logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی تاثیرات گرما بر شیردهی دام ها

تاثیرات گرما بر شیردهی دام ها-دکتر قشلاق

امروزه پرورش دام های مختلف از قبیل گاو ها و گوسفند ها در مکان های مناسب نگهداری این دام ها یعنی در دامداری ها رواج زیادی پیدا کرده و موجب اشتغال مستقیم چندین نفر شده و صعنعتی پرسود می باشد. از منابع درآمد این شغل فروش شیر، پرورش و فروش گاوهای گوشتی می باشد. دامداری ها از محیط ها و مکان های حساس می باشند که عوامل مهم و متعددی در آن بر پرورش، تغذیه و شیردهی دام ها تاثیر می گذارد. یکی از این عوامل مهم، بحث دمای داخل سالن دامداری می باشد. براساس تحقیقات صورت گرفته معلوم شد که تغییرات دما باعث بروز و افزایش استرس در دام ها می شو د که این استرس موجب کاهش بازدهی شیردهی در دام ها می شود. مناسب ترین دمای داخل دامدری  گاوهایی که شیرده هستند، بین 5 تا 20 درجه می باشد. در ادامه ما به بررسی تاثیرات گرما بر شیردهی دام ها در شرایط مختلف می پردازیم. با ما همراه باشید.

اثر استرس گرمایی در شیردهی دام ها

در صورت افزایش غیر نرمال هوا درون دامداری، اولین اثر مشاهده شده کاهش اشتهای دام ها می باشد. در پی کاهش اشتها، بازدهی تولید مثلی و سلامتی شیر ها کاهش یافته در نتیجه شیردهی دام ها تا حد زیادی کاهش می یابد. یکی دیگر از نتایج کاهش شتهای گاو ها، کاهش وزن این دام ها می باشد. به طور کلی این تغییر دما که تاثیرات منفی روی دام ها دارد، موجب ایجاد استرس گرمایی در بین این دام ها شده و باعث کاهش شیردهی دام ها می شود. در جهت رفع استرس گاوها یا باید گاوها به محیط خنک تری انتقال یابند یاهم دمای محیط به میزان استاندارد قبلی خود برگردد، برای کاهش دمای هوا می توان جریان عبوری هوا از داخل دامداری را افزایش داد و همچنین می توانیم با دستگاه های مخصوص شروع به آب پاشی و خیس کردن میحط بکنیم. از مکان های مهم که ادر ابتدا باید به خنک کردن آن ها بپردازیم، مکان و سالن استراحت گاوها و سالن مخصوص برای دوشیدن شیر گاو ها می باشند. متخصصان توصیه کرده اند که  سالن شیردوشی و محیط استراحت گاو ها می توانند مجهز به دارای سایه بان شده تا از افزایش زیاد گرما در آن محیط ها جلوگیری کنند. همچنین در ساخت دامداری ها و جهت شمالی و جنوبی آن دقت کافی به کار برد. باید دامداری به گونه ای طراحی و ساخته شود که (در جهت شمالی-جنوبی) سالن استراحتگاه و شیردوشی گاو ها صبح ها و بعد از ظهر ها نور زیادی تابیده نشود.

در گرمای زیاد، آب بدن گاو ها بیشتر تبخیر شده و منجر به کاهش شیردهی دام ها می شود. شما می توانید در سالن های مورد نظر از فن ها و سیستم های سرمایشی مناسب هم جهت خنک کردن هوا استفاده کنید.

استرس گرمایی در شیردهی دام-دکتر قشلاق

پد سلولوزی دستگاه جوجه کشی

علائم و نشانه های وجود استرس گرمایی در بین دام ها

در بحث بررسی تاثیرات گرما بر شیردهی دام ها، یکی از علائم کاملا مشهود وجود استرس گرمایی میان گاو ها تنفس غیر عادی این حیوانات می باشد که میزان نفس کشیدن آن ها  به بیش از هفتاد بار در یک دقیقه هم می رسد. از دیگر علائمی که نشانگر وجود استرس گرمایی در بین گاو ها می باشد، می توان به بالا رفتن دمای بدن دام ها اشاره کرد که این عامل مصرف خوراک گاو ها را تا ده درصد کاهش می دهد.

علامت دیگری که نماینگر وجود استرس گرمایی در بین گاو ها می باشد، کاهش ده درصدی تولید شیر است. در دامداری هایی که گرمای هوای درون سالن های آن به بیش از 32/5 درجه می رسد، غذای مصرفی دام ها 20 درصد و شیردهی به مقدار شش کیلوگرم دچار افت می شود. در شرایطی که دما به بالای 38 درجه و میزان رطوبت به حدود صد در صد برسد، گاو ها دیگر توان مقابله با این شرایط را نداشته و و بعضاً باعث از بین می روند.

 رفتار دام ها زمانی که دچار استرس گرمایی شده اند

در رابطه با تاثیرات گرما بر شیردهی دام ها باید دقت کنید که در صورت دچار شدن به استرس گرمایی، به خاطر اینکه دام ها بیشتر در جست و جوی مکانی سایه برای فرار از دست گرما هستند، فرصت کمتری برای خوردن غذا پیدا کرده و در نتیجه منجر به افت راندمان شیردهی آن ها می شود. در چنین شرایطی گاو ها به مصرف زیاد آب روی می آورند که می تواند هزینه های کلی دامداری را افزایش دهد. رفتار دیگری که در هنگام استرس گرمایی از گاو ها رخ می دهد ایستادن بیش از حد اندازه و تمایل کمتر به نشستن و استراحت می باشد که منجر به صدمه به عضلات و مفصل های  گاوها می شود.

استرس دمایی در گاو-دکتر قشلاق

بهره گیری از تجهیزات مناسب برای کاهش دما

همانگونه که بیان شد تاثیرات گرما بر شیردهی دام ها امری بدیهی و انکار ناپذیر است. برای حل این مشکلات شرکت های متعددی در زمینه طراحی و ساخت انواع تجهیزات و دستگاه های مرتبط با صنعت دامداری وارد عمل شده است. این امر سبب شده تا افرادی که در دامداری ها فعالیت دارند برای کاهش دادن دما و تبدیل شرایط این محیط به یک حالت استاندارد با مشکل یا چالش مواجه نشوند. حائز اهمیت است بدانید که شما عزیزان می توانید با استفاده از انواع مانند فن اوربیت و همچنین تجهیزات سرمایشی به راحتی دمای محیط و سالن پرورش دام ها را تا جایی که لازم است کاهش دهید و در یک حد ایده ال تثبیت کنید. علاوه بر این شما می توانید از انواع تهیزات رطوبتی مانند دستگاه مه پاش التراسونیک برای کاهش دما در چنین محیطی استفاده کنید. این سری از دستگاه ها با توجه به پیزوسرامیک های بکار رفته و همچنین سیستم سرمایشی می توانند به وسیله تبدیل آب به رطوبت خنک به راحتید متای محیط را کاهش دهند.

علاوه بر موارد ذکر شده، باید توجه کنید که انواع فن های برای چنین محیطی طراحی و تولید شده است که به دلیل قدرت بالا با کارکرد خود باعث سیرکولاسیون هوا شده و مهم تر از همه تهیوه و تبدیل هوا نقش بسزایی دارد. شما می توانید با توجه به بودجه و مساحت محیط از تعداد مناسبی فن استفاده کنید تا بدین شکل دما به تدریج کاهش پیدا کرده و شیردهی دام ها با مشکل یا اختلال مواجه نشود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*