logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

کاربرد رطوبت ساز برای حفظ تازگی و کیفیت میوه و سبزی

تامین رطوبت انبار میوه-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

مه پاش یکی از انواع تجهیزات پرکاربرد می باشد که از آن در انواع صنایع و زمینه های کاری استفاده می کنند .یکی از کاربردهای مهم این تجهیزات تامین رطوبت انبار میوه و اتاق های نگهداری محصولات کشاورزی و سبزیجات است. میوه ها و سبزیجات مختلف بعد از پشت سر گذاشتن مرحله برداشت باید در شرایط خاص دما و رطوبت ذخیره شوند، در غیر این صورت این محصولات به راحتی و در مدتی کوتاه تحت تاثیر عوامل مختلف فاسد و خراب می شود. از این رو ، به منظور کنترل و تامین رطوبت مورد نیاز اتاق نگهداری میوه ، باید از مه پاش که یکی از انواع تجهیزات رطوبت ساز است بهره گیری شود. بدون شک بکارگیری از دستگاه های رطوبت ساز در سالن ها و محیط های نگهداری میوه و سبزیجات مزیت ها و اهمیت دیگری نیز دارد. در این مقاله، ما به بررسی بهترین مه پاش جهت تامین رطوبت انبار میوه و سالن ذخیره سازی محصولات کشاورزی و سبزیجات می پردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در دوره های برداشت ، میوه های زیاد و در تنوع بالا به طور دائم وارد بازار می شوند. از این رو، این حجم بالا زمینه را به وجود می آورد تا میوه قبل از فروش ، گاهی اوقات برای مدت کوتاهی در انبار و سالن های گسترده تحت شرایط خاص نگهداری شوند؛ در این بین تامین رطوبت انبار میوه و شرایط دمایی مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در هر صورت ، پیش از هر کاری باید توجه داشت که شرایط مناسب و استاندارد باید در بهترین حالت ممکن فراهم شود، زیرا حتی پس از برداشت محصول ، میوه ها تحت تأثیر فعل و انفعالات شیمیایی، تنفس یا تبادل محیط اطراف قرار می گیرند.

اصلی ترین مقصود در این امر، بهره گیری از مه پاش و دستگاه رطوبت ساز برای تامین رطوبت انبار میوه به منظور حفظ طراوت ، طراوت و رطوبت میوه است. زیرا اگر میوه ها و محصولات در صورت قرار گرفتن در محیط خشک ، میوه به سرعت رطوبت خود را از دست می دهد که باعث تغییر شکل و طعم میوه می شود و ارزش تجاری آن را بسیار کاهش می دهد.

رطوبت ساز انبار میوه-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۲۴ تایی

اهمیت رطوبت نسبی در حفظ طراوت میوه

بعد از برداشت ، میوه ها و سبزیجات مختلف هنوز بافت زنده دارند و حتی برخی میوه ها پس از برداشت به بلوغ ادامه می دهند و گاز اتان از آنها آزاد می شوند. کلید اصلی حفظ کیفیت میوه کاهش دما و تعادل رطوبت نسبی محیط است. زیرا در دمای پایین ، فعالیت میکروارگانیسم ها کند شده و زمان بیشتری را برای ذخیره میوه فراهم می کند.

همزمان با این موارد ، نقش رطوبت محیط نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا به دلیل رطوبت کم ، میوه ها شروع به تبخیر می کنند و ارزش غذایی و شکل اصلی خود را از دست می دهند. در بیشتر انبارهای میوه ، رطوبت نسبی بالاتر ، معمولاً بین 80٪ و 95٪ توصیه می شود.

لزوم استفاده از دستگاه رطوبت ساز

استفاده از دستگاه رطوبت ساز در اتاق ذخیره سازی میوه ها نه تنها محصول را تازه و سالم نگه می دارد ، بلکه از کاهش وزن میوه نیز جلوگیری می کند. زیرا اگر میوه آب خود را از دست بدهد از وزن آن کاسته می شود و در نتیجه از سود فروش آن کاسته می شود. بنابراین ذخیره میوه در محیط مرطوب برای حفظ وزن محصول نیز بسیار مفید است.

اگر هوای اطراف میوه به اندازه کافی مرطوب باشد ، میزان ترشحات محصولات و میوه به کمترین میزان ممکن می رسد در نتیجه وزن ، شکل ظاهری ، کیفیت غذایی و عطر و طعم میوه حفظ می شود. هنگام کاهش وزن ، از دست دادن آب باعث چین و چروک ، پژمردگی و نرم شدن می شود. به خصوص میوه های نابالغ با فرایند های متعددی شیمیایی بیشتر به سرعت تحت تاثیر محیط های خشک قرار می گیرند.

باید در نظر داشت، رطوبت محیط نه فقط بر کیفیت میوه های ذخیره شده تاثیر می گذارد ، بلکه به دما ، جریان هوای داخل و فشار جو نیز ارتباط دارد. برای نمونه، ترکیب دمای بالا در انبار به همراه وزش باد شدید رمینه را به وجود می آورد تا تبخیر میوه افزایش پیدا کند.

لزوم استفاده از دستگاه رطوبت ساز-دکتر قشلاق

بهترین دستگاه رطوبت ساز برای تامین رطوبت انبار

در انبار میوه و سبزی می توان از مرطوب ساز هایی مانند مه ساز اولتراسونیک ، مه پاش نازلی یا رطوبت ساز دیسکی استفاده کرد. آنچه در هنگام انتخاب این نوع رطوبت ساز مهم است رطوبت تولید شده توسط دستگاه می باشد که باید به مقدار زیاد و به صورت پایدار  صورت بگیرد.

در حقیقت، اتصال انبار میوه مه پاش به سنسورهای رطوبت سنج ضروری است ، بنابراین در صورت لزوم ، دستگاه دقیقاً می تواند رطوبت مورد نیاز سالن را تامین کند. لازم به ذکر است که رطوبت بیش از حد در اتاق ذخیره سازی میوه مشکلات دیگری نیز ایجاد می کند. بنابراین ، رطوبت مورد نیاز انبار باید با دقت بالا به طور کامل تحت کنترل باشد.

کاربرد رطوبت ساز برای مرتب سازی و رنگ آمیزی میوه ها

یکی دیگر از کاربردهای رطوبت ساز در انبار میوه ها بهره گیر به منظور کمک به مرتب سازی یا رنگ دادن به میوه های نارس و رسیده است. میوه های نارس به 95٪ گاز اتیلن و رطوبت نسبی نیاز دارند. این عمل با تهویه یکنواخت به مدت 24 تا 36 ساعت صورت می گیرد و در نهایت میوه نارس به میوه ای شیرین ، آبدار و رسیده تغییر حالت می دهد.

علاوه بر موارد ذکر شده در مرحله مرتب سازی ، برای اینکه میوه ها به درستی برچسب گذاری و درجه بندی شوند ، ضروری است که رطوبت مکان مورد نظر در شرایط ایده آل به صورت پایدار تامین گردد. در همین راستا ، حتی در زمان بسته بندی میوه ها ، از دستگاه های مه ساز به منظور تامین رطوبت ضروری سالن بهره گیری می کنند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*