logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آموزش قدم به قدم نطفه سنجی

آموزش قدم به قدم نطفه سنجی

آموزش قدم به قدم نطفه سنجی

به هنگام جوجه کشی از تخم های نطفه دار چه به روش سنتی و چه به روش مصنوعی لازم است که تخم های نطفه دار پس از گذشت یک هفته نطفه سنجی شوند. از آنجایی که قبل از جوجه کشی نمی توان نطفه دار بودن یک تخم را تشخیص داد، بنابراین در هر دوره جوجه کشی درصدی از تخم های بی نطفه نیز در جریان فرایند جوجه کشی قرار میگیرند. شناسایی به موقع این نوع تخم ها در زمان جوجه کشی بسیار مهم می باشد. زیرا تخم های بدون نطفه در اثر دما و رطوبت بالا خراب و گندیده میشوند و از گازهای سمی از آنها متصاعد میشود.

همچنین احتمال ترکیدن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی وجود دارد. وجود تخم های بدون نطفه در داخل دستگاه جوجه کشی برای سایر تخم های نطفه دار خطرناک بوده و باید آنها را از چرخه جوجه کشی حذف نمود. گاهی اوقات نیز برخی از تخم های نطفه دار در حین رشد تلف میشوند. این نوع تخم های نطفه دار نیز که تلف شده اند بهتر است از داخل دستگاه جوجه کشی حذف شوند. برای تشخیص این نوع تخم ها در زمان جوجه کشی و در زمان های مشخص باید نطفه سنجی و یا کندلینگ انجام بگیرد. در این نوشتار از ولاگ دکتر قشلاق به طور کامل در مورد نطفه سنجی و تغییرات جنین در داخل تخم نطفه دار را توضیح خواهیم داد. برای آموزش نطفه سنجی ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

ویدیو نطفه سنجی



نکات مهم قبل از اقدام به نطفه سنجی

قبل از اقدام به نطفه سنجی لازم است که شرایط لازم برای کندلینگ را فراهم کنید. برای نطفه سنجی تخم ها به یک چراغ قوه پر نور احتیاج خواهید داشت. معمولا به همراه هر دستگاه جوجه کشی یک چراغ نطفه سنج نیز موجود می باشد.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی آرکام

عمل نطفه سنجی باید در یک محیط تاریک انجام گیرد. دمای محیط نطفه سنجی نیز باید حداقل 30 درجه باشد. چراکه تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی در معرض دمای نزدیک به 38 درجه می باشند. بنابراین قرار دادن تخم ها نطفه دار در دماهای پایین تر از 30 درجه باعث شوک دمایی و آسیب جدی به جنین داخل تخم خواهد بود.

قبل از به دست گرفتن تخم های نطفه دار، دستان خود را تمیز و ضد عفونی نمایید تا تخم های نطفه دار به باکتری و میکروب و … آلوده نشوند. همچنین چراغ نطفه سنج نیز باید تمیز باشد.

نکات مهم قبل از اقدام به نطفه سنجی

کل عمل نطفه سنجی نباید بیشتر از 30 دقیقه طول بکشد و باید هر چه سریع تر تخم های نطفه دار به روند جوجه کشی بازگردند.

از یک حوله نرم و تمیز برای قرار دادن تخم ها بر روی آن استفاده کنید و هرگز تخم نطفه دار را بر روی سطح زمین (بستر سنگی، آهنی) قرار ندهید زیرا به سرعت حرارت از دست می دهد.

به هنگام نطفه سنجی بسیار مهم می باشد که تخم نطفه دار را به صورت صحیح در دست خود بگیرید. قسمت نوک پهن تخم نطفه دار باید به سمت بالا باشد. در واقع نور باید از سمت نوک تیز تخم به آن تابانده شود. اگر خلاف این کار را انجام دهید و قسمت نوک پهن رو به پایین باشد احتمال آسیب دیدن کیسه هوایی داخل تخم بسیار زیاد است.

