logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

کم‌هزینه‌ترین راه‌های گرم کردن گلخانه

گرم کردن گلخانه با هزینه کم-دکتر قشلاق

سالن پرورش گیاه و همچنین گلخانه یک محیط بسته و تحت کنترل است که کاربر و پرورش دهنده با استفاده از انواع دستگاه ها و تجهیزات گلخانه ای ، سرمایشی، گرمایشی و دیگر ابزار ها می تواند هر شرایطی را در داخل آن به وجود بیاورد تا در واقع بدون کوچکترین محدودیتی به پرورش انواع گیاهان، گل ها، میوه ها و دیگر محصولات کشاورزی بپردازد. باید به این نکته توجه داشت که گلخانه محیط بسیار حساسی است و عدم همین یکی از موارد مهم مانند دما رطوبت یا اکسیژن می‌تواند همه محصولات را با خطر جدی مواجه کرده و خسارت بسیار سنگینی را به پرورش دهنده وارد کند.با توجه به شرایط اقتصادی و گران بودن قیمت بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات برخی افراد به منظور کاهش هزینه‌ها به دنبال برخی تکنیک ها و راه هایی هستند که بتوانند به وسیله آن برخی از نیازهای مهم گلخانه مانند تامین دما یا رطوبت را برطرف کنند. گرم کردن گلخانه با هزینه کم امری امکان پذیر است به طوری که برای انجام این کار چندین تکنیک و راه وجود دارد که در ادامه به بررسی مهم ترین آنها خواهیم پرداخت.

منعکس کردن نور به داخل سالن و گلخانه 

یکی از بهترین روش ها برای گرم کردن گلخانه با هزینه کم در واقع کس کردن نور به داخل سالن و گلخانه آن است که می تواند به راحتی سبب افزایش دمای محیط شود. برای انجام این کار می بایست  دیواره قسمت جنوبی گلخانه را با استفاده از مواد درجه یک منعکس کننده  و یا  رنگ سفید به طور کامل کاورینگ کرده و پوشش دهید. در این حالت هنگامی که  خورشید در آسمان قرار دارد و به داخل گلخانه تابیده می شود  سبب افزایش دما شده و  رفلکس شدن مجدد پرتوهای خورشید به داخل گلخانه در واقع  تاثیر آن و فرایند افزایش دما را  دو چندان می کند. البته برای  نتیجه بهتر توصیه می شود که حتماً بخش شمالی گلخانه را به درستی  ایزوله سازی و عایق‌بندی کنید تا گرما در داخل به دام بیفتد و و در عین حال سرمای بیرون سالن کمترین تاثیر را بر شرایط داخل داشته باشد. این مورد مهم را در بخش بعدی توضیح خواهیم داد.

نور در سالن گلخانه-دکتر قشلاق

عایق بندی جدار شمالی گلخانه 

یکی از مهمترین و اصولی ترین مواردی که جهت جلوگیری از به هدر رفتن گرما و افزایش هزینه‌های جاری از تولید گرما استفاده از مواد درجه یک به منظور عایق بندی جدار شمالی گلخانه است. با استناد بر بررسی ها و آزمایش های صورت گرفته و بیشترین میزان اتلاف گرما از قسمت شمالی سالن ها انجام می شود به همین دلیل تمهیدات و اقدامات لازم جهت عایق بندی این قسمت باید مطابق با اصول و استانداردها صورت بگیرد. در واقع جلوگیری از هدررفت گرما و رطوبت باعث می شود تا شما جهت تامین هر یک دست های مهم گلخانه برای رشد محصولات و گیاهان با چالش کمتری مواجه شده و به راحتی با استفاده از برخی تجهیزات یا روش های اصولی در مدت زمان کوتاهی شرایط گلخانه را در یک حالت پایدار و استاندارد نگه دارید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۲۴ تایی

پایین بودن عمق بستر سالن

بیشتر کسانی از که بیرون به گلخانه نگاه می کنند بر این باورند که این مکان در یک سطح بلندتر از زمین راه اندازی و بنا می شود؛ در حالی که بر اساس اصول دقیقاً برعکس این مورد انجام می گیرد. با توجه به قانون طبیعت در فصل های سرد سال در فصل زمستان لایه های پایینی زمین در مقایسه با لایه های بالایی گرم تر می باشند و این قانون تابع است که هر چقدر به عمق زمین نزدیک شود به تدریج دما نیز بالاتر می رود. پیرو همین استاندارد افراد بستر گلخانه را کمی پایین تر از سطح زمین حفر می کنند تا در واقع موقعیت بهتری برای افزایش دمای محیط در فصل‌های سرد سال داشته باشند. این روش در عین ضروری بوده به عنوان یکی از بهترین روش ها برای گرم کردن گلخانه با هزینه کم در نظر گرفته می شود.

