logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راهنمای انتخاب مه پاش برای گلخانه زعفران

مه پاش زعفران - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

در گلخانه زعفران برای آبیاری پیازچه ها، رطوبت نسبی هوا را افزایش میدهند. در نتیجه ریشه ها از این طریق آبیاری میشوند و مواد غذایی را دریافت میکنند. با توجه به اینکه کشت زعفران در گلخانه مزیت های زیادی دارد، هم اینک در بیشتر مناطق ایران از این طریق به پرورش زعفران گلخانه ای و کسب درامد از آن پرداخته میشود.

در گلخانه زعفران باید شرایط محیطی از جمله دما و رطوبت به خوبی تأمین شوند. مخصوصا نقش رطوبت در گلخانه زعفران بسیار پر رنگ است. به همین دلیل خرید مه پاش زعفران برای کشت گلخانه ای این گیاه ضروری است. اما با توجه به حساسیت بالای پیازچه زعفران نمی توان از هر مدل دستگاه رطوبت ساز در روش کشت گلخانه ای این گیاه استفاده کرد. در این مقاله از سایت دکتر قشلاق بیشتر میخواهیم در مورد مه پاش زعفران بحث کنیم. همچنین در این مقاله بهترین رطوبت ساز قابل استفاده در گلخانه زعفران نیز معرفی شده است.

نحوه آبیاری در گلخانه زعفران

در گلخانه ها زعفران به شکل هواکشت و یا هیدروپونیک پرورش داده میشود. در این روش کشاورزی از آبیاری سنتی و یا غرق آبی کردن ریشه ها خبری نیست. زیرا در گلخانه زعفران، ریشه ها نباید مستقیما آبیاری شوند. تماس مستقیم آب به پیازچه زعفران باعث رشد ریشه، ریشه زایی و ایجاد بیماری قارچی در گیاه میشوند. همچنین پیازچه زعفران گلخانه ای در تماس مستقیم با آب پوسیده شده و مرغوبیت خود را از دست می دهد. آب مورد نیاز زعفران گلخانه ای بایستی فقط از طریق رطوبت بالای موجود در هوا تأمین شود. این کار نیز نیاز به دستگاه رطوبت ساز اتوماتیک دارد.

رطوبت مناسب برای گلخانه زعفران - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

برد جوجه کشی H3 | برد دستگاه جوجه کشی خانگی

رطوبت مناسب برای گلخانه زعفران

رطوبت نسبی هوا را به دو روش اصلی میتوان افزایش داد. روش اول با استفاده از بخار سرد بوده و روش دوم از طریق تبخیر و بخار گرم می باشد. اما در گلخانه زعفران بخارساز گرم کاربرد ندارد. چون دمای گلخانه باید خنک باشد، دمای گرم در گلخانه زعفران باعث ایجاد قارچ خواهد شد. دمای گلخانه زعفران با توجه به دوره رشد گیاه بین 10 الی 27 درجه سانتی گراد میتواند متغیر باشد، بعد از جوانه زدن پیازچه ها اصولا دمای گلخانه زعفران پایین نگه داشته میشود.

رطوبت گلخانه زعفران نیز با توجه به مراحل رشد این گیاه بین 70 الی 85 درصد می باشد. گیاه زعفران از طریق آب موجود در جو یا همان رطوبت نسبی تغذیه شده و رشد میکند. کاهش و یا افزایش بیش از حد رطوبت در گلخانه عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد. به همین دلیل کنترل رطوبت در گلخانه بسیار مهم بوده و لازم است که از دماسنج و رطوبت سنج هم استفاده شود. همچنین مه پاش زعفران بایستی توسط سیستم های اتوماسیون و یا کنترلرهای دما و رطوبت قابل کنترل و تنظیم باشد.

انواع رطوبت ساز سالن گلخانه - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

کدام مدل رطوبت ساز در گلخانه زعفران قابل استفاده است؟

همانطور که در قسمت های بالا ذکر شد، رطوبت ساز در داخل گلخانه نباید بر روی پیازچه ها آب بپاشد یا شبنم ایجاد کند. بلکه رطوبت ایجاد شده باید کاملا به شکل مه باشد و یا ذرات پودری آب باید کامل تبخیر شوند. این قابلیت در تمامی رطوبت سازها وجود ندارد و فقط برخی مدل ها میتوانند رطوبت یکنواخت و بدون پاشش آب ایجاد کنند.