نطفه سنجی در چه زمانی باید انجام گیرد؟

نطفه سنجی از تخم های نطفه دار را می توان از روز سوم به بعد انجام داد ولی بهتر است که از روز 5 الی روز هفتم برای اولین بار کندلینگ کنید.

نطفه سنجی روز سوم

بعد از تشخیص تخم های نطفه دار لازم است که در ادامه نیز جهت بررسی میزان رشد آنها یک بار دیگر نطفه سنجی انجام گیرد. دومین نطفه سنجی از تخم نطفه دار مرغ معمولا در روز 13 ام و 14 ام توصیه میشود. در این زمان با بررسی کیسه هوایی میتوان میزان رشد جوجه داخل تخم را بررسی نمود.

نطفه سنجی روز پنجم

در زمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار برخی از تخم ها در نیمه راه تلف میشوند. علت اصلی تلف شدن این نوع تخم ها به خاطر ضعیف بودن نطفه می باشد. همچنین نوسانات دما و رطوبت نیز تأثیر زیادی بر زنده ماندن و یا تلف شدن تخم های نطفه دار دارد.

در هفته اول تشخیص نطفه در تخم هایی که پوسته تیره دارند کمی سخت است و باید منتظر ماند تا نطفه کمی دیگر رشد کند.

قدم به قدم نطفه سنجی

اگر تمامی نکات گفته شده در بخش های قبلی را رعایت کرده اید، حال نوبت آن است که نطفه سنجی را شروع نمایید. برای انجام نطفه سنجی اقدامات زیر را دنبال کنید :

  1. یکی از تخم های نطفه دار داخل دستگاه جوجه کشی را برداشته و همانند شکل زیر آن را در دست بگیرید.
  2. با دست دیگر خود چراغ نطفه سنج را روشن نموده و درحالیکه نوک تیز تخم نطفه دار رو به پایین است، چراغ قوه را به نوک تخم نزدیک کنید. دقت داشته باشید که باید محیط نطفه سنجی تاریک باشد تا بتوان جزئیات داخل تخم نطفه دار را مشاهده کرد.
  3. در حالیکه چراغ قوه زیر تخم نطفه دار قرار گرفته است، تخم نطفه دار را به آرامی بچرخانید.
  4. هرگز به تخم نطفه دار تکان های ناگهانی و سریع وارد نکنید و یا برای رفع کنجکاوی خویش تخم نطفه دار را تکان ندهید و آن را نلرزانید.
  5. تخم را از لحاظ ترک و لکه بررسی کنید. اگر تخم دارای ترک مویی باشد به راحتی با نطفه سنجی می توان بی آن پی برد. تخم هایی که دارای ترک هستند همیشه در معرض آلوده شدن به باکتری و میکروب بوده و شانس کمتری برای زنده ماندن دارند.
  6. به دنبال کیسه هوایی بگردید و مرز بین کیسه هوا و مایع موجود در داخل تخم را با یک مداد مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند تا نطفه سنجی های بعدی میزان رشد جنین را مقایسه کنید. توصیه میشود از خودکار و یا قلم های جوهری برای علامت گذاری استفاده نکنید. چراکه جوهر آن می تواند به پوسته نفوذ پیدا کند.
  7. با توجه به روزشمار جوجه کشی و تاریخی که نطفه سنجی را انجام میدهید باید به دنبال نشانه های رشد نطفه باشید.
  8. بهتر است که تخم ها را شماره گذاری نموده و جزئیات نطفه سنجی هر یک را در داخل یک دفترچه، یادداشت بفرمایید.

