logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

چرا آبسردکن آب را خنک نمیکند؟

برفک زدن آبسردکن

چرا آبسردکن آب را خنک نمی کند؟ | عیب یابی انواع آبسردکن

در فصل های گرم و حتی فصل های سرد، بیشتر افراد برای رفع تشنگی خود، نوشیدن یک لیوان آب خنک و گوارا را به سایر نوشیدنی ها ترجیح میدهند. از این رو در بیشتر مکان ها از تجهیزات سرمایشی همچون آبسردکن ها و یخسازها و … استفاده میشود.

چرا آبسردکن آب را خنک نمیکند؟

اما گاهی اوقات وقتی برای نوشیدن آب خنک به سراغ دستگاه آبسردکن و یا یخچال می رویم، ممکن است خبری از آب خنک نباشد. یا اینکه هرچقدر آب از آبسردکن میگیریم آب همچنان گرم است. علت خنک نشدن آب آبسردکن به عوامل مختلفی بستگی دارد و باید به صورت جداگانه بخش های مختلف دستگاه بررسی شوند. در این مقاله از وب سایت دکتر قشلاق در مورد اینکه چرا آبسردکن آب را خنک نمی کند، بحث نموده ایم. لازم به ذکر است که اگر آبسردکن شما دچار مشکل فنی شده باشد، بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

بررسی اتصالات برقی آبسردکن

در آبسردکن استیل و عمومی معمولا هیچ نوع نمایشگر و یا چراغ راهنمایی وجود ندارد. بنابراین باید دو شاخه کابل برق این نوع دستگاه ها را در مرحله اول بررسی نمود تا از اتصال بودن آن به برق اطمینان حاصل شود. در آبسردکن فانتری و چند منظوره معمولا چندین چراغ بر روی بدنه وجود دارد که به راحتی می توان تشخیص داد دستگاه به برق وصل میباشد و یا نه؟ لازم به ذکر است که در برخی از آبسردکن های رومیزی و دو حالته، اتصالات قطعات داخلی به صورت سوکت می باشد که باید از اتصال آنها نیز مطمئن شد.

دستگاه جوجه کشی 7500 تایی (چند کابین)

بررسی اتصالات برقی آبسردکن

همچنین لازم است که سوئیچ های پشت آبسردکن را بررسی کنید. در صورتیکه وضعیت کلیدهای دستگاه در حالت خاموش می باشد، طبیعتا نمی توان انتظار داشت دستگاه آب را سرد کند.

بررسی اورلود و یا رله استارت

اورلود قطعه ای است که برای محافظت اضافه بار الکتریکی و یا حرارت اضافی در تجهیزات به کار گرفته میشود. اورلود (overload) دستگاه آبسردکن نیز بر روی کمپرسور آن نصب شده است که از آسیب دیدن موتور دستگاه در برابر جریان الکتریکی قوی و یا حرارت بیش از حد کمپرسور جلوگیری میکند. بدین ترتیب این قطعه محافظتی، جریان برق کمپرسور آبسردکن را به موقع خاموش می کند تا به دستگاه آسیبی وارد نشود. اورلود آبسردکن ها از نوع حرارتی است و تحت شرایط مختلفی فعال میشود. از جمله مواردی که باعث فعال شدن اورلود و در نتیجه قطعی برق کمپرسور دستگاه میشود باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • اگر ولتاژ برق ورودی دستگاه دچار افت و یا افزایش بار الکتریکی شود،
  • اگر گاز مبرد کاهش پیدا کند،
  • اگر ترموستات خراب شود،
  • اگر کمپرسور دستگاه خراب شود،
  • و اگر دمای محیط دستگاه آبسردکن بیش از حد گرم باشد، کمپرسور بیش از حد داغ شده و اورلود دستگاه فعال میشود.

تحت شرایط عادی اگر موارد گفته شده در فوق بدون ایراد باشند ولی رله استارت کمپرسور دستگاه اتومات نکرده باشد، باید اورلود بررسی شود. برای تست سلامت اورلود می توان از اهم متر استفاده نمود. بدین معنی که در شرایط عادی اورلود باید وصل باشد و جریان الکتریکی از آن عبور کند. در غیر اینصورت باید نسبت به تعویض اورلود دستگاه اقدام نمایید.

بررسی ولتاژ برق محل مورد استفاده دستگاه

اگر دستگاه آب را خنک نمی کند ممکن است ولتاژ برق ورودی آبسردکن کم تر از ۲۰۰ ولت باشد. برای تست ولتاژ برق محل استقرار آبسردکن می توانید از اوومتر استفاده کنید. البته لازم است که اوومتر را در حالت اندازه گیری برق شهری تنظیم نمایید.

