logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

نحوه ضدعفونی و تمیز کردن تخم نطفه دار

تمیز کردن تخم نطفه دار-دکتر قشلاق

آموزش نحوه ضدعفونی و تمیز کردن تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی

جوجه کشی فرایند حساسی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام می شود. در این بین یکی از مهم ترین نکات تمیز کردن تخم نطفه دار قبل از انتقال آنها به داخل دستگاه جوجه کشی است. متاسفانه برخی افراد اطلاعات درست در این باره ندارند و با انجام برخی کارهای غیر استاندارد برای ضدعفونی و پاکسازی تخم ها باعث افت شدید راندمان می شوند. بدون شک خرید دستگاه جوجه کشی باکیفیت از یک شرکت تولید کننده معتبر تاثیر قابل توجهی در درصد هچ و موفقیت شما در جوجه کشی دارد؛ ولی اگر تخم های نطفه دار شرایط مناسبی نداشته باشند و یا تحت تاثیر عوامل مختلف نطفه در داخل ان ها از بین بروند، امکان تبدیل تخم ها به جوجه عملاً صفر می باشد. در ادامه به توضیح تمامی نکات لازم برای ضدعفونی و پاکسازی تخم های نطفه دار خواهیم پرداخت.

تمیز کردن تخم نطفه دار با فرمالدئید

این یک روش موثر برای ضد عفونی کردن تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی است. اگر گازگیری بعد از تخم ریزی سریعتر انجام شود ، می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد. گاز گرفتن تمام باکتری هایی را که هنوز در سطح پوسته هستند از بین می برد اما بدون شک قادر به از بین بردن باکتری هایی نیست که از طریق منافذ وارد تخمک می شوند.

تمیز کردن تخم نطفه دار با فرمالدئید-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

اگر تعداد تخم ها زیاد باشد ، فرایند گازدهی در اتاق انجام می شود، اما اگر تعداد تخمکها کم باشد، از محفظه مخصوص گاز استفاده می شود. تخم ها باید به روش خشک از آلودگی های قابل مشاهده مانند مدفوع پاک شوند و سپس با گاز فرمالدئید فرایند ضدعفونی بر روی آن ها پیاده سازی گردد. تمیز کردن تخم نطفه دار با روش گاز گرفتن تخم هایی که به مواد آلی مانند مدفوع آلوده شده اند چندان تاثیر گذار نیست. مدفوع موجود در پوسته فرمالدئید را جذب و خنثی می کند ، بنابراین از باکتری ها محافظت می کند.

دستگاه جوجه کشی ۵۰۴ تایی

این نوع ضد عفونی کننده باید مخلوطی از فرمالین یا پرمنگنات پتاسیم به مقدار 30 سی سی فرمالین و 15 گرم پرمنگنات در هر متر مکعب فضا تهیه شود و سپس محفظه مورد نظر را به مدت 20 دقیقه در معرض این مخلوط قرار داده شود. قبل از استفاده از فرمالین ، محلول را هم بزنید. توصیه می شود از ظروف سفالی استفاده کنید زیرا مواد شیمیایی با ظروف فلزی واکنش نشان می دهند.

پرمنگنات پتاسیم ابتدا باید در یک ظرف قرار داده شود و سپس مقدار فرمالین اندازه گیری شده روی آن ریخته شود. محفظه گاز باید بلافاصله بسته شود. بعد از 20 دقیقه ظرف حاوی مواد شیمیایی را خارج کنید. البته پیش نیازهای این عملیات ایجاد درجه حرارت حداقل 24 درجه سانتیگراد و رطوبت 75٪ است.

توجه: هرگز پرمنگنات را به فرمالین اضافه نکنید. هنگام ترکیب دو ماده ، گرمای زیادی تولید می شود که باید مراقب آن باشید. گاز فرمالدئید به سرعت تولید می شود. مراقب باشید که به چشم آن وارد نشود.

نکته مهم: استفاده بیش از حد از مواد نام برده می تواند اثر سمی و خطرناک داشته باشد. اثر فرمالین در مقادیر زیاد باعث ایجاد پودر سفید بر تخم مرغ و اثر پرمنگنات پتاسیم بیش از حد لازم باعث ایجاد حلقه های سیاه بر روی تخم مرغ می شود.

