logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

از یک کیلو ماست چقدر کره تولید می شود؟

تولید کره با ماست

بیشتر افرادی که میخواهند در خانه به تولید کره بپردازند اغلب این سوال را می پرسند که یک برای تولید یک کیلو کره باید از چه مقدار ماست استفاده کنیم. این امر باعث شده تا ما در این مقاله اطلاعات لازم در رابطه با تولید کره را گردآوری کرده و در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کره یکی از محبوبترین و پرفروش ترین فراورده های لبنی می باشد که از طی فرایندی از ماست تولید می شود. در واقع افراد چربی موجود در ماست را طی فرایند کره گیری به جداسازی کرده و به عنوان کره برداشت می کنند که البته علاوه بر این فراورده لبنی، دوغ نیز در این فرایند به عنوان محصول دوم تولید می شود.

فواید نهفته در کره باعث شده تا افراد آن را بیشتر در وعده ها صبحانه مورد استفاده قرار دهند. ویتامین آ موجود در کره برای پوست همانند یک معجزه عمل می کند و همچنین باعث شده افزایش قدرت عضلانی در فرد می شود. علاوه بر موارد ذکر شده کره با توجه به ویژگی هایی که دارد به عنوان یک عامل نابود کننده بیماری های قارچی در نظر گرفته می شود که مصرف آن به میزان استاندارد می تواند فواید بیشماری را برای فرد داشته باشد.

جالب است بدانید که کره تنها از ماست به دست نمی آید و بی شک اگر به فروشگاه ها و لبنیاتی ها سطح شهر مراجعه کنید، خواهید دید که برخی کره حیوانی عرضه می کنند. کره حیوانی در واقع از ماست به دست نمی آید بلکه در طی یک پروسه از خامه تولید می شود که قیمت آن در مقایسه با کره حاصل از ماست پایین تر است. البته افرادی که از مصرف کننده های پروپاقرص محصولات لبنیاتی هستند ترجیح می دهند کره ماست خریداری کنند.

اینورتر 1500 وات

کره ماست در انواع مختلف 

از ماست های مختلفی برای تولید کره استفاده می شود که هر کدام از آنها رنگ و طعم متفاوتی دارند. به طور کلی کره حاصل از گاو به زنگ زرد و کره حاصل از گاومیش، بز و گوسفند به رنگ سفید می باشد. این در حالیست که کره حاصل از خامه به رنگ زرد کدر تولید می شود.

ماست هر یک از این دام ها از نظر چربی با هم متفاوت هستند و چنانچه شما قصد تولید 1 کیلو کره داشته باشید باید به مقدار زیر ماست در نظر بگیرید:

  • ماست گاو: به مقدار 20 کیلوگرم 
  • ماست بز: به مقدار 10 کیلوگرم
  • ماست گوسفند: به مقدار 10 کیلوگرم
  • ماست گاومیش: به مقدار 10 کیلوگرم

همانگونه که مشاهده کردید ماست گاو به دلیل چربی پایینی که دارد باید در حدود 2 برابر ماست حاصل از دیگر دام ها برای تولید مقدار معنی کره در نظر گرفته شود. البته کره ماست گاو در عین چربی پایین دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین A می باشد.

کره ماست در انواع مختلف 

یک من ماست چقدر کره می دهد؟

این سوال در اصل یک جمله معروف تهدیدی است که بی شک آن را شنیده اید؛ برخی افراد به گفتن ” نشونت میدم یک من ماست چقدر کره میده” طرف مقابل خود را تهدید می کنند. ولی در این قسمت ما قصد داریم که واقعاً تولید کره از ماست را بر حسب واحد اندازه گیری “من” در نظر بگیریم.

واحد “من” را در شهر هایی مانند ری و اصفهان استفاده می کنند که به ترتیب معادل 6 کیلوگرم و 12 کیلوگرم می باشد. ولی واحد “من” در اصل متعلق به شهر تبریز است که معادل 3 کیلوگرم در نظر گرفته می شود؛ از این رو یک من ماست حاصل از گاو 150 گرم کره و 1 من ماست حاصل از دیگر دام ها 300 گرم کره به دست می آید.

