logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راهنمای تعمیر و رفع مشکلات کره گیر برقی خانگی

تعمیر کره گیر برقی خانگی - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

کره گیر برقی از جمله تجهیزات لبنیاتی پرکاربرد در بسیاری از مناطق روستایی ، منازل شهری ، فروشگاه های لبنی و غیره می باشد. این دستگاه کارکرد بسیاری ساده ای دارد و به راحتی میتوان با آن کار کرد. اما در برخی موارد ممکن است مشکلاتی برای کره گیر برقی شما پیش آید. بعنوان مثال همزن دستگاه روشن نمیشود؛ یا اینکه همزن آرام می چرخد؛ یا اینکه صدای ناهنجار از بخش موتور دستگاه به گوش میرسد و مشک برقی لرزش زیادی دارد.

در این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق می خواهیم در مورد عیب یابی کره گیر برقی خانگی و راهنمای رفع مشکلات این نوع دستگاه ها بحث کنیم. با ما همراه باشید.

بیشترین خرابی هایی که در کره گیرهای برقی پیش می آید

در ساخت کره گیر صنعتی و یا خانگی از قطعات الکتریکی و الکترومکانیکی مختلفی استفاده میشود. طبیعی است که این قطعات ممکن است در گذر زمان و یا در صورت عدم استفاده صحیح از دستگاه دچار مشکل شوند. در این نوع موارد اگر کره گیر شما دارای خدمات پس از فروش باشد، به راحتی میتوانید از طریق تماس با بخش خدمات نسبت به رفع مشکل کره گیر و یا تهیه قطعه یدکی دستگاه اقدام کنید.

اما در برخی موارد ممکن است که مدت زمان گارانتی و یا خدمات پس از فروش دستگاه به اتمام رسیده است یا که اصلا دستگاه فاقد این خدمات باشد. در این موارد میتوان به تعمیرگاه های لوازم خانگی مراجعه نمود و ایراد دستگاه را رفع کرد. ولی گاهی اوقات ایرادهای موجود در کره گیر برقی بسیار جزئی بوده و میتوان با کمی بررسی دستگاه را عیب یابی کرد. توصیه میشود اگر شخص فنی کار نیستید و سررشته ای در این زمینه ندارید، به تعمیر دستگاه نپردازید.

دستگاه جوجه کشی درنا 1

خرابی همزن مشک برقی - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

خرابی همزن مشک برقی

همانطور که می دانید در داخل مخزن کره گیر از یک همزن استفاده شده است. در کره گیر پایین زن ، همزن بر روی کف مخزن آن نصب میشود و در  مدل های بالازن همانند کره گیر بالازن 20 لیتری ، قطعه همزن بر روی درب دستگاه نصب می باشد. عموما از یک نوع مونو پلاستیک صنعتی و یا آلومینیوم در ساخت همزن ها استفاده میشود. بعضا ممکن است پره های همزن شکسته و یا فرم اولیه خود را از دست دهند. شکستگی پره های همزن ممکن است به دلیل حجم زیاد و غلظت بالای مخلوط آب و ماست باشد. پس در زمان استفاده از مشک برقی با توجه به گنجایش آن مقداری مناسب آب و ماست با هم مخلوط کنید تا فشار زیادی به همزن وارد نشود. همچنین ممکن است یک شیء خارجی یا سخت در بین پره ها گیر کرده و مانع چرخیدن آن شود و در نتیجه پروانه بشکند.

در هر صورت زمانیکه همزن کره گیر شکسته شود، چاره ای جر تعویض آن ندارید. نحوه اتصال همزن به سیستم چرخشی در هر دستگاه ممکن است متفاوت باشد ولی با کمی بررسی میتوان آن را جدا نموده و همزن جدید را مجددا نصب کرد. در بخش پایینی این مقاله نحوه جدا کردن پروانه نیز توضیح داده شده است.

عدم روشن شدن دستگاه

خرابی کابل و یا آسیب دیدن سیم پیچی از دلایل شایع روشن نشدن دستگاه می باشد. پس در مرحله اول کابل دستگاه و کلید روشن و خاموش شدن آن را چک کنید. در صورت ایراد در این قسمت ها باید کابل را تعمیر نموده و یا اگر سیم ها از جایشان کنده شده باشند، باید آنها را وصل و یا لحیم کاری نمایید. در زمان انجام این کار برق دستگاه بایستی قطع باشد.

توجه: اگر هیچ سررشته ای در زمینه تعمیر وسایل برقی ندارید، برای جلوگیری از آسیب های احتمالی و یا برق گرفتگی هرگز اقدام به تعمیر قطعات الکتریکی نکنید.

در برخی موارد سیم پیچی و کابل برق دستگاه کاملا سالم بوده ولی دستگاه روشن نمیشود. در این شرایط ممکن است موتور دستگاه در اثر نشتی مخزن و یا سایر موارد دچار خرابی شده باشد. تعمیر موتور نیز کاملا تخصصی بوده و باید برای رفع این مشکل حتما به تعمیرگاه های لوازم خانگی مراجعه نمایید. در بیشتر موارد با عوض کردن سیم پیچی موتور، مشکل خرابی آن رفع میشود.

