logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آیا می توان از جت هیتر در محیط گلخانه استفاده کرد؟

جت هیتر گلخانه

امروزه فعالیت در گلخانه ها به دلیل سود دهی بالا توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. به همین دلیل حتی افرادی که شغل ثابت نیز دارند برای ایجاد یک منبع درآمد دیگری دست به راه اندازی سالن های پرورش قارچ و گلخانه می زنند. شاید برخی اطلاعات چندان دقیقی در رابطه با گلخانه ندارند؛ در تعریفی ساده گلخانه یک محیط بسته است که در آن تمامی شرایط لازم برای کاشت و پرورش هر نوع محصولی توسط انواع دستگاه ها و تجهیزات مختلف ایجاد می شود. همین امر باعث شده تا فرد بتواند محصول مورد نظر خود را نه به شکل فصلی بلکه به صورت 4 فصل پرورش دهد و چندین برابر سود از این راه به دست بیاورد. البته شاید از نظر برخی افراد خلق شرایط استاندارد در این مکان بسته امری چالش برانگیز باشد. 

گرما یکی از مهم ترین المان ها برای رشد و پرورش گل، گیاه، قارچ و میوه در نظر گرفته می شود. یکی از مهم ترین سوالات یا بحث هایی که در این رابطه مطرح می شود این است که آیا می توان از جت هیتر در گلخانه بکار گیری نمود؟ با ما همراه باشید که در ادامه مقاله توضیحات کامل در رابطه با همین سوالات برای شما گردآوری کرده ایم.!!

آیا تامین گرما به وسیله جت هیتر برای محیط گلخانه مناسب است یا نه ؟

همانطور که در بخش ها قبلی توضیح داده شد شرایط و المان های گلخانه توسط تجهیزات خاصی ایجاد می شود، که یکی از مهم ترین انها هیتر است و از آن بیشتر در فصل های سرد سال برای تولید حرارت و بالا بردن دمای محیط بهره گیری می کنند. اما باید توجه داشت که فرد نمی تواند از هر هیتری برای این منظور بکار ببرد چرا که سالن یا گلخانه فضایی بسته دارد و از طرف دیگری محصولات از حساسیت بسیار بالایی برخورداراند. پیرو همین امر حضور آلودگی و گاز های سمی در این محیط می تواند به راحتی محصولات را تا مرز نابودی بکشاند و خسارت قابل توجهی را به پرورش دهند وارد کند. با این حال برخی افراد همچنان در رابطه با بهره گیری از جت هیتر در گلخانه تردید دارند. توصیه می کنم که ابتدا با ساختار جت هیتر  نحوه عملکرد آن آشنا شوید.

بررسی ساختار و عملکرد جت هیتر 

جت هیتر ها که تحت عنوان بخاری مشکی نیز شناخته می شوند یکی از انواع سیستم گرمایشی موجود در بازار است. از این دستگاه ها می توانند با توجه به نوع سوختی که دریافت می کنند، گرمای یک مکان با مساحت معین را تامین نمایند. به طور کلی این دستگاه ها به انواع گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز تقسیم می شوند که فرد می تواند با توجه به امکانات و بودجه ای که در اختیار دارد گزینه مناسب را خریداری کند. جت هیتر از بخش ها و قطعاتی مانند دیگ آتش، مشعل حرارتی و فن تشکیل شده است که هر کدام نقش مهم را در فرایند تولید گرما به خود اختصاص داده اند.

دستگاه جوجه کشی ۶۷۲ تایی

سوخت از طریق سیستم تامین سوخت به مشعل انتقال پیدا می کند و بدین شکل مشعل حرارت و آتش را به داخل کوره می دمد. فن در قسمت انتهایی نصب شده که به صورت مکشی هوا را از محیط گرفته و به داخل هیتر پرتاب می کند. در این حالت هوا با کوره یا دیگ آتش برخورد کرده در کوتاه ترین مدت زمان گرم می شود؛ در نهایت هوای گرم به محیط باز گردانده می شود. در واقع انتشار هوای گرم در محیط توسط همان فن نصب شده در قسمت انتهایی دستگاه صورت می گیرد. البته برای تبدیل سوخت به آتش با توجه به قانون فیزیک حضور اکسیژن امری ضروری است از این رو در دستگاه هیتر نیز برای مشتعل شدن کوره، مقداری از اکسیژن محیط مصرف می شود. 

برای راه اندازی و بهره گیری از جت هیتر شما نیازی به تجربه خاص ندارید، چرا که این دستگاه ها  به صورت اتوماتیک کار می کنند و تنها کافیست که شما دمای مورد نظرتان را با استفاده از ترموستات برای دستگاه تعریف نمایید تا بدین شکل هیتر بعد از بالا بردن دمای محیط به شکل خودکار و بدون نیاز به حضور شما تا مدتی خاموش شود. 

