logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راهنمای خرید هیتر برقی | معرفی انواع هیتر و جت هیتر برقی

راهنمای خرید هیتر و جت هیتر برقی

راهنمای خرید هیتر و جت هیتر برقی

در فصل های سرد سال تأمین گرمایش محیط با استفاده از بخاری ها و سیستم های گرمایشی گازسوز بسیار متداول است. زیرا گاز از جمله انرژی های ارزان در کشور ما می باشد. اما گاهی اوقات به دلیل نبود لوله کشی گاز و یا قطع سوخت و یا نبود دودکش در محیط، نمی توان از هیترهای گازی استفاده کرد. در چنین شرایطی ایده آل ترین روش برای گرمایش محیط استفاده از بخاری برقی است.

بخاری الکتریکی به خاطر سهولت در جابجایی و نصب و عدم اشغال فضای اضافی و دسترسی راحت به برق در بیشتر مشاغل و مکان ها مورد استفاد قرار میگیرند. اما یکی از دغدغه های اصلی استفاده از این نوع سیستم های گرمازا، هزینه برق مصرفی آنها می باشد. ما در این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق در مورد انواع هیتر و جت هیتر برقی بحث نموده ایم و یک راهنمای خرید جامع و نکات مهم به هنگام خرید این نوع سیستم های گرمایشی را توضیح داده ایم.

انواع هیتر برقی

برای انتخاب بهترین و مناسب ترین هیتر برای نیاز خود ابتدا لازم است که با انواع این دستگاه ها و امکانات هر یک آشنا شوید. طرح ها و مدل های مختلفی از هیترهای برقی در بازار موجود می باشد ولی به طور کلی هیترهای برقی در سه دسته زیر تقسیم بندی میشوند :

هیتر برقی فن دار :

در این نوع هیترها از یک عدد فن نیز استفاده شده است که فن دستگاه، گرمای هیتر را در محیط پخش میکند. راندمان حرارتی هیتر برقی فن دار بسیار عالی بوده و این هیترها معمولا سرعت بالایی در گرمایش محیط دارند. چراکه در این هیترها گرما فقط در قسمت جلویی المنت ها جمع نمیشود، بلکه فن هیتر گرما را به محیط پمپاژ میکند. هیتر برقی فن دار می تواند یک جریان هوای گرم در فضا ایجاد کند. این نوع بخاری ها در انواع مختلف رومیزی و خانگی طراحی و تولید میشوند. تنها ایرادی که بر هیتر برقی فن دار وارد است، افزایش ذرات معلق در هوا می باشد.

موتور جوجه کشی ktyz 80

هیتر برقی فن دار

در زیر یک نمونه بخاری برقی فن دار را مشاهده میکنید که دارای امکانات مختلفی است. یکی از امکانات جالب این هیتر، قابلیت ایجاد رطوبت می باشد. در فصل زمستان یکی از مشکلاتی که به همراه هوای سرد همراه است، خشکی هوا میباشد. به همین دلیل افراد از انواع دستگاه بخور استفاده میکنند تا دچار مشکلات خشکی پوست و تنگی نفس و سرفه نشوند. در حالیکه در این هیتر برقی فن دار امکان ایجاد رطوبت نیز وجود دارد و میتوان مشکل خشکی هوا را توسط آن برطرف نمود.

هیتر برقی تابشی:

هیتر برقی تابشی

همانطور که از نام این بخاری برقی ها پیداست، گرما در این بخاری ها به صورت تابشی در فضا منتشر میشود. در هیتر برقی تابشی از لامپ های هالوژنی و یا لامپ های مادون قرمز برای ایجاد گرما بهره گرفته میشود. در بخاری برقی تابشی معمولا یک سطح سیقلی و بازتابنده در پشت لامپ ها طراحی میشود تا حرارت دستگاه به سمت جلویی آن بازتاب شود. این نوع بخاری ها نیز سرعت بالایی در گرمایش محیط دارند و به صورت پرتابل نیز قابل استفاده هستند.

شوفاژ برقی:

این نوع بخاری ها همانند شوفاژ بوده با این تفاوت که به جای آب در درون پره های آن روغن مایع در جریان می باشد. این بخاری برقی بی صدا بوده ولی سرعت پایینی در گرمایش محیط دارد. بدین معنی که در این نوع بخاری برقی ها ابتدا باید روغن داخل رادیاتور داغ شود و سپس گرمای آن از طریق بدنه شوفاژ در محیط پخش شود. لذا شوفاژ برقی سرعت کندی در گرمایش دارد ولی قدرت گرمایشی مناسبی دارد. برای کسانی که نیاز دارند محیط مد نظر آنها به محض ورود گرم شود، بخاری برقی فن دار توصیه میشود و شوفاژ برقی پاسخگوی نیاز آنها نخواهد بود.