خطای مهلک

برخی افراد از سر کنجکاوی یا برای خلاقیت تغییراتی را در فرایند تولید کره اعمال می کنند. برای نمونه ماست حاصل از گاو را با ماست بز یا دیگر دام ها ترکیب می کنند تا بدین شکل یک کره خاص یا باکیفیت تولید کنند. ولی باید یه این دانشمندان بزرگ گزارش بدم که تحت هیچ شرایطی ماست دام ها مختلف را با هم ترکیب نکنند، چرا که کره حاصل شده در این حالت دارای طعم و بوی ناخوشایندی خواهد بود.

طرز تهیه کره از ماست

تولید کره فرایندی ساده بوده و در خانه نیز قابل انجام می باشد. در حالت کلی اگر ماست در یک ظرف در بسته ریخته شود و تکان های متعددی به آن طرف وارد گردد، بعد از مدتی چربی ماست تفکیک می شود و فرد می تواند آن را به عنوان کره برداشت نماید. در این حالت مایع باقی مانند نیز به عنوان دوغ طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله به بررسی روش های مختلف تولید کره می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

تولید کره با استفاده از مشک

یکی از روش های سنتی که بی شک در فیلم های قدیمی یا نزد عشایر نیز دیده اید، تولید کره با استفاده از مشک می باشد. مشک یک کیسه ضخیم است که ماست داخل آن ریخته شده و از نقطه ای آویزان می کنند تا به طور مکرر آن را تکان دهند. بعد از مدتی به دلیل همین تکان ها چربی موجود در ماست جدا شده و آن را با استفاده از یک قاشق یا ملاقه برداشت می کنند. چربی بدست آمده را معمولاً به وسیله یک پارچه تمیز می فشارند تا تمامی آب آن که همان دوغ طبیعی است به داخل یک ظرف خالی شود؛ محتویات باقی مانده در داخل پارچه همان کره طبیعی است که می توانید آن را در یخچال قرار دهند تا شکل بگیرد و سپس مصرف کنید.

استفاده از دستگاه کره گیر خانگی برای تولید کره 

یکی دیگر از روش هایی که برای تولید کره در خانه مورد استفاده قرار می گیرد بهره گیری از دستگاه کره گیر است. این دستگاه ها با پیروی از سیستم گریز از مرکز می توانند به صورت اتوماتیک و با کم ترین دخالت کاربر حجم قابل توجهی از ماست را به کره تبدیل کند.

در داخل این مخزن یک همزن از جنس استیل قرار داده شده که با وسیله نیرویی که از موتور تامین می شود به حرکت درآمده و محتویات داخل مخزن یعنی ماست را می چرخاند. این پروسه در حدود 1 ساعت به شکل یکنواخت ادامه پیدا می کند تا بدین شکل ساختار ماست از هم شکافته و چربی آن جدا شود. 

دستگاه کره گیر از جمله تجهیزات لبنیاتی است که در انواع خانگی، نیمه صنعتی و بزرگ صنعتی طراحی و تولید می شود، از این رو فرد می تواند با توجه به بودجه و مقیاس کاری خود گزینه مناسب را انتخاب نماید. 

استفاده از موتور های قدرتمند در کره گیر خانگی باعث شده تا دستگاه با کم ترین صدای ممکن و بدون لرزش راه اندازی شده و کار کند. از این رو فرد می تواند بدون هیچ محدودیتی از آن در خانه، اتاق یا داخل پارکینگ استفاده نماید.

دستگاه کره گیر خانگی

نحوه کارکرد دستگاه کره گیر

همانگونه که در بخش قبلی بیان شد، دستگاه کره گیری با پیروی از قانون گریز از مرکز کار می کند. برای راه اندازی آن ابتدا باید مخزن را با آب پر کنید و اجازه دهید که همزن با چرخش دادن آب قسمت داخلی مخزن را به صورت کامل بشوید و سپس آب را دور بریزید.

حال در حدود 80 درصد ظرفیت مخزن را با ماست پرچرب پر کنید و مابقی را آب به همراه چند حبه یخ بریزید. دستگاه را به برق بزنید تا به مدت 1 ساعت کارکند. سپس چربی بالا آمده را با استفاده از یک ملاقه جمع آوری کنید و در یک ظرف مناسب داخل یخچال قرار دهید تا شکل پیدا کند. هر آنچه اکنون در مخزن باقی مانده همان دوغ طبیعی است که می توانید آن را به داخل یک بیدون یا ظرف انتقال دهید

دیدگاه‌ها (0)

*
*