logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

نحوه رفع بوی بد آبسردکن و پاکسازی آن

نوشیدن یک لیوان آب سرد در هوای گرم بسیار لذت بخش است. بد بودن بو و طعم آب می تواند حس ناخوشایندی را به فرد القا کند. مطمئناً هیچ کس دوست ندارد از آب بد طعم برای رفع تشنگی استفاده کند. در مکانهای عمومی و شلوغ معمولاً از آبسردکن های آنی، چند شیر استیل و صنعتی برای تامین نیاز آب آشامیدنی افراد در نظر گرفته می شوند. از آبسردکن فانتزی معمولاً در مطب های پزشکی ، مطب ها ، مطب ها و موارد دیگر استفاده می شوند. در این دستگاه ها علاوه بر سیستم خنک کننده آب ، با توجه به طراحی نوینی که دارند، سیستم دیگری برای تامین آب گرم و ولرم در نظر گرفته شده است. آبسردکن ها معمولاً در مکانهای عمومی مانند مساجد ، مدارس ، بیمارستانها ، ترمینالها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی موارد ، به دلیل ناخالصی ها و مواد ریزه موجود در آب ، این امکان وجود دارد که بوی آب حاصل از آبسردکن ناخوشایند باشد. این امر باعث شده تا در ادامه به بررسی موضوع نحوه رفع بوی بد آبسردکن بپردازیم.

اگر آب درون آبسردکن مدت زیادی راکد بماند به راحتی بوی آن دستخوش تغییر می شود. در واقع در این حالت زمینه برای  برای برخی از باکتری ها و میکروارگانیسم ها فراهم می گردد. در نتیجه آب داخل آبسردکن و اتصالات داخلی بسیار ناخوشایند است. در بعضی موارد ، ممکن است رنگ آب حتی تغییر کند. نوشیدن چنین آبی که سرشار از باکتری های مضر است ، می تواند سلامتی افراد را تهدید کند. بنابراین ، مخزن آبسردکن و اتصالات خارجی و داخلی آن باید به صورت دوره ای تمیز شوند. در این مقاله از سایت اندیشه سبز ، روش های تمیز کردن و از بین بردن بوی بد آبسردکن های استیل و فانتزی را به طور کامل شرح داده ایم.

دلایل بد بو شدن آب در استیل آبسردکن یا آبسردکن فانتزی

بوی آبسردکن برای دارندگان این دستگاه ها و افرادی که برای نوشیدن آب به از آبسردکن استفاده می کنند، بسیار آزار دهنده است. اما علت اصلی این مشکل در آبسردکن چیست؟ و رفع بوی بد آبسردکن چگونه امکان پذیر است؟

بوی آبسردکن به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

دستگاه جوجه کشی خارجی آرکام ۵۰ تایی

تازه بودن دستگاه: در آبسردکن های جدید و تازه ، معمولاً در روزهای ابتدایی آب بوی غیرطبیعی می دهد ، مانند بوی پلاستیک یا آهن. این مشکل خیلی ساده حل می شود و کافی است مخزن دستگاه را چندین بار پر و خالی کنید. در آبسردکن های دو منظوره حداقل یک بار مخزن آب دستگاه را پر کرده و با دستگاه خالی کنید. در فولاد آبسردکن کافی است شیر ​​آب دستگاه را کمی باز بگذارید تا آب به خوبی در مخزن و اتصالات داخلی آن گردش کند. سپس طعم آب به تدریج به حالت طبیعی برمی گردد.

دلایل بد بو شدن آب-دکتر قشلاق

از آب با سختی بالا و تصفیه نشده استفاده کنید

به طور طبیعی ، آب تصفیه نشده طعم ناخوشایندی دارد و ناخالصی های داخل آن باعث رسوب و بوی آبسردکن می شود. بنابراین ، اگر آبی که در آبسردکن استفاده می شود تصفیه نشده یا از درجه سختی بالایی برخوردار است ، حتماً از دستگاه تصفیه آب یا آبسردکن با فیلتر بکار ببرید و مهم تر از همه فیلتر دستگاه را به موقع تعویض کنید. رفع بوی بد آبسردکن با در نظر گرفتن این نکات قابل حل است.

نامطبوع شدن بوی آب تحت تاثیر TDS

TDS یکی از شاخص های اصلی برای درک کیفیت آب آشامیدنی است. طبق استاندارد ، اگر TDS آب بین 50 تا 150 واحد باشد ، این آب برای آشامیدن مناسب است. همانطور که سختی زیاد آب باعث طعم بد آب و بدبو شدن آبسردکن می شود، سختی پایین آب نیز باعث تلخ و بد طعم شدن آب می شود. بنابراین ، اگر سختی آب در مکانی که از آبسردکن استفاده می شود مناسب باشد ، استفاده از فیلترها باعث زمینه را به وجود می آورند که TDS آب کهش شدید پیدا کرده و طعم آن بد شود.

