logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

دلیل استفاده از رطوبت ساز در سالن چای

استفاده از رطوبت ساز در سالن چای-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

چای در اصل یک کلمه چینی است که بدون تغییر، این کلمه را در زبان های هندی و فارسی نیز استفاده می کنند. امروزه در مناطق مرطوب و شمالی کشورمان، چای به طور عمده تولید و به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می شود. همین امر باعث شده تا برخی افراد برای ایجاد یک منبع درآمد پرسود دست به ایجاد کارگاه های تولید چای بزنند. البته بدون شک هر کاری چالش ها و سختی های خود را دارد. راه اندازی این نوع سالن تولید چای و تخمیر نیز از این مورد مستثنی نبوده و بیشتر سوالاتی که پرسیده می شود، درباره اهمیت استفاده از رطوبت ساز در سالن چای می باشد.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا چای فقط در مناطق شمالی کشور رشد می کند؟ پاسخ به این سوال واضح است ، زیرا گیاه چای به دلیل خاصیت خاص خود در مناطق مرطوب و گرمسیری با بارندگی زیاد رشد خوبی می کند. چای می تواند در مناطق معتدل و مرطوب رشد کند ، اما در مناطق جغرافیایی سرد و خشک امکان پرورش این گیاه به هیچ وجه امکان پذیر نیست. اما رطوبت زیاد فقط مختص مرحله رشد چای نیست ، بلکه در فرآیند خشک کردن و بسته بندی چای نیز باید رطوبت کافی وجود داشته باشد.

دستگاه رطوبت ساز کاربردهای زیادی دارند و یکی از کاربردهای مفید آنها استفاده از دستگاه رطوبت ساز در سالن چای می باشد. در این مقاله می خواهیم دلیل استفاده از رطوبت ساز در سالن های تولید چای و بهترین رطوبت ساز مناسب برای این سالن ها را بیان کنیم.

رطوبت در سالن قارچ-دکتر قشلاق

دستگاه جوجه کشی 126 عددی آژاکس ajax فول اتومات با یک سال گارانتی

علت اصلی استفاده از رطوبت ساز در سالن چای چیست؟

وقتی برگ های چای از بوته چیده می شود و برای تولید و فرآوری به کارخانه ارسال می شود. مراحل مختلفی وجود دارد که برگهای چای سبز را به تکه های کوچک سیاه تبدیل می کند و آنها برای خوردن آماده هستند.

در کارخانه های تولید چای ، ابتدا برگها توسط دستگاهها پلاسیده شده و برگهای بزرگ چای خرد می شوند ، سپس برگها وارد مرحله تخمیر خواهند شد. در این مرحله برگها در محیط مرطوب قرار می گیرند که رطوبت آن بین 90 تا 95٪ است ، رطوبت زیاد باعث تغییر رنگ و طعم چای می شود و بدین ترتیب چای سبز سیاه می شود و طعم و بوی آن بهتر است. و دلپذیرتر می شود. در واقع استفاده از رطوبت ساز در سالن چای رطوبت مورد نظر در مرحله تخمیر را تامین می نماید. در ادامه انواع رطوبت ساز مناسب برای این سالن ها را معرفی خواهیم کرد.

برای تخمیر بهتر و سریعتر ، رطوبت باید تا آنجا که ممکن است بالا برود زیرا رطوبت بالا فعل و انفعالات شیمیایی را آسان و بهتر می کند و روند تخمیر بهتر و سریعتر انجام می شود.

در پایان مرحله تخمیر ، چای وارد خشک کن ها می شود تا رطوبت آن را جذب کرده و محصول نهایی یعنی چای برای بسته بندی آماده شود. 

کدام یک رطوبت ساز ها برای استفاده در سالن تولید چای مناسب است؟

چندین رطوبت ساز در بازار وجود دارد که انتخاب گزینه مناسب را برای شما دشوار می کند ، بنابراین در این مقاله سعی داریم رطوبت ساز های مناسب برای استفاده در اتاق تولید چای شما را معرفی کنیم.

رطوبت ساز های مناسب برای این اتاق ها به دو نوع رطوبت ساز التراسونیک و مه ساز دیسکی یا همان پروانه ای تقسیم می شوند.

