logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

استفاده از پنکه در گلخانه

استفاده از پنکه در گلخانه

استفاده از پنکه در گلخانه

با پیشرفت تکنولوژی و با بر روی کار آمدن شرکت های مختلف، انواع دستگاه ها و تجهیزات برای گلخانه ها و سالن های پرورش گل و گیاه طراحی و تولید شده است. همین امر باعث شده تا فرد با کمترین زحمت و به مدد تجهیزات مختلف بتواند بهترین شرایط را برای برداشت محصولات مختلف از گلخانه ایجاد نماید. یکی از مهم ترین مواردی که باید در گلخانه ها رعایت شود استفاده از پنکه در گلخانه می باشد.

در واقع زمانی که هوای خنک یا گرم وارد گلخانه می شود، فن و پنکه وظیفه دارد با کارکرد خود لانی هوا را به صورت یکسان در همه جای محیط پخش کنند. در واقع حضور هوای گرم و سرد در محیط می تواند یک مانع برای رشد گیاهان و گل ها باشد از این رو فن و پنکه همه این هوا را به صورت یکسان پخش می کند تا در به طور اصولی کل محیط دارای دمای یکنواخت باشد.

آشنایی با فن و پنکه گلخانه

فن گلخانه ای که برخی افراد آن را تحت عنوان پنکه گلخانه نیز یاد می کند، یکی از ملزومات ضروری برای چنین مکان هایی در نظر گرفته می شود. باید به این نکته توجه داشت که از گلخانه می توان به صورت 4 فصل برای تولید انواع محصولات کشاورزی استفاده کرد از این رو یک منبع درآمدزایی دائمی به شمار می رود.

آشنایی با فن و پنکه گلخانه 

دستگاه جوجه کشی ۳۳۶ تایی

یکی از اصول مهم در گلخانه ها پایدار بودن دما است، یعنی نباید دما محیط از حد مشخص شده ای کاهش یا افزایش پیدا کند، چرا که باعث از دست رفتن محصولات می شود. البته برای ایجاد شرایط لازم باید به فاکتور های مختلفی توجه شود که مهم ترین آنها اقلیم، محل احداث گلخانه، عایق بندی مناسب و در نهایت استفاده از تجهیزات مناسب از جمله فن یا پنکه گلخانه می باشد. چان چه در خرید فن گلخانه دقت لازم را نداشته باشید ممکن است باعث کاهش راندمان و یا خرابی محصولات شود.

چرا باید از فن  در گلخانه استفاده شود؟

شاید در وهله اول بهره گیری از فن در گلخانه برای نشاط و طراوت گیاهان و گلها باشد، اما با این وجود از نظر فنی نیز برخی باید ها الزاماتی وجود که به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

1- کنترل دمای محیط

بهره گیری از فن یا پنکه در گلخانه می تواند در تنظیم و کنترل دمای محیط تاثیر بسزایی داشته باشد. در واقع فن با کارکرد خود محیط را از گزند هوای گرم یا سرد وارد شده از قسمت های ورودی محافظت می کند و شرایط را در حالت یکسان نگه می دارد.

2- سیرکولاسیون هوا با استفاده از پنکه

از جمله مهم ترین مزیت ها استفاده از فن در گلخانه سیرکولاسیون هوا می باشد که به وسیله آن گیاهان و گل ها شاداب تر و با طراوت تر خواهند بود؛ مهم تر از همه از پلاسیدگی و پژمردگی گیاهان جلوگیری خواهد شد.

3- جلوگیری از حمله آفت ها

برخی افراد از این مهم خبر ندارند که پنکه گلخانه و فن ها با کارکرد خود امکان حضور آفت و رشد آنها را به حداقل می رسانند. در واقع شنا به جای سمپاشی کردن آفت ها می توانید به سادگی از سیستم گردش هوا بهره گیری کنید. چرا که در این حالت هم گیاهان آلوده به سم نخواهند شد و مهم تر از همه شما خواهید توانست هر ساله بدون پرداخت مجدد هزینه ای از آنها بکارگیری کنید.

4- تاثیر در گرده افشانی

در فضای طبیعی مانند جنگل، باغ و باغچه باد و نسیم باعث گرده افشانی میان درختان و گیاهان می شود و این درحالیست که در گلخانه ها و سالن پرورش گیاه هوا ثابت می باشد. از این رو کارکرد پنکه و فن در چنین محیط هایی با ایجاد یک جریان هوای در حالت حرکت باعث جا به جا شدن گرده ها و در نهایت تخم گذاری گیاهان شود. باید توجه داشت که بسته به نوع گیاه شما می توانید به صورت دستی نیز اقدام به گرده افشانی نمایید.

5- تثبیت و تنظیم رطوبت

هر گیاه در شرایط مختلفی با نیازهای متفاوتی رشد می کند. در واقع ممکن است یک گیاه برای رشد به میزان زیادی رطوبت نیاز داشته باشد و در عین حال گل یا گیاه دیگر چندان وابسته به غلظت رطوبت نباشد.همین امر باعث شده تا با بهره گیری از فن رطوبت به صورت یکسان و یکنواخت در محیط منتشر شود و همه گیاهان از آن بهره ببرند.

تثبیت و تنظیم رطوبت

البته عدم کارکرد فن ها و یا اختلال در عملکرد آنها می تواند باعث افزایش شدید رطوبت و یا کاهش آن شود که در این حالت سلامت گل ها و گیاهان به خطر می افتد. این شرایط می تواند زمینه را برای بروز انواع بیماری ها و مشکلات مانند خشک شدن یا ریزش گل را به همراه داشته باشد.

