logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی نحوه تامین گرمایش گلخانه کوچک

تامین گرمایش گلخانه کوچک-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

تامین گرمایش گلخانه کوچک در زمستان و در اقلیم های سردسیر از جمله بحث های اصلی و پر اهمیت برای پرورش دهنده گان محصول و صاحبان و  در سالن گلخانه می باشد. چرا که فاکتور اصلی ، اساسی و پر اهمیت جهت رشد انواع گیاهان و دیگر محصولات کشاورزی تامین گرمای لازم و کافی در فضای سالن و گلخانه است. متد های متنوعی وجود دارد که فرد می تواند به مدد آن ها گرمای لازم برای محصولات را تولید و تامین نماید که بعضی از این متد ها گران و البته بعضی دیگر ارزان قیمت می باشند. در ادامه این مقاله به توضیح این موضوع اساسی و پر اهمیت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ضرورت گرمایش گلخانه کوچک

اساساً ، ضرورت تامین گرمایش گلخانه کوچک بر هیچ مدیر و پرورش دهنده ای پوشیده نیست ، بدیهی است که بدون گرما ، امکان تولید گل، گیاه، میوه و … عملاً صفر است. در طبیعت ، در فصل های معتدل و گرم سال، گرما مورد نیاز برای رشد میوه ها و سایر محصولات و گیاهان توسط تابش آفتاب تامین می گردد.

اما در فصل سرما به خصوص زمستان و در بعضی از اقلیم های خاص جغرافیایی با توجه به برودت هوا ، خورشید نمی تواند به گرم کردن زمین بپردازد و در این حالت پرورش دهنده هایی که به صورت سنتی در زمین های کشاورزی مشغول به کار هستند نمی توانند در این دوره به کشت، پرورش و فروش محصولات بپردازند. البته در گلخانه ها و سالن ها با توجه به بسته بودن محیط، افراد از انواع تجهیزات گرمایشی مانند هیتر کابینتی به راحتی دمای محیط را افزایش می دهند. به همین خاطر ، گلخانه ها و  سالن های متعددی به منظور کنترل گرما و رطوبت و پرورش محصولات بهترین شرایط را دارند.

با راه اندازی گلخانه کوچک فرد قادر خواهد بود فاکتور های محیطی مختلفی مانند گرما ، رطوبت ، تأمین آب و آفات را به مدد تجهیزات و دستگاه های مختلف آسانی تحت کنترل خود در بیاورد و انواع محصولات کشاورزی اهم از گل، میوه، گیاه، بوته، گیاهان دارویی و … را پرورش دهد. حتی با کشت خارج از فصل می توان انواع گوناگونی از محصولات جدید را به بازار وارد کرد که بدون شک نیاز و تقاضای زیادی دارند؛ این کار می تواند سود حاصل از فروش محصولات را تا چند برابر بالا ببرد.

پد سلولوزی دستگاه جوجه کشی

ضرورت گرمایش گلخانه-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

استفاده از کاور و پوشش دو جداره

چنانچه سقف و دیواره های سالن و گلخانه کوچک خود را با استفاده از ورق های PVC دو جداره پوشش داده اید، بدون شک به میزان قابل توجهی از خروج گرما و ورود هوای سرد جلوگیری می شود و با کمترین میزان سوخت و هزینه جاری ، می توان گرمای لازم برای کل گلخانه را تامین نمود. جالب است که پانل های PVC در کنار دو جداره بودن و قابلیت جلوگیری خروج هوای گرم و ورود هوای خنک و سرما ، به طور 100 درصد ضد ضربه و نشکن می باشند، که به نوبه خود می تواند امنیت گلخانه را بالا ببرد.

بهبود  و بروز کردن ساختار گلخانه کوچک

یکی از مواردی که برای تامین گرمایش گلخانه کوچک باید مد نظر گرفت این است اگر از سالن های های غیر استاندارد و غیراصولی با هدر رفت گرمای بالا بهره گیری می کنید، طبیعتاً گرمای قابل توجهی از قسمت اتصالات خارج می گردد، و این مورد سبب افزایش هزینه های سوخت می شود. بهره گیری از انواع نایلون های نازک ، عدم پوشش و کاورینگ باکیفیت و مناسب نایلون ها ، به وجود آمدن حفره در دیوارها و سقف گلخانه و … همه می توانند هزینه های جاری برای خرید سوخت را تا حد زیادی بالا ببرند.

توجه به آب بندی و ایزولاسیون

در راستای تامین گرمایش گلخانه کوچک برای مانع شدن از خروج گرما تامین شده توسط سیستم های گرمایشی باید از لایه نایلون ، ورق های شیشه یا pvc بهره گیری کنید. حال برای بالا بردن کیفیت کار و به صفر رساندن احتمال نشتی گرما می توانید درزها بین قسمتهای مختلف سالن و این پوشش ها را را با موم ، نوار چسب ، چسب حرارتی و … به طور کامل پوشش دهید.

عایق بندی گلخانه کوچک-دکتر قشلاق

استفاده از هیتر گلخانه ای 

اگر چاره ای ندارید و باید حتماً از سوخت های فسیلی مانند گاز و گازوئیل برای تامین گرمایش گلخانه کوچک خود استفاده نمایید، توصیه می شود که از هیتر بهره گیری کنید. برای مثال در هیتر آرارات که مجهز به ترموستات می باشد با توجه به این که کارکرد آن بر پایه سیستم آتش درون است می توان گرمای تمیز و خالی از آلودگی را سالن انتقال داد. ترموستات بکار رفته در این دستگاه با رسیدن دمای محیط به حد تعریف شده به طور خودکار بخاری را به حالت توقف در می آورد و به این شکل مانع مصرف زیاد سوخت و افزایش هزینه ها می شود. علاوه بر موارد ذکر شده اگر دما از حد استاندارد پایین بیاید هیتر به طور اتوماتیک شروه به کار می کند.

بهره گیری از اجسام و اشیایی که قابلیت ذخیره سازی گرما دارند

در  سالن های گلخانه بیشترین نیاز به گرما شب هنگام است. از این رو، به منظور بالا بردن دمای محیط بسیاری از صاحبان سالن و پرورش دهنده های مشغول در گلخانه از اشیا و موادی که می توانند گرمای زیادی را در خود ذخیره کنند بکار می برند. این اجسام و وسیله ها در واقع در روز هنگام گرما را از محیط و خورشید گرفته و در طول شب مجدداً به محیط پس می دهد تا دما معتدل شود. این اجسام شامل ظروف پلاستیکی آب ، دیوارهای آجری و … است. با توجه به بررسی های صورت گرفته آب از ظرفیت گرمایی بسیار زیادی برخوردار است. از این رو با ریختن آب در درون قاب ها و ظرف های پلاستیکی سیاه می توان گرما و نور زیادی را جذب کرد.

 خرید هیتر گلخانه ای

برای خرید دستگاه و تجهیزات گلخانه ای باید بدون شک یک شرکت و کارخانه معتبر را برگزینید. صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق با نزدیک به 29 سال تجربه یکی از بزرگ ترین سازنده های انواع بخاری ها و هیتر های گلخانه ای در ایران می باشد. این شرکت توانسته با الگوبرداری از نمونه های خارجی، طراحی دستگاه های بروز و با استفاده از قطعات و سیستم های برور گام بلندی در راستای جلب رضایت مشتری بردارد. تمامی هیتر ها و تجهیزات گلخانه ای ارائه شده توسط دکتر قشلاق دارای گارانتی طلایی و خدمات پس از فروش می باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*