logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آموزش نحوه جوجه کشی از شترمرغ با دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی از شترمرغ با دستگاه جوجه کشی-دکتر قشلاق

شترمرغ به عنوان بزرگترین پرنده حال حاضر در دنیا شناخته می‌شود که البته تخم آن نیز به عنوان بزرگترین تخم پرنده برای مصارف خوراکی و همچنین جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرد. جوجه کشی و پرورش این پرنده می تواند چالش های به همراه داشته باشد ولی با توجه به اینکه میتوان از طریق فروش تخم، گوشت، پر و پوست شترمرغ منبع درآمد ایجاد کرد و این سوددهی 4 جهتی توانسته نگرش بسیاری از پرورش دهنده ها را نسبت به خود تغییر دهد. جوجه کشی از شترمرغ با دستگاه جوجه کشی در مقایسه با شیوه جوجه کشی از تخم نطفه دار سایر پرنده ها تفاوت هایی دارد و همین امر باعث شده تا ما در ادامه این مقاله تمامی اطلاعات لازم در این باره را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

نحوه آماده سازی دستگاه جوجه کشی شترمرغی

جوجه کشی فرایند حساسی است و شکست در آن می تواند خسارت سنگینی را برای کاربر به همراه داشته باشد. از این رو شما باید قبل از هر کاری از سلامت دستگاه خود اطمینان حاصل فرمایید. همچنین باید بدنه بیرونی و کابین داخلی را به دقت پاکسازی و ضدعفونی کنید؛ چرا که حضر میکروب و آلودگی می تواند باعث نابودی جنین در داخل تخم ها شود.

بر اساس اصول باید قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه ابتدا آن را روشن کرده و به‌مدت دو الی سه ساعت در دمای اتاق نگه دارید. به وسیله برد کنترلر باید دمای داخل دستگاه را بر روی ۳۰ درجه تنظیم نمایید و بعد از رسیدن دما به این میزان، شما می‌توانید تخم شترمرغ را در شانه ها چیده و داخل دستگاه قرار دهید.این امر از آسیب دیدن و وارد شدن شوک دمایی به جنین داخل تخم جلوگیری میکند.

آماده سازی دستگاه جوجه کشی شترمرغ-دکتر قشلاق

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۲۴ تایی

کنترل و تنظیم دما و رطوبت در دستگاه 

برای جوجه کشی از شترمرغ با دستگاه جوجه کشی و کسب راندمان بالا باید تنظیم دما و رطوبت در استاندارد ترین حالت ممکن صورت بگیرد. حائز اهمیت است بدانید که کاهش وزن تخم نطفه دار این پرنده وابسته به میزان دما و رطوبت داخل کابین است؛ از این رو شما به عنوان اپراتور باید با توجه به میزان وزن از دست رفته تخم ها تمهیدات لازم برای پایین آوردن یا بالا بردن دما و رطوبت را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین فاکتورها برای موفقیت در این کار انجام عمل وزن گیری تخم مرغ به صورت هفتگی است؛ در پایان دوره ستر و با ورود به دوره هچر باید 15 درصد از وزن این تخم ها کم شده باشد. البته در علاوه بر شرایط دستگاه عواملی مانند سن پرنده مادر، ضخامت پوست تخم و زمان انبارداری نیز در پایین آمدن وزن تخم ها تاثیر بسیار زیادی دارد. شما می توانید برای نهایت استفاده از فرصت، هنگام اندازه گیری وزن تخم ها به کندلینگ آن ها نیز اقدام کنید.

در شروع دوره سطر باید رطوبت بر روی 25 درصد تنظیم شود. در این حالت باید تخم ها در هر هفته حدود 3 الی 3 درصد از وزن خود را از دست بدهند چنانچه این مورد به درستی انجام نگیرد و کاهش وزن کمتر از حد استاندارد باشد، می‌توانید میزان رطوبت دستگاه را اندکی پایین بیاورید. البته در حالت برعکس اگر وزن تخم ها بیشتر از مقدار تعیین شده از دست رفت، می بایست رطوبت را اندکی بالا ببرید.

دمای ایده آل برای دوران ستر 36.5 درجه سانتی گراد است که با وارد شدن به دوره نهایی یعنی هچر باید آن را به 36 درجه کاهش دهید. البته در دوره هچر باید رطوبت را از 20 الی 25 درصد به 35 الی 40 درصد افزایش دهید تا فرایند شکسته شدن پوسته تخم ها به راحتی انجام بگیرد.

