یخساز های قالبی به دو مدل تولید می شوند : موتور های هرماتیک یا پرسی و موتورهای سمی هرماتیک

موتورهای هرماتیک که در برخی از یخچالها نیز مورد استفاده قرار میگیرند قابلیت تعمیر ندارند و از این رو آنها را موتور های پرسی نامید . این موتور ها اغلب ساخت چین بوده و خرید انها با توجه به عدم تعمیر پذیری و مشکلات دیگر به صرفه نمی باشد.

در مقابل موتورهای سمی هرماتیک قرار دارند که نسل جدیدی از موتورهای سرمایشی می باشند . این موتورها علاوه بر امکان تعمیر پذیری ، مصرف انرژی پایین ، ایمنی بسیار بالاتری، نزدیک به ۸۰ درصد بیشتر نسبت به نمونه ی هرماتیک دارند که میتواند در بلند مدت ارزش خرید آنها را به مراتب بیشتر از پیش نشان دهد .

بهره مندی از تکنولوژی های روز در تولید این دستگاه ها سبب کاهش قابل ملاحظه ی مصرف انرژی در آنها نیز شده است.

محل مورد استفاده :

یخساز های قالبی استفاده ی گسترده ای در صنعت به منظور خنک سازی و … دارد . برای مثال در لنج های ماهیگیری در جنوب کشور که مدت ها بر روی آب قرار دارند و پس از گذشت چندین روز به ساحل برمیگردند، یخ های قالبی از ابزارهای تازه نگه داشتن ماهی های صید شده می باشند .

در صورت نبود این ابزار در دماهای طاقت فرسا و بسیار گرم و شرجی جنوب ماهی ها به سرعت فاسد شده و غیرقابل استفاده خواهند شد .

از دیگر استفاده های این یخساز ها میتوان به استفاده از یخ های قالبی در عملیاتهای بتن ریزی یا همان بچینگ اشاره کرد . در کارخانه های بزرگ یا مراکز اصلی تولید بتن ، عملیات تولید بتن به صورت بچ بچ و پشت سرهم انجام می پذیرد که از این رو به آنها بچینگ گفته می شود .

در این کارخانه ها در برخی از مراحل امکان رسیدن دمای کارگاه به ۴۵ درجه سانتیگرارد و یا بیشتر وجود دارد که در این زمان برای خنک نگه داشتن آب مصرفی از یخ های قالبی استفاده می شود . دستگاه های یخساز قالبی اهمیت بسیار زیادی در کارگاه های بچینگ دارا می باشند .

از دیگر کاربردهای یخساز های قالبی می توان به استفاده از آنها در کشتارگاه های طیور صنعتی و همینطور استفاده برای تامین یخ مورد نظر پادگان ها ، پایانه های مسافر بری و … اشاره کرد .

گارانتی و خدمات پس از فروش :

از مهمترین موارد در خرید یخساز ها گارانتی و خدمات پس از فروش آنها می باشد. به دلیل اینکه این دستگاه ها بخصوص نمونه های صنعتی آنها متوسط عمر بالایی دارند توجه به خدمات پس از فروش و خرید قطعات در سالهای بعد از خرید از اهمیت بالایی برخوردار می باشد .

همچنین برخی از ابزارها همچون دستگاه های یخساز قالبی بزرگ ، در صورت نیاز کاربران توسط متخصصان نیز قابل نصب و راه اندازی می باشند .

دیدگاه‌ها (0)

*
*