logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

 کره حیوانی و گیاهی چه تفاوت هایی دارند و کدام یک از آنها بهتر است؟

تفوات کره حیوانی و گیاهی

تفاوت کره حیوانی و گیاهی

تفاوت کره حیوانی و گیاهی : کره را می توان یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین محصولات لبنیاتی در کل دنیا در نظر گرفت که به دلیل خواص بی شمار و مهمتر از همه هم خارق العاده ای که دارد توسط مردم برای پخت غذا و مصرف در وعده های صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد .

همانگونه که شاهد هستید  بازار داغ محصولات لبنیاتی زمینه را به وجود آورده تا افراد متعددی دست به راه اندازی انواع فروشگاه های لبنیاتی و کارگاه های تولید فراورده های لبنی در همه جای کشور بزنند . این امر به نوبه خود باعث شده تا شرکت‌های متعددی وارد عرصه شده و دست به تولید انواع تجهیزات لبنیاتی بزنند تا به این ترتیب نقش موثری در تبدیل شیوه سنتی به صنعتی داشته باشند و مهمتر از همه سرعت کار را تا چندین برابر افزایش دهند . از مهمترین تجهیزات لبنیاتی که البته به موضوع مقاله ما نیز مربوط می‌شود دستگاه کره گیر است که در انواع خانگی نیمه صنعتی و بزرگ صنعتی به بازار ارائه می گردد. 

دستگاه کره گیر با اتکا بر سیستم گریز از مرکز  محتوای داخل مخزن خود یعنی همان ماست پرچرب را به صورت یکنواخت به حرکت در می آورد و به این شکل بعد از گذشت تقریباً یک ساعت چربی را از آن جداسازی میکند . در نهایت دو محصول کره و دوغ طبیعی از این دستگاه حاصل می‌شود که به دلیل کیفیت بالا فرد می‌تواند آنها را در بازار یا فروشگاه های لبنیاتی به فروش برساند. البته باید به این نکته توجه داشت که کره در دو مدل حیوانی و گیاهی تولید می شود و شاید یکی از سوالات متداول مردم این باشد که فرق بین کره حیوانی و گیاهی در چیست و کدام یک بهتر است . اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو محصول لبنیاتی بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کره حیوانی و گیاهی

دستگاه جوجه کشی 40 تایی

تفاوت کره حیوانی و گیاهی کدام است ؟

با استناد به بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان صنایع غذایی و همچنین صاحب نظران کره حیوانی در حالت کلی چربی به دست آمده از ماست یا شیر می باشد که در یک فرآیند نه چندان پیچیده با استفاده از دستگاه کره گیر برقی و یا حتی مشکه دستی تولید می‌شود. 

نوع دیگری از کره وجود دارد که تحت عنوان کره گیاهی یا مارگارین شناخته می شود . محصول با توجه به نام آن از چربی گیری گیاهان حاصل می‌شود که البته برخی تغییرات و فرایند هایی بر روی آن انجام می‌شود تا از نظر بافت شکل رنگ و ساختار شباهت بالایی به کره حیوانی پیدا کند .

به طور کلی در میان انواع محصولات لبنیاتی هیچ محصولی با نام کره گیاهی یافت نمی شود ، چرا که نام اصلی این محصول مارگارین می باشد. برای تولید محصولات لبنیاتی همانند کره دوغ ماست پنیر می بایست از شیر به عنوان ماده اولیه اصلی استفاده شود و این در حالی است که برای تولید مارگارین از هیچ فراورده لبنیات بهره گیری نمی شود و در اصل از گیاه ها خاص به عنوان ماده اولیه اصلی جهت چربی گیری بکار می برند.

شایان ذکر است که کره حیوانی و همچنین بر این از نظر ساختار و مشخصات شیمیایی بسیار با هم متفاوت بوده و حتی از نظر فواید و مضرات با یکدیگر فرق دارند. با توجه به بررسی های انجام داده در گذشته استفاده از کره در وعده های صبحانه و همچنین برای آشپزی در کنار گرانی شیر به عنوان مواد اولیه باعث شده بود تا نیاز به تولید کره امری مبرم و حیاتی باشد . پیرو همین امر افراد متخصص در زمینه تولید محصولات روغنی وارد عمل شده و با استفاده از تجهیزات مناسب و اقدامات لازم توانستند از برخی گیاهان خاص چربیگیری کرده و طی فرایندی با اعمال برخی تغییرات در چربی گیاهان محصولی به نام مارگارین تولید نمایند . جالب است بدانید که مارگارین از نظر شکل، بو و طعم شباهت فوق العاده بالایی به کره طبیعی دارد ولی در عین حال قیمت آن بسیار پایین تر میباشد.

البته باید در نظر گرفت که پایین بودن قیمت کرم گیاهی صرفاً به معنای بد یا کم کیفیت بودن آن نیست چرا که حتی برخی از نقاط ضعف کره حیوانی در فرایند تولید کره گیاهی رفع شده است. کره دانلود با توجه به این که از شیر بدست می آید دارای چربی و کلسترول نسبتاً زیاد می باشد و این در حالی است که ما درگیر این با توجه به اینکه از گیاه حاصل می شود هیچ گونه کلسترول ای ندارد و این ویژگی را می توان بزرگترین . قوت آن در نظر گرفت. 

همچنین ساختار کره طبیعی به شکلیست که در آن زنجیره بلندی از اسید های چرب وجود دارند ولی در مدل گیاهی در صورت لزوم هنگام تولید می توان زنجیره اسید چرب را تا جای ممکن کوتاه کرد.

صرف نظر از ویژگی ها، مزیت ها و معایب هر دو کره حیوانی و گیاهی محبوبیت بالایی در میان مردم دارند به شکلی که نمی توان یکی را بر دیگری ترجیح داد.

شایان ذکر است که با توجه به بررسی های صورت گرفته تمامی روغن های گیاهی به شکل مایع می باشند و البته در این میان تنها قسمتی از پالم و گیاه نارگیل را می توان به عنوان استثنا در نظر گرفت. شرکت ها و کارگاه های فعال در این عرصه با پیاده سازی برخی اقدامات و فرآورده ها این روغن های گیاهی را به شکل جامد در می آورند. این امر علاوه بر افزایش میان عطر و طعم محصول به نوعی باعث راحت تر کردن نگهداری آن شده و مهم تر از همه عمر آن را طولانی می کند.

کره حیوانی یا مارگارین

کره حیوانی یا مارگارین

برای پاسخ دادن یا تصمیم گرفتن در رابطه با این موضوع تنها “بله” یا “خیر” نمی تواند کافی باشد؛ چرا که همانطور که در قسمت ها قبلی بیان هر یک از این محصولات دارای معایب و مزیت های خاص خود هستند. مارگارین با در نظر گرفتن کیفیت مواد اولیه و همچنین رعایت اصول در فرایند ساخت می تواند بهترین یا حتی بدترین کیفیت را داشته باشد.

کره حیوانی که از ماست یا شیر به دست می آید سرشار از انواع ویتامین های با ارزش همچون A، D، E، K و انواع مواد معدنی همچون مس و منگنز است که می تواند برای مصرف کننده بسیار مفید باشد. البه حضئ اسید های چرب و کلسترول این محدودیت را به وجود آورده که فرد در مصرف آن زیاده روی نکند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*