logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

ساخت دانخوری برای بلدرچین

ساخت دانخوری برای بلدرچین

نحوه ساخت دانخوری برای بلدرچین 

نگهداری و پرورش بلدرچین یا هر پرنده دیگری چه به صورت خانگی و چه به صورت صنعتی تحت شرایط خاص و با در نظر گرفتن برخی اقدامات صورت می گیرد. بلدرچین پرنده ای است که به دلیل فروش قابل توجه تخم و گوشت محبوبیت بالایی را به خود اختصاص داده است.

یکی از مشکلات عدیده ای که در بحث پرورش بلدرچین چه به شکل خانگی یا چه در مقیاس صنعتی افراد با آن مواجه می شوند، هزینه های جاری می باشد که باید کاهش پیدا کند.

دانخوری و آبخوری یکی از ملزومات ضروری در بحث نگهداری پرنده است که فرد باید هزینه هایی را برای خرید آن در نظر بگیرد. این در حالیست که با بالا رفتن تعداد اعضای گله شما باید تعداد بیشتری از این تجهیزات تهیه نمایید.

در این مقاله نحوه ساخت دانخوری و آبخوری با چند روش ساده و با استفاده از مواد اولیه در دسترس و ساده برای شما عزیزان توضیح داده شده است؛ شما می توانید از این آبخوری ها و دانخوری ها علاوه بر نگهداری بلدرچین برای تامین نیاز دیگر پرنده ها از جمله اردک، مرغ، بوقلمونو … استفاده نمایید.

اینورتر 2500 وات

با ما همراه باشید.

برای ساخت دانخوری و آبخوری باید چه نکاتی در نظر گرفته شوند؟

شاید از نظر فنی ساخت این نوع تجهیزات بسیار ساده به نظر برسد، ولی با این حال باید برخی نکات مد نظر گرفته شوند که عبارت اند از:

  • قاب، ظرف یا مخزنی که برای نگهداری دان ها یا آب در نظر می گیرید باید از ظرفیت مناسبی برخوردار باشد.
  • به هنگام قرارگیری باید ارتفاع آن را تنظیم نمایید تا بلدرچین ها نتواند وارد آن شوند.
  • رطوبت یکی از عواملی است که زمینه لازم را برای ظهور انواع بیماری ها ایجاد می کند؛ از این رو باید از خیس یا مرطوب شدن آنها جلوگیری کنید.
  • اگر قسمت های کناری و لبه ظرف تیز و برنده باشد می تواند باعث زخمی شدن پرنده ها شود.
  • حتماً از ظرف یا مخزنی بهره گیری نمایید که قابل شست و شو باشد.
  • جثه و اندازه بدنی پرنده یک فاکتور بسیار مهم در طراحی این تجهیزات به شمار می رود.

استفاده از سطل برای ساخت دانخوری 

در این روش، شما باید با توجه به جثه پرنده 3 یا 4 حفره در قسمت پایینی بدنه سطل ایجاد کنید. البته هر حفره باید از دیگری 15 سانتی متر فاصله داشته باشد. در ادامه باید از چند لوله زانویی به عنوان یک ظرف مخصوص استفاده کنید تا پرنده از آن بخش برای غذا خوردن بهره گیری کند.

استفاده از سطل برای ساخت دانخوری

توجه نمایید که قطر هر یک از لوله ها حتماً باید 3 برابر قطر سر پرنده باشد، تا بدین ترتیب بلدرچین ها بتوانند به راحتی سر خود را داخل آن ببرند و از دان ها تغذیه کنند. بعد از پر کردن سطل با دان و ترکیبات غذایی فراموش نکنید که باید درب سطل را ببندید تا پرنده نتواند وارد آن شود.

ساخت دانخوری با استفاده از لوله پلیکا 

یکی از ساده ترین روش ها  برای ساخت دانخوری استفاده از لوله پلیکا می باشد. در این حالت دو عدد زانویی 45 درجه و یا PVC را به مهم اتصال می دهیم. در ادامه باید از یک لوله پلیکا به اندازه 1 متر به عنوان منبع ذخیره دان ها بهره گیری کنیم.

ساخت دانخوری با استفاده از لوله پلیکا 

لوله ها را به صورت ردیفی و کنار هم با استفاد از یک بست فلزی در نقطه مناسبی به دیوار بچسبانید.

ساخت دانخوری U شکل

در این روش باید از 3 نوع لوله پلیکا و دو عدد زانویی استفاده شود. همانگونه که از نام آن پیداست باید هر سه لوله مستقیم را با استفاده از 2 زانویی به هم متصل کنید و یک حالت U شکل تشکیل دهید.

ساخت دانخوری U شکل

لوله وسطی یا همان قسمت کف را باید در 4 نقطه 3 برابر قطر سر پرنده سوراخ نمایید تا محلی برای تغذیه ایجاد شود. از لوله هایی که به صورت ایستاده قرار داده شده اند به عنوان منبعی برای ذخیره سازی دان ها بهره گیری خواهند شد.

استفاده از بطری نوشابه برای ساخت آبخوری 

برای ساخت این آبخوری باید از 2 عدد بطری نوشابه معمولی یک و نیم لیتر بهره گیری کنید. یکی از بطری ها را از قسمت بالا تا نصفه ببرید و در ادامه  از قسمت پایین یک بخش را برای وارد شدن سر پرنده جهت آب خوردن در نظر بگیرید.

استفاده از بطری نوشابه برای ساخت آبخوری

حال بطری دوم را نیز همانند قبلی از وسط برش دهید ولی این بار قسمت بالایی را به شکل برعکس به داخل بطری اول وارد کنید.

اکنون بطری دوم  را با آب پر کنید تا پرنده ها به طور دائم آب تازه در اختیار داشته باشند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*