logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

سودآوری گلخانه هیدروپونیک

بررسی سودآوری کشت هیدروپونیک

پرورش هیدروپونیک چه گیاهانی سودآوری بالاتری دارد ؟

چند سالی می شود که پیشرفت تکنولوژی در زمینه کشاورزی باعث شده تا افراد زیادی وارد این عرصه شوند. فناوری بروز بکار رفته در گلخانه ها باعث شده تا پرورش دهنده بتواند محصولات مختلف کشاورزی را بدون محدودیت در هر فصلی از سال کشت کند و پرورش دهد، پیرو این امر فرد با توجه به نیاز بازار فرد می توانسته درآمد قابل توجهی را به صورت چهار فصل به دست بیاورد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که گل، گیاه، سبزیجات و دیگر محصولات همه به صورت روزانه خریداری می شوند و به عبارت دیگر مصرفی هستند، از این رو هیچ وقت بازار آنها اشباع نشده و فروش به حالت کند و رقابتی در نمی آید.

بررسی سودآوری کشت هیدروپونیک

علاوه بر موارد ذکر شده فرد می تواند به راحتی شرایط . بدون محدودیت شرایط لازم را به وجود بیاورد تا هر نوع محصولی که می خواهد کشت کند. برخی از محصولات به دلیل ارزش غذایی و درمانی بالا بسیار محبوب بوده و حتی در حجم بالا به کشورهای خارجی نیز صادر می شوند.

دستگاه جوجه کشی 10000 تایی

سرپوشیده بودن گلخانه ها و امکان تولید چهار فصل باعث رونق این فعالیت شده و به همین دلیل تعداد گلخانه ها در سراسر دنیا به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

خود گلخانه های نیز تحت تاثیر پیشرفت روز به روز فناوری دچار تغییر و تحول شده اند. سیستم هیدروپونیک را می تواند یک جهش بسیار بلند در زمینه تولید محصولات کشاورزی در نظر گرفت. مطالب ذکر شده را به عنوان مقدمه ای بر این مقاله و توضیحی درباره دلیل سوددهی بالا گلخانه ها در نظر بگیرید چرا که در ادامه به بررسی سودآوری گلخانه هیدروپونیک می پردازیم.

اصول گلخانه هیدروپونیک

هیدروپونیک که تحت عنوان آب کشت نیز شناخته می شود، یکی از شیوه های پیشرفته کشت و پرورش نواع گل و گیاه به شمار می رود. گلخانه هیدروپونیک در مقایسه با یک نمونه معمولی بسیار پیشرفته تر و پر بازده تر می باشد که اتلاف انرژی در آن به حداقل رسیده و در عین حال بازده کار چندین برابر شده است.

همین امر باعث شده تا در بیش از 30 استان برای کشت انواع محصولات پرفروش و صادراتی از این نوع سیستم پربازده بکار ببرند. در کشت و پرورش گیاهان به وسیله سیستم هیدروپونیک به هیچ عنوان از خاک استفاده نمی شود، از این رو دیگر فرد دغدغه هایی مانند کیفیت خاک و کود دهی به آن و صرف زمان های طولانی را نخواهد داشت.

در این روش آب و هوا، فصل ها و اقلیم هیچ محدودیتی را برای پرورش گیاه ایجاد نمی کند چرا که شما فعالیت خود را در یک محیط کنترل شده انجام می دهید، از این رو با ایجاد شرایط مناسب می توانید نادر ترین نوع گل و گیاه را پرورش داده و درآمد های کلانی برداشت کنید. خوشبختانه بهره گیری از سیستم گلخانه هیدروپونیک زمینه را برای درآمدزایی چهار فصل برای شما به وجود آورده است.

گران ترین قیمت ترین محصولات گلخانه هیدروپونیک

زعفران یک نوع ادویه و یک محصول دارایی بسیار با ارزش و گران قیمت است که به دلیل محبوبیت بالا در نقاط مختلف جهان به صورت سنتی و گلخانه ای پرورش داده و کشت می شود. با توجه به بررسی های انجام شده این محصول هم در خاک و هم به صورت هیدروپونیک کشت داده می شود اما با این تفاوت که در روش هیدروپونیک برداشت محصول نهایی تا 3 برابر افزایش پی می کند که معدل 3 برابر سود بیشتر است.