اگر واکنش فرمالین و پرمنگنات پتاسیم بدون کاستی و به شکل کامل انجام شود، پودر قهوه ای باقی خواهد ماند. اگر مقدار پرمنگنات پتاسیم کم باشد ، مانده آن مرطوب خواهد بود. اگر مقدار پرمنگنات پتاسیم زیاد باشد ، پس مانده آن بنفش می شود.

از فرمالین جامد نیز می توان استفاده کرد که طبق دستورالعمل ها با احتراق آنها بخار تولید می شود و در شرایط دما و رطوبت فوق می توان از این شیوه برای تمیز کردن تخم نطفه دار

 و ضدعفونی نمودن آن ها بهره گیری کرد. این مواد در یک مکعب مستطیل بسته بندی شده اند و نحوه استفاده از آن نیز روی بسته بندی نوشته شده است.

استفاده از فرمالین جامد بسیار راحت تر است و درصد ایمنی بیشتری دارد. استفاده از فرمالین جامد برای ضدعفونی تعداد کمی تخم مرغ در محفظه مخصوص گاز گرفتن تخم مرغ مناسب است اما برای ضدعفونی تعداد زیادی تخم مرغ در محفظه گاز بهتر است از فرمالین و پرمنگنات استفاده شود.

نکته مهم: گاز فرمالدئید یک ماده سرطان زا است. بنابراین لازم است هنگام کار با آن مراقبت های ویژه ای انجام شود. همچنین فرمالین را هرگز نباید با ترکیبات کلر مصرف کرد. زیرا ممکن است اثرات سرطان زایی شدیدی ایجاد کند.

روش نظافت تخم نطفه دار-دکتر قشلاق

استفاده از روش اسپری برای ضدعفونی و تمیز کردن تخم نطفه دار

استفاده از اسپری ضدعفونی کننده برای پاکسازی تخم نطفه دار قبل جوجه کشی به عنوان یک روش ایده آل و تاثیر گذار استفاده می شود. محلول هایی مانند ترکیبات کواترنر آمونیوم ، فرمالین ، مخلوطی از این دو ماده یا مواد فنلی برای گندزدایی از معایب استفاده از این روش است.

تمام مواد ضدعفونی کننده وقتی دمای محلول زیاد است، مناسب ترین عملکرد را دارند. علاوه بر این ، تخمهایی که به مواد آلی متصل هستند ، با اسپری دستی کاملاً ضد عفونی نمی شوند.

روش غوطه ور ساختن تخم های نطفه دار

یکی دیگر از روش های تمیز کردن تخم نطفه دار بهره گیری از روش غوطه ور ساختن است. در این شیوه ، دمای آب باید حدود ۴۳ تا ۴۹ درجه سانتیگراد باشد . توصیه میشود یک پاک کننده بهداشتی از نوع ضدعفونی کننده پرکلرین یا ترکیبات چهارتایی آمونیوم برای از بین بردن آلودگی پوسته تخم به آب مورد استفاده اضافه شود . در خصوص از بین بردن مایکوپلاسماها بهترین راه استفاده از آنتی بیوتیک هاست.

تایلوزین تارترات خالط به نسبت ۱.۱۰۰۰ در مدت ۳ دقیقه تخم های غوطه ور در آب محتوی ماده فوق را در برابر عفونت های بعدی مایکوپلاسمایی تا حدود زیادی ایمن میکند . اگر دمای آب از میزان توصیه شده پایین تر برود و یا میزان آلودگی از غلظت مواد ضدعفونی کننده موجود در محلول شستشو تجاوز نماید ، شستشو میتواند خطرساز باشد.

زمان غوطه ور شدن تخمها در آب نباید تا ۳ دقیقه بیشتر باشد و تخمها قبل از ذخیره شدن می بایست کاملا خشک شوند . برای شست و شوی تخم باید فقط از آب با کیفیت مناسب که میزان آهن آن کمتر از ۲ قسمت در میلیون است استفاده شود .

عدم کنترل دما یکی از مهمترین معایب این روش می باشد . پس از تکرار چند نوبت غوطه ور سازی ، دمای محلول تا حدی افت نموده ، که این امر باعث می شود تا اثر محلول بسیار ضعیف شود. 

دیدگاه‌ها (0)

*
*