logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه

استفاده از فن در سیستم تهویه گلخانه

نقش تعیین کننده سیستم های تهویه در رشد گیاهان گلخانه ای

یکی از دلایل افزایش یا کاهش راندمان تولید در گلخانه ها، نحوه عملکرد تهویه است. اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه ها می تواند باغدار و کشاورز را به سود رسانده یا متضرر کند. به طور کلی، گلخانه ها با ۳ هدف کاهش سرمایه گذاری، رشد هر روزه و تولید حداکثری احداث می شوند.

کنترل ۷/۲۴ گلخانه، تاثیر مستقیمی در تحقق این اهداف دارند. اگر نمی دانید اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه ها چقدر هست، با ما همراه شوید. انواع فن و هواکش گلخانه ای برای این منظور طراحی و تولید شده اند. می خواهیم در این مطلب از وب سایت drgheshlagh.com در مورد نقش تعیین کننده سیستم های تهویه بر کیفیت محصولات گلخانه ای صحبت کنیم.

شناخت سیستم تهویه گلخانه

تهویه هوا در گلخانه

گیاهان برای رشد کردن در مناطق خشک و گرمسیری، به سرمایش نیاز دارند. به همین دلیل باید فضایی مثل گلخانه احداث شود تا گیاهان، به بیشترین میزان تولید بهیه برسند.

دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

یکی از اصول راه اندازی گلخانه، فراهم کردن سیستم های سرمایش و گرمایش است. سیستم های خنک کننده از آب نمک زدا شده استفاده می کنند و همین امر، باعث محدودیت عملکرد آن ها می شود.

سیستم های تهویه در دو شکل افقی و عمودی تولید شده و به بازار عرضه می شوند. اما تهویه افقی عملکرد مطلوبی ندارد. زیرا دما و رطوبت نامناسبی در گلخانه ایجاد می کند.

راه کار این مشکل، سیستم های مدرن تهویه هستند. در بعضی از این سیستم ها یک کنترل کننده الکتریکی، صفحه حرارتی متحرک، ایرواشر و واحد توزیع دما به کار می روند.

ایرواشر سیستم های تهویه جدید، حساسیتی نسبت به کیفیت آب ندارند. بنابراین حتی اگر آب منطقه جغرافیایی گلخانه نامطلوب هست، می توانید با خیال راحت از این سیستم تهویه هوا استفاده کنید.

چرا از سیستم تهویه استفاده می کنیم؟

اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه، محدود به ایجاد تعادل دما و رطوبت نمی شود. با نصب این سیستم، گلخانه شما از ویژگی های جالب توجهی برخوردار خواهد شد که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

  1. سیستم خنک کننده
  2. امکان پارامتریزه کردن
  3. کنترل کردن موثر دما
  4. کاهش بوهای نامطبوع
  5. کنترل کردن آفات گیاهی
  6. تمیز کردن هوای ورودی
  7. کنترل کردن رطوبت
  8. توزیع یکنواخت هوا در سطح گلخانه
  9. جریان هوای مناسب در داخل و اطراف گلخانه
  10. تهویه اتوماتیک و هوشمند
  11. کنترل سطح رطوبت
  12. کنترل کردن میزان دی اکسید کربن
  13. بیشترین استفاده از منابع
  14. افزایش حداکثری راندمان انرژی

انواع تهویه گلخانه

سیستم تهویه گلخانه، در مدل های مختلفی تولید می شوند که هرکدام، عملکرد مخصوص به خود را دارند. شما با توجه به ویژگی های محیط و نوع گلخانه، تهویه مناسب گلخانه خود را تهیه کنید.

  1. چیلر
  2. مینی چیلر
  3. ایرواشر
  4. هواساز
  5. بویلر
  6. فن پنجره ای
  7. فن کوئل
  8. اگزاست فن مکنده
  9. یونیت هیتر و دستگاه اکونوپک که بیشتر برای سرمایش و گرمایش به کار می روند. اما تهویه کردن گلخانه نیز بخشی از عملکرد آن ها است.
  10. استفاده از دیوارهای سلولزی

اغلب گلخانه دارن برای تهویه هوای داخل گلخانه از فن های و هواکش های بزرگ نظیر فن ۱۴۰ گلخانه و یا … بهره میبرند. این نوع فن ها با فاصله های معین با توجه به موقعیت جغرافیایی گلخانه بر روی دیواره طولی و یا عرضی نصب مشوند. قدرت هوادهی این نوع فن ها بسیار بالا می باشد. البته در داخل گلخانه های بزرگ برای تسریع سیرکوله هوا از انواع فن سیرکوله گلخانه نیز استفاده میشود.

