logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی کاربرد یخ پولکی

کاربرد یخ پولکی-دکتر قشلاق

امروزه تجهیزات سرمایشی به خصوص انواع دستگاه یخ ساز به دلیل کاربرد فراوانی که دارد جایگاه ویژه ای را در بازار فروش انواع تجهیزات سرمایشی به خود اختصاص داده است. دستگاه یخ ساز از نظر سیستم کارکرد و همچنین نوع یخ تولیدی انواع گوناگونی تقسیم می‌شود که هر یک از آنها برای محیط های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع دستگاه ها تحت عنوان یخساز پولکی شناخته می شود که استفاده از آن در صنعت های مختلفی امری ضروری است. کاربرد یخ پولکی را می توان صنایع مختلف وابسته به شیلات، گوشت، بتن، شیمیایی، حمل و نقل، مصارف معمولی و … به وضوح مشاهده نمود. اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در ادامه دستگاه یخساز پولکی و نحوه کارکرد آن و مهمتر از همه کاربرد یخ پولکی را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با دستگاه یخساز پولکی 

برای آشنایی با کاربرد یخ پولکی ابتدا باید با دستگاهی که آن را تولید می کند آشنا شوید. همانگونه که اشاره شد دستگاه یخساز پولکی از جمله تجهیزات سرمایشی پرکاربرد می باشد که بازار را برای خود ایجاد کرده است. این دستگاه به دلیل اهمیت و کاربرد فراوان در ظرفیت های مختلف به ویژه در ابعاد بزرگ صنعتی تولید می شود. در این دستگاه از کمپرسور پرقدرت وارداتی با قدرت بیش از دو اسب بخار استفاده شده که تاثیر قابل توجهی را در قدرت و راندمان آن به وجود آورده است. از دیگر ویژگی‌های بارز این دستگاه میتوان به کندانسور مسی و فین آلومینیومی آن اشاره کرد.

بیشتر فلزات مانند آهن به راحتی تحت تاثیر رطوبت و یا در تماس با آب به راحتی دچار زنگ زدگی و واکنش می شود. همین موضوع باعث شده تا شرکت های سازنده این دستگاه برای بالا بردن کیفیت و اطمینان کار از تیغه از جنس استیل استنلس نگیر از نوع 304 بهره گیری کنند که ضخامت آن ها در حدود 1.1 سانتی متر در نظر گرفته شده است.

توجه داشته باشید که بر اساس آزمایش و بررسی‌های صورت گرفته استیل استنلس از نوع ۳۰۴ با توجه به ویژگی‌های ساختاری که دارد تحت هیچ شرایطی در برابر مواد مایع، آب و شرایط غیر استاندارد دچار زنگ زدگی یا واکنش نمی شود.

دستگاه جوجه کشی ۶۴ تایی شتر مرغ

کاربرد دستگاه یخساز-دکتر قشلاق

از یخ پولکی در چه مواردی استفاده می شود؟

  • فعالیت های ماهیگیری 

افرادی که در شهرهای ساحلی زندگی می کنند بدون شک ماهیگیری شغل اصلی آنها در نظر گرفته می شود. این افراد معمولاً با استفاده از قایق و کشتی ها و همچنین لنج های خود دل به دریا می زنند و اقدام به گرفتن انواع ماهی ها می کنند که در این میان یکی از مهمترین ابزارها و تجهیزات برای این افراد داشتن یخی پولکی است. توجه داشته باشید که این اطلاعات ممکن است تمام طول روز را در دریا یا رودخانه به ماهیگیری اختصاص دهند و در این میان ماهی های گرفته شده در ابتدای روز طبیعتاً تحت تاثیر گرمای هوا حاصل شده و متاسفانه در این حالت قابل فروش نخواهد بود. برای جلوگیری از این چالش ماهیگیر ها از پولکی جهت کاهش دمای ماهی های به دام افتاده بهره گیری می کنند. 

