logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

جوجه کشی از بلدرچین

جوجه کشی بلدرچین - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بلدرچین یکی از انواع پرنده هایی است که با توجه به فروش بالای تخم و گوشت آن جایگاه ویژه ای را در میان پرورش دهندگان به خود اختصاص داده است. این پرنده در عین داشتن جثه کوچک از مقاومت بالایی در برابر انواع بیماریها برخوردار بوده و همین امر باعث شده تا افراد بتوانند در اقلیم های مختلف و با شرایط آب و هوایی متفاوت به پرورش انواع بلدرچین ها بپردازند.

علاوه بر موارد ذکر شده برخی افراد برای بالا بردن سود کار فعالیت خود را گسترش داده و جوجه کشی از بلدرچین به صورت صنعتی و در مقیاس بزرگ وارد این عرصه شده است. اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در ادامه این مطلب نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. 

بررسی زمان جوجه کشی از بلدرچین

پرنده بلدرچین در مقایسه با دیگر پرنده های پرورشی در مدت زمان کوتاهی جوجه کشی می شود به طوری که شما در ۱۷ روز هر دوره ستر و هچر را پشت سر می گذارید. برای اینکه شما بتوانید این فعالیت را با سود دهی بالا و به صورت اقتصادی انجام دهید می بایست جوجه کشی و تولید یک گله هزار قطعه ای را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که قبل از دیدن تخم های نطفه دار در شانه جوجه کشی و قرار دادن آنها در داخل دستگاه می‌بایست تمام تخم های ریز و درشت و همچنین تخم هایی که دارای شکل غیر استاندارد می باشند را کنار بگذارید تا راندمان کار کاهش پیدا نکند.

  • دمای لازم در دوره ستر : 37.7 درجه
  • رطوبت لازم در دوره ستر : 55 درصد
  • دمای لازم در دوره هچر: 37.2 درجه
  • رطوبت لازم در دوره هچر: 65 درصد

توجه داشته باشید که بعد از پایان دوره چهل همچنان می بایست تا مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت منتظر بمانید تا تمامی تخم های نطفه دار شکسته شده و به جوجه تبدیل شوند.

دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

هچر جوجه کشی بلدرچین-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

اقدامات لازم بعد از دوره هچ

بعد از اتمام دوره هچ باید جوجه‌ها به مدت ۱۲ ساعت در داخل دستگاه بمانند تا بدین ترتیب بر های خیس آنها به طور کامل خشک شوند. بعد از پایان این مدت می توانید درب دستگاه را باز کنید و جوجه ها را به اتاق یا در واقع سالن نگهداری انتقال دهید. شایان ذکر است که جوجه ها در چند روز اول زندگی خود در ضعیف ترین حالت ممکن می باشند از این رو حتماً باید تمهیدات لازم برای استانداردسازی شرایط اسلام را در نظر بگیرید تا سلامت پرنده به خطر نیفتد.

بازی می‌شود که حتما کف سالن را بین ۳۰ الی ۳۵ درجه تامین نمایید، و در مدت زمان دو روز اول زندگی حتما از ترکیب آب و شکر و همچنین مولتی الکترولیت برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید. علاوه بر موارد ذکر شده باید کف مکانی که جوجه های یک روزه را در آن نگهداری می کنید با استفاده از کفپوش مقوایی کاور شده باشد.

تخم های تولید شده توسط گله را نباید بیش از مدت ۷ روز هموار کنید چرا که در این صورت درصد تبدیل به جوجه در آنها کاهش یافته و نهایتاً راندمان جوجه کشی از بلدرچین نیز پایین می آید. دقت کنید که دمای انبار برای نگهداری تخم مرغ نباید بالاتر از ۲۰ درجه و پایین تر از ۱۶ درجه باشد. دمای ایده آل برای پرورش گله مولد نباید از 28 درجه تخطی کند و در عین حال نباید از 18 درجه نیز پایین تر باشد.

تخم بلدرچین-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین

اتاقی که برای قرار دادن دستگاه جوجه کشی در نظر گرفته اید را به خوبی پاکسازی و استریل کنید. در این حالت از ورود میکروب ها و انواع آلودگی ها تا حد امکان جلوگیری می شود. دستگاه را نیز باید قبل از قرار دادن تخم مرغ به خوبی ضدعفونی و پاکسازی کنید تا میکروب ها و آلودگی‌های موجود بر روی آن به طور کامل از بین بروند.

برای جوجه کشی از بلدرچین باید در نظر داشته باشید که دوره سطح در حدود ۱۵ روز است و بعد از اتمام آن و ورود به روز شانزدهم باید تخم نطفه دار را از شانه ها به داخل سبد هچر انتقال دهید. در این دوره که در حدود دو روز است پرنده جوجه در داخل تخم اقدام به شکستن پوسته و خروج از آن می کند که البته ممکن است این امر ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول بکشد. 

پرورش بلدرچین از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است چرا که بعد از رسیدن به بلوغ پرنده ها آماده جفت گیری می شوند و شما به راحتی می توانید با استفاده از آنها یک گله مولد و پربازده به وجود بیاورید. به طور معمول جوجه بلدرچین بعد از مدت ۶ تا ۷ هفته به بلوغ میرسد و سن هشت هفتگی می‌تواند برای گله مولد مورد استفاده قرار بگیرد. برای تولید تخم مرغ نطفه دار باید تناسب نر به ماده به صورت یک نر به ازای سه یا چهار مولد ماده باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*