رطوبت ساز التراسونیک

مدل اولتراسونیک همانطور که از نامشان پیداست ، از امواج فراصوت به منظور تجزیه مولکول های آب و تولید بخار استفاده می کنند ، که البته این فرایند توسط اجزای الکترونیکی به نام پیزو انجام می شود. مه پاش التراسونیک می تواند بخار سرد یا گرم تولید کند، یعنی اگر آب داغ را در مخزن بریزیم ، رطوبت گرم تولید می شود و اگر آب سرد درون مخزن ریخته شود ، رطوبت سرد تولید می نماید.

رطوبت سازهای التراسونیک در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند که شما با توجه به اندازه و حجم تولید و  فضایی که در اختیار دارید می توانید گزینه مناسب را انتخاب و خریداری کنید. این رطوبت ساز بخاری متراکم تولید می کند که کل فضای اتاق را پوشش می دهد.

دستگاه رطوبت سازسالن چای-دکتر قشلاق

مه ساز پروانه ای

رطوبت ساز دیسکی که اصطلاحاً مه پاش پروانه ای نیز نامیده می شود، از یک پروانه برای تبدیل آب به پودر و ذرات ریز و پخش آن به صورت بخار خنک در محیط استفاده می کند. سرعت توزیع رطوبت در این دستگاه ها بیشتر است و همچنین به دلیل ظرفیت های بالایی که دارند رطوبت بیشتری تولید می کند و در صورت استفاده از آب گرم در مخزن ، می توان بخار گرم نیز تولید کرد. از این مه ساز میتوان در سالن تولید چای  نیز استفاده کرد زیرا رطوبت مورد انتظار را به خوبی تولید می کند.

نکات مهم قبل از خرید رطوبت ساز مناسب برای اتاق تولید چای

قبل از خرید هر ابزاری ، باید دقت داشته باشیم که ابزاری بادوام و مناسب برای کار خود خریداری کنیم. استفاده از رطوبت‌ساز در سالن چای امری ضروری است؛ از این رو باید موارد زیر را هنگام انتخاب و خرید در نظر بگیرید:

الف – حتما به گارانتی دستگاه توجه داشته باشید ، رطوبت ساز هایی که توسط کارخانه های معتبر با سابقه طولانی تولید می شوند ، دارای ضمانت قابل اطمینان تری خواهند بود و در صورت بروز مشکل می توان به راحتی به آنها مراجعه کرد ، اما واحدهای غیررسمی و اخیراً تأسیس شده اند می توانند در هر زمان ورشکست با بسته شوند.

ب- به خدمات پس از فروش دستگاه توجه کنید ، وجود خدمات پس از فروش همراه با گارانتی یک مزیت بزرگ است ، زیرا در صورت انقضا گارانتی ، تولید کننده قطعات دستگاه را به راحتی تأمین می کند و از هزینه های زیاد جلوگیری می کند . دلیل این امر ، استفاده از قطعات نامناسب یا تعمیرات توسط افراد غیر حرفه ای خواهد بود.

ج – با توجه به قطعات به کار رفته در دستگاه ، برخی از تولیدکنندگان جهت کاهش هزینه های تولید خود اقدام به نصب قطعات ارزان قیمت بر روی رطوبت ساز ها می نمایند ، بنابراین حتماً به این نکته توجه داشته و از کیفیت و سازنده قطعات کرد سوال کنید.

د – انتخاب رطوبت ساز مناسب با ظرفیت سالن ، اگر سالن کوچکی داشته باشید ، بنابراین به یک رطوبت ساز کوچک نیاز خواهید داشت ، اما اگر سالن تخمیر بزرگی دارید ، به طور طبیعی باید از یک یا چند رطوبت ساز بزرگ استفاده کنید. بنابراین قبل از خرید به مساحت سالن خود و ظرفیت رطوبت دستگاه توجه کنید و آنها را مطابقت دهید.

سرانجام ، در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر برای خرید رطوبت ساز مناسب سالن تولید چای ، می توانید با کارشناسان صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق تماس بگیرید و همچنین می توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات این صفحه برای ما ارسال کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*