logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

طرز تهیه دوغ گازدار و سنتی در خانه

طرز تهیه دوغ گازدار در خانه

دوغ یکی از محصولات لبنیاتی خوش طعم می باشد که بیشتر به همراه غذا در وعده های ناهار و شام توسط عموم مردم مصرف می شود. برخی افراد با توجه به شرایط اقتصادی ترجیح می دهند انواع دوغ گازدار و سنتی را در خانه تهیه کنند و البته برخی افراد از محصولاتی که توسط لبنیاتی ها و فروشگاه ها ارائه می شود و رضایت چندانی ندارند و دوست دارم خود دست به تولید دوغ مورد نیاز خود بزنند. همین امر باعث شده تا ما در این مقاله تمامی نکات مرتبط با طرز تهیه دوغ سنتی و گازدار در منزل را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

طرز تهیه دوغ گازدار در خانه

برای تهیه دوغ گازدار در خانه شما باید در وهله اول مواد مورد نیاز را تهیه کنید این مواد عبارتند از:

  • شیر به میزان 1 لیتر
  •  آب به مقدار 2 لیتر
  • به مقدار یک قاشق سوپ خوری
  • شکر به مقدار نصف قاشق چای خوری و یا یک حبه قند کوچک
  • ماست به مقدار ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری

برای تهیه دوغ گازدار خانگی آب و شیر را با هم ترکیب کنید و یک لیوان از آن را به صورت جداگانه کنار بگذارید اکنون مابقی را بر روی شعله قرار دهید تا دمای آن افزایش پیدا کند. البته توجه کنید که این ترکیب نباید بیش از حد گرم شود یعنی وقتی شما انگشت خود را به داخل آن می زنید نباید احساس سوختگی  کنید. اکنون در این مرحله شکر نمک و ماست را در داخل یک لیوان شیر که قبلاً آن را به صورت جداگانه کنار گذاشتین بریزید و آنها را با هم به خوبی مخلوط نمایید. سپس تمامی مواد داخل لیوان را به شیر اضافه کنید و مجدداً همه را با هم مخلوط کنید سپس درب را ببندید.

اکنون ظرف را چندین بار تکان دهید و آن را در یک مکان گرم به مدت چند روز قرار دهید. شما می‌توانید از یک بطری به عنوان ظرف نگهداری آن ها استفاده کنید تا بتوانید محتوای داخل را به خوبی مشاهده کنید. چنانچه ماست و آب از هم تعطیل شدند به راحتی با چند بار تکان دادن می توانید آنها را مجدداً با هم ترکیب کنید. 

دستگاه جوجه کشی 168 تایی آرکام

توجه داشته باشید که نگهداشتن این ترکیبات بیش از مدت زمان سه روز باعث گازدار شدن دوغ میشود ولی باید این را هم در نظر بگیرید که افزودن شکر و قند امری ضروری نمی باشد و دوغ شما بدون وجود شکر و قند نیز گازدار خواهد شد. علاوه بر این اگر شکر و قند را بیش از حد بریزید و محصول نهایی ناخوشایندی خواهد داشت.

در آخر بعد از اتمام کار می توانید اندکی پودر سیر و پودر نعنا یا عرق نعنا و پونه را به آن بیفزاید و به خوبی آنها را با هم مخلوط کنید.

برخی افراد ماهر برای لذیذ تر کردن دوغ، اندکی سیر خیس خورده و خرد شده را به آن می افزایند که بعد از مدتی طعم دو را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

دوغ سنتی گازدار

طرز تهیه دوغ سنتی خانگی 

برای تهیه دوغ سنتی در خانه ابتدا باید مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنید که ما در ادامه به صورت لیست در اختیار شما قرار داده ایم.

  •  ماست به مقدار ۵ قاشق غذاخوری
  •  شیر  به مقدار یک لیتر
  •  آب به میزان لازم
  •  نمک به مقدار ۱ قاشق چای خوری

برای تهیه دوغ خانگی ابتدا باید ماست را در مقداری آب و یا درصورت ترجیح در مقداری شیر حل کنید.  البته توجه داشته باشید که ماست باید به صورت کامل در شیر یا آب حل شود چرا که در غیر این صورت بعد از اتمام کار محصول نهایی شما یعنی دوغ از کیفیت کافی برخوردار نخواهد بود و ناخالصی هایی به صورت دلمه دلمه در آن  دیده خواهد شد.

 تا سیه می کنیم برای بالا بردن کیفیت حل کردن ماست آن را در داخل یک ظرف شیشه ای در بسته قرار دهید و برای چند دقیقه آن را به‌صورت کامل تکان دهید تا محتوای داخل آن با یکدیگر به صورت کامل ترکیب شود.

اکنون آب و شیر را در یک ظرف مناسب بریزید و آن را روی شعله حرارت ملایم قرار دهید تا به تدریج گرم می شود. حال بعد از گرم شدن شیر و آب باید محلول ماست و نمک را به آن بیفزایید و آنقدر به هم بزنید تا هیچ‌گونه ناخالصی در آن دیده نشود.

در آخرین گام باید محصول نهایی یعنی دوغ را در داخل یک آب یا ظرف درب دار بریزید و در یک مکان گرم قرار دهید. توجه داشته باشید چنانچه به دوغ شیرین علاقه دارید می‌توانید بعد از گذشت ۲۴ ساعت ظرف را برداشته و محصول نهایی یعنی دوغ را مورد استفاده قرار دهید.  ولی اگر همانند من به دوغ ترش علاقه دارید می بایست تا سه روز صبر کنید و سپس ظرف را بردارید.

سخن آخر

دوغ سنتی و همچنین دوغ گازدار هردو از ارزش غذایی نسبتاً بالایی برخوردار هستند و شما می توانید به راحتی در خانه با صرف مدت زمان اندکی هر یک از آنها را تهیه نمایید و به همراه غذا در وعده های شام و ناهار آن را میل کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه کره گیر نیز این قابلیت را دارد که با عمل خاص خود ماست را به کره و دوغ تبدیل میکند. این روش کاملا ساده بوده و میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن هم کره ارگانیک و هم کره حیوانی را برای مصرف تولید میکند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*