logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آموزش استفاده از شیردوش برقی گاو

آموزش استفاده از شیردوش گاو

آموزش استفاده از شیردوش گاو : دستگاه شیردوش برقی گاو یکی است پرفروش ترین و کاربردی ترین تجهیزات لبنیاتی می باشد که توسط شرکت های مختلفی طراحی و تولید می شود. در واقع شیردوشی از گاو به صورت سنتی یعنی با استفاده از دست می‌تواند بسیار زمانگیر باشد و همین امر باعث شده تا پرورش دهنده ها که در محیط های بزرگ فعالیت می کنند برای افزایش سرعت کار از انواع دستگاه شیردوش تک واحدی و دو واحدی بهره‌گیری کنند. یکی از سوالات اساسی که افراد بعد از خرید شیردوش برقی گاو با آن مواجه می‌شوند نحوه کارکرد دستگاه است و همین امر باعث شده تا ما در این مقاله به صورت جامع و موشکافانه این موضوع را به شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

آموزش استفاده از شیردوش برقی گاو

در این قسمت از مقاله به صورت مرحله به مرحله تمامی موارد مرتبط با راه اندازی و استفاده از شیردوش گاو را شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

رعایت نکات بهداشتی

همانگونه که میدانید شیر به عنوان یکی از محصولات لبنیاتی محبوب از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و در مواجهه با میکروب و هرگونه آلودگی به راحتی فاسد میشود. به همین دلیل قبل از انجام هر کاری باید اقدامات لازم جهت تمیز کاری و رعایت پروتکل های بهداشتی را در نظر بگیرد. 

شما باید شیردوش برقی گاو را هر بار بعد از استفاده به صورت کامل تمیز کاری کنید.  همچنین ماهیانه یکبار باید اقدامات لازم برای روغنکاری و گریس کاری و همچنین تعمیرات دیگر قسمتها را در نظر بگیرید تا دستگاه به صورت ناگهانی دچار اختلال یا خرابی نشود. تمیز کردن شلنگ ها لاینرها و مهمتر از آن مخزن از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است؛  چرا که این قسمت ها در تماس مستقیم با شیر و پستان گاو قرار دارد.

دستگاه جوجه کشی 12 تایی

اتصال لوله ها

برای استفاده از شیردوش گاو در وهله اول باید لوله ها را به صورت اصولی وصل کنید چنانچه هر یک از آنها به درستی متصل شود باعث ایجاد نشتی خواهد شد.  در ادامه باید چک کنید که همه واژه ها به درستی قرار گرفتند و نهایتاً سرپوش را با دقت ببندید تا هنگام شیردوشی با مشکل آب بندی مواجه نشوید.

استفاده از غذا برای مشغول کردن گاو ها 

برای سهولت کار و همچنین شیردوشی منظم توصیه می‌شود که مقداری غذا در مقابل گاو قرار دهید تا به این ترتیب آن را مشغول خوردن کنید در این حالت شما با خیال راحت پرایم شیردوشی را به پیش خواهد برد.

ضدعفونی و تمیر کزدن پستان گاو

تمیزکاری پستان گاو

معمولاً پستان گاو  با توجه به شرایط محیط معمولاً چرک و غبار آلود می باشد؛ به همین دلیل شما باید قبل از شیردوشی با استفاده از یک کهنه تمیز یا دستمال کاغذی تمامی پست آنها را طبقة تمیز کاری کنید. توجه داشته باشید بعد از انجام این کار باید نوک پستانها را از از قسمت بالا به طرف پایین فشار دهید تا هر آنچه که در پستانها جمع شده است با دوش کشیده شدن شیر خارج شود. 

استفاده از ید برای غوطه ور سازی پستانها

شما میتوانید برای پاکسازی نوک پستانها آنها را در داخل یک ظرف پر از محلول ید ۷۰ درصد قرار دهید و سپس صبر کنید تا آنها کمی خشک شوند در ادامه با استفاده از یک کهنه یا حوله خشک محلول را از اطراف و خود پستان پاک کنید.

متصل کردن واینر به پستان گاو

متصل کردن لاینر ها به پستان های گاو

دستگاه شیردوش برقی گاو دارای ۴ لاین میباشد که هریک از آنها را  باید به پستان های گاو متصل کنید تا با کارکرد خود به صورت نبضی شیر را از پستان بدوشند.  البته چنانچه اگر از دستگاه شیردوش قاب دو واحدی استفاده می کنید، می توانید از دو گاو به صورت همزمان شیردوشی کنید چرا که این مدل از دستگاه‌ها دارای ۸ عدد لاینر می باشند.

بررسی شیردوشی و کارکرد دستگاه

توجه کنید که بعد از روشن شدن دستگاه قطعه های به نام پولساتور با تولید کردن فشار و خلا به صورت نبضی باعث دوشیده شدن شیر از پستان های گاو میشود. ۴ عدد لاینر به پستانهای  گاو متصل شده است که شیر را دوشیده و از طریق لوله به داخل خرچنگی انتقال می دهد در ادامه شیر از طریق دیگر لوله ها و اتصالات خرچنگی حرکت کرده و به داخل مخزن یا همان بیدون منتقل می‌شود.

شما باید حتماً در این مرحله چک کنید که آیا شیر از پستان دوشیده شده به داخل مخزن انتقال می یابد یا نه، تا به این شکل از کارکرد دستگاه اطمینان حاصل کنید. 

مرحله پایانی 

بعد از گذشت مدتی مقدار شیر ورودی به داخل مخزن کم می شود که نشانگر تمام شدن شیر در داخل پستان گاو مورد نظر است.  در این خاموش کرده و لاینر ها را از پستان گاو جدا کنید. 

در آخر شیر را از داخل مخزن دستگاه به یک صرفه کاملاً تمیز انتقال دهید و آن را در  شیرسردکن یا محیط مناسب نگهداری کنید تا فاسد نشود. 

تمیزکاری شیردوش بعد از اتمام کار

بعد از تمام شدن کار باید یک سطل آب را با استفاده از مقداری محلول تمیز کننده پر کنید ترکیب کنید و لاینر ها را در داخل سطل قرار دهید سپس مجدداً شیردوش را روشن کنید تا لاینرها به صورت نبضی آب و محلول تمیز کننده را مکش کنند و بدین ترتیب تمامی لوله ها، خرچنگی و در نهایت مخزن به صورت کامل شست و شو و ضدعفونی شوند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*