logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

تفاوت آبسردکن استیل معمولی با آب سردکن صنعتی

آبسردکن استیل معمولی و آب سردکن صنعتی چه تفاوتی با هم دارند؟

آبسردکن ها از جمله تجهیزات برودتی پرکاربرد در زندگی روزمره ما انسان ها می باشند. این دستگاه ها در انواع مدل ها طراحی و تولید میشوند که هر کدام مزیت و کاربرد خاص خود را دارد. احتمالا شما نیز در مراکز عمومی، مراکز تفریحی و تجاری، مطب های پزشکی، ترمینال ها، ادارات، محیط های کاری، مساجد، مواکب عزاداری و … انواع مختلف آبسردکن مشاهده و از آن استفاده نموده اید.

در این مقاله از وب سایت دکتر قشلاق به تفاوت اصلی بین آبسردکن استیل و آبسردکن صنعتی پرداخته ایم. با توجه به اینکه این نوع آبسردکن ها ظاهر مشابهی دارند، بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن تفاوت بین آنها اقدام به خرید می نمایند.

در حالی که هر کدام از این دستگاه ها کاربرد خاص خود را دارند و برای مکان های ویژه ای مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه این مطلب کاربرد و تفاوت آبسردکن همگانی استیل و صنعتی شرح داده شده است.

تفاوت های آبسردکن استیل و صنعتی

دستگاه جوجه کشی شتر مرغ ۱۶ تایی

آبسردکن استیل معمولی

تأمین آب خنک یکی از نیازهای اساسی روزانه هر فرد می باشد. برای رفع این نیاز در مکان های عمومی و همگانی معمولا از یک یا چند آبسردکن استیل استفاده میشود. این نوع آبسردکن ها در مقایسه با نوع فانتزی مخزن بزرگتری داشته و توانایی بیشتری در خنک سازی آب دارند.

بدنه آبسردکن های عمومی از استیل ساخته میشود زیرا این نوع دستگاه ها همیشه با آب و رطوبت در تماس می باشند. در غیر این صورت بدنه دستگاه به سرعت دچار زنگ زدگی میگردد که در نتیجه آن، آب داخل دستگاه نیز غیر قابل آشامیدن میشود.

مدار سرمایشی آبسردکن های استیل توسط کمپرسورهای هرماتیک و یخچالی راه اندازی میشود. محل قرار گیری در قسمت پایینی آبسردکن می باشد. همچنین مخزن آب نیز در این دستگاه ها در بخش بالایی طراحی میشوند. در ساخت این دستگاه ها لوله های مسی به دور مخزن آب پیچیده میشوند. زمانیکه گاز مبرد از لوله های مسی عبور می کند گرمای لازم را از آب داخل مخزن دریافت میکند که در نتیجه آن آب درون مخزن خنک میشود.

آبسردکن های استیل مستقیما به آب لوله کشی شده دریافت میکنند و در درون مخزن نیز از یک شناور برای تنظیم سطح اب آن استفاده میشود.

چرا آبسردکن استیل بخریم؟

زمانیکه کاربر برای آبخوری به دستگاه مراجعه میکند با باز نمودن شیر آبسردکن، مجددا آب لوله کشی به داخل مخزن اضافه میشود. با اضافه شدن آب به داخل مخزن، دمای آب افزایش پیدا میکند. از این رو اگر شیر آب این دستگاه ها به صورت مداوم باز بماند، دمای آب خروجی رفته رفته گرمتر میشود. بنابراین در آبسردکن های استیل دمای آب برای اولین مراجعه کننده به اندازه کافی خنک می باشد اما برای نفر ۱۰ ام دمای آب تقریبا گرم و ولرم خواهد بود.

انواع آبسردکن استیل در مناطق گرمسیر کارکرد مناسبی ندارد. زیرا لوله های مسی بخش زیادی از گرمای مورد نیاز را از هوای محیط دریافت میکنند و در نتیجه آب داخل مخزن به خوبی خنک نمی شود

. البته در مناطق گرمسیر، فشار بیشتری به موتور آبسردکن وارد میشود. برای همین آبسردکن های استیل و همگانی معمولا در مناطق معتدل و در مکان هایی که مراجعه کنندگان کمتری دارند، مورد استفاده قرار میگیرد.

