logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

ارزش غذایی و خواص دوغ

خواص دوغ-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

یکی از محبوب ترین فرآورده های لبنیاتی می باشد که به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه و پرطرفدار جایگاه ویژه‌ای را بین ایرانیان به خود اختصاص داده است. البته در کنار طعم لذیذ، خواص دوغ باعث شده تا مصرف روزانه آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و در همین راستا شرکت ها و کارخانه های متعددی در زمینه تولید انواع فرآورده های لبنیاتی به خصوص دو وارد عمل شوند و این محصول را در انواع تم ها به صورت گازدار و بدون گاز تولید نمایند. در نظر داشته باشید که تولید دوغ امروزه به صورت ارگانیک لذت نوشیدن زیادی داشته و طمع لذیذی دارد. یکی از بهترین دستگاه هایی که میتواند در تولید دوغ کاملا ارگانیگ دخیل باشد استفاده از دستگاه کره گیر میباشد.

نوشیدن یک لیتر دوغ برابر با ارزش غذایی زیر است :

  1. کالری: 270 کیلوکالری
  2. پروتئین: 5% تا 2%
  3. کلسیم: 6 گرم
  4. چربی: 5 درصد

خواص دوغ برای افراد بزرگسال

بدون شک نوشیدن یک لیوان دوغ میزان قابل توجهی از مواد مورد نیاز برای بدنتان را تامین کند ولی ما در ادامه خواص و فواید دوغ برای بزرگسالان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آرامش بخش 

شاید شنیده باشید که دوغ دارای حالت خواب آور است و نوشیدن این می تواند شما را در داشتن یک خوابه با کیفیت یاری کند.  در واقع پتیت های حاصل از پروتئین شیر دلیل اصلی حالت خواب آور بودن و آرامش بخش بودن دوغ است. چنانچه شما برای انجام کاری نیاز به هوشیاری ندارید می توانید از این قابلیت دوغ برای نهایت استفاده را داشته باشید .

اینورتر 500 وات

ارزش غذایی دوغ-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

تاثیر دوغ در گرمازدگی

تمامی نوشیدنی های خنک از جمله دوغ در فصل تابستان و در هوای گرم سال بسیار لذت بخش و دارای حالت خنک کننده است. بدون شک همه ما با حالت گرمازدگی مواجه شده‌ایم که از جمله علائم آن داشتن سردرد، نیاز به آب، حالت تشنگی و خستگی می باشد که می توان همه آنها را با نوشیدن دوغ خنک بهبود بخشید. از این رو می‌توان برای داشتن نقش موثر در مبارزه با کم آبی، فراورده لبنی مانند دوغ را به عنوان یک جایگزین مناسب در نظر گرفت .

قابلیت روشن کردن پوست

دو متشکل از مواد مختلف می باشد و اسید لاکتیک موجود در آن با توجه به ویژگی هایی که دارد در از بین بردن لکه ها و همچنین به وجود آوردن پوستی روشن تر تاثیر قابل توجهی دارد.  از این رو فرد می تواند با نوشیدن دوغ و یا استفاده از آن به عنوان یک ماسک طبیعی در داشتن پوستی شفاف و روشن گام بلندی بردارد.

بهبود بافت استخوانی بدن

بدون شک همه می دانیم که محصولات لبنیاتی رابطه مستقیمی با سلامتی بدن دارد. یکی از مهم ترین خواص دوغ داشتن پروتئین، کلسیم و ویتامین B12 است که به دلیل ویژگی ها غنی تاثیر قابل توجهی در بهبود بافت های استخوانی و سلامت آنها دارد.

