logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

جت هیتر چیست و چه کاربردی دارد؟

جت هیتر

جت هیتر چیست و چه کاربردی دارد؟

جت هیتر یکی از انواع تجهیزات گرمایشی می باشد که در ظرفیت های مختلف تولید شده و برای بالا بردن دمای محیط مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع دستگاه های بیشتر در مرغداری ها، سالن های پرورش طیور، سوله های بزرگ، انبار ها، کارگاه های صنعتی و … بهره گیری می شود. راندمان 100 درصد، امکان آویزان کردن از سقف، مصرف پایین و کیفیت بالای قطعات از  جمله پر اهمیت ترین فاکتور هایی است که باعث شده این محصول نرخ فروش بسیار بالایی را به خود اختصاص دهد. 

جت هیتر به طور کلی از نظر اندازه و نوع سوخت مصرفی به مدل های متنوعی تقسیم می شوند؛ از این رو کاربر می تواند با توجه به بودجه، امکانات و بزرگی محیط بهترین گزینه را انتخاب کند.

البته جت هیتر ها از نظر نوع کارکرد در دو مدل دودکش دار و بدون دودکش تولید می شوند که تفاوت های قابل توجهی با هم دارند و هر کدام را تنها می توان در مکان خاصی مورد استفاده قرار داد.

جت هیتر بدون دودکش 

برای بهره گیری از جت هیتر بدون دودکش باید مکان مورد نظر دارای سیستم هواکش و تهویه باشد؛ چرا که این سدتگاه تمامی سوخت را بدون کمترین اتلاف انرژی به گرما تبدیل کرده و به محیط پخش می کند. این سیستم کارکرد باعث شده تا به همراه گرما تمامی گاز های سمی حاصل از احتراق نیز به مکان مورد نظر انتشار یابد. حجم بالای این گاز ها می تواند باعث خفگی انسان، پرنده و یا جتی گیاهان شود و به همین دلیل بیشتر جت هیتر را در مکانی قرار می دهند که دارای سیستم تهویه و هواکش مناسب باشد.

پمپ آب دستگاه جوجه کشی

بهره گیری از جت هیتر بدون اگزوز در گلخانه یا سالن پرورش گیاه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. محصولات گلخانه ای از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به راحتی تحت تاثیر گاز های سمی حاصل از احتراق پژمرده شده و از بین می روند.

جت هیتر بدون دودکش را بیشتر در مرغداری ها و سالن های پرورش طیور بکار می برند، چرا که در این محیط ها بی شک از هواکش هخا و فن های تهویه نیز استفاده شده است و مشکلی از سوی گاز های سمی تولید شده توسط هیتر رخ نمی دهد.

جت هیتر

جت هیتر دودکش دار 

جت هیتر دودکش دار نوع دیگری از تجهیزات گرمایشی می باشد که برای تولید حرارت و گرمای پاک مورد استفاده قرار می گیرد. بکارگیری از دودکش در این محصول باعث شده تا تمامی گاز های تولید شده از احتراق به بیرون انتقال پیدا کنند و در نهایت گرمای نهایی پاک و خالی از هر گونه آلودگی باشد. ولی باید به این مهم نیز توجه داشت که حضور دودکش در این محصول باعث شده تا راندمان تولید گرما در حدود 60 تا 70 درصد تخمین زده شود، چرا که همراه با گاز های سمی حجم قابل توجهی از گرمای تولید شده در دیگ آتش از طریق اگزوز ها به بیرون انتقال می یابد. 

با توجه به موارد ذکر شده استفاده از جت هیتر دودکش دار برای محیط های بزرگ از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و می تواند هزینه های سنگینی را برای کاربر ایجاد کند. این محصول برای محیط های محدود و کوچک مانند کارگاه ، سالن های ورزشی و … مناسب می باشد.

ویژگی های جت هیتر 

یکی از مهم ترین مواردی که نرخ فروش جت هیتر را در مقایسه با بسیاری از تجهیزات مرغداری افزایش داده است تنوع ظرفیت و سوخت مصرفی آنها می باشد. یعنی شما با توجه به امکانات و شرایط محیط می توانید انواع جت هیتر گازی، گازوئیلی، نفتی، دو گانه سوز و برقی انتخاب کنید.  

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که جت هیتر برقی نیازی به دودکش یا اگزوز ندارد چرا که هیچ گونه آلودگی یا گاز سمی تولید نمی کند. گرما در این دستگاه ها توسط المنت حرارتی ایجاد می شود و کاملاً پاک می باشد.

افرادی که در مرغداری ها و مکان های برگ فعالیت می کنند بیشتر از جت هیتر گازوئیلی بهره گیری می کنند. در واقع سوخت این نوع دستگاه ها گازوئیل و نفت سفید می باشد که قیمت نسبتاً پایین تری دارد. این جت هیتر ها نیز در انواع دودکش دار و بدون دودکش ساخته می شوند و کاربر می تواند با توجه به حساسیت و سیستم تهویه مکان خود بهترین گزینه را انتخاب کند. برخی از همین هیتر ها به همراه باک یا همان مخزن عرضه می شود که قادر است حجم قابل توجهی از سوخت را داخل خود نگه دارد و بدین شکل تا چندین ساعت کار کند.

گران ترین نوع هیتر نیز مدل دو گانه سوز می باشد که می تواند با هم با گاز شهری و هم با گازوئیل کار کند. این دستگاه به همانند نمونه قبلی به صورت اگزوز دار و فاقد اگزوز در اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شود.

حرف آخر 

همان گونه که در این مقاله بررسی شد جت هیتر ها به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی از انواع بسیار بالایی برخوردار هستند. افرادی که قصد خرید جت هیتر را دارند باید ابتدا اندازه مکان خود را در نظر گرفته و سپس عواملی مانند نوع سوخت در دسترس و مهم تر از همه حساسیت فضای داخل را بررسی نماید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*