آبسردکن صنعتی

همان طور که گفته شد در مناطق پر رفت آمد و شلوغ و مناطق گرمسیر، آبسردکن های استیل معمولی پاسخگو نمیباشند. برای چنین مکان هایی از نوع خاصی از آبسردکن های استیل و صنعتی استفاده میشود. در طراحی آبسردکن صنعتی، مدار سرمایشی و اواپراتور در داخل مخزن دستگاه قرار میگیرد. در اصل ساختار این دستگاه ها شبیه به آیس بانک می باشد.

لذا قدرت خنک کنندگی و توان دستگاه در ارائه اب خنک چندین برابر افزایش می یابد. آبسردکن های صنعتی نیز مستقیما به اب شهری و لوله کشی شده وصل میشوند. در این نوع آبسردکن ها سرعت خنک سازی آب بسیار بالا میباشد، حتی از آبسردکن صنعتی برای تولید آنی آب معدنی خنک نیز استفاده میشود.

یکی از موارد پرکاربرد آبسردکن های صنعتی، بهره مندی از آنها در پایانه های مرزی، مواکب عزاداری، مکان های مذهبی، ترمینال هاف کارخانجات، نان فانتزی و … می باشد. دمای اب خروجی در آبسردکن صنعتی ۵ الی ۸ درجه سانیتی گراد است.

ابسردکن صنعتی

مهمترین تفاوت های بین آبسردکن صنعتی با آبسردکن استیل معمولی

از مهمترین تفاوت های بین این دو مدل آبسردکن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در آبسردکن صنعتی مدار سرمایشی و اواپراتور در داخل مخزن دستگاه طراحی میشود، در حالیکه در آبسردکن استیل معمولی، اواپراتور بیرون از مخزن قرار میگیرد.
  • قدرت سرمایشی و سرعت خنک سازی آب در آبسردکن صنعتی بسیار بیشتر از آبسردکن استیل میباشد.
  • در آبسردکن صنعتی نسبت به مدل معمولی از کمپرسورهای قوی تری استفاده میشود.
  • دمای آب خروجی در آبسردکن صنعتی برای اولین و آخرین مصرف کننده تقریبا یکی می باشد. در حالیکه در آبسردکن استیل معمولی به تدریج دمای آب خروجی گرمتر میشود.
  • آبسردکن های صنعتی قابلیت کارکرد در مناطق گرمسیر را دارند، اما آبسردکن استیل در مناطق گرم پاسخگو نمی باشد.
  • آبسردکن صنعتی برای مکان های شلوغ که تعداد مراجعه کننده زیادی داشته باشد، مناسب است. درصورتیکه آبسردکن استیل نمی تواند به صورت پی در پی اب خنک در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهد.
  • در آبسردکن های صنعتی تا ۱۰ عدد شیر نیز می توان بر روی یک دستگاه نصب نمود. در حالیکه در آبسردکن استیل حداکثر تعداد شیر های قابل نصب بر روی دستگاه بسیار کمتر (حداکثر ۴ عدد) می باشد.
  • عموم آبسردکن های استیل و معمولی با برق تک فاز و ۲۲۰ ولت کار میکنند، در حالیکه آبسردکن های صنعتی در صورت سفارش می تواند با برق ۳ فاز نیز کار کند.
  • آبسردکن صنعتی دارای ترموستات بوده که از طریق آن می توان دمای آب خروجی را تنظیم نمود. همچنین بر روی این دستگاه ها نمایشگر دیجیتالی نیز به منظور نمایش دمای آب نصب میشود. اما آبسردکن استیل و معمولی فاقد این امکانات است.
  • آبسردکن صنعتی نسبت به مدل استیل و معمولی، گران قیمت تر می باشند.

ویژگی های مشترک مابین آبسردکن صنعتی و آبسردکن استیل

یکی از ویژگی های مشترک این دو دستگاه جنس بدنه آنها بوده که عموما از استیل ساخته میشوند. هر چند در ساخت آبسردکن صنعتی از بدنه ضخیم تر و استیل باکیفیت تر استفاده میگردد. هر دو مدل از این دستگاه ها مستقیما به آب شهری و یا لوله کشی شده وصل میشوند. آبسردکن صنعتی نیز همانند آبسردکن استیل معمولی دارای خروجی پساب آب می باشد.

بر روی این دو مدل آبسردکن انواع شیر اهرمی، فشاری و یا پیچی قابل نصب است. در آبسردکن صنعتی و استیل معمولی از موتورهای هرماتیک بهره وری میشود با این تفاوت که در مدل صنعتی، کمپرسور با توان سرمایشی بالا بکار میرود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*