logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بهترین هیتر برای گرمایش گلخانه چیست

بهترین هینر برای گلخانه

بهترین هیتر و بخاری برای گرمایش گلخانه

بهترین هیتر یا بخاری برای گلخانه : امروزه ایجاد یک منبع درامد با سوددهی بالا یکی از دغدغه های اصلی مردم به شمار می رود به طوری که بسیار از افراد علاوه بر شغل اصلی خود وارد زمینه های فعالیتی مختلفی شده اند. راه اندازی گلخانه برای پرورش محصولاتی چون انواع گل، گیاه، قارچ، میوه و … یکی از محبوب ترین زمینه هایی است که توجه افراد بسیار را به خود جلب کرده است. دلیل این انتخاب هم راندمان بالای محصول در برابر سایر محصولات میباشد.

باید به این نکته توجه داشت که گلخانه یک فضای بسته و کنترل شده است که انواع دستگاه ها و تجهیزات در آن نصب شده اند. همین امر باعث شده تا فرد بتواند با استفاده از همین تجهیزات شرایط لایه را خلق کرده و به صورت 4 فصل و بدون کوچک ترین محدودیتی انواع محصولات را در محیط گلخانه پرورش دهد. در این حالت سوددهی حاصل از این فعالیت برخلاف روش های سنتی کشاورزی نه به صورت فصلی بلکه به شکل دائمی خواهد بود.

پرورش و نگهداری برخی محصولات مانند زعفران، توت فرنگی، آلوئه ورا و … با توجه به ارزش و قیمت بالایی که دارند، می تواند سود دهی چند برابر داشته باشد. جالب است بدانید که برخی از این محصولات را می توان بعد از یک بار کاشت تا چند مرحله به مدت 2 الی 3 سال بدون نیاز به کاشت مجدد برداشت کرد. البته در کنار همین موضوع، در نظر گرفتن 4 فصل بودن محیط  گلخانه می تواند سود خالص به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

شایان ذکر است بهره گیری از دستگاه هایی مانند مه ساز پروانه ای برای تامین رطوبت کافی، انواع فن ها و پنکه ها برای سیرکولاسیون هوا، هیتر حرارتی برای بالا بردن دما باعث شده تا فضا و هوای گلخانه در عین استاندارد بودن از حساسیت بالایی برخوردار باشد. نفوذ گاز های سمی و دوده به داخل سالن می تواند تمامی محصولات را تا مرز نابودی بکشاند و خسارت سنگینی را به پرورش دهنده وارد کند. با توجه به موارد ذکر شده، باید فرد در انتخاب هر یک از تجهیزات و دستگاه هایی که برای گلخانه ضروری است به برخی موارد توجه داشته باشد.

پمپ آب دستگاه جوجه کشی

یکی از مهم ترین تجهیزات که بهره گیری از آنها در محیط گلخانه و سالن پرورش قارچ و گیاه الزامی می باشد هیتر حرارتی است. این نوع دستگاه ها در انواع متفاوتی طراحی و تولید می شوند که هر یک با توجه به عواملی چون ظرفیت، راندمان و سیستم کارکرد برای محیط های خاص و تعیین شده ای مناسب می باشند. با ما همراه باشید، چرا که در ادامه به بررسی بهترین هیتر برای محیط گلخانه میپردازیم.

بررسی انواع هیتر حرارتی 

هیترها به صورت کلی با در نظر گرفتن نوع طراحی و سیستم کارکرد به دو دسته هیتر های کابینتی و جت هیتر ها تفکیک می شوند. باید توجه داشت که وسعت و حساسیت محیط تعیین کننده نوع هیتری است که فرد باید آن را خریداری کند. جهت رسیدن به پاسخ بهترین هیتر برای گلخانه باید با نحوه کارکرد هر یک از دستگاه آشنا شوید.

