logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی فاکتورها و موارد مهم در خرید دستگاه جوجه کشی

موارد مهم در خرید دستگاه جوجه کشی-دکتر قشلاق

امروزه صنعت جوجه کشی و بهره گیری از انواع دستگاه جوجه کشی برای تبدیل کردن تخم نطفه دار انواع پرنده های زینتی و اهلی به جوجه یکی از بهترین راه های ایجاد یک منبع درآمد پر سود به شمار می رود. همین امر سبب شده تا شرکت های متعددی در زمینه طراحی و تولید انواع دستگاه جوجه کشی در عرصه بگذارند و محصولات متعددی را به بازار روانه کنند. اهمیت است بدانید که این دستگاه ها از نظر نوع کارکرد و ظرفیت قرار گیری تخم به انواع دستگاه جوجه کشی خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی بزرگ تقسیم می شود. تنوع بالای محصولات در بازار باعث شده تا برخی افراد بدون داشتن اطلاعات اقدام به خرید دستگاه کرده و متاسفانه در فرآیند جوجه کشی شکست بخورد که در این حالت با توجه به گران بودن تعداد تخم مرغ خسارت نسبتا سنگینی به فرد وارد می شود. از این رو باید موارد مهم در خرید دستگاه جوجه کشی را مد نظر بگیرید و بر اساس همین فاکتور های مهم اقدام به خرید محصول کنید. ما قصد داریم که در ادامه این مقاله به بررسی این نکات بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

بررسی اهمیت سنسور دما و رطوبت

یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در دستگاه جوجه کشی تحت عنوان سنسور دما و رطوبت شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که برای داشتن یک جوجه کشی موفق دما و رطوبت به عنوان ارکان اصلی در نظر گرفته می شود به طوری که اگر تنها در یکی از این موارد کوچکی وارد شود راندمان کار به شدت سخت خواهد کرد و در بدترین حالت این امکان وجود دارد که همه تخم های نطفه دار از بین بروند. همین امر سبب شده تا هنگام خرید توجه به نوع سنسور به عنوان یکی از موارد مهم در خرید دستگاه جوجه کشی در نظر گرفته شود. 

سنسور دما و رطوبت-دکتر قشلاق

با استناد در تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته در میان انواع سنسورها و حسگر های موجود در بازار و به کار رفته در انواع دستگاه ها، سنسور SHT محصول شرکت Sensirion واقع در کشور سوئیس به عنوان برترین حسگر دما و رطوبت در دنیا شناخته می شود. از این سنسور با توجه به دقت فوق العاده بالا و عدم نیاز به کالیبراسیون مجدد در صنعت های حساسی مانند پزشکی و زمینه های نظامی استفاده می شود. برخی از شرکتهای پیشرفته با توجه به حساسیت بالای جوجه کشی به منظور خلق بهترین شرایط برای اندازه گیری دما و رطوبت از سنسور SHT بهره گیری می کنند. البته همین سنسور نیز از نظر سری ساخت و نسل دارای تنوع بالایی می باشد به طوریکه آخرین نسل از این سنسور تحت عنوان SHT نسل 3 شناخته می شود. 

دستگاه جوجه کشی ۶۴ تایی شتر مرغ

محصولات متعلق به برخی از شرکت ها علاوه بر داشتن سنسور اصلی دارای یک سنسور نگهبان یا همان سنسور دوم نیز می باشند. توجه داشته باشید که این حسگر وظیفه دارد در مواردی که به هر دلیلی سنسور اصلی دچار اختلال شده و از کار می افتد وارد عمل شود و به صورت اتوماتیک تمامی تمهیدات لازم برای اندازه گیری دما و رطوبت و جلوگیری از کاهش راندمان را در نظر بگیرد. 

محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار داده می شود از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند به راحتی شرایط داخل دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. پیرو همین امر، برخی از شرکت ها بر روی دستگاه جوجه کشی یک سنسور محیطی قرار می دهند تا بدین شکل برد کنترلر دستگاه با توجه به اطلاعات این سنسور تغییرات لازم را در شرایط داخلی اعمال کند تا از افت راندمان یا تغییر ناگهانی المان ها جلوگیری شود.

بررسی کیفیت بدنه

یکی دیگر از موارد مهم در خرید دستگاه جوجه کشی بررسی کیفیت بدنه است. تمامی قطعات از جمله سیستم رطوبت ساز، سنسور ها، راک ها، شانه ها و خود تخم های نطفه دار در کابین داخلی دستگاه قرار دارند که به وسیله بدنه از محیط بیرون جدا شده است. همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد جوجه کشی تحت تاثیر دو عامل دما و رطوبت انجام می‌شود چنانچه بدنه دستگاه از کیفیت لازم برخوردار نباشد، رطوبت و قطرات آب می‌تواند به راحتی بدن را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت آن را با زنگ زدگی مواجه کند. علاوه بر این شما می بایست برای جلوگیری از نفوذ میکروب ها و باکتری ها هر بار بعد از اتمام جوجه کشی بدنه دستگاه را به طور کامل مورد شستشو و تمیزکاری قرار دهیم؛ این همه تنها در صورتی قابل انجام است که بدنه در برابر آب و رطوبت کاملاً مقاوم بوده و امکان زنگ زدگی در آن عملاً صفر باشد. متاسفانه برخی از شرکت‌ها از بدنه فلزی در دستگاه جوجه کشی استفاده می کنند که با گذر زمان به راحتی دچار زنگ زدگی و خوردگی میشود. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بدنه PVC سه لایه بهترین جنس و استانداردترین نوع بدنه است که می توان در دستگاه جوجه کشی به کار برد. در واقع بدنه PVC در برابر آب و رطوبت کاملاً مقاوم بوده و با توجه به داشتن لایه پفکی یک حالت عایق و ایزوله قدرتمند به دو دستگاه ایجاد می کند.

بدنه دستگاه جوجه کشی درنا-دکتر قشلاق

بررسی برد کنترلر 

از جمله دیگر فاکتور ها و موارد مهم در خرید دستگاه جوجه کشی توجه به برد کنترلر آن است. در واقع برد کنترلر به عنوان مغز و مرکز فرماندهی دستگاه شناخته می شود که همه المان های ضروری برای جوجه کشی مانند دما، رطوبت، تهویه، اکسیژن رسانی و چرخش تخم را کنترل می کند. یکی از جدید ترین و بروز ترین برد کنترلر های ارائه شده به بازار تحت عنوان JDR 950 شناخته می شود. این برد قابلیت پشتیبانی از سنسور اصلی، سنسور نگهبان، سنسور محیطی و همچنین سنسور کربن دی اکسید را دارد و به دلیل پیروی از جدید ترین فناوری می تواند همه المان های جوجه کشی را در بهترین حالت ممکن تنظیم کرده و یک شرایط پایدار در کابین داخلی دستگاه به وجود بیاورد. شایان ذکر است که همه قطعات الکترونیکی در این برد با پیروی از سیستم مونتاژ SMD بر روی مدار چاپی نصب شده است و به همین دلیل دستگاه در محیط های ابزار و تجهیزات الکترونیکی قرار دارد به هیچ عنوان با مشکل نویز پذیری مواجه نمی شود. 

بررسی گارانتی و خدمات پس از فروش 

ضمانت خرید و خدمات پس از فروش آخرین مورد از موارد مهم در خرید دستگاه جوجه کشی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در واقع گارانتی نشان دهنده کیفیت محصول از نظر خود شرکت سازنده است. بازه زمانی تعیین شده برای گارانتی به این معنا است که دستگاه جوجه کشی خریداری شده اگر از لحظه اول تا پایان دوره گارانتی با مشکل یا اختلال مواجه شد، شرکت سازنده بدون دریافت هزینه به صورت رایگان به عیب یابی و تعمیر آن بپردازد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*