logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

روش های اصولی تامین گرمایش گلخانه

تامین گرمایش گلخانه-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

تامین گرمایش گلخانه در زمستان و در مناطق سردسیر یکی از موضوعات اصلی و مهم برای صاحبان گلخانه است. زیرا شرط اساسی و مهم برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی وجود گرمای کافی در گلخانه است. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند گرمای مورد نیاز محصولات را تامین کند که برخی از آنها گران و برخی دیگر ارزان هستند. در ادامه به بررسی این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

اهمیت گرمایش گلخانه

به طور طبیعی ، اهمیت تامین گرمایش گلخانه بر هیچکس پوشیده نیست ، بدون گرما ، امکان تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد. در طبیعت ، در بهار و تابستان ، گرما لازم برای رشد محصولات توسط خورشید تامین می شود.

اما در زمستان و در برخی مناطق جغرافیایی به دلیل برودت هوا ، خورشید قادر به گرم کردن زمین و محصولات نیست و برای ادامه تولید باید از سیستم های گرمایش مصنوعی استفاده کرد. به همین دلیل ، گلخانه های بسیاری برای کنترل گرما و رطوبت و پرورش محصولات به بهترین شکل ایجاد شده است.

با راه اندازی گلخانه می توان عوامل محیطی مختلفی مانند گرما ، رطوبت ، تأمین آب و آفات را به راحتی کنترل کرد و محصولات مختلف کشاورزی را پرورش داد. حتی با کشت خارج از فصل می توان محصولات جدید کشاورزی را به بازار عرضه کرد که تقاضای زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال ، با پرورش خیار گلخانه ای در زمستان ، ضمن تأمین نیاز مردم به خیار تازه ، مشتریان نیز در صف خرید خیار تازه قرار می گیرند.

رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی

دمای مناسب برای پرورش خیار و سایر محصولات کشاورزی معمولاً بین 25 تا 28 درجه سانتیگراد است که با سیستم های مختلف گرمایشی و رعایت اصول عملکرد گلخانه می توان آن را تامین کرد. برخی از دارندگان گلخانه ها بدون در نظر گرفتن هزینه های مصرف سوخت ، به تامین گرمایش گلخانه متوسل می شوند ، در حالی که می توانند با کاهش هزینه ها یا استفاده از روش های گرمایش ارزان تر ، سود خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. در ادامه ، روش های گرمایش گرمخانه ارزان توضیح داده خواهد شد.

اهمیت گرمایش گلخانه-صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بهره گیری از پوشش دو جداره

اگر سقف و دیواره های گلخانه را با ورق های PVC دو جداره بپوشانید ، تا حد زیادی از خروج سرما جلوگیری خواهید کرد و با کمترین میزان سوخت ، می توان دمای کل گلخانه را افزایش داد. پانل های PVC علاوه بر دو جداره بودن و جلوگیری از تبادل دمای محیط با دمای داخل گلخانه ، کاملا ضد ضربه و نشکن هستند و همچنین باعث افزایش امنیت گلخانه می شوند.

استفاده از سلول های خورشیدی

اگر از سلول های خورشیدی برای تولید برق استفاده می کنید ، می توانید به راحتی از برق تولید شده برای گرمایش گلخانه خود استفاده کنید ، فقط از چند بخاری برقی جت استفاده کنید. بخاری های جت برقی با استفاده از فن و عنصر کار می کنند و گرمای کاملاً تمیز را به محیط گلخانه وارد می کنند. گرچه راه اندازی سلول های خورشیدی گران خواهد بود ، اما در آینده نیاز به سوخت را از بین می برد.

اگر سلول خورشیدی دارید علاوه بر اینکه می توانید گرمای گلخانه را به طور کاملاً رایگان در روز تأمین کنید ، می توانید با نیروی ذخیره شده در باتری ها در شب گرمای لازم را نیز تأمین کنید.

به روزرسانی ساختار گلخانه

اگر از گلخانه های غیراصولی با اتلاف گرمای زیاد استفاده می کنید ، به طور طبیعی گرمای زیادی از اتصالات ساطع می شود و این مشکل باعث افزایش هزینه های سوخت می شود. استفاده از نایلون های نازک ، عدم همپوشانی مناسب نایلون ها ، سوراخ شدن دیوارها و سقف گلخانه و … همه هزینه های سوخت را افزایش می دهد.

ساختار اصولی گلخانه-دکتر قشلاق

آب بندی و عایق بندی 

به منظور جلوگیری از خروج گرما از لایه نایلون ، ورق های شیشه یا pvc ، می توانید این درزها را با موم ، نوار چسب ، چسب حرارتی و … بپوشانید.

استفاده از هیتر گلخانه ای 

اگر مجبورید از سوخت های فسیلی مانند گاز و گازوئیل برای گرمایش گلخانه خود بکار ببرید ، حتماً از هیتر گلخانه ای استفاده کنید. بای نمونه در هیتر آرارات که دارای ترموستات است به دلیل داشتن سیستم آتش درون می توان گرمای پاک و خالی از آلودگی را به محیط منتشر کرد. این ترموستات با رسیدن به دمای مناسب بخاری به طور خودکار خاموش می شود و از مصرف زیاد سوخت جلوگیری می کند. همچنین اگر دما بیش از حد کاهش یابد بخاری به طور خودکار روشن می شود.

اشیا با قابلیت ذخیره گرما

در گلخانه ها بیشترین نیاز به گرما در طول شب احساس می شود. بنابراین، برای تامین گرمایش گلخانه بسیاری از افراد از اشیا و موادی که حجم گرمای زیادی دارند ، برای ذخیره گرما در روز و بهره گیری از آن در شب استفاده می کنند. این روش ها شامل ظروف پلاستیکی آب ، دیوارهای آجری و … است. آب از ظرفیت گرمایی حجمی بالایی برخوردار است. با قرار دادن آب در ظروف پلاستیکی سیاه می توان گرما و نور زیادی را جذب کرد.

در نتیجه ، آب داخل ظرف در طول روز گرم می شود و شب گرمای آن را به گلخانه منتقل می کند. برخی از صاحبان گلخانه ها حتی از بشکه های بزرگ سیاه در این منطقه استفاده می کنند. اگر گلخانه شما محدودیت مکانی ندارد ، می توانید با ایجاد یک دیوار سنگی یا آجری درون گلخانه در طول روز در گرما صرفه جویی کنید. بهترین مکان برای ساختن دیوار آجری و قرار دادن بشکه ها در امتداد ضلع جنوبی گلخانه است. زیرا در این حالت نور بیشتری را جذب می کنند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*