افزایش استقمت بدن با دوغ-دکتر قشلاق

تاثیر دوغ در سیستم گوارش بدن

بدون شک داشتن سیستم گوارشی سالم برای زندگی بهتر و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.  شما می توانید جهت جلوگیری از رشد باکتری های مضر در سیستم گوارشی بدن تان از دوغ بهره‌گیری کنید. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته اگر باکتری های مفید حاضر در بدن از نظر تعداد در یک بازه مناسب قرار داشته باشند بدون شک به وسیله آنها سیستم گوارشی نیز عملکرد مناسبی خواهد داشت. علاوه بر موارد ذکر شده حضور باکتری های مفید در دوغ در واقع از رشد باکتری های خطرناک و لا به انواع بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند. همچنین نوشیدن دوغ به همراه غذا تاثیر قابل توجهی در هضم بهتر غذا خواهد داشت که این امر به نوبه خود از سوءهاضمه و تولید گازهای نامناسب بیش از حد استاندارد در بدن فرد جلوگیری می کند.

دوغ بهترین راه حال برای مسمومیت

زندگی در محیط شهری با توجه به معضلات و آلودگی هایی که دارد، تا حدودی زندگی همه مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. با توجه به بررسی ها و آزمایش های انجام گرفته حضور آلاینده ها بر روی بافت های بدن و دستگاههای تنفسی و مهمتر از همه قلب و عروق می تواند عامل اصلی در ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و تنفسی باشد. در این بین به توضیح دکترها  بهره گیری از انواع فرآورده های لبنیاتی و به خصوص نوشیدن شیر و دو یکی است بهترین روش ها برای از بین بردن مضرات مشکل همه گیر است. حضور فسفر منیزیم و کلسیم در ساختار دوغ و شیر باعث شده تا نوشیدن آن باعث خنثی شدن انواع مسمومیت‌ها گردد.

خواص دوغ و نوشیدن آن در دوران بارداری

با توجه به موارد ذکر شده در قسمت های قبل بدیهی است که دوغ و سایر فرآورده های لبنیاتی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار بوده و مصرف آن می‌تواند در داشتن یک بدن سالم بسیار تاثیرگذار باشد. دوغ سرشار از کلسیم و پروتئین است و به همین دلیل مصرف آن در دوران حساس بارداری می تواند بسیار مفید واقع گردد.

به توصیه پزشکان یکی است مهمترین مواردی که در دوران بارداری باید مد نظر گرفته شود حفظ سلامت دستگاه گوارش می باشد در این بین نوشیدن دوغ با توجه به داشتن باکتری های پروبیوتیک  می تواند زمینه لازم را برای حفظ سلامت دستگاه گوارش به وجود بیاورد. علاوه بر این خنک بودن این نوشیدنی در تامین آب و هیدراته شدن بدن فرد در دوره بارداری کمک می کند.

اهمیت نوشیدن دوغ بعد از وعده غذایی

با توجه به بررسی های انجام گرفته در رابطه با خواص دوغ، چنانچه فرد بعد از اتمام وعده غذایی خود به جای چای از دوغ بهره گیری کند بدن سالم تری خواهد داشت. در واقع عملکرد دوغ به شکلی است که جذب آهن در بدن را بالا میبرد و از رشد بسیاری از باکتری های خطرناک و مضر در سیستم گوارشی فرد پیشگیری می کند. افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند می توانند برای حل مشکل از روش نوشیدن دوغ بهره گیری کنند و در عین حال از ویتامین ها B و D موجود در آن بهره مند شوند.

با توجه به توصیه های صورت گرفته در طب سنتی، شما عزیزان نباید به همراه غذاهای گوشتی از نوشیدنی ۲ استفاده کنید چرا که می‌تواند باعث به وجود آمدن درد مفصل شود. برای دوری از این مشکل می توانید بین وعده غذایی گوشتی خود و نوشیدن دوغ کمی فاصله دهید.

فواید دوغ تنها به این موارد محدود می شود، چرا که حضور مواد غنی و مفید به میزان قابل توجهی در آن و در عین حال تاثیر دوغ در سیستم گوارش و کارکرد بدن مصرف کننده می تواند اهمیت این فراورده لبنی را بیان کند؛ برای بهره مندی از تاثیرات این نوشیدنی با ارزش حتماً آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*