logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی خواص شیر و دوغ شتر برای سلامتی

خواص شیر شتر و دوغ شتر-دکتر قشلاق

امروزه محصولات لبنی جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی ما انسان ها داشته و نقش مهمی در سلامتی و تغذیه ی ما ایفا می کنند. استفاده از محصولات لبنی نظیر شیر، دوغ، خامه و کره کلسیم، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز بدنمان را تامین می نماید. بدون شک شیر که از مهمترین نوع محصولات لبنی می باشد، تاثیر زیادی در سلامتی و بهبود سیستم ایمنی بدن دارد. اگر بخواهیم به یکی از انواع مهم و پرخاصیت شیرها اشاره کنیم، نمیتوانیم به راحتی از کنار نام شیر شتر بگذریم. در ابتدا برای این که دچار سردرگمی نشوید دانستن این نکته خالی از لطف نیست که شیر شتر همان دوغ شتر می باشد که به خاطر طعم ترش آن به دوغ شتر نیز شهرت یافته است. شما عزیزان می توانید با استفاده از برخی تجهیزات لبنیاتی خاص مانند دستگاه شیردوش به راحتی در مدت زمان کوتاه به شیردوشی از تعدادی قابل توجهی شتر بپردازید. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با  شیر شتر به بررسی موشکافانه خواص شیر و دوغ شتر  می پردازیم.

آشایی بیشتر با شیر شتر

کارشناسان و مصرف کنندگان روزانه ی شیر، همواره به میزان چربی شیر توجه زیادی کرده اند. برخی از افراد طرفدار شیر های پر چرب و برخی خواهان شیر های کم چرب می باشند. اگر به شیر های کم چرب علاقه دارید شیر شتر گزینه ی مناسبی برای شما و مصرف روزانه یتان خواهد بود. در این شیر فوق العاده مواد معدنی ضروری مانند کلسیم،سدیم،آهن و روی به وفور یافت می شوند، این در حالی است که این شیر حاوی میزان کلسترول بسیار پایینی بوده و در مقایسه با شیر های معمولی دارای  ویتامین c بیشتری می باشد. با ویژگی های نام برده شده در بالا می توان به این نکته پی برد که این شیر نه تنها به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند بلکه یکی از عوامل درمانی برای بعضی از بیماری ها نیز می باشد.

خواص شیر و دوغ شتر در کمک به بیماران دیابتی

در بیماران مبتلا به دیابت نوع اول مصرف شیر شتر به خاطر دارا بودن موادی با عملکرد مشابه انسولین توصیه شده است .همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته اسید معده تاثیر زیادی روی شیر شتر نداشته و این شیر در برابر اسید معده مقاوم می باشد. شیر شتر نسبت به شیر گاو مقدار انسولین بالتری دارد بر همین اساس این شیر به بیماران دیابتی و افرادی که رژیم میگیرند نیز توصیه می شود. در بیماران دیابت از نوع یک در صورت استفاده ی روزانه از شیر شتر، مشاهده شده است که به میزان 30 درصد از انسولین مورد نیازشان تامین می شود.دانستن این نکته بسیار مورد اهمیت می باشد که دوغ یا همان شیر شتر کمک شایانی به کنترل و تنظیم قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک می باشد.

تاثیر شیر شتر در بیماری اوتیسم

همانطور که در قسمت های قبل ذکر شده است، شیر شتر به دلیل دارا بودن پروتئین های محافظ و آنزیم های مفید ومتنوع  برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید واقع شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیماران اوتیسمی نباید مواد غذایی کازئین دار مصرف کنند. طبق مطالعات یکی از ویژگی های مهم شیر شتر نیز نداشتن کازئین می باشد که  این موضوع سبب مصرف  و به کارگیری شیر شتر در درمان بیماران مبتلا به  اوتیسم شده است. مصرف روزانه و منظم شیر شتر باعث کاهش رفتار های ناهنجار در بیماران و بهتر شدن علائم رفتاری در آن ها شده است. در پی مصرف شیر شتر توسط بیماران اوتیسمی پس از مدتی حال عمومی بیماران نیز خوب می شود.

دستگاه جوجه کشی 7500 تایی (تک کابین)

خواص شیر شتر برای سلامتی-دکتر قشلاق

شیر شتر و مبارزه با سرطان

از خواص شیر و دوغ شتر که بسیار حائز اهمیت است می توان به میزان بالای آنتی اکسیدان ها  موجود در این شیر اشاره کرد. امروزه و طی تحقیقات صورت گرفته، شیر شتر از منابع اصلی انواع آنتی اکسیدان ها به شمار می رود. از این رو شیر شتر برای درمان مشکلاتی نظیر تجمع رنگدانه ها و مبارزه با سلول های سرطانی به کار میرود.