بستر گلخانه-دکتر قشلاق

قرار دادن اجسام و اشیاء خاص برای بالا رفتن گرمای محیط

همه ما این مورد را تجربه کردیم که هوا در طول روز گرم بوده و شب هنگام به تدریج خنک می شود. محیط گلخانه نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و همین سرمای شبانه می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ برای پرورش دهندگان و افراد فعال در گلخانه به شمار برود. البته برای حل این مشکل و گرم کردن گلخانه با هزینه کم نیز روش های متعددی وجود دارد. فرد می تواند اجسام خاص را در تعداد بالا در سراسر گلخانه و سالن به چین دارد تا به این طریق این اشیا و اجسام ها در طول روز گرما را از محیط جذب کرده و در شب به صورت تدریجی این گرما را به محیط باز گرداند تا بدین شکل دمای محیط در حالت معتدل پایدار شود. از جمله مواردی که می تواند گرما را به خود جذب کرده و نگه دارند می توان به انواع ظروف پلاستیکی آب، دیوار آجری، بشکه سیاه و … اشاره کرد.

ارزیابی و بررسی شرایط جغرافیایی

از جمله مهم ترین و پر اهمیت ترین فاکتورهایی که برای راه اندازی و احداث یک گلخانه و سالن پرورش گل و گیاه باید مد نظر گرفته شود موقعیت و شرایط جغرافیایی آن مکان یا اقلیم است. در واقع شرایط جغرافیایی قابل توجه ای در فرآیند تامین گرما و داشتن شرایط داخل گلخانه دارد.

به همین دلیل توصیه می شود که قبل از هر کاری ابتدا شرایط آب و هوایی و دیگر عوامل مرتبط با اهداف خود را به دقت زیر ذره بین قرار دهید. زمینی که در آن سال آن‌قدر قرار می دهید باید کاملاً مسطح و زهکشی شده باشد. شایان ذکر است که نقاط بلند طبیعتاً به طور دائم قرار دارد و همین امر در فرآیند تامین گرما و رطوبت می تواند مشکلات عدیده ای را به وجود بیاورد.

همانگونه که در قسمت های قبلی توضیح داده شد گرما و نور خورشید یک منبع بسیار عالی و بدون هزینه است که در تامین گرمای مورد نیاز گلخانه می تواند نقش بسزایی داشته باشد. به همین دلیل هنگام احداث گلخانه باید موقعیت مکانی خود را نسبت به تابش نور خورشید را بررسی کرده و تمامی اقدامات و تمهیدات لازم در حین طراحی و معماری قسمت‌های جنوبی و شمالی سالن خود را با اتکا بر اصول و استانداردها انجام دهید. 

شرایط جغرافیایی گلخانه-دکتر قشلاق

استفاده از تجهیزات گرمایشی

گلخانه یک محیط بسته و تحت کنترل است که با توجه به عدم تاثیر گذاری شرایط اقلیم یا تغییرات فصل پرورش دهنده می تواند بدون هیچ گونه محدودیت به کشت و پرورش انواع محصولات، گلها، گیاهان و میوه ها بپردازد. علاوه بر این بسته بودن فضای سالن باعث شده تا فعالیت پرورش دهنده در این محیط تنها به یک فصل یا دوره محدود نشود و فرد بتواند به صورت چهار فصل فعالیت خود را به پیش ببرد و از این طریق سوددهی خود را چندین برابر کند. در مقابل این همه مزیت در صورت داشتن توان مالی توصیه می شود که با صرف هزینه با توجه به مساحت و فضای سالن تان تعدادی هیتر گلخانه ای یا صنعتی تحت عنوان هیتر کابینتی نیز شناخته می‌شود خریداری کرده و با استفاده از آنها بدون هیچ گونه دغدغه گرمای خاک مورد نیاز برای رشد محصولات خود را تامین نمایید. این دستگاه ها با اتکا بر سیستم آتش درون کار می کنند و به همین دلیل گرمای تولید شده توسط آن ها فاقد آلودگی و عاری از هر نوع گاز سمی می باشد. در این حالت شما می توانید در هر فصل و شرایطی بدون هیچ نگرانی دمای سالن را بالا ببرید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*