logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

احداث گلخانه مدرن و تجهیزات مورد نیاز

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت گلخانه مدرن

برای ساخت گلخانه مدرن چه تجهیزاتی لازم است؟

همراه با رشد جمعیت، استقبال از محصولات کشاورزی هم بیشتر می شود. بسیاری از کشاورزان به احداث کردن گلخانه روی می آورند. اما اطلاعات کافی در مورد احداث گلخانه مدرن و تجهیزات مورد نیاز آن ندارند. کم آبی سال های اخیر، کشاورزان را با بحران های زیادی روبه رو کرد. در نتیجه برای افزایش تولید و راندمان، نیاز به تغییرات اساسی در روند کشاورزی به وجود آمد.

بهترین راه حل، احداث گلخانه با تجهیزات به روز است. به این ترتیب با کمترین میزان صرف انرژی، بیشترین بهره وری حاصل می شود. در ادامه این مطلب از وب سایت دکتر قشلاق، تجهیزات گلخانه مدرن را با هم بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت گلخانه مدرن

سرمایه اولیه

مهم ترین نقش در راه اندازی هر شغلی، میزان سرمایه اولیه است. با توجه به سرمایه موجود و هزینه تجهیزات، می توانید تصمیم بگیرید که کار را شروع کنید یا خیر!

دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

بسته به نوع گیاه و گلخانه ای که در نظر دارید، میزان سرمایه اولیه مورد نیاز شما متغیر است. حداقل هزینه احداث یک گلخانه معمولی، از متری ۶۰ هزار تومان شروع شده و تا ۱۵۰ هزار تومان می رسد. هرچه بیشتر به سمت مدرن کردن گلخانه پیش بروید، باید سرمایه بیشتری وارد کار کنید. هزینه ساخت و تجهیز هر مترمربع از مدرن ترین گلخانه ها، حداکثر ۱٫۵ میلیون تومان است.

برای احداث کردن گلخانه به چه چیز هایی نیاز داریم؟

پس از آنکه تصمیم قطعی گرفیتد، باید به سراغ سایر مراحل بروید. اولین قدم شما، مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی است. برای دریافت مجوز، باید به سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان خود مراجعه کنید.

این سازمان به راحتی جواز را صادر نمی کند. بلکه ابتدا از شما می خواهد که تجهیزات لازم برای احداث گلخانه مدرن را تهیه کنید. مهم ترین تجهیزات مورد نیاز شما شامل سیستم های سرمایشی، تجهیزات گرمایشی ، تهویه و سیستم های آبیاری و مه پاش می شود. انتخاب کردن هر یک از آن ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ساختمان گلخانه

گلخانه ها بر اساس سازه های مختلفی ساخته می شوند. اسپانیایی، تونلی، شیشه ای، پلی کربنات، سیرکولار، گوتیک و فائو نام طرح های گلخانه های مختلف هستند. رایج ترین گلخانه ها در ایران، تونلی، فائو تیپ ایرانی، شیشه ای، پلی اتیلن و پلی کربنات هستند. در این میان، مدرن و گران ترین تجهیزات در گلخانه اسپانیایی نصب می شوند.

سیستم گرمایشی در گلخانه های مدرن

در احداث گلخانه مدرن باید از بهترین و بهینه ترین سیستم گرمایشی استفاده کنید. سیستم مورد نظر شما باید بتواند حرارت را به طور یکسان در همه جا پخش کند. همچنین گیاهان حتی در سرد ترین روز های سال هم نباید دچار سرمازدگی شوند.

سیستم های گرمایشی گلخانه ها در دو شکل سنتی و صنعتی تولید می شوند. در سیستم های سنتی از بخاری به عنوان منبع گرما استفاده می کنند. از آنجایی که این روش، هزینه و معایب دیگری دارد، تقریبا منسوخ شده است. این روزها، فقط در گلخانه های کوچک که سیستم گرمایشی صنعتی برای شان صرفه اقتصادی ندارد، بخاری نصب می کنند.

