logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آموزش ساخت آبسردکن با هزینه کم

موزش ساخت آبسردکن-دکتر قشلاق

بدون شک نوشیدن یک لیوان آب خنک می تواند بهترین حس و حال را در شما ایجاد کند. همانطور که میدانید در سال های قبل برای تامین آب خنک از ابزارهایی مانند یخچال و کلمن بهره گیری می کردند. اما د سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و با بر روی کار آمدن برخی شرکت های پرچمدار انواع مختلفی از تجهیزات برودتی مانند آبسردکن طراحی و تولید شده است. همین دستگاه ها بدون شک زندگی را برای مردم تا حدودی آسان تر کرده و رفاه و آسایش را برای آنها به ارمغان آورده است. البته برخی افراد برای کاهش دادن هزینه ها ترجیح می دهند که با بهره گیری از قطعات و ابزار های مختلف خودشان دست به ساخت آبسردکن بزنند. اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در ادامه این مقاله به آموزش ساخت دستگاه آبسردکن با کمترین هزینه را برای شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشد.

اهمیت استفاده از آبسردکن ها 

برای ساخت آبسردکن شما باید در وهله اول با اهمیت و ضرورت استفاده از این دستگاه آشنا شوید. در حالت کلی آبسردکن ها در انواع فانتزی، فانتزی یخچالدار، رومیزی، استیل چند شیر، عمومی و آنی تقسیم می شوند که هر کدام از آنها با توجه به ظرفیت و سیستمی که دارند در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نمونه آبسردکن های فانتزی به عنوان محبوب ترین و پرفروش ترین مدل در نظر گرفته می شوند. این سری از تجهیزات برودتی دارای بدنه شیک و شکیل از جنس پلاستیک فوق فشرده ABS می باشد که تحت تاثیر رطوبت یا قطرات آب به هیچ وجه دچار زنگ زدگی، واکنش و تغییر حالت در ساختار نمی شود. آبسردکن فانتزی معمولاً در انواع دو منظوره و سه منظوره طراحی و تولید می گردد. در مدل های دو منظوره، کارکرد دستگاه به شکلی است که می تواند هم زمان هم آب خنک و هم آب گرم برای درست کردن چای، نسکافه و … تامین نماید. البته در مدل های 3 کاره علاوه بر آب خنک و گرم دستگاه می تواند آب ولرم نیز تولید کند. در برخی از همیت دستگاه های سری فانتزی در قسمت تحتانی یخچالی در ابعاد مناسب طراحی شده است که افراد می توانند انواع مواد غذایی و نوشیدنی را در نگهداری کنند. معمولاً از این نوع آبسردکن ها در مکان هایی مانند بانک، موسسه ها، دفتر ها، درمانگاه ها و… بهره گیری می کنند.

اهمیت استفاده از آبسردکن-دکتر قشلاق

دستگاه جوجه کشی درنا 4

آبسردکن های مدل استیل که معمولاً در تعداد شی های متفاوت طراحی و تولید می شوند دارای ظرفیتی بالاتر بوده و برای مکان های پر ازدحام مانند مدارس، مساجد، کارخانه ها و… مناسب می باشد. هر یک از این آبسردکن ها برای مکان های مختلف با تعداد مصرف کننده خاصی طراحی و تولید شده است که خریداری می تواند با در نظر گرفتن بودجه و فضایی مورد نظر اقدام به انتخاب بهترین گزینه کند. 

تجهیزات مورد نیاز 

برای ساخت آبسردکن شما باید در وهله اول ابزارها و تجهیزات لیست شده در زیر را تهیه نمایید: 

  • کولر (cooler) آلومینیومی : برای تهیه این مورد می توانید از کامپیوتر های قدیمی که در قسمت کیس خود فن دارند بهره گیری کنید.
  • جعبه غذا از جنس پلاستیک
  • باتری لیپو با مشخصات 11.1 ولت و با جک XT60
  • کولر ترموالکتریک پلتر بیور از نوع TEC 12706
  • لیوان استیل از نوع استنلس 

بررسی نحوه ساخت دستگاه آبسردکن 

برای ساخت آبسردکن در گام اول باید بر روی قسمت درب جعبه غذا از جنس پلاستیکی با دقت یک برش ایجاد کنید. توجه داشته باشید که  این برش باید متناسباً و به صورت دقیق رد ابعاد و اندازه ای اعمال شود تا کولر ترموالکتریک بر روی آن بدون مشکل و به صورت قالب نصب گردد.

 بر روی درب جعبه غذا باید تعداد حفره دیگر به وجود بیاورید تا به وسیله آنها بتوانید سیم های (Wire) کولر ترموالکتریک را رد کرده و عبور دهید؛ در مرحله بعدی آن را با استفاده از چسب قطره ای با کیفیت به جعبه غذای پلاستیکی با خوبی وصل نمایید.

نحوه ساخت دستگاه آبسردکن-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

علاوه این از حفره های ایجاد شده بر روی درب برای پیچ کردن کولر CPU نیز باید استفاده کنید. در ادامه با بهره گیری از چسب کولر CPU آلومینیومی را به قسمت درب جعبه غذا نصب کنید. به این مورد توجه فرمایید که کولر را به پشت درب نصب نکنید؛ چرا که در این حالت دستگاه راه اندازی نخواهد شد.

حال در این قسمت، باید درب را به عنوان اصلی ترین قسمت بر روی جعبه قرار داده و نصب کنید. در دامه داخل دستگاه را که توسط خود شما طراحی و ساخته شده، آب به مقدار کافی و مناسب پر کنید. در نهایت به عنوان قدم آخر، دستگاه را به باتری اتصال دهید تا آبسردکن راه اندازی شده و شروع به کار کند. توجه داشته باشید که سیستم این آبسردکن قادر است آب را تا دمای 10 درجه پایین بیاورد. حال فقط لازم است لیوان از جنس استیل استنلس یا همان ضد زنگ را پر از آب کنید و روی آبسردکن قرار دهید تا در کوتاه ترین مدت فرایند خنک سازی انجام شود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*