logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

روش های خنک سازی مرغداری

روش های خنک سازی مرغداری

روش های کاهش دمای سالن مرغداری

در مرغداری ها یکی از پارامترهای محیطی که باید به آن توجه ویژه ای شود، دمای سالن و خنک سازی مرغداری می باشد. چرا که مرغ ها نسبت به دماهای گرم و یا سرد حساسیت دارند. گرمی هوا باعث خفگی و تلف شدن مرغ ها در مرغداری میشود. همچنین سردی هوا نیز باعث کاهش سرعت رشد و تجمع طیور در یک نقطه میشود.

در نتیجه ازدحام بیش از حد مرغ ها در یک نقطه، اکسیژن کمتری به آنها می رسد که این نیز به نوبه خود باعث خفگی حیوان میشود. از این رو برقراری تعادل گرمایی در سالن های مرغداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

مرغداران می توانند با تجهیزات مختلف و به شکل اتوماتیک دمای سالن مرغداری را کاهش و یا افزایش دهند. در این مقاله از فروشگاه دکتر قشلاق به بررسی روش های خنک سازی مرغداری پرداخته ایم.

اصول کنترل دما در سالن مرغداری

استرس گرمایی یکی از معضل های سالن های پرورش طیور و مرغداری ها می باشد. دمای سالن مرغداری با توجه به سن آنها از زمان جوجه ریزی تا زمان کشتار فرق میکند. در هفته های اولیه دمای سالن مرغداری باید ۳۳ درجه باشد.

دستگاه جوجه کشی 12 تایی

مرغداران به تدریج هر هفته دمای سالن را کمی کاهش می دهند. از سن یک ماهگی تا انتهای دوره دمای سالن باید بین ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتی گراد باشد. افزایش دما باعث استرس در بین مرغ ها میشود و اگر در خنک سازی دمای سالن دیر اقدام شود بخش قابل توجه و یا کل گله تلف خواهند شد.

به چند روش می توان دمای سالن مرغداری را خنک نمود؟

روش های مختلفی برای کاهش دمای سالن مرغداری در روزهای گرم، به خصوص در فصل تابستان وجود دارد. هر یک از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و بودجه نهایی برای راه اندازی آنها نیز فرق میکند. روش خنک سازی سالن مرغداری با توجه به آب و هوای حاکم بر منطقه متفاوت خواهد بود. مطمئنا روشی که در مناطق گرم و خشک کاربرد دارد برای مناطق سردسیر و یا شرجی پاسخگو نخواهد بود.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز و مه پاش برای خنک سازی مرغداری

به کار گیری دستگاه رطوبت ساز و مه پاش یکی از روش های کم هزینه برای خنک نمودن سالن مرغداری است. دستگاه های رطوبت ساز در انواع مختلف دیسکی و پروانه ای، التراسونیک و مه پاش نازلی قابل طراحی و تولید می باشند.

عمل خنک سازی هوا توسط دستگاه های رطوبت ساز از طریق پدیده تبخیر انجام میگیرد. در واقع ذرات پودری آب که از این دستگاه ها در هوا منتشر میشوند، برای تبخیر گرمای هوا را جذب میکنند. دستگاه های مه پاش و رطوبت ساز می توانند تا ۵ درجه از گرمی هوای سالن مرغداری بکاهند و باعث ایجاد هوای خنک و مطبوع شوند.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز و مه پاش برای خنک سازی مرغداری

البته این دستگاه ها، رطوبت سالن مرغداری را هم کمی افزایش میدهند. لذا برای بهره مندی از مه پاش ها در مرغداری باید رطوبت سالن نیز تحت کنترل باشد.

گرما از هر جایی که آب در اثر تبخیر با آن در تماس باشد ناشی می شود. این منبع می تواند بدن حیوان و یا خود هوا باشد. اما در مرغداری ها هدف استفاده از رطوبت سازها، تبخیر مستقیم آب در هوا میباشد. چرا که اگر کاهش دما از طریق خیس نمودن بدن حیوان انجام گیرد، مشکلات مختلف برای مرغ ها ایجاد خواهد شد.

همچنین در نتیجه خیس شدن بدن مرغ، رطوبت بستر نیز افزایش پیدا میکند و خوراک آنها نیز خیس میشود. در هر صورت خیس شدن بدن مرغ برای کاهش دمای آن راهکاری اشتباه خواهد بود.

خنک سازی سالن مرغداری با استفاده از پد و هواکش

یکی دیگر از روش های بسیار مؤثر برای خنک سازی سالن مرغداری استفاده از پدهای سلولزی و هواکش میباشد. سیستم های تهویه جزء جدایی ناپذیر سالن های مرغداری هستند. در مرغداری ها برای تأمین اکسیژن مصرفی طیور، فن مرغداری و فن های تهویه به روش های مختلف و با توجه به موقعیت جغرافیایی در عرض و یا طول سالن نصب میشوند.