آب اضافی که در داخل مخزن آبسردکن

اگر آب به مدت طولانی در یک ظرف یا مخزن بماند ، با فعالیت باکتری ها و میکروارگانیسم ها دچار آلودگی می شود. بنابراین، برای رفع بوی بد آبسردکن نباید اجازه دهید آب برای مدت طولانی در مخزن راکد بماند. اگر چند روز از آبسردکن استفاده نمی کنید ، بهتر است مخزن خارجی و داخلی آبسردکن را خالی کنید. در آبسردکن های استیل بهتر است شیر ​​دستگاه را باز کرده ، مخزن داخلی آن را کاملاً خالی کرده و آب و برق دستگاه را خاموش کنید.

رفع بوی بد آب آبسردکن-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

وارد شدن صدمه لوله های آب و اتصالات داخلی آبسردکن

گاهی اوقات ممکن است در لوله های بیرونی آب یا اتصالات داخلی آبسردکن ترک یا درز ایجاد شود. در این حالت آب داخل دستگاه به راحتی آلوده می شود و طعم بسیار بدی پیدا می کند. بنابراین لازم است همیشه لوله های آب داخل دستگاه و مخزن آن هر چند وقت یک بار یا در صورت مواجهه با چنین مشکلی بررسی شود.

کثیف بودن بدنه آبسردکن

اگرچه مخزن داخلی آبسردکن به گونه ای بسته و محدود طراحی شده است ، اما به دلیل کثیف بودن بدنه بیرونی آبسردکن ، میکروب ها و باکتری ها ممکن است رشد کرده و آب داخل دستگاه را تحت تاثیر خود قرار دهند و زمینه و نهایتاً آب را آلوده کنند. به خصوص در آبسردکن فانتزی و ضد زنگ ، ظرف و پساب آب می تواند به راحتی آلوده شود. بنابراین توصیه می کنیم که، بدنه خارجی و قسمت های مختلف آبسردکن مانند شیر تخلیه ، دکمه ها و تخلیه آب همیشه تمیز و ضد عفونی شود.

روش های مناسب برای رفع بوی بد آبسردکن

اگر آبسردکن بوی بد می دهد یا طعم آب ناخوشایند است ، باید مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید. زیرا آلودگی آب داخل این دستگاه ها باعث تشدید برخی بیماری های عفونی می شود و می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد. برای شستشوی مخزن داخلی آبسردکن و از بین بردن بوی بد آن می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

تمیزکاری مخزن داخلی و خارجی آبسردکن با استفاده از سرکه 

محلول سرکه سفید و آب یکی از روشهای معمول تمیز کردن آبسردکن و مخزن داخلی آن است. برای تهیه این محلول ضد عفونی کننده ، باید نسبت مساوی سرکه سفید و آب گرم را مخلوط کنید. چند قطره لیمو نیز می تواند اثر این ماده ضد عفونی کننده را تقویت کند. محلول حاصل را در مخزن آبسردکن بریزید و 5-10 دقیقه صبر کنید. ترکیبی از سرکه سفید و آب گرم یک پاک کننده قدرتمند و موثر برای تمیز کردن محفظه داخلی آبسردکن از میکروب ها و باکتری ها است. سپس آب را کاملاً تخلیه کرده و دوباره آب تمیز را به مخزن اضافه کنید. آب را دوباره تخلیه کنید تا بوی سرکه کاملاً از دستگاه خارج شود.

تمیزکاری آبسردکن با سرکه-دکتر قشلاق

رفع بوی بد آبسردکن به وسیله تمیزکاری مخزن با جوش شیرین

جوش شیرین و آب خاصیت شوینده قوی دارند و می توانند بوی بد مخزن آبسردکن را از بین ببرند. برای تهیه این محلول کافیست به ازای هر لیتر آب 3 قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید. بعد از اینکه جوش شیرین کاملاً در آب حل شد ، محلول حاصل را درون مخزن دستگاه بریزید. 10 دقیقه تا یک ربع صبر کنید و اجازه دهید محلول به خوبی کار کند. سپس آب را از مخزن دستگاه کاملاً خارج کرده و مجدداً آب تمیز را درون مخزن بریزید. برای بهبود طعم و مزه آب لازم است چندین بار آب دستگاه به طور کامل تخلیه شود. همچنین توجه داشته باشید که به محض بهداشت مخزن با سرکه یا جوش شیرین ، ممکن است بوی آبسردکن از بین نرود. بنابراین ، در صورت لزوم دوباره یکی از این روش ها را اجرا کنید.

لازم به ذکر است قبل از شستشوی مخزن داخلی آبسردکن حتماً دستگاه را خاموش کنید. همچنین ، هنگام تمیز کردن آبسردکن ، می توانید از چنین محلول هایی برای تمیز کردن مخزن آب ، شیر تخلیه ، بدن گالن ، دستگاه و سایر قسمت های آبسردکن استفاده کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که دستمال را به محلول آغشته کرده و دستگاه را با آن تمیز کنید.

از سایر مواد مانند قرص کلر ، سفید کننده (وایتکس) و برخی مواد شیمیایی دیگر نیز می توان استفاده کرد. اما این ضد عفونی کننده ها بوی بسیار تندی دارند و برای شستشوی مخزن آبسردکن مناسب نیستند. به خصوص ضد عفونی کننده های شیمیایی اغلب خطرناک هستند و باید با احتیاط زیادی استفاده شوند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*