logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

چه عواملی بر راندمان شيردوشي گاو تاثير گذار است؟

افزایش تولید شیر در گاو - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

یکی مهم ترین مواردی که در بحث پرورش گاو و فعالیت در دامداری ها مورد توجه قرار داده می شود، افزایش تولید شیر در گاو می باشد؛ چرا سود حاصل از کار تا حدودی به همین مورد بستگی دارد. چنانچه میزان شیر گاو به هر دلیل کاهش پیدا کرد می بایست پرورش دهنده در اولین فرصت اقدامات لازم را برای حل مشکل در نظر بگیرد. در نظر داشته باشید که کاهش راندمان می تواند به دلایلی مانند اسیدوز، کتوز، تب شیر و یا حتی کاهش تغذیه به دلیل خشکسالی رخ دهد. این در حالیست که افزایش میزان تولید شیر در گاو می تواند به دلایلی مانند ژنتیک، بهداشت، جایگاه، آسایش و رفتار پرورش دهنده صورت بگیرد. در نظر داشته باشید که افزایش راندمان تولید شیر در فصل های پر آب و سرسبز چندان چالش برانگیز نیست، از این رو باید فرد اقدامات لازم را برای بالا بردن تولید شیر در تمامی فصل ها در نظر بگیرد. به یاد داشته باشید استفاده از روش های قدیمی میتواند میزان شیر دهی گاو را کاهش دهد به همین دلیل در صورت امکان از دستگاه شیر دوش استفاده نمائید.

تغییر ناگهانی رژیم غذایی گاو 

شایان ذکر است که در شکم گاو در حدود 10 میلیارد میکروارگانیسم فعالیت می کند که البته وارد شدن غذا جدید به داخل شکم این تعداد را تحت تاثیر قرار داده باعث افزایش یا کاهش آن می شود. بدون شک هر یک از گاو ها باید به میزان لازم از مواد غذایی یعنی علف و همچنین کنسانتره تغذیه کند که البته اگر این مقدار از حد استاندارد تخطی کند، ضرر آن بیش از مزیت آن خواهد بود. معمولاً با در نظر گرفتن خشکسالی و کم شدن علوفه مانند یونجه، پرورش دهنده ها برای افزایش تولید شیر در گاو به استفاده از کنسانتره روی می آورند که در بالا رفتن دوز استفاده از آن می تواند مشکلات و خطراتی برای دام ها داشته باشد.

گاو های تازه زا و پر بازده - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

گاو های تازه زا و پر بازده 

حدوداً تا 4 ماه بعد از به دنیا آوردن فرزند، افزایش تولید شیر در گاو ادامه می یابد؛ که البته بعد از این دوره باید جیره غذایی دام مورد بررسی قرار داده شود تا زمینه لازم برای بیماری آنها ایجاد نشود. انواع بیماری ها متابلویکی همانند کتوز، تب شیر، اسیدوز، جابجایی شیردان و همچنین کبد چرب می تواند بعد از زایمان گاو به وجود بیاید؛ که اگر پرورش دهنده با جیره غذایی مناسبی در نظر بگیرد از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می شود. از این رو حجم و مقدار علوفه و کنسانتره و تنظیم رژیم غذایی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. 

پد سلولوزی دستگاه جوجه کشی
  • در این دوره باید مصرف کنسانتره در آنها به مقدار 5 تا 8 کیلوگرم بیشتر شود.
  • در صورت امکان مکانی که برای استراحت گاو در نظر گرفته می شود، باید به شکل فری استال بوده و مجهز به تهویه مناسب باشد. 
  • تغذیه کردن از 4 تا 11 کیلوگرم نیاسین برای گاو ها توصیه می گردد.

چگونه کنسانتره مصرفی گاو را افزایش دهیم؟

  • برای افزایش تولید شیر در گاو در حدود 120 روز بعد از زایمان باید مقدار کنسانتره ای که در اختیار گاو قرار داده می شود را بالا ببرید.
  • شایان ذکر است که مقدار کنسانتره مهم نمی باشد بلکه باید کیفیت آن مورد توجه قرار داده شود.
  • علاوه بر کنسانتره باید از مواد و ترکیباتی مانند پودر ماهی، ملاس، پودر چربی، مخمرها، بافر ها، گلوتن ذرت، مکمل های معدنی و مکمل ها ویتامینی برای تغذیه گاو ها بهره گیری شود.

افزایش دفعات غذا دهی گاو - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

نحوه افزایش دادن تعداد دفعات غذا دهی

چنانچه تعداد دفعات غذا دادن به گاو ها را افزایش دهید، در این حالت حجم کمی از غذا در هر بار به بدن گاو ها وارد می شود و در این حالت شما گاو ها مدت زمان زیادی را نزدیک آخور غذا سپری می کنند. این در حالیست که اگر شما در هر دفعه حجم غذایی بالایی را وارد بدن گاو نمایید، بدون شک میل به تغذیه مجدد در دام ها کاهش یافته و شدت ذخیره سازی چربی ها بالا می رود؛ و متاسفانه در این حالت راندمان تولید شیر در گاو ها به میزان قابل توجهی پایین می آید.

افزایش دفعات شیر دوشی 

با استناد به بررسی های صورت گرفته شیردوشی از گاو ها بر اساس اصولی که پرورش دهنده ها در سراسر دنیا رعایت می کنند، 2 بار آن هم با فاصله 12-14-10 یا 8-16 یا 9-15 صورت می گیرد. این در حالیست که تحقیقات جدید نشان می دهد که اگر فرد تعداد دفعات شیردوشی را از 2 بار به 3 بار افزایش دهد، باعث افزایش تولید شیر در گاو می شود.

بررسی کیفیت مواد غذایی برای افزایش تولید شیر در گاو

توجه داشته باشید که تنها بالا بدن تعداد دفعات غذا خوردن در گاو ها نمی تواند راه حل برای تولید شیر باشد. از این رو شما باید برای دام ها از مواد غذایی با کیفیت بهره گیری کنید. دقت داشته باشید که در علوفه باکیفیت رطوبت به مقدار زیاد وجود دارد که این امر باعث می شود تا گاو تمایل به نشخوار کردن داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود که در کاشت و برداشت مواد غذایی یعنی علوفه و سیلاژ تمامی اقدامات و تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا مواد مغذی در اختیار گاو ها قرار بگیرد.

چگونه در فصل خشکسالی راندمان تولید شیر را حفظ کنیم؟

با وارد شدن به فصل ها مختلف سار و همچنین با کاهش بارندگی در برخی اقلیم ها باید جایگزین ها مناسبی برای تغذیه گاو ها در نظر گرفته شود. به عنوان جایگزین می توانید از مواردی مانند تفاله ها، پوسته ها، کاه هایی که با استفاده از ملاس یا اوره کاملاً عمل آوری شده اند بکارگیری نمایید. شما در همه جیره های غذایی گاو باید نسبت 55 درصد علوفه و 45 درصد کنسانتره را رعایت کنید. امروزه با تولید تجهیزات لبنیاتی میتوانید میران شیر دهی گاو را افزایش دهید زیرا با پیشرفت جامعه برخی از دستگاه ها تولید شده است که استرس را از دام دور کرده و این هم میتوانید در افزایش میزان شیردهی گاو و … تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*