logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آموزش جوجه کشی غاز

جوجه کشی غاز - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

جوجه کشی از غاز با دیگر طیور خانگی اندکی تفاوت دارد. لذا اگر بخواهید همانند مرغ، بلدرچین و دیگر پرنده ها از غاز جوجه کشی کنید، مطمئنا به نتایج مطلوب نخواهید رسید. با توجه به اینکه غاز و یا قوغاز تعداد تخمگذاری کمتری دارد، تخم نطفه دار این پرنده و همچنین جوجه یک روزه آن با قیمت بالایی به فروش می رسند. به همین دلیل پرورش غاز و جوجه کشی از آن یکی از شاخه های پر رونق در صنعت پرورش طیور می باشد. اگر می خواهید تمامی فن و فوت های جوجه کشی غاز و قوغاز را یاد بگیرید، این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق را به دقت مطالعه نمایید.

ماشین جوجه کشی غاز

غازهای محلی پس از 12 الی 15 بار تخمگذاری کرچ شده و از تخم های نطفه دار جوجه کشی میکنند. لازم به ذکر است که فصل جوجه کشی غاز معمولا از زمستان شروع شده و تا اواسط بهار ادامه دارد. اما برای پرورش دهندگان غاز جوجه کشی طبیعی صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل پرورش دهندگان با خرید دستگاه جوجه کشی غاز از تعداد زیادی تخم نطفه دار این پرنده جوجه کشی میکنند. باید در نظر داشته باشید که راندمان جوجه کشی غاز از دیگر طیور کمتر می باشد. زیرا درصد نطفه داری تخم های این پرنده به دلیل وزن سنگین غاز کم بوده و همچنین شرایط جوجه کشی از این پرنده حساس تر است.

بعنوان مثال نمی توان از تخم نطفه دار غاز در حالت ایستاده جوجه کشی کرد و شانه دستگاه جوجه کشی باید به نحوی باشد که تخم به صورت افقی در داخل آن قرار گیرد. به همین دلیل هر مدل ماشین جوجه کشی برای جوجه آوری از غاز مناسب نخواهد بود. شانه هایی مثل شانه همه کاره و یا شانه غلطکی این امکان را دارند و میتوان تخم غاز را در داخل آن به حالت خوابیده چید.

فصل جوجه کشی غاز - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸ تایی

فصل جوجه کشی

به صورت طبیعی غاز و قوغاز فصل تخمگذاری متفاوتی با دیگر طیور دارد. این پرندگان معمولا از اواسط پاییز شروع به تخمگذاری نموده و سیکل تخمگذاری آنها تا اواسط اردیبهشت و یا اواخر خرداد سال بعد میتواند ادامه داشته باشد. ناگفته نماند که غازها تخمگذاری کمتری دارند و نباید از آنها انتظار داشته باشید که هر روز تخمگذاری کنند. به طور متوسط غازهای گوشتی و تجاری بین 50 الی 100 عدد تخم میگذارند. برای تولید تخم نطفه دار غاز باید نر و ماده این پرنده سن بلوغ را رد کرده باشند. سن بلوغ جنسی کامل برای غازها 2 سالگی می باشد. همچنین با توجه به فرم بدنی غازها، آنها بیشتر علاقه مند هستند که در داخل آب جفت گیری کنند. در صورتیکه جفت گیری غازها در خشکی انجام گیرد، درصد نطفه داشتن تخم ها بسیار پایین خواهد بود.

تعداد روزهای جوجه کشی

تعداد روزهای جوجه کشی قوغاز و یا غازها به نژاد آن بستگی دارد و حداقل 28 روز و حداکثر 35 روز می باشد. بعنوان مثال دوره جوجه کشی نژاد کانادایی 28 روز است یا قوغازهای آفریقایی، چینی و یا اکراینی دوره جوجه کشی 30 الی 32 روزه دارند.

روش جوجه کشی غاز - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

تهیه تخم نطفه دار غاز

برای موفقیت در جوجه کشی استفاده از تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت بسیار مهم می باشد. بر اساس یک قاعده کلی تخم های نطفه دار با اندازه و ظاهر نرمال برای جوجه کشی ایده آل هستند. البته در یک دوره جوجه کشی بهتر است که تمامی تخم ها به لحاظ سن، وزن و اندازه یکسان بوده تا جوجه ها نیز همگی یکنواخت و یکدست باشند.