 سیستم گرمایشی صنعتی

در دسترس بودن سوخت و صرفه اقتصادی سیستم های گرمایشی صنعتی، باعث استقبال گلخانه داران از این سیستم برای تامین گرمای گلخانه ها شده است. سیستم های صنعتی شامل هیتر و حرارت مرکزی می شود.

  • هیتر صنعتی

سیستم جت هیترهای صنعتی با گاز، گازوئیل، یا هردوی آن ها کار می کنند. امروزه در شرکت های تولید ابزار گرمایشی صنعتی داخلی، محصولات با کیفیت زیادی تولید می شوند.

مزیت های استفاده از جت هیتر صنعتی در احداث گلخانه مدرن، شامل موارد زیر می شود:

  1. افزایش راندمان حرارتی
  2. بدنه های مقاوم به حرارت و افزایش طول عمر سیستم
  3. تعمیر و نگهداری ارزان و آسان
  4. کاهش مصرف انرژی به کمک ترموستات
  5. امکان استفاده از سوخت گاز طبیعی، گاز مایع یا هر دو
  6. امکان نصب کردن موتور دوم برای تامین اکسیژن مورد نیاز سوخت
  • حرارت مرکزی

در این سیستم از دیگ آب گرم یا بخار آب برای تامین گرمای گلخانه استفاده می شود. با کمک لوله هایی که در سرتاسر گلخانه نصب می کنند، حرارت به نقاط مختلف می رسد.

این روش اگر چه نسبت به سیستم سنتی بهتر است اما معایب و هزینه های مختلفی دارد. از طرفی ظرفیت گرمایی آب کمک می کند تا پس از تمام شدن سوخت، گلخانه چند ساعت گرم بماند.

جریان هوا در گلخانه

یکی از موارد مهمی که در احداث گلخانه مدرن باید به آن توجه کنید، جریان هوای مناسب و کافی است. با وجود جریان هوا، گیاه اکسیژن تولید شده را پخش کرده و دی اکسید کربن محیط را دریافت می کند. همچنین جریان داشتن هوا به کنترل دما و رطوبت گلخانه نیز کمک کرده و گاز های سمی که حاصل از سیستم های گرمایشی هستند را از محیط، خارج می کند.

استفاده از تهویه مناسب در گلخان

تهویه گلخانه

برای کنترل و بهبود جریان هوا، از سیستم های تهویه اتوماتیک و دستی و انواع فن گلخانه و هواکش استفاده می شود. تهویه های مدل بال کبوتری یک طرفه در راس تاج گلخانه نصب می شوند. سپس با بازوی ۲ متری، جریان هوا را بهبود می بخشند.

برای احداث گلخانه مدرن به تهویه ای قوی با دریچه های سقفی و جانبی نیاز دارید. دیچه های سقفی برای فصل بهار که روز هایی گرم و شب هایی سرد دارد، مناسب است.

دریچه های جانبی در یک یا همه دیواره های گلخانه نصب می شوند. کارکرد این دریچه ها با رول آپ برقی یا راک و پینیون است. کاربرد دریچه های جانبی، در تابستان های گرم به اوج می رسد.

سیستم خنک کننده در گلخانه ها

سیستم های خنک کننده برای احداث گلخانه مدرن در کشور ما اهمیت زیادی دارند. زیرا بیشتر مناطق، هوایی گرم داشته و این گرما در تابستان برای گیاهان زیان بار است.

استفاده از فن ها در سیستم تهویه و سرمایش گلخانه

در تابستان، دمای داخل گلخانه تا ۱۱ درجه بیشتر از محیط آزاد می شود. نتیجه چنین حرارتی، از بین رفتن جوانه ها، تاخیر در گل دهی، از بین رفتن استحکام ساقه گیاهان و غیره است. برای ایجاد سیستم خنک کننده در زمان احداث گلخانه مدرن، می توانید از روش های سایه دادن یا روش تبخیری پوشال و پنکه استفاده کنید.