البته در امر پرورش هر نوع گل و گیاهی باید اطلاعات و دانش فنی لازم را درباره آن بدانید و زعفران هم از این قاعده مستثنی نیست. شایان ذکر است.این محصول علاوه بر بازار های ایران در به خیلی از کشور های خارجی نیز صادر می گردد.

پرورش هیدروپونیک گل رز

پرورش گل رز

گل رز به عنوان محبوب ترین گونه گل در دنیا می باشد که نرخ فروش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. سهم بسیار بزرگی از گل رز در گلخانه های هیدروپونیک کشت می شود و تنها در میزان محدود برخی افراد به صورت سنتی در خاک پرورش می دهند.

بزرگ ترین بازار های خرید و فروش گل رز کشورهایی مانند چین، کلمبیا، هلند و برخی از سرزمین های اروپایی می باشد.

همانند زعفران شما با کسب دانش فنی مربوط به این محصول و با تامین میزان نوردهی، دما، رطوبت، گاز کربن دی اکسید کافی و مهم تر از همه ترکیبات لازم برای رشد گیاه می توانید در گلخانه تحت سیستم هیدروپونیک به پرورش گل رز در حجم بسیار بالا بپردازید.

در گلخانه که یک محیط تحت کنترل و نظارت است شما خواهید توانست به صورت 4 فصل محصول برداشت کنید. همچنین خواهید توانست بدون در نظر گرفتن موقعیت شهر و آب و هوا بدون دغدغه از سرما، گرما یا بارندگی با صرف کمترین انرژی چند صد هزار گل رز را پرورش دهید.

آلوئه ورا یک میوه پرفروش و صادراتی

در بحث سودآوری گلخانه هیدروپونیک هیچ محدودیتی وجود ندارد چرا که شما بدون در نظر گرفتن هر شرایطی قادر هستید هر نوع میوه یا محصول را بدون نیاز به خاک و با استفاده از مواد مایع دارای ترکیبات مغذی پرورش دهید. در این حالت رشد گیاه مورد نظر شما سرعت بسیار بالایی داشته و بازاده تا 3 برابر افزایش می یابد.

میوه آلوئه ورا یکی دیگر از محصولاتی است که در چند سال اخیر به دلیل فروش بالا و حجم بالای صادرات در گلخانه ها کشت می شود. این میوه به دلیل خاصیت هایی که دارد سلامتی و تازگی را در پوست ایجاد می کند و مهم تر از همه سیاهی دور چشم ها و جای جوش را به خوبی ترمیم می کند. این میوه گونه ای از کاکتوس است که با حداقل میزان آب رشد می کند.

چنانچه این میوه را یک بار بکارید تا 20 سال بدون کاشت مجدد می توانید از گیاه به جای مانده آلوئه ورا برداشت کنید. شایان ذکر است که این میوه به دو شکل برگ و ژل صادر می شود که هر کدام دارای نرخ دلاری جدا می باشد.

کشت هیدروپونیک به لیمو

به لیمو محصولی با سود بالا

آخرین موردی که به بررسی آن می پردازیم به لیمو است. این محصول از این نظر که دو برابر خرج خود سود می دهد در مقایسه با بسیاری از نمونه های گلخانه ای متمایز می باشد. افرادی که در زمینه کشت به لیمو فعال هستند هر ساله 3 بار محصول نهایی برداشت می کنند. این ویژگی باعث شده تا سود این به لیمو 2 برابر هزینه صرف شده برای پرورش آن باشد.

نتیجه گیری کلی :

علاوه بر موارد اشاره شده ، بسیاری دیگر از گیاهان وجود دارند که با توجه به بازار هدف و امکان کشت به صورت هیدروپونیک میتوانند سودآوری بالایی را برای شما به همراه داشته باشد . کافیست قبل از اقدام به احداث چنین گلخانه ای ، اطلاعات کافی در مورد روش های احداث گلخانه، نیاز های منطقه ای و همینطور بازار فروش محصول کسب کرده و سپس اقدام به راه اندازی گلخانه هیدروپونیک نمایید. همچنین پیشنهاد میکنیم که مقالات بخش گلخانه ، وبلاگ دکتر قشلاق را دنبال کرده تا اطلاعاتی کامل در مورد گلخانه ها کسب نمایید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*