دما و رطوبت نسبی در جوجه کشی از شترمرغ با دستگاه جوجه کشی با یکدیگر رابطه معکوس دارد یعنی اگر دما افزایش داده شود تخم ها سریعتر به مرحله هچ می رسند و در این حال کاهش دما نیز می تواند دوره جوجه کشی را کوتاه تر کند. از این رو در صورت بالا بردن دما شما می بایست رطوبت نسبی را کاهش دهید تا فرایند کاهش وزن و از دست دادن آب به درستی صورت بگیرد.

حائز اهمیت است بدانید که تخم های نطفه دار شترمرغ که در فرایند جوجه کشی قرار می گیرند از نظر اندازه و وزن یکسان نمی باشند؛ از این رو ممکن است که فرد نتواند عمل وزن گیری را به درستی انجام دهد. برای دوری از این مشکل باید در هنگام غربالگری تخم هایی را انتخاب کنید که دارای شرایط وزنی و ظاهری یکسان هستند و یا تفاوت بین آنها بسیار اندک و قابل چشم پوشی باشد. 

بررسی دوره هچ در جوجه کشی شترمرغ

در جوجه کشی از شترمرغ با دستگاه جوجه کشی، دوره هچ به عنوان مرحله نهایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع 3 روز آخر را به عنوان هچ در نظر گرفته می شود که جوجه ها در این مرحله با نوک زدن به پوسته تخم برای تولید و خارج شدن از تخم تلاش می کنند. در این دوره باید فرایند چرخش تخم متوقف گردد، تا جوجه ها بتوانند به یک نقطه از پوسته نوک بزنند و آن را بشکنند.

همچنین در این دوره هچر جوجه های داخل تخم به میزان اکسیژن بالایی نیاز پیدا می‌کنند به همین دلیل باید ونتیلاتورها و سیستم تهویه دستگاه بتواند این نیاز مهم را تامین نمایند. هر گونه اختلال در این امر مهم می تواند زمینه لازم را برای خفگی جوجه ها به وجود بیاورد؛ به همین دلیل توصیه می شود مکان یا اتاقی که دستگاه در آن قرار دارد مجهز به سیستم تهویه باشد.

هچ در جوجه کشی شترمرغ-دکتر قشلاق

انتخاب دستگاه جوجه کشی شترمرغی

بدون شک برای ایجاد گله‌های بزرگ پرنده و موفقیت در فرایند جوجه کشی بهره گیری از دستگاه جوجه کشی با کیفیت به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها در نظر گرفته می شود. در خرید دستگاه جوجه کشی شترمرغ ای باید فاکتورهایی مانند سیستم تامین دما، سیستم رطوبت ساز، سنسور دما و رطوبت، جنس بدنه، جنس شاسی، نوع شانه های جوجه کشی، سیستم رطوبت گیر، جنس راک ها، برد کنترلر و در نهایت گارانتی و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار داده شود.

صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع دستگاه جوجه کشی در ایران و به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه ها در خاورمیانه شناخته می‌شود که توانسته با الگوبرداری از محصولات کره جنوبی و دیگر کشورهای پیشرفته دست به تولید دستگاه جوجه کشی شترمرغ با کیفیت بزند. این شرکت برای رفاه حال کاربران و همچنین رفع نیاز آنها به طراحی و تولید دستگاه جوجه کشی شترمرغی در ظرفیت های 16 تایی ، 24 تایی و 64 تای پرداخته است. تمامی این دستگاه ها به همراه 12 ماه ضمانت خرید طلایی و 10 سال خدمات پس از فروش به مشتری عرضه می گردد. 

این مجموعه برای خلق کیفیت بر افزایش راندمان محصولات خود از قطعات و سیستم هایی مانند سنسور نسل جدید SHT سوئیسی، برد کنترلر JDR 950، بدنه PVC سه لایه، شاسی های آلومینیومی، رطوبت سازی اتومایزر، سنسور یدکی، حسگر دمای محیطی LM35، شانه های مخصوص تخم شترمرغ، ونتیلاتور هوا، راک های آلومینیومی و نورگیر ضد اشعه UV بهره گیری کرده است.

همچنین برای عایق بندی و ایزولاسیون کابین داخلی از ابزار و وسایلی مانند پیچ های هوابند، ، رزین بین درب و بدنه، لاستیک بین بدنه و شاسی و بدنه 3 لایه عایق دار بکارگیری نموده که از تغییر شرایط کابین داخلی دستگاه به هنگام جوجه کشی جلوگیری می کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*