  • سایه دادن

اگر چه با ایجاد کردن سایه، نور دهی کم می شود. اما نتایج دمای بالا به مراتب خطرناک تر از کاهش نور است. برای سایه دادن به گلخانه باید روی سقف، یک مانع که شدت نور خورشید را کم می کند، نصب کنید. معمولا از پارچه برای این کار استفاده می شود. اگر پارچه را زیر سقف نصب کنید، حرارت کمتری کاهش می یابد.

  • روش تبخیری پوشال و پنکه

در این سیستم، پوشال هایی که کاملا خیس هستند در یک جهت گلخانه و پنکه ها در سوی مخالف قرار می گیرند. با ورود هوای گرم به پوشال، دما کاهش می یابد. با ورود هوای تازه، هوای گرم گلخانه از طریق پنکه ها خارج می شود. الگوی این سیستم از روی کولر های آبی تهیه شده است.

عملکرد سیستم پوشال و پنکه، دقیقا مطابق با دستگاه های هواساز است. قیمت بالای هواساز، گلخانه داران را به استفاده از روش پوشال و پنکه مجبور می کند.

در احداث گلخانه های مدرن، به جای پوشال از پد های سلولوزی استفاده می شود. هرچه محیط گلخانه شما گرم تر باشد، راندمان سیستم هواساز یا پوشال و پنکه افزایش پیدا می کند.

سیستم افزایش رطوبت گلخانه (فوگر)

فوگر یکی از مهم ترین تجهیزات احداث گلخانه مدرن است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، افزایش دما در بهار و تابستان، گیاهان را از پای در می اورد.

استفاده از سیستم های آبیاری و مهپاشی حرفه ای

سیستم فوگر یا مه پاش، به کاهش دما، افزایش رطوبت گلخانه و شادابی گیاهان کمک می کند. این سیستم بر اساس قدرت، به ۳ دسته مختلف تقسیم می شود. شما می توانید بر اساس نوع بهره برداری از گلخانه و شرایط جوی، فوگر مناسب را تهیه کنید.

  • مه پاش فشار پایین

فوگر فشار پایین، قدرتی حدود ۲ تا ۶ بار دارد. قطر قطراتی که این فوگر می پاشد، بین ۴۰ تا ۷۰ میکرون است. هرچند که هزینه نصب این سیستم زیاد نیست اما آب زیادی را مصرف می کند.

معمولا مه پاش فشار پایین، یک روش کمکی در سیستم آبیاری گیاهان هم محسوب می شود. نازل های این مه پاش، تماما از جنس پلی اتیلن هستند.

  • مه پاش فشار متوسط

این فوگر، قدرتی در حدود ۴۰ بار دارد. قطراتی که از نازل های فلزی آن پاشیده می شوند، قطری بین ۲۰ تا ۴۰ میکرون دارند.

  • مه پاش فشار بالا

مه پاش فشار بالا با قطرات بسیار ریز به افزایش رطوبت گلخانه کمک می کند. این فوگر با ایجاد فشاری در حدود ۱۰۰ بار، قطراتی با قطر ۵ تا ۱۰ میکرون را روی گیاهان می پاشد. اگرچه هزینه تهیه این فوگر زیاد است. اما طول عمر آن باعث می شود تا افرادی که قصد احداث گلخانه مدرن دارند، فوگر فشار بالا را انتخاب کنند.

یکی از مزیت های استفاده از این مه پاش، اندازه ذرات آبی هست که می پاشد. هرچه قطر قطرات کمتر باشد، خیس شدن برگ گیاهان کاهش می یابد. در نتیجه آفت کمتری برای گیاهان ایجاد می شود.

پرده ذخیره انرژی در گلخانه

پرده ذخیره انرژی در احداث گلخانه مدرن، یک نیاز غیر قابل چشم پوشی است. عملکرد “شید” یا پرده ذخیره انرژی، شما را از هدر رفت انرژی نجات می دهد.