خرابی بلبریگ در کره گیر برقی - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

خرابی کاسه نمد و بلبریگ در کره گیر برقی

در کره گیرهای پایین زن از کاسه نمد برای آب بندی بخش زیرین و موتور دستگاه استفاده میشود. اگر کاسه نمد خراب شود، دوغ و مخلوط ماست و آب به راحتی از کنار شفت به سمت بلبرینگ ها نفوذ پیدا میکند. در نتیجه بلبرینگ ها دچار زنگ زدگی و خرابی خواهند شد. در این شرایط دستگاه صدای ناهنجار ایجاد کرده و دچار لرزش نیز میشود. اگر به موقع برای رفع این مشکل اقدام نکنید، موتور کره گیر دچار سوختگی خواهد شد و شما باید هزینه بیشتری برای تعمیر آن بپردازید.

توجه داشته باشید که تعویض بلبرینگ و کاسه نمد دستگاه دوغ زن برقی به مهارت و برخی وسایل نیاز دارد. برای عوض کردن کاسه نمد، ابتدا برق دستگاه را قطع کرده و کابل آن را از پریز جدا کنید. در این نوع کره گیرها از سیستم تسمه فولی برای چرخش همزن استفاده میشود.

فولی بزرگ در زیر دستگاه بوده، باید فولی را ثابت بگیرد. سپس همزن را بچرخانید. جهت چرخش همزن باید دقیقا در جهتی باشد که دستگاه در آن حالت آن را می چرخاند. در این صورت میتوانید پروانه را از شفت جدا کنید. بعد از این مرحله نوبت به جدا کردن تسمه از روی فولی می رسد. سپس پیچ فولی را باز نموده و با فولی کش، آن را از شفت جدا نمایید.

در بیشتر کره گیرها، بخش نگهدارنده کاسه نمد و بلبرینگ از جنس تفلن است و این قسمت دارای پیچ مهره می باشد. مهره بزرگ زیر مخزن را باز کنید تا شفت، بلبرینگ و کاسه نمد از آن جدا شوند. لازم به ذکر است که شفت داخل بلبرینگ ها از دو طرف توسط خار فنری نگه داشته میشود. بنابراین با خار جمع کن باید خار فنری را از قسمت زیرین خارج کنید. در نهایت با چکش مسی و ضربه ملایم به شفت، بلبرینگ ها از آن جدا خواهند شد. بلبرینگ بعدی را نیز بدین شکل باز کنید.

پس از انجام این کار ، کاسه نمد جدید را با نمونه قدیمی و خراب شده آن تعویض کنید. سپس تمامی مراحل گفته شده را از آخر به اول انجام دهید تا مجموعه کاسه نمد و بلبرینگ ها مجددا به همدیگر مونتاژ شوند.

جمع بندی

در این مقاله نحوه عیب یابی و رفع مشکلات رایج در کره گیرها را شرح دادیم. توجه به این نکته بسیار ضروری است که تعمیر لوازم برقی از جمله دوغ زن و مشک برقی خانگی نیاز به مهارت و تخصص دارد. بنابراین اگر هیچ تجربه و یا تخصصی در این زمینه ندارید، هرگز به صورت سر خود کره گیر برقی را تعمیر نکنید. همچنین بهتر است که در زمان خرید کره گیر برقی در همان ابتدا نوع باکیفیت و مرغوب آن را انتخاب کنید تا با مشکلات و هزینه های تعمیر کره گیرهای کم کیفیت مواجه نشوید. صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق با 3 دهه سابقه فعالیت یکی از تولیدکنندگان اصلی تجهیزات لبنیاتی بوده که انواع کره گیر صنعتی و خانگی طراحی و تولید میکند. این محصولات با 12 ماه ضمانت و یک دهه خدمات به بازار عرضه میشوند.

دیدگاه‌ها (8)

*
*

    Zahra پاسخ

    سلامووقت به خیر.من یه مشک برقی استیل دارم که دکمه ی روشن خاموشش اتوماتیک نیست.یعنی اتوماتیکش خراب شده وسروقت مشخص خاموش نمیشه مجبورم دستی خاموشش کنم؟میشه لطف کنید دراسرع وقت منو راهنمایی کنید.ضروری هست

      dradminn پاسخ

      با سلام وقت بخیر
      راهی جز تعمیر نداره با یک تعمیرکار حرفه ای میتونین مشورت کنین

    Aspar پاسخ

    سلام کرهگیر 20لیتری سطلی خانگی باید بادست پروانه رابچرخانی تا کار کند بعد چند بار استفاده خالی میچرخه با ماست نمیچرخه

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      تسمه باید چک بشه
      موتور هم باید چک بشه
      بدون چک کردن نمیشه نظری داد

    elaysabzizadeh@gmail.com پاسخ

    سلام کره گیر استیل برقی دارم از کناره ها جوش رو ول کرده و نشت میده،با چی بگیرم؟

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      ببرید بازار نشون بدید ، بستگی به مدل ول کردن میشه با چسپ یا جوش نقطه ای حلش کرد ، باید بدنه رو چک کرد و جنسش رو دید

    More پاسخ

    سلام دستگاه پایین زن ۲۰لیتری تایمز دار خریدم تو دستور العمل نوشته ۱۵دقیقه تنظیم بشه ولی بعد از اتمام کار کره سوا نمیشه و داخل دوغ مخلوطه یخ هم ریختم نشده

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      عزیز دل بعد از 15 دقیقه ، 1 دقیقه دستگاه خاموش بمونه و مجددا دستگاه 15 دقیقه روشن بشه
      این کار رو باید 3 بار انجام بدید ، یعنی تایم کلی 45 دقیقه بشه
      خاموش کردن دستگاه سر 15 دقیقه به دلیل افزایش طول عمر موتور هست