logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راه اندازی گلخانه توت فرنگی

راه اندازی گلخانه توت فرنگی

آموزش راه اندازی گلخانه توت فرنگی با کمترین سرمایه

افزایش جمعیت در سراسر دنیا باعث شده تا تامین مواد غذا و محصولات مختلف کشاورزی به دغدغه بزرگ تبدیل شود، که کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. همین امر باعث شده تا راه اندازی گلخانه های و سالن های پرورش گل، گیاه، میوه و دیگر محصولات کشاورزی رونق بگیرد و به یکی از فعالیت های پرسود تبدیل شود. گلخانه یک محیط کنترل شده است که فرد می تواند با مصرف بهینه آب و با بهره گیری از تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و سیستم تهویه با توجه به نوع محصول بهترین شرایط ممکن را به وجود بیاورد. موارد نام برده باعث شده تا پرورش دهنده بتواند برعکس شیوه سنتی در هر 4 فصل از سال به پرورش محصولات مختلف بپردازد و به طور دائم سود حاصل از فروش این محصولات را برداشت کند.

ایجاد یک منبع درامد دائمی، سود دهی بالا، تولید 4 فصل محصول در کنار نیاز به تعداد پایین کارگر باعث شده تا افراد مختلفی نگرش خود را از کشاورزی سنتی به راه اندازی گلخانه تغییر دهند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند. پیرو همین تغییر نگرش فرصت های شغلی زیادی برای قشر های مختلف ایجاد شده است.

از جمله محصولاتی که بیشتر در گلخانه های پرورش داده می شود توت فرنگی می باشد. این میوه سوددهی 40 تا 50 درصدی دارد و مهم تر از همه در هر دوره فرد چندین بار محصول برداشت می کند.

امکانات لازم برای راه اندازی گلخانه توت فرنگی

هزینه راه اندازی گلخانه توت فرنگی بسته به شیوه پرورش، مساحت گلخانه، امکانات، و تجربه پرورش دهنده متفاوت است. کشاورزی را می توان یک صنعت بزرگ با چارچوب مشخص دانست که فرد می تواند از طریق مختلف با توجه به میزان بودجه خود اقدام به درآمدزایی کند.

رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی

یکی از جدیدترین روش های تولید توت فرنگی بهره گیری از روش هیدروپونیک می باشد. در این شیوه از کشت به هیچ عنوان از خاک استفاده نمی شود و به عبارتی دیگر بذر در یک بستر مشمول تمامی مواد لازم برای رشد گیاه، قرار داده می شود تا رشد کند. چنانچه قصد بهره گیری از روش هیدروپونیک را دارید با توجه کنید که گلخانه کوچک تر از 5000 متر با توجه به هزینه های جاری، سوددهی چندان مناسبی نخواهد داشت. از این رو می توان گفت اولین دغدغه برای راه اندازی گلخانه توت فرنگی خرید یا اجاره زمین می باشد.

بعد از زمین باید یک بودجه قابل توجه برای خاک برداری، ایجاد اسکلت فلزی، نایلون کشی و عایق بندی در نظر بگیرید. علاوه بر این در اقدامات لازم برای تامین انرژی و برق، آبیاری و مهم تر از همه ایجاد بستر مناسب با استفاده از کارتن plus یا موزاییک مواردی دیگری هستند که باید با صرف هزینه در گلخانه ایجاد شود.

بهره گیری از تجهیزات گرمایشی مانند هیتر های آتش درون، سیستم رطوبت ساز مانند انواع مه پاش های بزرگ و همچنین تهویه و فن در گلخانه امری ضروری می باشد. البته ظرفیت هر یک از این دستگاه ها و تعداد مورد نیاز با توجه به بزرگی گلخانه متغیر است.

در نشر داشته باشید که پلاستیک کشیده بر روی سازه گلخانه بعد از مدتی فرسود شده و از بین می رود که باید آن را جایگزین کنید. عمر اینت پلاستیک ها در اقلیم های مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین شدت تابش آفتاب متغیر است.