درمان کم خونی با مصرف شیر شتر

شاید برایتان سوال باشد که شیر یا همان دوغ شتر چگونه و از چه طریقی با کم خونی مبارزه می کند. بیمارانی که به کم خونی مبتلا هستند، آهن موجود در خونشان کمتر از حد معمول نسبت به افراد عادی می باشد. همچنین خوب است بدانیم که آهن در انتقال اکسیژن موجود در خون نقش مهمی بر عهده دارد. شیر شتر نیز سرشار از آهن بوده و میزان بالای آهن این شیر منجر به پیشگیری و کمک به درمان بیماری کم خونی می شود.

نقش مهم شیر شتر در بهبود بیماری های معده

از خواص شیر و دوغ شتر، به دلیل داشتن مقدار کمتری لاکتوز نسبت به شیر های دیگر، قابلیت هضم آسان آن برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند می باشد. همچنین از ویژگی های دیگر شیر شتر می توHن به کاربرد آن در درمان بیماری زخم معده اشاره کرد.

پیامبر گرامی اسلام نیز با تاکید بر تاثیر شیر شتر در درمان بیماری های معده فرموده اند:” به راستی که شیر شتر در افرادی که به بیماری سوء هاضمه مبتلا هستند، درمان است.”

تاثیر و خواص شیر و دوغ شتر در جلوگیری از پیری

با افزایش و بالا رفتن  سن انسان چین و چروک زیادی در پیشانی، دستها و قسمت های مختلف صورت به وجود می آیند. در شیر شتر ماده ای به نام آلفا هیدروکسی وجود دارد که در پیشگیری و رفع این چروک نقش مهمی ایفا می کند. پس اگر می خواهید جوان بمانید و چین و چروک های صورت و دستهایتان را رفع کنید، از مصرف شیر شتر غافل نشوید.

رابطه ی شیر شتر و کاهش وزن

در قسمت های قبلی اشاره کردیم که شیر شتر به دلیل دارا بودن میزان زیادی کلسیم و کم بودن مقدار چربی و کلسترول در آن، در درمان کم خونی بسیار موثر است. همچنین این کم چرب بودن  و کم بودن مقدار کلسترول، خیال مصرف کننده را از چاق نشدن در صورت مصرف بالا راحت میکند. در مواردی مشاهده شده است که با مصرف شیر شتر مقدار انسولین بدن متعادل تر شده و این امر نیز با تنظیم مقدار قند خون به متعادل ماندن وزن بدن کمک می کند.

شیر و دوغ شتر-دکتر قشلاق

تاثیر دوغ شتر در کاهش حساسیت ها

کارشاناسان تغذیه  توصیه می کنند افرادی که دچار آلرژی های مختلف هستند مخصوصا کودکان، حتما شیر شتر را در برنامه ی غذایی روزانه و متداول خود جای دهند. در صورت مصرف منظم و روزانه، واکنش های آلرژیک در افراد مبتلا به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و مصرف این شیر به علت نداشتن لاکتوز به افرادی که به شیر های لاکتوز دار حساسیت دارند توصیه می شود.

کمک در بهبود بیماری سل

بر اساس مطالعات صورت گرفته طی سالهای متوالی به نتایج مثبتی در باره ی تاثیر شیر شتر در درمان بیماری سل حاصل شد. از خواص شیر یا دوغ شتر ویژگی ضد میکروب و ضد ویروس بودن آن همواره مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. این خاصیت، تاثیر بسزایی در درمان بیماری ای به نام سل دارد. در مطالعه ای که در کشور هند صورت گرفت، در رژیم غذایی  افرادی که برای سالهای زیادی به بیماری سل مبتلا بودند، روزانه یک کیلوگرم شیر شتر گنجانده شد. نتایج  به دست امده از آن تحقیق فوق العاده بود. پس از مصرف منظم شیر شتر و در پایان تحقیق ، هیچ سرفه، تنگی نفس و درد قفسه ی سینه ای در بیماران مشاهده نشد. این آزمایش به ما نشان داد که میتوان برای بهبود علائم سل و درمان آن از شیر شتر استفاده کرد. شیر شتر برای درمان بیماری هایی نظیر آسم، ناراحتی معده و اختلالات گوارشی نیز استفاده میشود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*