logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

مکانی مناسب برای نصب هیتر در گلخانه

چه مکانی مناسب نصب هیتر در گلخانه است؟

چه مکانی مناسب نصب هیتر در گلخانه است؟

امروزه  پرورش گل، گیاه، میوه و قارچ در محیط های گلخانه رونق گرفته و به یکی از فعالیت های پرسود تبدیل شده است. گلخانه را می توان محیطی کنترل شده در نظر گرفت که فرد می تواند با توجه به محصولات خود شرایط ایده آل از جمله دما، رطوبت و تهویه را در آن ایجاد نماید. برای این کار می بایست از تجهیزات سرمایشی، رطوبتی و سیستم های تهویه مناسب بهره گیری شود.

در این بین یکی از مواردی که که بیشتر پرورش دهنده ها را با مشکل مواجه می کند پیدا کردن مکانی مناسب برای قرار دادن هیتر و سیستم گرمایشی است. توجه داشته باشید که هرگز نباید هیتر را بر روی جعبه یا الوار قرار دهید، چرا که هر چقدر شما محکم کاری کنید باز 1 درصد امکان سقوط هیتر وجود دارد و در این حالت تمامی محصولات و همچنین خود گلخانه با خطر جدی مواجه می شود.

برای نصب هیتر در گلخانه باید نقطه ای را در نظر بگیرید که به دیوار یا سقف نزدیک باشد تا بتوانید دودکش دستگاه را به دریچه سقف یا دیوار اتصال دهید، و بدین ترتیب گازهای حاصل از احتراق به بیرون از محیط حساس گلخانه انتقال پیدا کند.

کارکرد هیتر گلخانه ای به شکلی است که آتش توسط مشعل تولید شده و به داخل کوره استیل دمیده می شود. در ادامه حرارت حاصل از آتش درون کوره به سمت بالا یعنی کالکتور اول حرکت می کند. البته هیتر ها با توجه به ظرفیت و نوع طراحی از نظر تعداد پاس و لوله ها با هم تفاوت دارند ولی فرایند حرکت حرارت در همه یکی است.

دستگاه جوجه کشی 10000 تایی

مکان مناسب برای نصب هیتر باید چه شرایطی داشته باشد

حرارت به همراه دوده های حاصل از آتش از یک پاس و لوله های فولادی به دیگری عبور می کند تا این در آخر از اگزوز های هیتر به بیرون انتقال یابد.

چنانچه تمهیدات لازم برای اتصال اگزوز به بیرون در نظر گرفته نشود تمامی گاز های احتراق به داخل نفوذ کرده و محصولات گلخانه در معرض خطر قرار می گیرند.

مورد بعدی سوخت مورد نیاز برای کارکرد مشعل می باشد که باید مد نظر گرفته شود. در واقع برای بالا بردن امنیت کار و به حداقل رساندن احتمال هرگونه خطر باید منبع تامین کننده سوخت برای مشعل را کمی دورتر از خود دستگاه هیتر قرار دهید. در این حالت امکان بروز حادثه از جمله آتش سوزی به صفر می رسد. البته باید به این نکته توجه داشت که هیتر های گلخانه به شکل آتش درون طراحی شده اند به طوری که آتش از هیچ درزی به بیرون انتشار پیدا نکند، به همین دلیل حتی اگر منابع سوخت کنار دستگاه قرار داده شود هیچ مشکلی رخ نمی دهد، ولی با این حال باید جانب احتیاط را در نظر گرفت.

اگر می خواهید به جای بخاری گلخانه ای از جت هیتر برقی بکارگیری کنید باید حتماً تمامی اقدامات لازم برای عایق بندی محیط و ایزولاسیون آن را در نظر بگیرید تا هزینه های جاری حاصل از مصرف برق به حداقل برسد و مهم تر از همه گلخانه در کوتاه مدت به دمای ایده آل برسد.

