logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

خامه قنادی چیست و چه فرقی با خامه صبحانه دارد؟ | طرز تهیه خامه قنادی

طرز تهیه خامه قنادی - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

خامه قنادی یکی از مواد اولیه لازم برای تهیه بعضی از دسرها، کیک ها و شیرینی ها می باشد. چراکه این خوراکی خوشمزه طعم و مزه لذیذ کیک و شیرینی را دو چندان برابر میکند. بسته های آماده خامه قنادی نیز در بازار به فروش می رسد. اما اگر شما امروز می خواهید خودتان در منزل خامه قنادی تهیه کنید، خواندن این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق را از دست ندهید. نحوه درست کردن خامه قنادی در منزل بسیار ساده و کم هزینه می باشد و با کمی حوصله شما میتوانید به بهترین شکل آن را تهیه کنید. در این مقاله دو روش طرز تهیه خامه قنادی و فرق آن با خامه صبحانه را شرح میدهیم.

خامه قنادی چیست؟

خامه کیک یا خامه قنادی در حقیقت شیر بسیار پرچرب می باشد و چربی آن حدودا 10 برابر شیر معمولی است. البته برای فرم گرفتن و سفت شدن خامه به شیر خیلی پرچرب شکر نیز افزوده میشود و در نهایت محصول لبنی به دست آمده به خامه قنادی تبدیل میشود. کارخانجات بزرگ برای تهیه خامه کیک آماده از دستگاه خامه گیر صنعتی برای جدا کردن چربی شیر استفاده میکنند. سپس شیر بسیار پرچرب به دست آمده از دستگاه خامه گیر برای تبدیل به خامه کیک فراوری میشود.

تفاوت خامه قنادی با خامه صبحانه - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

تفاوت خامه قنادی با خامه صبحانه

خامه یکی از پر مصرف ترین فراورده های لبنی می باشد که با توجه به قوام و بافت آن می توان در مزه و طعم آن تفاوت هایی ایجاد کرد. تفاوت اصلی خامه صبحانه با قنادی در بافت و قوام آن می باشد. به طوریکه خامه قنادی ویژگی کف کردن دارد و با کف کردن، فرم آن غلیظ تر میشود. اما خامه صبحانه کف نمیکند و فقط حالت مالش پذیری دارد.

رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی

طرز تهیه

در منزل خیلی راحت و ساده میتوان خامه قنادی درست کرد. برای اینکار ابتدا باید خامه پرچرب (30 درصد چربی) تهیه کنید.

مواد اولیه برای تهیه یک لیوان خامه کیک عبارتند از :

  • 100 گرم خامه پرچرب
  • 20 گرم خاک قند یا شکر پودر شده
  • وانیل به اندازه یک چهارم قاشق غذاخوری

ابتدا یک ظرف بزرگ با گنجایش کافی انتخاب کنید زیرا قرار است خامه را هم بزنید. خامه را داخل ظرف ریخته و با دستگاه همزن به مدت طولانی آن را هم بزنید. با این کار خامه حجم زیادی پیدا خواهد کرد. سپس به مدت 25 دقیقه خامه هم زده را در داخل فریزر یخچال بگذارید. در نظر داشتته باشید اگر میخواهید از خامه ارگانیک استفاده کنید بهتر است از دستگاه خامه گیر استفاده کنید.

پس از گذشت 25 دقیقه، ظرف خامه را از داخل فریزر بیرون آورده و به آن خاک قند و وانیل اضافه کنید. سپس به خوبی مخلوط به دست آمده را هم بزنید. درب ظرف را ببندید و  مجددا آن را داخل فریزر قرار دهید.

مجددا بعد از گذشت 20 دقیقه ظرف خامه را از فریزر بیرون آورده و با همزن برقی آن را هم بزنید. شما باید این کار را چندبار انجام دهید تا خامه کیک به دست آمده قوام مد نظر را پیدا کند و سفت شود.

روش تهیه خامه قنادی | صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

چند نکته مهم:

ممکن است در منزل همزن برقی نداشته باشید، برای هم زدن خامه از چنگال هم میتوانید استفاده کنید. همچنین باید با سرعت ملایم خامه را هم بزنید.

دانه های شکر ممکن است در داخل خامه حل نشوند و هنگام سرو حالت ناخوشایندی ایجاد کنند. لذا حتما از خاک قند استفاده کنید.

خامه اولیه مورد استفاده نباید کم چرب باشد وگرنه خامه کیک به دست آمده سفت نخواهد شد.

در صورت تمایل به تهیه خامه شکلاتی به ازای هر 100 گرم خامه قنادی میتوان 7 گرم پودر کاکائو به آن اضافه کرد.

اگر خامه به دست آمده بسیار شل بود، برای سفت شدن آن میتوان مقداری پودر خامه به آن اضافه کرد.

درصورتیکه میخواهید به خامه به دست آمده رنگ خوراکی هم اضافه کنید باید رنگ خوراکی کمی سرد باشد و سپس آن را به خامه میتوان اضفه نمود و خوب هم زد.

روش دوم:

در این روش نحوه و طرز تهیه خامه قنادی با پودر خامه را توضیح میدهیم. پودر خامه در حقیقت خشک شده چربی شیر می باشد. در کارخانجات صنعتی به روش های سانتریفیوژ و با دستگاه سپراتور ، چربی شیر را جدا و به پودر تبدیل میکنند. این روش یکی از روش های عالی و بسیار ساده برای تهیه خامه کیک میباشد. به طوریکه فقط کافی است پودر خامه و پودر قند را به مدت 5 دقیقه با همزن به هم بزنید تا سفت شود. البته باید ذکر شود که کمی شیر و یا خامه صبحانه هم باید به مخلوط اضافه کنید تا پودر خامه و پودر قند در یک دیگر حل شوند.

جمع بندی

در این مقاله روش ساده تهیه خامه قنادی خانگی را توضیح دادیم. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله شما میتوانید همانند نمونه آماده، خامه قنادی سفت و خوشمزه تهیه کنید و برای سرو انواع کیک و شیرینی از آن استفاده نمایید.

خیلی از افراد ممکن است به خاطر به وجود پالم در خامه های صنعتی از مصرف آنها پرهیز کنند. در صورتیکه به مصرف محصولات لبنی ارگانیک علاقه مند هستید میتوانید با تهیه برخی تجهیزات لبنیاتی مثل خرید خامه گیر خانگی یا کره گیر خانگی در منزل برای خود خامه و یا کره تهیه کنید. در این صورت خامه و یا کره حیوانی به دست آمده کاملا ارگانیک بوده و با خیال راحت میتوانید از آن مصرف نمایید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*