این صفحه محافظ، جایی بین گیاهان و سقف قرار می گیرد. به این ترتیب اجازه نمی دهد که هوای گرم به نزدیکی سقف و دور از دسترس گیاه، منتقل شود. زیرا همرفت یا انتقال گرما، یک پدیده طبیعی است و نمی توان از آن دوری کرد.

شید های پلی اتیلنی در ۳ درصد مختلف تولید شده و در بازار به فروش می رسند. شید ۵۰ و ۸۰ درصد، بیشترین انتخاب برای احداث گلخانه مدرن هستند. با نصب شید، شدت تابش نور در تابستان کمتر شده و در زمستان هم ۳۰ درصد گرمای کمتری از دست می رود.

پرده های ذخیره انرژی، مثل یک صفحه عایق از جنس پلی اتیلن، پلی استر یا پلی استر پوشیده شده با آلمینیوم هستند. نصب پرده های محافظ انرژی در احداث گلخانه مدرن یا گلخانه های تحقیقاتی، غیر قابل اجتناب است.

سیستم گلخانه هوشمند

سیستم هوشمند، گل سرسبد روش های احداث گلخانه مدرن است. نصب و راه اندازی این سیستم، هزینه زیادی را صرف می کند اما ارزشش را دارد.

سیستم های کشت هوشمند نشا

با استفاده از این سیستم،  می توانید از راه دور و به وسیله کامپیوتر، گوشی موبایل یا حتی پیامک، گلخانه خود را کنترل کنید. ایجاد و راه اندازی این سیستم، از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل می شود. همانطور که واضح است، بخش سخت افزاری هزینه بیشتری را طلب می کند.

  • سخت افزار گلخانه هوشمند

در بخش سخت افزاری احداث گلخانه مدرن و هوشمند، به قطعات مختلف الکترومکانیکی و و مکانیکی نیاز دارید. برای سنجش دما، رطوبت و نور، لازم هست که سنسور هایی در نقاط مختلف گلخانه نصب کنید.

یک پرتابل هواشناسی که در بالا ترین نقطه تاج گلخانه نصب می شود، به بررسی شرایط جوی کمک می کند. مرکز کنترل فرمان، پل ارتباطی بخش های نرم افزاری و سخت افزاری است.

  • نرم افزار گلخانه هوشمند

پس از نصب کردن تمام ابزارها، نوبت به نرم افزار کنترل و مدیریت گلخانه می رسد. اگر گلخانه شما در منطقه ای قرار دارد که از پوشش اینترنت محروم هست، نگران نباشید. حتی با ارسال و دریافت پیامک هم می توانید گلخانه را مدیریت کرده و به بخش های مختلف سخت افزاری آن، کنترل داشته باشید.

اگرچه ایجاد کردن سیستم هوشمند در زمان احداث گلخانه مدرن هزینه بردار است. اما در طولانی مدت، گلخانه شما را از خطرات مختلف حفظ می کند. به همین دلیل یک اقدام اقتصادی محسوب می شود.

سیستم تولید دی اکسید کربن

دی اکسید کربن به افزایش فوتوسنتز و رشد گیاه کمک می کند. این گاز، اگر چه برای سلامتی انسان مضر است اما راندمان گیاهان را تا ۴۵ درصد افزایش می دهد.

بعضی گلخانه داران سنتی، این گاز را با استفاده از دود سیستم حرارتی وارد گلخانه می کنند. در این شرایط علاوه بر کربن دی اکسید، گاز های خطرناک دیگر نیز در محیط منتشر می شوند. با احداث گلخانه مدرن و تجهیزات مورد نیاز آن می توانید سیستم های مجهز به تولید دی اکسید کربن را در محیط گلخانه نصب کنید.

نکته پایانی

در این مطلب از وبلاگ صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق به روش های احداث گلخانه مدرن و تجهیزات مورد نیاز آن اشاره کردیم. احداث کردن چنین گلخانه ای، سرمایه زیادی را می طلبد اما با افزایش تولید، سود شما را چند برابر می کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*