معمولاً جت هیتر ها را در گلخانه از سقف آویزان می کنند که تا هوای لازم برای مکش فن پشتی دستگاه به راحتی تامین شود. علاوه بر این جهت صرفه جویی در کار می توانید یک ترموستات محیطی در گلخانه قرار دهید تا بدین صورت وقتی که دمای گلخانه به حد استاندارد رسید، ترموستات به هیتر دستور خاموش باش صادر کند.

مکان مناسب برای نصب هیتر باید چه شرایطی داشته باشد؟

بعد از این که هیتر مورد نظر خود را خریداری کردید، باید اقدامات لازم برای نصب آن را در نظر بگیرید. چنانچه در مکان گلخانه شما لوله کشی گاز شهری انجام شده توصیه می شود از هیتر گازی بهره گیری کنید تا در تامین سوخت با هیچ مشکلی مواجه نشوید. در صورتی که سوخت مورد نظر شما گازوئیلی است باید مکان مناسبی برای قرار دادن مخزن سوخت در نظر بگیرید و دقت کنید که اندکی دورتر از خود هیتر باشد.

برای خروج گاز های حاصل از احتراق در داخل هیتر باید دریچه ها یا سوراخ هایی در گلخانه در نظر بگیرید تا بدین صورت اگزوز دستگاه را به وسیله دودکش به آنها متصل نمایید. حتما در نظر داشته باشید که بهتر است سالن دارای فن گلخانه بوده و با استفاده از فن عمل تهویه هوا به خوبی انجام گیرد.

در صورتی که از هیتر برقی یا جت هیتر گلخانه ای استفاده کنید باید جهت اتصال آنها به سقف از زنجیر های محکم و ضد زنگ بکار ببرید. همچنین باید به هنگام خرید هیتر گلخانه ای نوع برق خود را مد نظر بگیرید چرا که برخی دستگاه ها با برق تک فاز و برخی دیگر با برق 3 فاز کار می کنند.

بررسی کارکرد هیتر

بعد از انتخاب مکان و نصب هیتر باید از سلامت کارکرد دستگاه اطمینان حاصل شود. برای این کار باید از هیتر را به مدت یک شبانه روز در گلخانه روشن نگه دارید و با استفاده از یک دماسنج هر چند ساعت یک بار دمای محیط را اندازه گیری کنید.

دمای ایده آل برای گلخانه و سالن پرورش گل و گیاه بازه بین 22 تا 26 درجه سانتی گراد می باشد. چنانچه هیتر شما در حداکثر کارکرد نتواند دمای محیط را تامین کند متاسفانه باید قبول کرد که ظرفیت دستگاهی که خریداری کرده اید مناسب محیط نبوده و یا گلخانه شما به درسی عایق بندی و ایزولاسیون نشده است.

بررسی کارکرد هیتر

اگر در این مدت دمای از 26 درجه تخطی کرد، تنها کافیست که کمی درجه حرارت هیتر را کاهش دهید. علاوه بر این اگر در این بازه زمانی 24 ساعت عایق بندی و نایلون های خیس شدند باید حرارت دستگاه را کاهش دهید چرا که رطوبت زیاد می تواند باعث از بین رفتن گل، گیاه و دیگر محصولات گلخانه ای شود.

توصیه می شود قبل از خرید دستگاه با توجه به مساحت مکان خود ظرفیت هیتر ها مختلف را مورد بررسی قرار دهید. در واقع هر هیتر با توجه به اندازه کوره، تعداد پاس، تعداد لوله های فولادی و تعداد فن می تواند مساحت تعریف شده ای را تحت پوشش خود قرار داده و گرمای کافی برای آن را تامین کند. چناچه هیتر ظرفیت دستگاه نسبت به محیط کم تر باشد نخواهد توانست دما را به حد تعریف شده برساند و در این حالت شما باید مجبوراً یک بخاری گلخانه ای دیگر خریداری کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*