البته شما می توانید با پرداخت هزینه بیشتر یک گلخانه شیشه ای ایجاد کنید که البته در کشورمان چندان مرسوم نمی باشد.

دریافت مجوز کار

دریافت مجوز فرایندی است که باید قم به قدم باید پیگیر آن شوید. داشتن زمین، پروانه چاه آب، تست کیفیت آب و همچنین انجام برخی استعلام ها می تواند 20 تا 30 روز زمان ببرد. در صورت داشتن شرایط لازم اداره کشاورزی مجوز گلخانه را به شما ارائه می کند، که در این حالت  می توانید کار خود را آغاز نمایید.

در صورتی که بعد از دریافت مجوز 20 درصد پیشرفت در کارهای مرتبط با گلخانه داشته باشید، می توانید تسهیلات تا سقف چند صد میلیون تا 1 میلیارد از بانک بگیرید.

شروع تولید توت فرنگی در گلخانه

بعد از اینکه تمامی اقدامات لازم برای راه اندازی گلخانه را در نظر گرفتید، نوبت به کاشت گیاه توت فرنگی می رسد. جالب است بدانید که تمامی بذر های گیاهان اعم از توت فرنگی از کشور های مختلفی چون هند، مجارستان و … وارد می شود؛ همین امر باعث شده تا قیمت بذر ها و دوره کشت آن ها کمی با هم تفاوت داشته باشند.

به طوری کلی در هر 1 متر مربع 17 یا 18 بوته توت فرنگی قرار می گیرد. شما می توانید با یک ضرب ساده و با توجه به مساحت گلخانه، تعداد نشا مورد نیاز و قیمت هر یک از نشانها میزان بودجه مورد نیاز را تعیین کنید. هر 10 بوته توت فرنگی در حدود 4 کیلوگرم محصول می دهد از این رو در یک گلخانه به اندازه 5000 متر می تواند بین 48 تا 52 تن توت فرنگی به صورت سالانه برداشت کرد.

شروع تولید توت فرنگی در گلخانه

جالب است بدانید که قیمت بالای توت فرنگی این تضمین را به شما می دهد که تمامی سرمایه صرف شده در گلخانه بعد از 2 الی 3 سال به جیب شما باز می گردد. البته بوته های این میوه باید دو سال یک بار جوانسازی شوند تا از حجم و میزان محصولات کاسته نشود.

اگر تمامی مراحل خرید بذر، کاشت، رشد و برداشت به درستی انجام شود و همچنین گیاهان گلخانه شما به هیچ ویروس یا عامل آلوده مبتلا نباشد شما در هر هکتار حدود 18 تا 20 تن محصول برداشت می کنید.

گیاه توت فرنگی برای رشد و بزرگ شدن به آب نیاز دارد، از این رو اگر نتوانید آب رسانی را به درستی انجام دهید، محصولات نهایی بوته توت فرنگی کوچک خواهد بود.

بهترین زمان برای کاشت توت فرنگی

از اواخر پاییز یعنی آذر تا فروردین ماه گیاه توت فرنگی در خواب است و شما می توانید آن را جا به جا کرده و در نقطه مورد نظر بکارید.

اگر بوته ها را در پاییز امسال بکارید، محصولات نهایی را در تابستان سال بعد برداشت خواهید کرد. چنانچه بوته ها را در فصل زمستان بکارید بعد از چند هفته تا یک ماه بوته ها گل خواهند دارد، برای افزایش شدن رشد توت فرنگی باید این گل ها را بچینید.

خاک مناسب برای این میوه سبک شنی با مواد مغذی زیاد و همچنین زهکشی ایده آل است.

