logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راهنمای چگونگی جوجه کشی در تابستان

جوجه کشی در تابستان-دکتر قشلاق

هوا در فصل تابستان در بسیاری از شهرهای ایران بسیار گرم شده و دمای هوا به بالای 30 درجه نیز میرسد. افزایش دما  باعث می شود که جوجه کشی در تابستان هزینه بر و سخت تر از فصل های دیگر صورت بگیرد. در شرایط عادی جوجه کشی در تابستان در شهرهای گرم تقریبا ممکن نیست. بعضی از کارشناسان می گویند که جوجه کشی در تابستان نباید انجام بگیرد. اما با ایجاد شرایط مطلوب و رعایت مواردی میتوان در تابستان فرایند جوجه کشی را به عمل اورد. ما در این مقاله که به وسیله ی صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق گردآوری شده است، به بررسی شرایط، دستورالعمل های لازم و چگونگی جوجه کشی در تابستان می پردازیم.

اثرات گرمای هوا بر چگونگی جوجه کشی در تابستان

با گرم شدن هوا، اکثرا پرندگان اشتهای خود را ازدست داده و غذای کمتری مصرف می نمایند. در این حالت پرنده های مورد نظر مواد ضروری برای سلامتی مانند ویتامین ها را به صورت کافی دریافت نمیکنند. شایان ذکر است که همین موضوع منجر به بر هم خوردن سوخت و ساز بدن پرندگان میشود؛ که در این حالت زمینه برای بروز انوع بیماری ها و مشکلات در گله پرنده به وجود می آید. در تابستان و هنگامی که متابولیسم پرندگان از حالت عادی خود خارج می شود، پرندگان تمایل خود بر تخم گذاری را نیز از دست میدهند و تخم گذاری طیور به میزان زیادی افت می کند. درچنین شرایط، مشاهده میشود که تعداد تخم نطفه دار کاهش پیدا کرده و در این حالت طبیعتاً تعداد تخم های بدون نطفه افزایش می یابد. همچنین در برخی ازموارد مشاهده شده است که تعداد جنین های از بین رفته درون تخم مرغ ها افزایش می یابد. با استناد بر بررسی های صورت گرفته د برخی موارد حتی جوجه ها به طور کامل در داخل تخم به وجود آمده  و رشد می کنند ولی در دوره هچر قادر به شکستن تخم و خروج از آن نمی باشند.

تاثیر گرمای هوا در جوجه کشی-دکتر قشلاق

نحوه ی عمل اوری تخم های نطفه دار در تابستان

در تابستان برای ایجاد تخم های نطفه دار باید بر مشکل گرمای هوا غلبه کرد. برای  حل مشکل گرما باید از سیستم های سرمایشی بهره گیری شود که این کارهزینه ی برق بسیار بالایی دارد. استفاده از تجهیزات برودتی در تولیدی های کوچک و حتی در تولیدی های متوسط به خاطر هزینه ی زیاد برق به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. توجه به این نکته هم بسیار مهم می باشد که به خاطر مشکلات زیاد نگهداری تخم های نطفه دار در تابستان قیمت این تخم ها بسیار پایین تر از حالت عادی می شود که به همین خاطر واحد های تولیدی تولید  را در فصل تابستان وگرما متوقف میکنند.

دستگاه جوجه کشی ۶۴ تایی شتر مرغ

در بعضی از شهرها که دمای هوای خنک تری دارند، مشکلات تولید تخم نطفه دار هم کمتر می باشد ولی توجه کنید که طیور در تابستان خسته هستند و به همان اندازه ی زمان زمان شروع تخم گذاری قدرت بدنی ندارند به دلیل این که از زمان شروع تخم گذاری شان مدت زیادی گذشته و به طبع میزان کیفیت تخم های گذاشته شده مانند قبل و قابل قبول نخواهد بود. خب اگر شما در محیط خیلی گرم زندگی نمیکنید نیز باید بدانید که پرندگان پس از تخم گذاری نیاز به تجدید قوا دارند تا بتوانند قدرت قبلی خود را کسب کنند و در تخم گذاری بعدی عملکرد بهتری داشته باشند.

 تهیه کردن تخم های نطفه دار در فصل گرما

برخی افرد با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه می کنند تا بدین شکل یک گله کوچک یا بزرگ پرنده ایجاد کنند. چگونگی جوجه کشی در تابستان امر بسیار مهمی بوده و نیاز به دقت کافی دارد. در قسمت های قبل به مشکلات خرید تخم های نطفه دار در تابستان اشاره کردیم. باید توجه کرد که جوجه کشی در فصل گرم بازدهی کمتری دارد اما خرید تخم نطفه دار کاری غیر ممکن هم نیست.

برای خرید به نکات متنوعی باید توجه کرد. شما میتوانید خرید تخم نطفه دار از شهر های خنک تر را انتخاب  کشید. اما با این حال باز مشکلاتی پیش می آید. جا به جایی تخم ها از استانی به استان دیگر با راه های دور و با ماشین یا اتوبوس، تخم ها را در معرض هوای گرم، پرت شدن، جابه جایی ناگهانی و شکستن قرار میدهد. در خرید ازشهرهای دیگر باید به ویژگی های سالن آن ها مانند دما و غذای طیورنیزتوجه کرد.