بررسی ساختار و عملکرد جت هیتر 

تامین گرمای گلخانه با استفاده از جت هیتر بدون دودکش و دودکش دار !!!

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که باعث شده تا جت هیتر ها فروش بسیار بالایی را به خود اختصاص دهند، تولید گرما با راندمان 100 درصد می باشد. به عبارت دیگر سیستم کارکرد آنها به شکلیست که تمامی سوخت را بدون پرتی به گرما تبدیل می کند و این مهم در سایه عدم بهره گیری از دودکش صورت می گیرد. باید توجه داشت که عدم بهره گیری از دودکش باعث شده تا همراه با گرما، تمامی گاز های سمی حاصل از احتراق نیز به محیط انتقال پیدا کند. 

گلخانه یک محیط بسته و کنترل شده است که تمامی باید ها و شرایط لازم برای رشد محصولات به مدد انواع دستگاه ها و تجهیزات خلق می شود. در چنین سالن هایی محصولات گران قیمت مانند توت فرنگی، زعفران، آلوئه ورا، خیار، انواع گل ها و … پرورش داده می شوند که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند و حضور گاز های سمی در این مکان می تواند به راحتی تمامی محصولات را از بین ببرد و پرورش دهنده را متحمل خسارت بسیار سنگینی نماید.

در گلخانه ها بر خلاف مرغداری ها و سالن های پرورش طیور از سیستم تهویه و سیرکولاسیون هوای قدرتمندی استفاده نمی شود و به همین دلیل گاز های تولید شده توسط جت هیتر علاوه بر محصولات، میوه ها و گیاهان می تواند حتی افراد داخل گلخانه را نیز خفه کرده و دچار مرگ آنها شود. 

نوع سوخت و تاثیر آلاینده های حاصل از آنها 

بدیهی است که گازوئیل در مقایسه با گاز به عنوان سوخت مصرفی جت هیتر می تواند باعث تولید آلاینده های بیشتری شود. اما با این حال گاز های سمی تولید شده از احتراق خود سوخت گاز نیز چندان پایین یا استاندارد نمی باشد. از جمله گاز های سمی خطرناکی توسط جت هیتر به سالن پرورش گل و گیاه منتقل می شود می توان به اکسید های گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، کربن مونوکسید، سولفور دی اکسید و … اشاره کرد. حتی حضور کمترین میزان از این گازها می تواند راندمان را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد و این در حالیست که مقدار گاز های تولید شده در احتراق هیتر می تواند کل محصولات را نابود کند.

برخی از گیاهان می توانند در برابر انواع گاز های سمی از خود مقاومت نشان دهند و به نوعی روزنه های خود را برای جلوگیری از ورود این گازها تنگ می کنند و یا می بندند. اما تمامی گیاهان به یان شکل نبوده و برخی نسبت به حتی کم ترین عامل آلودگی می تواند حساسیت نشان دهد. برخی دیگر از میوه ها و گیاهان نیز با تاثیر پذیری از همین عوامل مخرب، مقاومت خود را در برابر سرما و آفت ها از دست می دهند.

 به طوری کلی حضور گاز های نام برده و بالا بودن مقدار آنها در محیط می تواند زمینه را برای خشک شدن گیاهان ایجاد کند. بر روی قسمت های مختلف گیاه، گل و میوه بی شمار روزنه قرار دارند که به راحتی گازها را از خود عبور می دهند و در این حالت متابولیسم گیاه دچار اختلال می شود. در نهایت فرایند رشد در  گیاه و محصول مورد نظر متوقف شده و در کوتاه مدت همه پژمرده می شوند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که غلظت و مقدار متوسط در عین تاثیر منفی که در فتوسنتز گیاه دارد نمی تواند به طور کامل آن را از بین ببرد. با بررسی های انجام شده در این حالت نتیجه را می توان در قسمت ریشه مشاهده کرد و کم کار می شود و از این رو فرایند تعرق توسط برگ و دیگر بخش ها نیز افت می کنند. تمامی این موارد دست به دست هم می دهند تا مواد مغذی در داخل گیاه به درستی تشکل نشود و در نتیجه راندمان تولید میوه و گل که به عنوان محصولات اصلی یک گیاه در نظر گرفته می شود به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

کلام آخر و نتیجه گیری

بهره گیری از جت هیتر به دلیل تولید گاز های سمی در حجم بالا در محیط های گلخانه به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که راندمان را شدیداً کاهش داده و در کوتاه مدت تمامی محصولات را تا مرز نابودی می کشاند. می توانید از هیتر گلخانه ای که با پیروی از سیستم آتش درون گرمای پاک و خالی از آلودگی تولید می نمایند در گلخانه و سالن پرورش قارچ برای افزایش دمای محیط بکارگیری کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*