logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آموزش کار با دستگاه خامه گیر

آموزش کار با دستگاه خامه گیر

دستگاه خامه گیر نمونه‌ای از انواع تجهیزات لبنیاتی پرکاربرد می باشد، که در مدت زمان کوتاه چربی شیر را گرفته و به این ترتیب خانه تولید می کند . دستگاه خامه گیر در ظرفیت ها و اندازه های متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند و همین امر باعث شده تا کاربر بتواند بدون هیچ محدودیتی با توجه به بودجه و محیطی که در اختیار دارد بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید . البته این دستگاه ها در مدل های صنعتی و بزرگ نیز تولید می شود از آنها در فروشگاههای لبنیات و کارگاه‌های تولیدی فراورده های لبنی استفاده می کنند . 

اهمیت شیر کره خامه و دیگر محصولات لبنیاتی باعث شده تا مردم در سراسر دنیا به صورت روزانه  از آنها در وعده های مختلف استفاده کنند همین امر زمینه را ایجاد کرده تا برخی افراد برای تولید خامه با کیفیت تر از دستگاه های خامه گیر خانگی نیست استفاده کنند . 

شایان ذکر است که شما برای کار با دستگاه خانگی نیازی به تجربه یا مهارت خاص ندارید و می توانید به راحتی در مدت زمان کمتر از یک ساعت با کمترین دخالت فرایند چربی گیری از شیر و در نهایت تولید خامه را به انجام برسانید. 

اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در این مقاله به صورت جامع و موشکافانه به بررسی نحوه کار با دستگاه خامه گیر بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی درنا 4

دستگاه خامه گیر صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

دستگاه خامه گیر چیست؟

برای بررسی آموزش نحوه کارکرد دستگاه خامه گیر شما باید در وهله اول با ساختار و ویژگی های آن آشنا شوید . دستگاه خامه گیر یکی از انواع تجهیزات لبنیاتی پرفروش و پرکاربرد می باشد که می تواند  در مدت زمانی کمتر از یک ساعت با اتکا بر سیستم گریز از مرکز حجم قابل توجهی از شیر را چربی گیری کرده و در نهایت خامه تولید میکند.

همانگونه که می‌دانید محصولات لبنی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به راحتی تحت تاثیر میکرو و یا هر نوع آلودگی فاسد می‌شوند . اهمیت این موضوع باعث شده تا شرکت‌های سازنده معمولاً از بدنه و مخزن استیل استنلس بهره گیری کنند تا دستگاه خامه گیر در برابر شرایط نامناسب محیطی مانند رطوبت بالا در تماس با آب یا هر نوع مواد مایع دچار زنگ زدگی یا واکنش نشود .

در قسمت پایین مخزن یک جایگاه مخصوص برای موتور در نظر گرفته شده است . این موتور با کارکرد خود نیروی کافی برای به حرکت درآوردن کاسه ها و در نهایت به گردش درآوردن شیر را به وجود می‌آورد . باید به این مورد توجه داشت که هر چقدر قدرت موتور دستگاه بالاتر باشد در کارکرد های طولانی مدت و مداوم تحت فشار قرار نمی‌گیرد و عمر مفید آن طولانی‌تر می‌شود .

کاسه ها به وسیله نیرویی که توسط موتور ایجاد می‌شود حرکت کرده و شیر را در داخل مخزن به چرخش در می آورد . این فرآیند به مدت تقریباً یک ساعت ادامه می یابد تا اینکه چربی از شیر جداسازی شده و قابل برداشت باشد.

آموزش کار با دستگاه خامه گیر

دستگاه خامه گیر با توجه به قطعات و سیستم کارکردی که دارد تمامی فرایند چربی گیری را به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت اپراتور انجام می رساند و فقط برای راه اندازی اولیه آن اپراتور می بایست برخی موارد را در نظر بگیرد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم .

همانگونه که در بخش قبلی اشاره شد فرآورده های لبنی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند به همین دلیل قبل از راه اندازی دستگاه خامه گیر باید تمهیدات لازم جهت شستشوی مخزن آن در نظر گرفته شود . برای این کار می توانید ابتدا مخزن را با آب پر کرده و سپس دو شاخه دستگاه را به برق وصل کنید تا به این ترتیب هم زن آب داخل مخزن را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به چرخش در بیاورد بعد از این مدت دستگاه را خاموش کرده و آب را بیرون بریزید.

در این حالت امکان حضور هرگونه میکروب و آلودگی در محیط داخلی به صفر رسیده و مهمتر از همه بوی نامطبوع مخزن از بین میرود. اکنون می توانید به مقدار ۸۰ الی ۸۵ درصد ظرفیت اصلی دستگاه شیر در داخل مخزن بریزید و مابقی ظرفیت را با آب به همراه چندین حبه یخ پر کنید. 

بیشتر تجهیزات لبنیاتی الخصوص در دستگاه خامه گیر با الگو برداری و الهام‌گیری از نمونه های مطرح خارجی طراحی شده  و با استفاده از قطعات درجه یک مونتاژ و تولید شده است از این رو شما میتوانید با استفاده از دستگاه خامه گیر به راحتی میزان چربی خامه را تعیین کنید. 

 در واقع در قسمت داخلی این محصول تعدادی کاسته قرار دارد توسط پیچ به هم متصل شدند چنانچه این پیچ را محکم تر کنید کاسه ها با هم فشرده شده و در نهایت خامه به دست آمده پرچرب تر خواهد شد و در حالت برعکس اگر پیچ را نسبتاً شل کنید خاطره ها نیز از هم گرفته و نهایتاً محصول نهایی یا همان خامه کم چرب تر خواهد بود . 

بعد از ریختن شیر به داخل مخزن، باید درب را بسته و به صورت کامل چفت نمایید. اکنون نوبت آن رسیده که دوشاخه را به برق متصل کنید تا بدین شکل موتور نیروی لازم برای گردش کاسه ها را به وجود بیاورد تا چربی گیری از شیر شروع شود.

در بدنه دستگاه خامه گیر ۲ عدد خروجی در سایز های متفاوت طراحی شده که خروجی بزرگتر برای خروج شیر کم چرب و خروجی کوچک تر برای خروج خامه می باشد. بعد از اتمام فرآیند خانگی می توانید چربی حاصل از شیر را به درون یک ظرف مناسب انتقال داده و آن را در یخچال قرار دهید تا شکل بگیرد. شک نکنید که کیفیت این خامه با نمونه فروشگاهی برابری کرده و یا حتی بهتر خواهد بود.

امیدواریم که توانسته باشیم آموزش کار با دستگاه خامه گیر را به صورت کامل برای شما بیان کنیم در صورتی که در این زمینه سوالی دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    محمودی پاسخ

    عالی بود

      drgheshlagh-admin پاسخ

      موفق باشید