logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی اهمیت استفاده از شیر سردکن

اهمیت استفاده از شیر سردکن-دکتر قشلاق

شیر یکی از پرمصرف ترین و با ارزش ترین فرآورده های لبنیاتی می باشد که جایگاه ویژه‌ای را در در رژیم غذایی مردم سراسر جهان به خود اختصاص داده است به طوری که بیشتر افراد به صورت روزانه از شیر و سایر محصولات لبنیاتی استفاده می‌کنند. شیر از حساسیت بالایی برخوردار است و به راحتی تحت تاثیر شرایط غیر استاندارد محیط و یا حضور آلودگی می تواند فاسد شود. همین امر سبب شده تا افراد به اهمیت استفاده از شیر سردکن و سایر تجهیزات لبنیاتی توجه کنند.

دستگاه شیر سردکن یکی از پر اهمیت ترین تجهیزات لبنیاتی است که به منظور ذخیره سازی شیر در کارگاهها و کارخانه ها و فروشگاههای لبنیاتی از آن استفاده می کنند. شایان ذکر است که شیر بعد از به دست آمدن و تولید شدن نهایتاً تا دو الی سه روز سالم می ماند ولی برای همین مدت نیز باید برخی شرایط ضروری مانند تامین دمای استاندارد در بهترین حالت ممکن با پیروی از اصول تامین گردد.

اهمیت استفاده از شیر سردکن را می‌توان در این مورد دانست که تمامی پروتکل های بهداشتی در این دستگاه بهترین حالت ممکن رعایت شده و مهم تر از همه شرکت سازنده برای طراحی و تولید آن از درجه یک ترین مواد اولیه با رعایت اصول درزگیری و عایق بندی استفاده نموده است. به طور کلی نگهداری و ذخیره سازی شیر در مخزن این دستگاه باعث می شود تا امکان حضور و رشد هرگونه میکروب و آلودگی در داخل شیر به صفر برسد و مهمتر از همه بتوانند با خیال راحت تا دو الی سه روز شیر را در یک حالت استاندارد ذخیره کند و از آن برای تولید انواع مشتقات لبنیاتی و یا فروش مستقیم بهره گیری کند.

توجه داشته باشید که بر اساس استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، بدنه دستگاه شیر سردکن از جنس استیل استنلس در نظر گرفته می شود که با توجه به ماهیت استیل امکان زنگ زدگی یا واکنش دادن آن در برابر تماس مستقیم آب نوبت و شرایط غیر استاندارد عملاً صفر می باشد و هیچ خطری بدنه را تهدید نمی کند.

ترنر دستگاه جوجه کشی

نگهداری شیر خام-دکتر قشلاق

بررسی شرایط نگهداری شیر خام 

برای درک بهتری اهمیت استفاده از شیر سردکن باید ابتدا با شرایط نگهداری شیر خام اطلاعات کاملی را به دست بیاورید. شایان ذکر است که بعد از جوشیدن شیر از گاو شما در حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان دارید که آن را به دمای ۴ درجه سانتیگراد برسانید تا به این ترتیب باکتریها قادر نباشند که در داخل شیر رشد کند. بعد از انجام این فرایند و رساندن دما به چهار درجه سانتیگراد باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا دمای شیر در همان حالت به صورت پایدار باقی بماند و در این حالت شما فرصت با خواهد داشت که عملیات پاستوریزاسیون را به انجام برسانید.

شایان ذکر است که بعد از به دست آمدن شیر ها از دامداری ها و دیگر اماکن در وهله نخست می باید در کوتاه ترین زمان ممکن آنها را به داخل دستگاه انتقال داد؛ تا بدین ترتیب دمای شیر به میزان مورد نیاز کاهش پیدا کرده و در یک شرایط استاندارد ذخیره سازی شود. در این حالت شما می توانید به صورت آزادانه و با بیانی راحت از شیر داخل مخزن برای تولید انواع فرآورده های لبنیاتی مانند پنیر، کره، خامه، دوغ و … استفاده کنید.

بررسی کارکرد و اهمیت استفاده از شیر سردکن

دستگاه شیر سردکن یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات لبنیاتی به شمار می رود که در بازار با نام چیلر نیز شناخته می شود. این دستگاه مجهز به سیستم سرمایشی بسیار پرتوان و پرقدرت می باشد که می تواند دمای داخل مخزن و محتویات آن را با توجه به تنظیمات اعمال شده از سوی کاربر در حد استاندارد تعریف شده به صورت پایدار و بدون تغییر نگه دارد.

شایان ذکر است که در این نوع از دستگاه ها با توجه به این که از موتور های قدرتمند و کندانسور های مسی با فین های آلومینیومی استفاده شده است؛ سیستم دستگاه قادر است در مدت زمان بسیار کوتاه دما را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد و در یک سطح خاص آن را پایدار کند.

همچنین در این نوع دستگاه که به طور دائم با سرما و کاهش دما سروکار دارد، جهت افزایش راندمان و کیفیت و در عین حال به منظور کاهش مصرف انرژی و تضمین سلامت قطعات، فرایند عایق بندی و ایزولاسیون با استفاده از مواد اولیه درجه 1 و با اتکا بر استاندارد ها انجام شده است. این امر سبب شده دما خنک در داخل مخزن به دام بیفتد و با محیط بیرون تبادل پیدا نکند؛ در عین حال هوای گرم بیرون نیز نمی تواند به داخل دستگاه نفوذ کرده و در کارکرد سیستم خنک کننده تاثیر بگذارد.

شیر فراورده لبنی اصلی است که از حساسیت بالایی برخوردار بوده و در شرایط نامناسب به راحتی تغییر حالت می دهد. اهمیت استفاده از شیر سردکن را به این شکل می توان تعریف کرد که تنها این دستگاه می تواند شیر را بعد از دوشیده شدن تا مدت 2 الی 3 روز در شرایط استاندارد نگه دارد تا بدین شکل فرد بتواند عملیات های مختلف لازم را بر روی شیر پیاده سازی کند. توجه کنید که بعد از 3 روز یعنی معادل 72 ساعت تاریخ انقاض ی شیر فرا می رسد و دیگر نمی توان آن را مصرف نمود.

کاربرد و اهمیت شیرسردکن-دکتر قشلاق

بررسی نکات مهم برای استفاده از شیر سردکن

همانگونه که توضیح داده شد، شیر در داخل مخزن این دستگاه تنها تا یک بازه زمانی ذخیره سازی می شود و باید فرد قبل از اتمام زمان حتماً آن را مصرف نمایید یا عملیات های لازم برای تولید دیگر محصولات را به انجام برساند. 

بعد از هر بار خالی شدن مخزن، طبیعتاً مقدار شیر هر چند کم در داخل مخزن باقی می ماند. حال اگر در این مخزن شیر تازه بریزید، متاسفانه حضور همین مقدار شیر تاریخ گذشته در مخزن زمینه را برای خرابی و فاسد شدن کل محتوا به وجود خواهد آورد. از این و برای جلوگیری از این مشکل حتماً باید بعد از هربار خالی شدن مخزن، اقدامات لازم برای شست و شوی کامل مخزن را در نظر بگیرید و سپس آن را با شیر تازه پر کنید. البته جای نگرانی نیست چرا که مخازن بکار برده شده در این دستگاه های شیر سردکن از جنس استیل استنلس است و تحت هیچ شرایطی در برابر مواد مایع و آب دچار زنگ زدگی نمی شود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*