logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

خواص ماست پروبیوتیک برای سلامتی بدن

خواص ماست پروبیوتیک-دکتر قشلاق

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، اگر مشکل هضم غذا دارید و یا در کل سلامت بدنتان برای شما یکی از مهمترین جنبه های زندگی می باشد، توصیه می کنیم که در وعده های غذایی  روزانه ی خود حتما ماست را  بگنجانید. مخصوصا ماست  پروبیوتیک که ازیکی  انواع ماست های غنی شده با نوعی از باکتری های خوب  می یاشد که همان پروبیوتیک نام دارند. این  ارگانیسم های زنده باعث شده اند که این ماست  یکی از مفیدترین و سالمترین ماست های موجود باشد.ماست های پروبیوتیک نسبت به ماست های دیگر ارزش بسیار بیشتری دارند؛ به طوری که برخی از افراد از انواع تجهیزات لبنیاتی برای تولید ماست پروبیوتیک و انواع فراورده های لبنیاتی دیگر بهره گیری می کنند.  امروزه محصولات و فراوده های پروبیوتیکی مختلفی در سرتاسر جهان تولید می شوند. انواع نوشیدی ها، دوغ ها، پنیرها و ماست ها از این نوع هستند. ما در این مقاله که توسط صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق گرداوری شده است  خواص ماست پروبیوتیک و تاثیرات مهم ان در سلامتی بدن را بررسی میکنیم.

با پروبیوتیک ها بیشتر اشنا شوید

برای آشنایی با خواص ماست پروبیوتیک باید این موضع را به صورت علمی مورد بررسی قرار دهیم. کلمه ی پروبیوتیک یک کلمه ی یونانی به معنای “برای زندگی” می باشد. جهت شناخت پروبیوتیک ها باید در اولین قدم بدانیم که در بدن انسان باکتری های مفید و مضری وجود دارند که از ان ها به عنوان باکتری های خوب و بد هم یاد می شود.نقش باکتری های خوب کمک به تولید مواد مورد نیاز انسان  می باشد  و باکتری های بد هم زیان اور و سرطان زا هستند.  بدن انسان برای سالم ماندن باید بین این باکتری ها تعادلی ایجاد کند.اگر باکتری های مضر روده ی انسان به مقدار زیادی برسد باعث بیماری های متعدد می شود.  پروبیوتیک ها این کاررا بر عهده دارند. همچنین این باکتری های خوب مستقیما بر روی سیستم گوارش تاثیر می گذارند. بعضی اوقات تعادل این باکتری های خوب و بد در بدن انسان بنابر دلایل متعدد از جمله استرس،  عادت های غذایی بد، و شاید مصرف دارو ها برهم بخورد.

شماهم اگر در وعده های غذایی خود از غذاهای با چرب بالا استفاده میکنید، توصیه میکنیم که این عادت غذایی بد را ترک کنید و سبزی ها و میوه هارا که سالم تر هستند در وعده های غذایی خود بگنجانید. نوع خاصی از پروبیوتیک ها هم این تعادل را در روده برقرار می کنند.

خوب است بداند که مصرف نامنظم پروبیوتیک ها اثر نخواهند بود و شما برای دیدن فایده ی آن ها ضروری می باشد که هرروزانه و به طور منظم مصرف شوند. توصیه میشود که صبح بعد از بیدار شدن ماست های پروبیوتیک مصرف شوند. شما میتوانید با اضافه کردن تکه میوه ها نیز این ماست ها را دلپذیر تر کنید.

دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

ماست پروبیوتیک-دکتر قشلاق

بهبود عملکرد دستگاه گوارشی

ماست پرویوتیک به علت دارا بودن باکتریهای خوب کمک بسیاری به هضم غذا در سیستم گوارشی انسان میکنند. مصرف روزانه دو کاسه از این ماست به شرطی که عادات  ناسالم  و غلط غذایی خود را کنار بگذارید، کمک شایانی به هضم غذا کرده و تاثیر مثبت روی سیستم گوارشی شما خواهد گذاشت.

تاثیر مناسب در کاهش وزن

مطالعات نشان داده اندکه مصرف منظم ماست باعث لاغری میشود. گنجاندن ماست در میان وعده میتواند باعث تناسب اندام و تنظیم وزن بدن شود. یکی از دلایلی که محققین برای لاغر شدن روی ماست پروبیوتیک تاکید دارند، همان باکتری های خوب هستند. این باکتری ها متابولیسم بدن را تقوت میکنند و این بهبود عملکرد  موچجب  می شود شما در طی روز مدت زمان  بیشتری حس  سیری داشته باشید.