در جوجه کشی هفته اولیه برای رشد تخم های نطفه دار زمان حساسی است و در این زمان برای نطفه سنجی نباید عجله کرد. مشاهده رشد نطفه در چند روز اول جوجه کشی بسیار سخت بوده و بخصوص به افراد کم تجربه اصلا توصیه نمیشود. اما در روز هفتم و هشتم میتوان رشد تخم های نطفه دار را مشاهده نمود. پس از یک یک هفته یک نقطه سیاه رنگ باید در داخل تخم نطفه دار مشاهده نمایید که رگ های خونی به آن بسته شده اند. این وضعیت جنین بیشتر به شکل یک عنکبوت تشبیه شده است. اگر رگ های خونی شکل گرفته ولی به نقطه سیاه وصل نباشند تخم نطفه دار تلف شده است.

در عکس های زیر تمامی تغییرات جوجه کشی مرغ را از روز اول تا روز 18 ام میتوانید مشاهده نمایید.

زرده را نمی توان در داخل تخم نابارور مشاهده نمود. اما گاهی اوقات به شکل یک سایه در مرکز تخم مرغ قابل مشاهده است.

در روز هشتم جوجه کشی جنین به شکل یک لکه تیره به همراه عروق خونی در مرکز تخم دیده میشود. به کیسه هوا در بخش بالایی تخم توجه نمایید.

نطفه سنجی از یک تخم مرغ با پوسته تیره

همانطور که می بینید نطفه سنجی این نع تخم ها دشوارتر می باشد و هر چقدر محیط نطفه سنجی تاریک تر باشد بهتر می توان داخل آن را مشاهده نمود.

همیشه نمی توان جنین داخل تخم نطفه دار را مشاهده نمود. گاهی اوقات فقط رگ های خونی به هم پیوسته قابل مشاهده هستند. که این به معنی زنده بودن نطفه می باشد.

پس از یک هفته جوجه کشی در داخل تخم مرغ چه اتفاقی می افتد؟

تصویر به وضوح بیانگر تغییرات اتفاق افتاده در روز هشتم جوجه کشی می باشد. در این زمان جنین به طور قابل توجهی رشد کرده و چشم آن معمولاً قابل مشاهده است (تیره ترین قطره ای که در داخل تخم مرغ مشاهده می کنید)؛ روی پا انگشت هایی وجود دارد؛ قلب کاملاً در حفره قفسه سینه محصور شده است و جنین شباهت بیشتری به جوجه پیدا می کند؛ همچنین پرها از روز 8 شروع به رشد می کنند.

پس از یک هفته جوجه کشی در داخل تخم مرغ چه اتفاقی می افتد

در داخل تخم نطفه دار کیسه ای به جنین متصل است که آلانتویس نامیده می شود ( در شکل با رنگ آبی نشان داده شده است). این کیسه به دور پشت و سر جنین می چرخد که به دفع مواد زاید کمک میکند. کیسه زرده نیز اکنون بسیار قرمز و پر از رگهای خونی است که به داخل سفیده تخم مرغ می رود. همچنین کیسه هوا در انتهای پهن تخم از نظر اندازه کمی افزایش یافته است.

کیسه هوایی

اگر کیسه هوایی بیش از حد فضا اشغال کرده باشد، رطوبت دستگاه جوجه کشی کم بوده و اگر سایز کیسه هوایی کوچک باشد نشان از این است که رطوبت دستگاه جوجه کشی بالا بوده است.

تغییرات بعد از روز هشتم جوجه کشی

بعد از روز هشتم جوجه داخل تخم به مرور زمان رشد نموده و پرهای آن تکمیل میشوند. بعد از این زمان در نطفه سنجی معمولا نمی توان چیز خاصی را مشاهده نمود. زیرا جوجه داخل تخم تمام فضا را گرفته است. در نطفه سنجی این تغییرات فقط به شکل یک توده سیاه قابل مشاهده است. اما می توان در این زمان تغییرات کیسه هوایی را مشاهده نمود. در تصویر زیر تغییرات کیسه هوایی را در روزهای مختلف جوجه کشی مشاهده نمایید.

یک حلقه نازک خونی اگر در اطراف زرده مشاهده شود نشان از این است که رشد جنین متوقف شده است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*