دستگاه های رطوبت ساز اتوماتیک دارای انواع مختلف بوده که مهمترین آنها رطوبت ساز دیسکی ، التراسونیک و نازلی می باشند.

رطوبت ساز دیسکی

رطوبت ساز دیسکی یا پروانه ای آب را به پودر تبدیل کرده و سپس ذرات پودری آب را در محیط منتشر میکند. قطرات پودری آب به سرعت گرمای محیط را جذب نموده و بدین شکل تبخیر میشوند و رطوبت هوا را افزایش میدهند. اما در استفاده از این نوع مه پاش ها در گلخانه کشت زعفران باید دقت شود که قطرات پودری آب به سمت پیازچه ها پرتاب نشود. همچنین در نصب این نوع رطوبت سازها معمولا آن را در قسمت بالا و وسط راهروی بین قفسه ها نصب میکنند. لازم به ذکر است که اگر رطوبت ساز دیسکی به خوبی قطرات آب را به پودر تبدیل نکند و یا باعث ایجاد شبنم بر روی پیازچه ها شود، نباید از آن در گلخانه زعفران استفاده کرد.

رطوبت ساز التراسونیک

اساس کار رطوبت ساز التراسونیک بر پایه امواج فراصوتی است که با فشار به قطرات آب آن را به مه سرد تبدیل میکند. به همین دلیل به این دستگاه ها رطوبت ساز سرد نیز گفته میشود. یکی از مزیت های مهم این دستگاه ها ایجاد مه بدون پاشش آب و یا پرتاب قطرات آب به محیط می باشد. به همین دلیل برای گلخانه زعفران خرید رطوبت ساز التراسونیک یک گزینه کاملا ایده آل است. این دستگاه ها نصب و راه اندازی بسیار راحتی دارند. همچنین کاربر با لوله کشی میتواند مه حاصل از دستگاه را به نقاط مختلف سالن هدایت کند.

مهساز نازلی

از مه پاش نازلی هم میتوان برای افزایش رطوبت گلخانه زعفران استفاده کرد. اما مه پاش نازلی باید در نزدیکی های سقف نصب شود تا قطرات پودری آب سریعا تبخیر شوند. پس مهم است که گلخانه ارتفاع کافی داشته باشد. همچنین استفاده از نازل های ضد چکه و شلنگ های فشار قوی در این نوع رطوبت سازها الزامی است. وگرنه با نشت آب و یا پاشیدن قطرات درشت آب بر روی پیازچه ها، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

تأمین رطوبت گلخانه با استفاده از کولر آبی

ممکن است با توجه به شرایط اقلیمی ، گلخانه دار بخواهد از کولر آبی بعنوان وسیله سرمایشی در داخل گلخانه استفاده کند. کولر آبی علاوه بر خنک نمودن هوا تا حدودی میتواند رطوبت محیط را افزایش دهد. ولی تأمین رطوبت گلخانه تنها از طریق کولر آبی میسر نیست. به همین دلیل استفاده از دستگاه رطوبت ساز در گلخانه زعفران ضروری است.

جمع بندی

در گلخانه زعفران برای تأمین رطوبت نسبی مورد نیاز استفاده از رطوبت سازهایی همچون التراسونیک ، پروانه ای و یا نازلی در داخل سالن الزامی است. این نوع رطوبت سازها قابلیت اتصال به دماسنج و رطوبت سنج های الکترونیکی را دارند و از این طریق میتوان به صورت خودکار رطوبت گلخانه را تأمین کرد. توجه داشته باشید که در کشت آیروپونیک و گلخانه ای زعفران بعد از مرحله برداشت، پیازچه ها باید به زمین و داخل خاک منتقل شوند و در این مرحله آبیاری آنها با روش سنتی انجام میگیرد. بنابراین پس از پایان دوره نباید پیازچه ها با رطوبت بالا تغذیه شوند در غیر اینصورت برای سال های بعد توان گلدهی نخواهند داشت.

دیدگاه‌ها (0)

*
*