logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

خامه از چی درست میشه ؟

طرز تهیه خامه صبحانه - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

خامه یکی از محبوب ترین و مغذی ترین فرآورده های لبنیاتی می باشد که مردن در سراسر جهان آن را بیشتر در وعده های صبحانه استفاده می کند. در واقع بخشی از شیر است که طی فرایندی تحت عنوان چربی گیری از شیر جدا شده و به بعد برخی اقدامات به خامه تبدیل می شود. البته در شیوه های سنتی و خانگی از رویه بستن شیر برای تولید خامه بهره گیری می کنند. ما در ادامه طرز تهیه خامه صبحانه را به طور کامل به شما عزیزان توضیح می دهیم. 

طرز تهیه خامه صبحانه 

برای تهیه خامه به صورت سنتی شما می توانید از دو روش استفاده کنید. 

1- در روش اول باید شیر را در داخل یک ظرف نسبتاً کم عمق بریزید و سپس ظرف را بر روی شعله حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود. در ادامه شعله را خاموش کنید و شیر را به حال خود رها نمایید تا در همان حالت بماند. بعد از گذشت نیم ساعت می توانید چربی یا همان خامه را از قسمت سطح شیر بردارید. 

2- روش دوم به این شکل است که ابتدا شیر را درون طرف های بزرگ متعدد بریزید و سپس چندین تکه یخ به هر یک از ظرف ها بیفزایید تا به شکل شیر خنک شود.  بعد از گذشت حدود 11 تا 13 ساعت می توانید چربی جدا شده را به عنوان خامه بردارید. البته این روش چندان ایده آل و مقرون به صرفه نمی باشد، چرا که بعد از برداشت چربی همچنان مقداری از آن در شیر باقی می ماند.

دستگاه جوجه کشی 5000 تایی (تک کابین)

روش تهیه خامه صبحانه - صضنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی طرز تهیه خامه صبحانه با استفاده از سرشیر 

یکی از بهترین روش ها برای تهیه خامه صبحانه باکیفیت بهره گیری از سرشیر به عنوان ماده اولیه است. طرز تهیه خامه صبحانه به این روش همانند دیگر روش ها بسیار آسان بوده و در کوتاه ترین مدت زمان قابل انجام است.

برای این کار باید در گام نخست، شیر پرچرب محلی را درون یک ظرف بزرگ بریزید؛ سپس ظرف را بر روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید، تا بدین شکل شیر به صورت تدریجی افزایش دما پیدا کرده و به نقطه جوش برسد. بعد از جوشیده شدن شیر باید به مدت 15 الی 20 دقیقه صبر کنید که در همین حالت باقی بماند. اکنون باید حرارت زیر ظرف شیر را خاموش نمایید تا بدین ترتیب شیر به تدریج خنک شود و چربی بر روی آن به وجود بیاید.

سرشیر به دست آمده را به مدت چندین ساعت در یخچال تحت تاثیر دمای پایین قرار دهید. سپس آن را از یخچال خارج کرده و با استفاده از ابزار هایی مانند همزن آن را به خوبی مخلوط نمایید تا شکل گرفته و سفت شود.

توجه داشته باشید که به هنگام هم زدن ابتدا سرشیر به حالت شل در می آید و سپس به شکل تدریجی به شکل می گیرد.

روش استفاده از دستگاه خامه گیر - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

استفاده از دستگاه خامه گیر 

افزایش جمعیت و اهمیت محصولات لبنیاتی باعث شده تا شرکت ها متعددی پا در عرصه ساخت و تولید انواع تجهیزات لبنیاتی بگذارند و به این شکل بخشی از نیاز ها کارگاه های لبنیاتی، شرکت ها و فروشگاه های لبنیاتی را برطرف نمایند. خامه گیر از جمله پرکاربرد ترین دستگاه هایی است که از آن برای چربی گیری شیر و تولید خامه استفاده می کنند. البته این دستگاه در انواع ظرفیت های خانگی، نیمه صنعتی و بزرگ صنعتی طراحی و تولید می شود تا بدین شکل کاربر بتواند با توجه به بودجه و فضایی که در اختیار دارد بهترین گزینه را انتخاب نماید. در این قسمت از مقاله طرز تهیه خامه صبحانه با استفاده از دستگاه خامه گیر را مورد بررسی قرار می دهیم.

بعد از مونتاژ دستگاه خامه گیر، باید شیر پرچرب را در مخزن آن بریزید. سپس دو شاخه دستگاه را به برق وصل کنید. شیر به صورت تدریجی از مخزن به داخل دستگاه انتقال یافته و از کاسه ها عبور خواهد کرد. در خامه گیر دو خروجی وجود دارد که از خروجی کوچک چربی یا همان خامه بیرون می آید و از خروجی قطورتر شیر کم چرب خارج می شود.

البته شما عزیزان اگر پیچ نگهدارنده کاسه ها سفت کنید شدت چربی گیری بالا رفته و خامه پرچرب تری بهداشت خواهید کرد.  همچنین اگر این پیچ را کمی شل کنید، خامه کم چرب تر شده ولی شیر خروجی پرچرب تر خواهد بود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*