تخم های نطفه دار غاز باید در دمای 16 الی 18 درجه و حداکثر به مدت 6 روز نگهداری شوند. بعد از گذشت 5 روز کیفیت تخم نطفه دار به شدت افت نموده و درصد تبدیل آن به جوجه کاهش پیدا میکند.

در زمان انتخاب تخم نطفه دار غاز برای جوجه کشی آنها را ضدعفونی کنید. تخم های نطفه دار به روش های خاصی ضدعفونی میشوند. همچنین قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار باید ابتدا آنها را در دمای اتاق پیش گرم کنید و سپس به دستگاه جوجه کشی منتقل نمایید. زمانیکه تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی چیده میشوند بهتر است که دما به تدریج افزایش پیدا کنید. لذا در استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی غاز و یا نوع صنعتی آن ابتدا تخم ها را داخل دستگاه بچینید و سپس دمای دستگاه را تنظیم کنید. در صورتیکه تخم های نطفه دار ناگهان از یک محیط خنک به یک محیط گرم با دمای 38 درجه منتقل شوند، مطمئنا نطفه ها دچار شک دمایی خواهند شد.

تنظیمات دما و رطوبت دوران ستر

در جوجه کشی مصنوعی غاز بهتر است که دما در روزهای اول ستر بالا باشد و سپس به تدریج تا زمان هچر دما را کاهش میدهند. به طوریکه میتوان دما را در روز اول بر روی 38.3 تنظیم کرد. رطوبت 70 درصد نیز برای روز اول خوب است ولی از روز دوم باید رطوبت به 55 درصد کاهش داده شود.

دمای 38.3 درجه سانتی گراد برای هفته اول ستر ایده آل است و نیازی به تغییر آن نیست. پس از گذشت یک هفته تخم ها را نطفه سنجی کنید. در مقاله آموزش نطفه سنجی اطلاعات لازم در این باره ذکر شده است.

توجه : برای عملکرد بهتر دستگاه جوجه کشی غاز بهتر است که دمای اتاق بین 23 الی 25 درجه و رطوبت آن 40 درصد باشد.

بعد از نطفه سنجی و از روز هفتم به بعد دما را به 38.1 درجه سانتی گراد کاهش دهید. رطوبت نیز به 60 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در جوجه کشی غاز لازم است که از روز هفتم به بعد تا انتهای دوران ستر روزانه یک مرتبه تخم های نطفه دار خنک و آب پاشی شوند. برای اینکار باید یک اسپری آب تهیه کنید و هر روز در یک وقت مشخص تخم ها بیرون آورده و بر دو طرف آن آب بپاشید. آب باید ولرم باشد و دمای محیط نیز در این زمان باید بین 30 الی 35 درجه باشد. کل عمل آب پاشی را به مدت 10 دقیقه انجام دهید و بعد از آن مجددا شانه ها را به داخل دستگاه جوجه کشی منتقل کنید.

در هفته سوم دما را اندکی کاهش دهید تا به 37.8 درجه سانتی گراد برسد. رطوبت نیز تا 65 درصد افزایش دهید.

از اوایل هفته چهارم یعنی از ابتدای روز 22ام دما را تا 37.5 درجه کاهش دهید و رطوبت نیز باید کمی افزایش پیدا کند.

تنظیمات دما و رطوبت دوران هچر

با فرا رسیدن زمان هچر دمای دستگاه را بر روی 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت 72 درصدی تنظیم نمایید. توجه داشته باشید که در ایام هچر عمل آب پاشی و  چرخش تخم را انجام نخواهید داد. در این دوران باید درب دستگاه بسته بماند تا رطوبت و دمای آن تخلیه نشود وگرنه جوجه ها در داخل تخم تلف خواهند شد. برای اینکه متوجه شوید دوران هچر فرا رسیده از روز 25 رفتار تخم ها را به دقت مشاهده کنید. اگر در روز 26 اثر نوک زنی بر روی تخم ها مشاهده کردید باید بدانید که زمان هچر شروع شده است.

گاهی اوقات به خاطر نوسانات زیاد دما و رطوبت ممکن است زمان هچ جوجه ها کمی تأخیر داشته باشد و یا حتی زودتر شروع شود. تحت هر شرایطی زمانیکه جوجه ای از تخم بیرون آمد، برای بیرون آوردن آن از داخل دستگاه جوجه کشی عجله نکنید. جوجه غاز متولد شده باید به مدت یک روز در داخل دستگاه بماند تا رطوبت اضافی بدنش خشک شود. بعد از یک روزه میتوان جوجه غازهای متولد شده را به زیر مادر مصنوعی با حرارت 35 درجه منتقل کرد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*