logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راهنمای انتخاب هیتر مرغداری

راهنمای خرید هیتر مرغداری

راهنمای انتخاب هیتر برای گرمایش مرغداری

یکی از تجهیزات پرکاربرد در مرغداری ها مخصوصا در فصل زمستان و روزهای سرد، هیتر می باشد. همان طور که افزایش بیش از حد دما در مرغداری ها تأثیرات منفی زیادی به همراه دارد، سرد بودن هوای سالن مرغداری نیز سلامت مرغ ها و بازدهی مرغداری را تحت الشعاع قرار میدهد. در مرغداری ها می توان برای گرمایش سالن از سیستم های گرمایشی مختلفی استفاده نمود. اما امروزه فقط نوع خاصی از هیترها به دلیل راندمان حرارتی بالا و مصرف پایین سوخت در مرغداری ها مورد استفاده قرار میگیرند. همراه ما باشید تا در این مقاله از وب سایت دکتر قشلاق شما را با بهترین نوع هیتر مرغداری و مجموعه نکات ضروری برای انتخاب هیتر مرغداری آشنا کنیم.

گرمایش در سالن های مرغداری به چه صورت است؟

گرمایش در سالن های مرغداری به دو بخش تقسیم میشود. در زمان جوجه ریزی از سیستم های گرمایشی خاصی استفاده میشود. دمای سالن مرغداری برای جوجه های یک روزه در ابتدا ۳۵ الی ۳۶ درجه می باشد. سپس مرغداران تا رسیدن به دمای ۲۲ درجه، هر روز نیم درجه دمای سالن را کاهش می دهند. سیستم تنفسی جوجه ها در دو هفته اول هنوز به خوبی رشد نکرده و جوجه ها نیاز به گرمایش پاک دارد. بنابراین در این دوره استفاده از هیترهایی که موجب آلوده شدن هوای داخل سالن میشوند، مجاز نخواهد بود. در حقیقت هیتر و یا سیستم گرمایشی مورد استفاده در سالن مرغداری در دو هفته اول هیچ نوع دود و یا آلاینده ناشی از سوخت نباید وارد سالن کند. در غیر اینصورت جوجه ها در اثر گاز مونواکسید و سایر آلاینده های حاصل از احتراق دچار خفگی خواهند شد.

اما از هفته دوم به بعد می توان از سایر سیستم های گرمایشی همچون جت هیتر که راندمان حرارتی بالاتری دارند، استفاده نمود. چراکه بعد از گذشت تقریبا دوهفته، سیستم تنفسی جوجه ها به خوبی رشد می کند و می تواند تا حدودی گاز مونواکسید کربن و دیگر آلاینده ها را تحمل کند. البته در مرغداری های تخم گذار به صورت طولانی مدت نمی توان از سیستم های گرمایشی بدون دودکش استفاده نمود.

سیستم های گرمایشی قابل استفاده در زمان جوجه ریزی

هر نوع سیستم گرمایشی که به شیوه پاک و بدون انتقال دود و آلودگی به داخل سالن، کار کند در زمان جوجه ریزی قابل استفاده می باشد. از این دست سیستم های گرمایشی می توان به مادر مصنوعی، هیترهای کابینتی و کوره هوای گرم، سیستم گرمایش از کف و سیستم گرمایش سقفی اشاره کرد. البته سیستم گرمایش از کف به دلیل هزینه راه اندازی بالا و عدم گرم نمودن لحظه ای سالن، کمتر مورد توجه مرغداران قرار میگیرند.

دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

مادر مصنوعی یکی از سیستم های گرمایشی بسیار مناسب برای گرمایش سالن های مرغداری است. این نوع دستگاه ها در انواع گازسوز، برقی و گازوئیلی تولید میشوند. اما مادر مصنوعی برقی و گازسوز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در سیستم گرمایشی مادر مصنوعی برقی، حرارت از طریق امواج مادون قرمز تولید میشود. در این دستگاه ها معمولا از یک لامپ مادون قرمز استفاده میشود که حرارت لازم را از طریق امواج نوری به جوجه ها منتقل میکند. مادر مصنوعی برقی علاوه بر گرم نمودن سالن، خاصیت میکروب زدایی نیز دارد و به سلامت جوجه ها بسیار کمک میکند.

هیترهای کابینتی و کوره هوای گرم نیز در دو هفته اول جوجه ریزی قابل استفاده می باشند. در این نوع هیترها نیز گرما به شکل بسیار پاک تولید میشود.

سیستم گرمایشی قابل استفاده در مرغداری از دو هفتگی تا سن کشتار

در این دوره یکی از پرکاربرد ترین سیستم های گرمایشی، جت هیترها می باشند. جت هیتر به طور کلی در دو مدل دودکش دار و بدون دودکش ساخته میشوند. اما فقط جت هیتر بدون دودکش در مرغداری ها کاربرد دارد. زیرا این نوع هیترها هیچ نوع پرت حرارتی ندارد و راندمان حرارتی آنها بسیار بالا (بیش از ۹۰درصد) می باشد. در جت هیترهای دودکش دار راندمان حرارتی دستگاه معمولا ۶۵ درصد می باشد که برای استفاده در سالن های مرغداری توجیه اقتصادی ندارد.