تقویت عملکرد روده ها

یکی دیگر از خواص ماست پروتیک بهبود عملکرد روده ها می باشد. پروبیوتیک ها یا همان باکتری های خوب، با باکتری های بد و مضر درون بدن مبارزه میکنند و این چنین سلامتی دستگاه گوارش به ویژه روده هایمان را تضمین می نمایند. همچنین مطالعات نشان داده اند که باکتری های مفید درون روده ها، با چسبیدن به مخاط روده منجر به کنترل و کاهش باکتری های مضر درون لوله گوارش شده و ایستادگی بالایی در برابر اسید معده دارند.

کم کردن کلسترول بدن

 از ویژگی های مهم ماست های پروبیوتیک میتوان به  کاهش میزان کلسترول در بدن اشاره کرد. این بدین دلیل می باشد که باکتری های فعال و خوب، سنتز کلسترول در بدن را کاهش می دهند. بعلاوه پروبیوتیک ها می توانند منجر به  کم شدن اسیدهای صفراوی شوند که ای هم باعث کم شدن کلسترول در بدن می شود.

ماست پروبیوتیک، منبع انواع ویتامین ها

متخصصان می گویند که ماست های پروبیوتیک دارای انواع ویتامین ها هستند. در این نوع از ماست ها نوعی از اسیدهای آمینه به نام تریپتوفان به وفور یافت می شود. همچنین ماست های پروبیوتیک سرشار از کلسیم هستند و میزان بالایی ویتامین K دارند .

کم شدن میزان خطر ابتلا به بیماری های مربوط به قلب

مطالعات متعددی نشان داده اند که خواص ماست پروبیوتیک به گونه ای است که مصرف آن در بیمارانی که مبتلا به دیابت از نوع دو هستند از مبتلا شدن به بیماری های قلبی پیشگیری میکند. باتوجه به تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصین، بیماران دیابت نوع دو  که روزانه میزان 300 گرم از ماست پروبیوتیک می خورند نسبت به افرادی که از انواع  ماست های دیگری استفاده می کنند، میزان کلسترول کمتری دارند.

خواص ماست پروبیوتیک برای قلب-دکتر قشلاق

کمک به رفع استرس وافسردگی

ما در قسمت های قبل بررسی کردیم که باکتری های مفید در سلامت بدن تاثیر گذاراند، اما این همه ی ماجرا نیست. پروبیوتیک ها بر کارکرد دستگاه عصبی و مغز انسان نیز موثر می باشند. تحقیقات نشان داده اند که نوعی از پروبیوتیک ها در رفع استرس بسیار کاربرد دارند. بیفیدوباکتریوم ها نیز که از زیرشاخه های پروبیوتیک ها هستند، باعث کاهش استرس در بیمارانی می شوند که ورم روده دارند. در طی مطالعات متعدد معلوم شد که یک نوع دیگری از این باکتری بر مقدار گابا در دستگاه عصبی تاثیر دارد. گابا یکی از انتقال دهنده های مهم در دستگاه عصبی می باشد که در بعضی از پروسه های روانشناختی  عملکرد دارد. از دیگر نقش های این باکتری تاثیری است که بر هورمون کروتیکوسترون میگذارد. این یک هورمون اظطراب افرین میباشد  و منجر به بروز رفتارهای ناشی از استرس میشود. گابا باعث کاهش و افت میزان این هورمون می شود.

کمک به درمان بیماری روده تحریک پذیر

یکی از مهم ترین خواص ماست پروبیوتیک تاثیر آن در درمان برخی از بیماری ها است. در بیماران مبتلا به  سندرم روده تحریک پذیر بسیار توصیه شده است که مواد غذای که دارای پروبیوتیک هستند را مصرف کنند. بهترین این مواد غذایی همین ماست های پروبیوتیکی هستند. همانطور که قبلا اشاره کردیم این مواد در بالا بردن کیفیت هضم مواد در دستگاه گوارشی نقش دارند. در این صورت مشاهده می شود که این نوع از سندرم ه مربوط به روده می باشد هم به طور طبیعی رفع می شود.

 تاثیر پروبیوتیک ها در علاج بیماری هایی نظیر اسهال و یبوست

 در افرادی که دچار یبوست هستند مصرف ماست های پروبیوتیک دار باعث بهبود این وضع میشود. یبوست به دلیل ارام حرکت کردن روده ها به وجود می اید. پروبیوتیک ها این حرکت را به حالت نرمال خود باز می گردانند.

بیماری دیگری هم که توسط توسط مصرف ماست های پروبیوتیک می تواند درمان شود، اسهال می باشد. فرد زمانی دچار اسهال می شود که در روده ی شخص مورد نظر عفونت های باکتریایی دیده شود. از عملکرد های پروبیوتیک ها از بین بردن باکتری های بد ومضر می باشد که دستگاه گوارش انسان را دچار مشکل میکنند. 

دیدگاه‌ها (0)

*
*