بدون شک استفاده از دستگاه یخساز پولکی بهترین گزینه و راه‌حل جهت تولید این آگهی باشد چرا که این دستگاه ها با توجه به سیستم سرمایشی قدرتمندی که دارند می توانند در مدت زمانی کوتاه از عمق قابل توجهی از آب را به یک پولکی تبدیل کرده و در اختیار ماهیگیران قرار دهند. علاوه بر این قطعات به کار رفته در این دستگاه یخ را به صورت جداگانه و همانند پولک تولید می‌کند که به یکدیگر چسبیده اند و فرد می تواند به راحتی آنها را در میان لاشه ماهی ها پراکنده سازد.

  • صنعت بتن و بچینگ بتن

از دیگر مورد مهمی کاربرد یخ پولکی می توان به صنعت بتن و بچینگ بتن شاره کرد. در زمینه معماری و ساختمان سازی یکی از مهمترین مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد ساختن بتن می باشد. شایان ذکر است که برای ساخت بتن باید شرایط لازم مهیا شده و تمامی فاکتورهای حیاتی در بهترین حالت ممکن فراهم شوند؛ توجه داشته باشید که عدم تامین یکی از این فاکتورها می تواند باعث پایین آمدن کیفیت بتن شده و کار ساخت و ساز را با مشکل جدی مواجه کند. در فصل‌های گرم سال به خصوص در فصل تابستان مواردی مانند بالا رفتن دمای هوا واند برخی چالش‌ها را برای دستگاه ها و تجهیزاتی که به منظور ساخت بتن استفاده می‌شود به وجود بیاورد که در این حالت متاسفانه کیفیت بتن کاهش می یابد. 

یکی از روشها برای مقابله با این شرایط بهره گیری از نیتروژن مایع جهت کاهش دما است که از قیمت بالایی برخوردار بوده و در عین حال می تواند زمینه را برای بروز برخی پدیده های خطرناک به وجود بیاورد. 

با استناد به بررسی‌های صورت گرفته سبک و شیوه جهت جلوگیری از بالا رفتن دمای بدن و همچنین کاهش دمای آن بهره گیری از یخ پولکی می باشد. مهندسین و همچنین پیمانکار ها استفاده از یخ پولکی را تنها راه حل انجام شدنی و در عین حال ارزان قیمت برای ساخت بتن می دانند.

صنعت بتن و بچینگ بتن-دکتر قشلاق

  • حمل و نقل و نگهداری فراورده های خونی

از دیگر کاربردهای یخ پولکی می‌توان به نگهداری و حمل و نقل انواع فراورده‌های خونی اشاره کرد. نگهداری و ذخیره سازی انواع فراورده های خونی و همچنین فراورده های سلولی و پلاسمایی تنها تحت شرایط خاص و در دمای پایین انجام پذیر است. عدم رعایت هر یک از استانداردها و مهمتر از همه عدم تامین هر یک از این فاکتورها می تواند فرآورده مورد نظر را با آن مواجه کرده و در نهایت جان بیمار را با خطر رو یا رو سازد. اهمیت موضوع باعث شده تا در بانک‌های خون و فرآورده‌های خونی به‌منظور انتقال دادن و همچنین ذخیره سازی این نوع فرآورده ها از یخ پولکی استفاده شود. پیرو همین امر در این مکان ها می توان انواع دستگاه یخساز پولکی و تجهیزات سرمایشی مشاهده کرد.

  • استفاده از یخ پولکی در کشتارگاه ها

در کشتارگاه های طیور بعد از از ذبح کردن انواع پرنده ها مانند مرغ، بلدرچین، بوقلمون و … نوبت به فرایند بسته بندی میرسد که در عین سادگی از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که در بازه زمانی کردن و همچنین بسته‌بندی محصول نهایی یعنی گوشت این امکان وجود دارد که بالا بودن دما باعث به وجود آمدن شرایط مناسب برای فاسد شدن گوشت شود. متاسفانه در این حالت گوشت پرنده مورد نظر در همان مدت زمان کوتاه بعد از ظهر شدن به راحتی دچار واکنش و خرابی خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل بهترین راه حل ارائه شده این است که گوشت هر کمی شده را در داخل یخساز پولکی قرار دهند تا به این ترتیب گوشت در یک دمای خنک استاندارد قرار بگیرد و تا بسته بندی هیچ خطری آن را تهدید نکند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*