سیستم گرمایشی قابل استفاده در مرغداری از دو هفتگی تا سن کشتار

جت هیترهای بدون دودکش به همراه گرما، انواع گازهای مضر همچون مونواکسیدکربن و آلاینده های گوگردی نیز در داخل سالن منتشر می کنند. اما وجود سیستم های تهویه بسیار قوی و روشن بودن مداوم آنها در سالن مرغداری، استفاده از جت هیترهای بدون دودکش را در مرغداری مجاز ساخته است. جت هیترها نسبت به سایر هیترهای صنعتی مزیت های زیادی به همراه دارند. این هیترها به صورت خودکار می توانند در مدت زمان بسیار کوتاه گرمایش مورد نیاز سالن را تأمین کنند. همچنین این هیترها اصولا به صورت سقفی در مرغداری ها نصب شده و هیچ نوع مزاحمتی در خط دانخوری و یا آبخوری طیور ایجاد نمیکنند.

در مرغداری ها مصرف سوخت زیاد می باشد و بر هزینه های ثابت مرغداری بسیار تأثیر گذار است. بنابراین مرغداران باید از سیستم های گرمایشی کم مصرف و پر قدرت استفاده کنند. از آنجایی که جت هیترهای بدون دودکش با احتراق کامل سوخت، تمام گرمای تولید شده را به داخل سالن هدایت میکنند و همچنین در مصرف سوخت نیز بسیار بهینه عمل میکنند، این نوع هیترها گزینه ای بسیار ایده آل برای گرمایش سالن مرغداری می باشند.

نکات لازم به هنگام خرید جت هیتر مرغداری

جت هیترها معمولا با دو بدنه گالوانیزه و یا استیل استنلس ساخته میشوند که کیفیت بدنه جت هیتر استیلی به مراتب بهتر از نوع بدنه گالوانیزه ای می باشد. اما جنس کوره جت هیتر می بایست حتما از آلیاژهای فولادی بسیار مستحکم همچون استنلس استیل نگیر و نسوز باشد. زیرا این نوع کوره در برابر حرارت های مداوم و بسیار بالا، مقاومت مناسبی دارند و دچار فرسودگی و یا ترک خوردگی نمی شوند.

توجه به سیستم سوخت رسانی و ایمنی بودن جت هیتر

در زمان خرید جت هیتر مرغداری علاوه بر بدنه و کوره دستگاه باید به سیستم سوخت رسانی و سیستم کنترل دستگاه دقت نمود. در واقع سیستم سوخت رسانی و مجموعه احتراق در داخل دستگاه باید به صورت اصولی و با قطعات با کیفیت طراحی شده باشند. در غیر اینصورت علاوه بر مصرف بالای سوخت دستگاه، خطرات مختلفی همچون انفجار محفظه آتش و یا آتش سوزی ممکن است به وقوع بیانجامد.

توجه به سیستم سوخت رسانی و ایمنی بودن جت هیتر

تابلو برق دستگاه نیز باید اتوماتیک باشد و مانع اسیب دیدن دستگاه در زمان نوسانات برقی شود. همچنین لایه های امنیتی مختلف باید در تابلو برق دستگاه در نظر گرفته شده باشند تا در زمان قطع شدن سوخت، افت و یا افزایش فشار سوخت، حرارت بیش از حد دستگاه، قطع شدن ناگهانی برق و … اسیبی به دستگاه وارد نشود و یا دستگاه دچار آتش سوزی و انفجار نگردد.

توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش جت هیتر

لازم به ذکر است که در زمان خرید جت هیتر مرغداری به گارانتی و خدمات پس از فروش آن نیز دقت نمایید. چرا که شما قصد استفاده طولانی مدت از این دستگاه را در نظر دارید. بنابراین در زمان نیاز به سرویس و یا تعویض قطعه یدکی، باید بتوانید از طریق نمایندگی دستگاه خود را تعمیر نمایید.

توجه به نوع سوخت مصرفی دستگاه

جت هیترها در انواع گازوئیلی، گازسوز و دوگانه سوز طراحی میشوند. ممکن است در محل مرغداری دسترسی به هر دو سوخت امکان پذیر نباشد. بنابراین با توجه به امکانات در دسترس و متناسب با مرغداری خود، جت هیتر خریداری نمایید. اگر در محل مرغداری دسترسی به هر دو سوخت گازی و گازوئیلی امکان پذیر است، پیشنهاد میشود نوع دوگانه سوز آن را تهیه کنید تا در صورت قطعی سوخت، بتوانید از دستگاه بهره ببرید. مخصوصا در فصل زمستان در برخی مناطق به دلیل مصرف بی رویه گاز، فشار گاز منطقه دچار افت شده و یا ممکن است برای مدتی قطع شود. در این شرایط توسط جت هیتر دوگانه سوز قادر خواهید بود با سوخت گازوئیلی، گرمایش مورد نیاز سالن مرغداری خود را تأمین کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*