مسدود شدن مسیرهای لوله های رفت و برگشت مبرد

مسدود شدن مسیرهای لوله های رفت و برگشت مبرد

اگر مسیر لوله های رفت و برگشت گاز دستگاه مسدود شده باشند، آن وقت آبسردکن صدای چکه خواهد داد و کندانسور به صورت پیوسته کار خواهد کرد. در این شرایط نیز آب به هیچ عنوان خنک نمی شود. برای باز شدن مسیر لوله رفت و برگشت گاز کمپرسور دستگاه، سیکل تبرید آن باید با گازت ازت و یا (نیتروژن) تمیز شود.

خراب شدن موتور دستگاه

موتور و یا کمپرسور آبسردکن مهمترین بخش آن می باشد که عملیات فشرده سازی و انتقال گاز در سیکل تبرید توسط آن صورت میگیرد. در آبسردکن ها معمولا از موتورهای هرماتیک استفاده میشود. این نوع موتورها به صورت بسته طراحی میشوند که غیر قابل تعمیر هستند. از این رو اگر موتور دستگاه خراب شود، لازم است که آن را با یک موتور مشابه تعویض نمود. در زمان خرابی کمپرسور آبسردکن معمولا صدای چکه آب از آن می اید و اب اصلا خنک نمیشود، همچنین کندانسور آبسردکن نیز در این حالت به صورت یکسره معمولا کار میکند.

خراب شدن کندانسور و فن آبسردکن

کندانسور نوعی مبدل حرارتی و قسمتی از آبسردکن می باشد که توسط آن گاز دستگاه مجددا به حالت مایع تبدیل میشود. این عملیات با سرد کردن سیال داخل کندانسور و از طریق تبادل با هوا صورت میگیرد. در این بخش از آبسردکن معمولا از فن نیز استفاده میشود. حال اگر فن دستگاه به خوبی کار نکند و یا پروانه های آن گیر کرده باشند، دستگاه آبسردکن آب را کم خنک میکند. در این شرایط اگر موتور اصلی و سایر قطعات به خوبی کار کنند ولی همچنان آبسردکن به خوبی آب را خنک نمی کند باید موتور کندانسور و فن دستگاه را بازدید کنید. اگر مانعی باعث گیر کردن فن دستگاه شده بایستی آن را برطرف کنید. همچنین اگر موتور کندانسور خراب شده باشد، لازم است که آن را تعمیر و یا تعویض نمایید.

در برخی موارد ممکن است کندانسور دستگاه کاملا سالم باشد ولی به علت کثیف شدن و یا بنا به دلایل مختلف هوا به خوبی روی کندانسور جریان نداشته باشد. در این نوع موارد لازم است که کندانسور دستگاه را تمیز نمود. همچنین هیچ نوع مانعی نباید در مقابل دریچه های هوای مقابل کندانسور قرار گیرد.

خراب شدن ترموستات دستگاه

اگر ترموستات آبسردکن خراب شود،آب کم خنک خواهد شد. البته ولوم ترموستات نیز باید بررسی شود. اگر ولوم ترموستات در درجه کم باشد و یا اینکه ترموستات به خوبی تنظیم نشده باشد، آب کمتر خنک میشود.

کم شدن گاز مبرد

کم شدن گاز مبرد نیز باعث میشود که آبسردکن آب را خنک نکند. در این شرایط معمولا تمامی قسمت های دستگاه همچون کمپرسور، کندانسور، رله استارت، ترموستات و … به خوبی و به شکل منظم کار میکنند ولی دستگاه همچنان قادر نیست آب را به خوبی خنک کند.

کم شدن گاز مبرد

برای شارژ نمودن گاز آبسردکن باید به تعمیرگاه های مجاز و افراد متخصص مراجعه نمود. زیرا که تزریق گاز به دستگاه نیازمند تخصص و عملیاتی همچون جوشکاری، وکیوم و … می باشد.

تراز نبودن محل قرار گیری آبسردکن

دستگاه آبسردکن باید در یک محل صاف و به صورت تراز شده نصب شود. همچنین در زمان جابجایی آبسردکن ها و نصب مجدد آنها تا ۱۲ الی ۲۴ ساعت نباید دستگاه را روشن کرد. زاویه مجاز نیز برای حمل و جابجایی آبسردکن حداکثر ۳۰ درجه می باشد. اگر آبسردکن در زمان جابجایی بیش از حد کج شود، ممکن است به قطعات مختلف آن آسیب وارد شود. در برخی موارد ممکن است پیچ قطعات مختلف دستگاه شل شده باشند، بنابراین در صورت امکان پیچ های موتور، فن و کندانسور آبسردکن را بررسی کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به دلایل عمده خنک نکردن آبسردکن ها اشاره شد و راهکارهایی نیز برای تعمیر و بررسی قطعات مختلف آبسردکن ارائه گردید. لازم به ذکر است که برای رفع ایرادات فنی آبسردکن، حتما از یک متخصص کمک گرفته شود. اگر هیچ نوع آشنایی با قطعات آبسردکن ندارید، توصیه میشود از دستکاری و تعمیر آن خودداری کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*