6- تامین گاز Co2 به میزان کافی برای انجام فتوسنتز

گاز Co2 یا به عبارت دیگر کربن دی اکسید یکی از نیاز های اساسی برای گیاهان به شمار می رود. در واقع چرخه حیات به شکلی طراحی شده که گیاهان با جذب گاز کربن در اکسید طی فرایند فتوسنتز آن را به اکسیژن تبدیل می کنند و بدین ترتیب اکسیژن لازم برای انسان ها و حیوانات تامین می گردد. البته به همان میزان که ما برای بقا به اکسیژن نیاز داریم، گیاهان نیز به کربن دی اکسید وابسته اند.

در محیط های بسته و محدود مانند گلخانه سالن پرورش گیاه با تغییر فصل و یا تغییرات آب و هوایی میزان دی اکسید کربن گاهی پایین می آید و در این حالت رشد تک تک گیاهان با خطر جدی مواجه می شود؛ در واقع فن هایی که در نقاط مختلف سالن نصب شده اند با کارکرد خود هوا را از محیط بیرون گرفته و به داخل پرتاب می کنند تا بدین ترتیب Co2 لازم برای گیاهان تامین گردد. توجه کنید که عدم موفقیت در این فرایند می تواند خسارت ها قابل توجهی را به فرد پرورش دهنده وارد نماید.

بررسی اهمیت فن و پنکه گلخانه

همانگونه که بیان شد فن گلخانه یکی از مهمترین تجهیزات در راه اندازی یکی گلخانه یا سالن پرور گیاه به شمار می رود؛ چرا که با افزایش و یا کاهش راندمان رابطه مستقیم دارد. عدم استفاده از سیستم سیرکولاسیون هوا و فن می تواند زمینه را برای خشک شدن گیاهان، حضور انواع بیماری ها و … ایجاد نماید.

در حقیقت به طور کلی استفاده از پنکه و فن تنها به 4 دلیل صورت می گیرد که عبارت اند از :

  • تنظیم و تثبیت دمای هوای داخل سالن با توجه به نیاز گیاه
  • تامین هوای تازه به مقدار کافی برای فرایند فتوسنتز
  • تهویه و سیرکولاسیون هوا برای دفع آفات و به صفر رساندن احتمال بیماری
  • ایجاد گردش هوای مصنوعی برای گرده افشانی گیاهان

حال هر یک از این موارد را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم؛ با ما همراه باشید.

استفاده از پنکه گلخانه برای تنظیم و کنترل دمای محیط

عدم بهره گیری از فن و پنکه باعث می شود که هوای گلخانه با توجه به شرایط یا خیلی سرد و یا خیلی گرم باشد. جالب است بدانید که بیشتر افراد فکر می کنند که سرما می تواند گیاه و گل را تا مرز نابودی ببرد و این در حالیست که گرمای شدید برای آنها خطرناک تر است.

استفاده از پنکه گلخانه برای تنظیم و کنترل دمای محیط

همین امر باعث می شود که در محیط های بسته مانند گلخانه دریچه هایی ایجاد نمایند تا به این شکل هوا از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج شود تا بدین شکل یک تعادل دمایی بر محیط حاکم باشد. اما در صورت عدم استفاده از فن گلخانه ای این فرایند نیز چندان تاثیر گذار نخواهد بود. در واقع می توان گفت ها پنکه و فن در چنین محیط هایی باعث بالا رفتن سرعت گردش هوا ورد نهایت بهبود کیفیت تهویه هوا می شود.

البته در حالت استاندارد بادی شما یک پنکه یا فن بزرگ در قسمت ورودی و یکی دیگر در بخش خروجی سالن قرار دهید تا هوا مدام در حالت حرکت باشد و دمای محیط در یک بازه استاندارد قرار بگیرد.

تامین هوای تازه و شادابی گیاهان

همانطور که در بخش های قبلی بیان شد گیاه برای رشد و بقا به دی اکسید کربن و انجام فرایند فتوسنتز وابسته است، از این رو عدم گردش صحیح هوا می تواند در تامین هوای تازه برای گیاهان مشکل به وجود بیاورد. همواره از قسمت دریچه و تهویه هوای تازه به محیط وارد خواهید شد ولی برای حتماً باید فن هایی در این بخش قرار بگیرد تا بدون توقف بتوانند هوا را از بیون گرفته و به داخل پمپاژ کنند. همین هوا بعد از مصرف شدن از قسمت خروجی گلخانه به بیرون منتقل می شود.

بهره گیری از فن برای مبارزه با آفت ها

یکی از معضلات اصلی که پرورش دهنده گل و گیاه و به طور کلی افراد مشغول در سالن ها با آن مواجه هستند مبارزه با آفت ها است. از این رو برخی افراد ترجیح می دهند که از سم پاشی برای حفظ گیاهان از آفت ها بهره گیری کنند که متاسفانه در این حالت خود گل و گیاه و حتی خاک نیز آلوده می شود. با قرار دادن پنکه ها و فن هایی در محیط گلخانه می توانید به راحتی انواع حشرات و آفت ها را از محیط دور کنید.

گرده افشانی

در قسمت هعای قبل نیز بیان شد که در حالات طبیعی چرخه گرده افشانی و تخم گذاری گیاه به وسیله باد و نسیم انجام می شود؛ این در حالیست که در گلخانه و سالن که حالت بسته دارند باید پرورش دهنده از فن و پنکه مخصوص گلخانه استفاده کند تا با ایجاد یک گردش هوای مصنوعی فرایند گرده افشانی گیاهان شکل بگیرد. انجام این کار برای برخی گیاهان حیاتی بوده و می تواند بقای آن را تضمین کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*