استفاده از فن در سیستم تهویه گلخانه

عوامل موثر در انتخاب سیستم تهویه

اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه زمانی مشخص می شود که شما بتوانید سیستم متناسب با گلخانه خود را تهیه کنید. به این ترتیب، راندمان به بیشترین حد ممکن می رسد.

  • باز یا بسته بودن گلخانه
  • محل گلخانه
  • نوع محصولات کشاورزی
  • متراژ و ابعاد گلخانه
  • دما و رطوبت مورد نیاز
  • بودجه برنامه ریزی شده
باز یا بسته بودن گلخانه

عده ای از افراد مبتدی تصور می کنند که گلخانه باز، نیازی به سیستم تهویه ندارد زیرا هوا به طور طبیعی جریان دارد. سیستم تهویه فقط به یک پنجره خلاصه نمی شود که با وجود باز بودن گلخانه بگوییم “دیگر نیازی به سیستم تهویه نیست نداریم.”

حتی در گلخانه های باز هم، دریچه های شیاری برای تهویه به کار می روند. باز یا بسته شدن دریچه یا دیوار ها در دو حالت دستی و اتوماتیک قابل تنظیم است.

اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه های بسته

کاملا واضح است که باید توجه جدی تر به اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه های بسته داشته باشیم. زیرا گلخانه بسته، شیبیه به یک فضای پلمپ شده هست.

بهتر است در گلخانه بسته، تهویه هایی که علاوه بر دمیدن هوای تازه، قدرت مکش هم دارند را انتخاب کنید. بهترین گزینه برای دیوار های پوششی، شیشه، پلی کربنات یا سایر مواد مشابه هستند. این مواد در عایق بندی نیز کارایی دارند. در نتیجه انرژی داخلی از جمله سرمایش، گرمایش، رطوبت و غیره هدر نمی روند.

اگر گلخانه شما در محیط مرطوبی هست، باید به اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه ها دقت بیشتری کنید. بهتر است که در این مناطق، تهویه ای مبتنی بر خشک کن تهیه نمایید. این سیستم ها، رطوبت اضافه را خشک می کنند. البته سیستم های تهویه خشک کن، انرژی زیادی صرف می کنند.

محل گلخانه

منطقه جغرافیایی و محل گلخانه در انتخاب انواع سیستم های سرمایشی یا گرمایشی و تهویه نقش دارند. در طول روز، چه میزان از نور خورشید به گلخانه می تابد؟ چند ساعت و چه مقدار از گلخانه در سایه قرار می گیرد؟

اگر گلخانه شما در منطقه گرمی قرار دارد، انتخاب جهت مناسب برای ساختمان می تواند شدت گرما را کنترل کند. در نتیجه انرژی کمتری برای کنترل دما، رطوبت و تهویه صرف می شود.

همانطور که می بینید، منطقه یا حتی جهت گلخانه (یعنی شرقی، غربی، جنوبی یا شمالی بودن جهت)، در انتخاب و اهمیت سیستم تهویه در گلخانه ها تاثیر گذار هستند.

استفاده از پد سلولزی در گلخانه

دریچه در سیستم های تهویه هوا

دریچه ها نقش مهمی در اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه ها دارند. پیش از این گفتیم که حتی در گلخانه های باز هم نباید نسبت به کنترل جریان هوا، بی توجه باشید. زمانی که جریان هوا قطع شده و بادی نمی وزد، باید دریچه های بالایی و پایینی دستگاه تهویه را به طور همزمان، فعال کنید.

در فصل بهار که روزهای گرم و شب های نسبتا خنک دارد، تعبیه کردن دریچه های سقفی نیز ضروری هستند. در روز که هوا گرم هست، دریچه ها باز شده و  در خنکای شب، بسته می شوند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه ها پرداختیم. برای تهیه کردن سیستم تهویه، ابتدا به خوبی تحقیق و بررسی کنید. منطقه جغرافیایی، نوع گیاهان، نوع و اندازه گلخانه و از همه مهتر بودجه ای که برای این کار در نظر دارید، تعیین کننده هستند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*