نکته ی دیگری که حائز اهمیت می باشد این است که باید از مدت زمان جمع اوری تخم ها بیشتر از هفت روز نگذشته باشد و تخم ها در مکان های مناسب و خنک نگهداری شده  و رشد جنین درون تخم ها هنوزآغاز نشده باشد.

غذا دادن به طیور در فصل گرما

در روش های قدیمی و سنتی که طیور به صورت طبیعی کمی زود یا دیر از لحاظ فصلی در ماه های اسفند و فروردین تخم گذاری را آغاز می کنند و در صورت به طول انجامیدن این پروسه پرندگان از لحاظ بدنی تضعیف شده و در پی این موضوع کیفیت نیز کاهش می یابد. تغذیه ی طیور اثرزیادی بر چگونگی جوجه کشی در تابستان میگذارد. در نظر بگیرید که یک پرنده در یک دروه ی نود روزه یعنی در طی 3 ماه به طور میانگین اگر به تعداد هفتاد عدد تخم بگذارد و چنانچه وزن هر یک از این تخم های مورد نظر نیز به طور معمول اگر پنجاه گرم باشد به این نتیجه خواهیم رسید که این پرنده در این مدت سه ماهه در حدود  دوبرابر وزن خود تخم گذاری کرده است. با دانستن این موضوع به این نتیجه می رسیم که برای بهره برداری مناسب و داشتن دوره ی هچ خوب چقدر مهم می باشد که پرندگان از لحاظ مواد غذایی مورد توجه کافی قرار بگیرند و ضروری است که موادی نظیر پروتئین ها و ویتامین ها در تغذیه ی این پرندگان گنجانده شود. خب برای رسیدن به چنین شرایطی ما باید از همان اول  به غذای طیور خود توجه کافی داشته باشیم.

تغذیه جوجه در فصل تابستان-دکتر قشلاق

 مکان مناسب قرارگیری ماشین جوجه کشی در فصل گرما

برای داشتن یک دوره ی هچ ایده آل و تاثیر مثبت بر چگونگی جوجه کشی در فصل تابستان جای گذاری و انتخاب مکان مناسب برای دستگا جوجه کشی از ارکان مهم پروسه ی جوجه کشی می باشد. کارشناسان اتفاق نظر دارند که دمای هوای مکانی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار می گیرد ضروری است که از 30 درجه ی سلسیوس پایین تر باشد و هرمقدار که این دما کاهش بیابد ایده آل تر خواهد بود. در شرایطی که دما بالاتر از 30 درجه است، هوای محیط و کابین داخلی دستگاه با هم به میزان اندک تفوات دارند؛ از این رو گردش هوا با اختلال مواجه می شود. توجه کنید که در صورت از کار افتادن فن های دستگاه، مقدار اکسیژن داخل دستگاه کافی نخواهد بود و در این حالت تخم ها از بین خواهند رفت. برای رفع این مسئله ضروری می باشد که مکان مورد نظر جهت قرار گیری دستگاه جوجه کشی مجهز به سیستم های سرمایشی نظیر کولر باشد. از دلایل مهم بی ثباتی و افزایش دمای ماشین جوجه کشی در فصل گرم به دلیل قرار گیری دستگاه مورد نظر در جای غیراستاندارد می باشد در صور بالاتر بودن دمای مکان مورد نطر از ماشن جوجه کشی، تخم ها نابود خواهند شد. دمای هوای متعادل مکان نگهداری ماشین جوجه کشی مابین 22 درجه ی سلسیوس تا 30 درجه می باشد. مراعات این موضو حاوی اهمیت بالایی می باشد.

نحوه ی تنظیم کردن ماشین جوجه کشی در فصل گرما

تهویه و تنظیم مناسب دما اهمیت بالایی در تابستان دارد. دقت کنید که باید منوی تهویه مورد بررسی و تنظیم قرار بگیرد؛ زیرا با وجود استفاده از کولر ها و وسایل سرمایشی نیز گاهی دمای هوای مکان نگهداری ماشین جوجه کشی به بالای 30 درجه میرسد که این نیز موجب اختلال در عملکرد ماشین جوجه کشی می شود. پیشنهاد می شود که عدد دمای مورد نظر برای ماشین جوجه کشی در فصل گرما بر روی 37/5 قرار داده شود. همچنین در فصل های خنک جهت اهمیت موضوع تهویه مناسب می باشد که دمای تهویه به مقدار 0/5  بالاتر از عدد دما اعمال شود. خب اگر دمای ماشین جوجه کشی روی 37/7 قرار گرفته باشد در این صورت دمای تهویه هم روی 38/2 تنظیم می شود. ولی در فصل تابستان که هوا گرم می باشد عدد تهویه می بایست 0/3 بیشتر از دمای قرار گرفته شده روی ماشین باشد.یعنی در صورتی که دمای ماشین جوجه کشی روی 37/5 قرار بگیرد، می بایست تهویه نیز روی عدد 37/8 باشد.

چند نکته ی قابل توجه درباره ی چگونگی جوجه کشی در تابستان

همانطور که قبلا در بالا اشاره کردیم قدم اول انتخاب مکانی خنک برای قرار دادن ماشین جوجه کشی می باشد. قدم بعدی رسیدگی به غذای مورد نیاز پرندگان و رفع کم اشتهایی طیور است.

نکته ی مهم دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که سعی کنید در زمان هایی که هوا خنک می باشد به پرندگان غذا بدهید. حمل و نقل، جمع اوری و نگهداری تخم ها نیز نیازمند محیطی خنک می باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*