جت هیتر برای گلخانه

جت هیتر

جت هیتر به عنوان پربازده ترین نوع هیتر شناخته می شود که برای تولید گرما در حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرد. شایان ذکر است که شکل و نوع طراحی این هیتر باعث شده تا کاربر بتواند آن را از سقف مکان مورد نظر آویزان کند. 

سیستم کارکرد جت هیتر به شکلیست که تمامی سوخت به همراه انرژی را با کمترین میزان اتلاف به گرما و حرارت تبدیل می کند. این امر باعث شده تا راندمان این دستگاه در حدود 99 یا 100 درصد محاسبه شود. 

اما باید توجه داشت که عدم بهره گیری از دودکش و تولید 100 درصدی حرارت باعث شده تا علاوه بر گرما تمامی گازهای حاصل از احتراق به محیط انتقال پیدا کند. همین امر باعث شده تا از این سری از هیترها تنها در مکان هایی استفاده شود که دارای سیستم تهویه مناسب می باشند. حساسیت بالای محصولات گلخانه این محدودیت را ایجاد کرده که فرد نتواند از جت هیتر برای تامین گرما بهره گیری کند. 

جت هیتر یا هیتر موشکی

جت هیتر دودکش دار !!

جت هیتر دودکش دار نوع دیگری از تجهیزات گرمایشی است که به بررسی آن می پردازیم. نحوه کارکرد این دستگاه ها تفاوتی با جت هیترهای بدون دودکش ندارند و از این سیستم برای تولید گرما بهره گیری می کنند با این تفاوت که طراحی و تعبیه دودکش در آن ها باعث شده تا تمامی گاز ها و دوده هایی که در احتراق تولید می شوند به بیرون انتقال پیدا کرده و در نتیجه گرمای تولید شده پاک و بدون آلودگی باشد.

البته باید به این نکته توجه داشت که ساختار محدود و بسته جت هیتر باعث می شود که به همراه گازهای سمی حجم قابل توجهی از گرما نیز به بیرون انتقال پیدا کرده و راندمان کاهش پیدا کند. در واقع راندمان جت هیتر دودکش دار حدوداً 60 تا 70 درصد میباشد که برای محیط های وسیع چون گلخانه یا سالن پرورش قارچ و گیاه مناسب نمی باشد.

هیتر کابینتی یا آتش دورن  

آخرین مدل از هیترها که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم هیتر کابینتی یا آتش درون می باشد. در این دستگاه ها آتش توسط مشعل تولید شده و به داخل هیتر پرتاب می شود. سپس حرارت و گازهای تولید شده به حرکت درآمده و به پاس یا کالکتور اول انتقال پیدا می کند. این فرایند ادامه می یابد تا حرارت و گازها از به ترتیب از لوله های فولادی عبور کرده و از یک کالکتور به دیگری وارد شود تا اینکه در آخر از طریق اگزوز ها به بیرون انتشار یابد.

هیتر کابینتی

طراحی خاص و عبور مرحله ای حرارت از قسمت های مختلفی مانند کوره، کالکتور ها و لوله های فولادی باعث به دام افتادن گرما و به حداقل رسیدن اتلاف گرما می شود. این سری از دستگاه ها تحت عنوان هیتر گلخانه ای نیز شناخته می شوند و راندمانی در حدود 86 تا 92 درصد دارند. 

شایان ذکر است که بدنه بیرونی این هیتر گلخانه ای یا هیتر صنعتی از جنس ورق های گالوانیزه با پوشش رنگ استاتیک در نظر گرفته می شود که به هیچ عنوان در محیط مرطوب گلخانه یا تحت تاثیر حرارت بالای خود کوره با زنگ زدگی یا خوردگی مواجه نمی شود. در واقع تمامی باید ها و استاندارد های لازم در طراحی، مونتاژ و تولید این سری از محصولات در نظر گرفته شده تا کاربر بتواند آن را تا سالیان سال در گلخانه و سالن پرورش قارچ مورد استفاده قرار دهد. 

هیتر کابینتی یا کوره هوای گرم

دیدگاه‌ها (0)

*
*