فرایند تهویه کردن زمین

در ابتدای فصل پاییز و یا بهار باید زمین مورد نظر را شخم و دیسک بزنید. برای بالا بردن میزان مواد غنی در خاک باید از انواع کود های حیوانی و شیمیایی بهره گیری کنید و در گام بعد حتماً باید خاک را برای آزمایش انتقال دهید.

90 الی 100 کیلو ازت را در 3 دوره، 110 الی 140 کیلوگرم پتاس و در نهایت 70 کیلوگرم فسفر باید برای هر 1 هکتار در نظر گرفته شود. در ادامه با استفاده از نهرکن باید خطوطی به عرض 40 سانتی متر به عنوان جوی با پشته 80 سانتی متری تعبیه کنید.

توجه داشته باشید که در سال اول قبل از کاشت بوته ها، باید کود فسفر، پتاس و نصف مقدار اوره به خاک داده شود و سپس فرایند دیسک زنی صورت بگیرد. هر آنچه از کود اوره باقی مانده را بعد از گلدهی بوته ها در دو نوبت به خاک بیفزایید و آبیاری کنید.

نحوه کاشت توت فرنگی

برای کاشت توت فرنگی باید خاک را از قبل آبیاری کنید و چند روز صبر کنید تا خاک به حالت مرطوب باشد. بعد از کاشت نیز باید مجدداً مزرعه را آبیاری کنید، چرا که خشک بودن خاک می تواند بوته های توت فرنگی را با خطر جدی مواجه کند.

نحوه کاشت توت فرنگی

به هنگام کاشت بوته ها بر روی پشته هایی که از قبل ایجاد کرده ایم، کلیه برگ های کهنه روی بوته را بچینید و ریشه ها را جداسازی نمایید. اگر عمق کاشت گیاه کم باید ریشه با خطر هوازدگی و خشک شدن مواجه می شود.

هر بوته باید از دیگری 401 سانتی متر فاصله داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند.

اقدامت بعد از کاشت

  • روی خاک را با استفاده از کاه یا خاک اره بپوشانید تا توت فرنگی تولید شده در تماس مستقیم با خاک قرار نگیرد.
  • هر 7 روز یک بار باید مزرعه از طریق خطوط 40 سانتی از قبل ایجاد شده آبیاری شود.
  • بررسی و کنترل بیماری ها و آفت ها در سریع ترین زمان ممکن
  • چیدن ساقه های رونده در دوره رشد

برداشت محصول و بسته بندی

برای چیدن توت فرنگی ها  توصیه می شود روز خنکی را انتخاب کنید تا کیفیت محصول در کوتاه مدت کم نشود. همچنین بعد از چیدن آن ها را در جای خنکی قرار دهید.

برای حفظ کیفیت بهتر است میوه را کمی به همراه گیاه برداشت کنید تا بدین ترتیب خود توت فرنگی له نشود. برای جلوگیری از آسیب میوه ها، باید آن ها را در جعبه های کم عمق قرار دهید و به هنگام جا به جایی و حمل تمهیدات لازم را در نظر بگیرید.

بررسی شرایط خاک و محیط

توت فرنگی تقریباً در هر نوع خاکی پرورش داده می شود. ایده آل ترین PH برای ین میوه 5.5 تا 5.6 بوده و توجه داشته باشید که اگر آهک خاک از حد استاندارد تخطی کند برگ های این میوه زرد می شوند. آب و هوای گرم و مرطوب برای رشد توت فرنگی رادمان بالایی دارد.

از ویژگی های بارز این محصول سود ده می توان به مقاومت آن در برابر سرما و دمای پایین اشاره کرد به طوری که می تواند تا منفی 4 درجه را تحمل کند. البته اگر خاک را با کاه و کلش پوشش دهید تا دمای منفی 17 درجه نیز مشکلی گیاه مورد نظر را تهدید نخواهد کرد.

همانطور که قبلاً توضیح داده شد بوته توت فرنگی در عمق کم کاشته می شود از این رو تامین آب مورد نیاز برای رشد آن امری ضروری می باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*