انواع جت هیتر برقی

جت هیترهای برقی همانند دیگر جت هیترهای گازی و گازوئیلی طراحی میشوند. با این تفاوت که فاقد دودکش بوده و حرارت در آنها توسط داغ شدن المنت های حراراتی ایجاد میشود. این نوع گرماسازها به صورت تابشی توسط لامپ هالوژنی و یا لامپ اینفرارد و یا به صورت رادیاتور روغنی طراحی نمیشوند. در واقع طراحی تمامی جت هیترهای برقی شبیه به هم بوده و فقط در توان و ظرفیت گرمایشی با یک دیگر فرق دارند.

عمده کاربرد جت هیتر الکتریکی در مشاغل صنعتی و گلخانه ها می باشد. به این بخاری ها هیتر برقی موشکی هم گفته میشود.

انواع جت هیتر برقی

نمونه های کوچکتر جت هیتر برقی با برق تک فاز نیز قابل راه اندازی هستند. در زیر یک نمونه جت هیتر برقی کوچک را مشاهده میکنید که از آن در ویلا، محیط کاری و تجاری و … می توان استفاده کرد. جت هیترها معمولا دارای ترموستات بوده و می توان دمای آنها را تنظیم نمود. همچنین حرارت این دستگاه ها و توان گرمایشی آن به صورت کاهشی و یا افزایشی قابل تنظیم است. بعلاوه در جت هیترها امکان کارکرد تنهایی فن نیز وجود دارد. بدین معنی که می توان از جت هیتر برقی بعنوان فن و کمک به تهویه محیط نیز استفاده کرد.

اما جت هیترهایی که توان گرمایشی بالایی دارند برای استفاده از آنها نیاز به برق 3 فاز می باشد. جت هیتر برقی 15 کیلو وات نمونه ای از این بخاری ها بوده که در محیطهای صنعتی کاربرد دارد. البته توان حرارتی این نوع جت هیتر برقی در 3 حالت 5، 10 و 15 کیلو وات قابل تنظیم است.

نکات لازم به هنگام انتخاب هیتر و جت هیتر برقی

مهمترین فاکتوری که در انتخاب بخاری برقی باید به آن توجه شود توان برق مصرفی دستگاه است که بر حسب کیلو وات مشخص میشود. هر اندازه که توان هیتر بیشتر باشد قدرت گرمایشی و در نتیجه هزینه برق مصرفی آن نیز بالا خواهد بود. البته راندمان حرارتی هیتر نیز بسیار مهم است.

اساس عملکرد هیترهای برقی بر پایه داغ شدن المنت های آن می باشد. در نتیجه عبور برق از این المنت های مقاومتی، دمای المنت ها افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب هیتر گرما ایجاد میکند. بنابراین کیفیت المنت های دستگاه نیز حائز اهمیت میباشد.

بدنه هیتر برقی نیز از جمله فاکتورهای مهم در حین خرید می باشد. اگر در محیطهای مرطوب همچون گلخانه ها قصد استفاده از هیتر برقی را دارید باید بدنه هیتر مد نظر شما ضد زنگ و مقاوم باشد.

نکته بعدی که در انتخاب هیتر باید به آن دقت نمود امنیت دستگاه می باشد. در این نوع هیترها احتمال برق گرفتگی و آتش سوزی نیز وجود دارد. سیم های دستگاه باید دارای روکش نسوز و مقاوم باشند. چراکه در اثر حرارت دستگاه و مصرف برق معمولا سیم این نوع دستگاه ها داغ شده و اگر مقاومت کافی نداشته باشد ذوب شده و احتمال آتش سوزی و یا برقگرفتگی را افزایش می دهد.

در انتخاب سیستم گرمایش برقی بهتر است که نوع ترموستات دار آن را انتخاب کنید تا از مصرف بی رویه برق توسط دستگاه جلوگیری کنید. چراکه با تنظیم نمودن ترموستات، هیتر برقی فقط در صورت کاهش دما، فعال شده و به محض گرم نمودن محیط مجددا خاموش میشود. همچنین وجود ترموستات در این دستگاه ها به افزایش امنیت آنها نیز بسیار کمک میکند.

برخی از هیترها دارای تایمر زمانی هستند. بدین معنی که می توان دستگاه را طوری تنظیم کرد که در زمان مشخصی روشن شود. این مزیت در کنار مجهز بودن هیتر به ترموستات می تواند بسیار کارمد عمل کند ولی اگر دستگاه فاقد ترموستات باشد، احتمال بروز خطر در این نوع هیترها وجود دارد.

گارانتی و خدمات پس از فروش : برای اینکه بتوانید برای سال های طولانی از هیتر برقی خریداری شده بهره ببرید لازم است که به گارانتی و خدمات پس از فروش آن نیز توجه نمایید. چراکه ممکن است بعد از چندین سال استفاده، دستگاه شما نیاز به سرویس و تعمیر داشته باشد. اگر محصول خریداری شده دارای خدمات پس از فروش باشید، می توانید قطعات یدکی متناسب با محصول خود را تأمین کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*