این هواکش ها به طور مرتب هوای آلوده داخل سالن را تخلیه میکنند. لازم به ذکر است که در سالن های مرغداری تولید گاز آمونیاک و کربنیک در اثر فضولات مرغ ها بسیار بالا می باشد. اگر این گازها به موقع از سالن به بیرون تخلیه نشوند، مرغ ها دچار خفگی خواهند شد.

خنک سازی سالن مرغداری با استفاده از پد و هواکش

پد سلولوزی تقریبا شبیه به پوشال کولرهای آبی می باشد. صفحات پد سلولزی از کاغذ کرافت ساخته شده اند و ضخامت صفحات ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر است.

طراحی صفحات پد سلولزی به نحوی است که آب در بین ورق های آن در جریان می باشد. زمانیکه هوای گرم از پد سلولزی عبور میکند، باعث تبخیر آب شده و گرما از دست می دهد. این کاهش دما تا ۱۱ درجه سانتی گراد نیز میتواند اتقاق بیافتد.

در طراحی سیستم پد مرغداری، هواکش های نصب شده در دیواره متقابل پد سلولزی، هوا را به داخل سالن مکش نموده و سپس خارج میکنند. پدهای سلولزی نیز با فاصله خاص از یک دیگر نصب میشوند تا سیستم سرمایشی کارایی داشته باشد.

سیستم های سرمایش تبخیری در مناطقی که رطوبت هوا زیاد می باشد، کارایی کمتری دارد و معمولا مورد استفاده قرار نمیگیرد. مناطقی که هوای شرجی دارند از دیگر سیستم های سرمایشی بهره می برند.

استفاده از کولر گازی صنعتی برای خنک سازی دمای مرغداری

در برخی مناطق شمالی و جنوبی کشور، آب و هوای حاکم بر منطقه در بیشتر فصل ها به صورت شرجی و گرم می باشد. در این نواحی سیستم های سرمایش تبخیری همچون مه پاش و یا پد سلولزی، پاسخگو نخواهند بود.

برای همین در این مناطق از نوع خاصی از کولر گازی های صنعتی استفاده میشود. این نوع سرماسازها معمولا دارای فن های سانتریفیوژ با کمپرسورهای بسیار قوی می باشند. این نوع کولرها قدرت بسیار بالایی در مکش هوا دارند. در نظر داشته باشید که کولرهای عادی مناسب برای اینگونه از محیط ها نبوده و بله کولرهای صنعتی که قدرت بالایی دارند برای این گونه از محیط ها طراحی شده است.

استفاده از کولر گازی صنعتی برای خنک سازی دمای مرغداری

هوای مرطوب و گرم داخل سالن توسط این سرماسازها مکش میشود. سپس دستگاه هم زمان رطوبت و دمای هوای وارد شده را کاهش می دهد. دمای هوا توسط این نوع سرماساز تا ۲۱ درجه سانتی گراد می تواند کاهش پیدا کند. کولر گازی های صنعتی غالبا به صورت ۳ فاز طراحی میشوند.

جمع بندی

در این نوشتار از وب سایت دکتر قشلاق به صورت تخصصی به روش های مختلف خنک سازی هوای سالن مرغداری پرداختیم. استفاده از سیستم سرمایش تبخیری همچون پد سلولزی و یا سیستم فوگر و رطوبت ساز از متداول ترین روش ها برای خنک سازی سالن مرغداری می باشد. زیرا بیشتر واحدهای تولیدی مرغ در مناطق معتدل است.

در مناطق شرجی با آب و هوای گرم، هزینه های ثابت مرغداری بالا می باشد که میزان بهره وری نهایی را تحت تأثیر قرار میدهد. با این حال در مناطق شرجی نیز می توان با نصب کولر گازی صنعتی دمای سالن را کاهش داد.

شرکت ماشین سازی دکتر قشلاق با ۲۷ سال پیشینه در امر تولید لوازم مرغداری یکی از اصلی ترین تولیدکننده های دستگاه های رطوبت ساز و مه پاش می باشد. همچنین این شرکت با توجه به سفارش مشتری انواع کولر گازی صنعتی نیز طراحی میکند. کارشناسان ما با ارائه مشاوره فنی و تخصصی میتوانند شما را در خصوص انتخاب سیستم مناسب برای خنک سازی سالن مرغداری راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره با کارشناسان بخش فروش دکتر قشلاق تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*