logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

ساخت دستگاه رطوبت ساز

ساخت دستگاه رطوبت ساز

ساخت دستگاه رطوبت ساز

یکی از مشکلاتی که همه ما در فصل های سرد سال با آن مواجه هستیم، هوای خشک است. در واقع سرد بودن آب و هوا به خودی خود باعث خشک شدن پوست می شود، در این بین استفاده از بخاری، شوفاژ و دیگر سیستم های گرمایشی می تواند مشکل خشکی را شدت دهد.

همین امر باعث شده تا بیشتر مردم از دستگاه های رطوبت ساز خانگی و مه پاش بهره گیری کنند. این دستگاه می تواند در مدت زمان کوتاه و به صورت تدریجی آب را به رطوبت یا به عبارت دیگر به بخار تبدیل کند. در این حالت هوای گرم یا سرد محیط از حالت خشکی در آمده که در این حالت مواردی مانند خشکی پوست یا مشکلات تنفسی از بین می رود. شما می توانید رطوبت ساز خانگی را از انواع وب سایت ها یا فروشگاه ها خریداری نمایید. با این حال برای صرفه جویی در هزینه یا در صورت نداشتن بودجه کافی شما می توانید این وسیله را در خانه خودتان بسازید. در ادامه دو روش را برای ساخت رطوبت ساز خانگی را برای شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

1- نحوه ساخت رطوبت ساز خانگی

لوازم و وسیله هایی که برای ساخت رطوبت ساز خانگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت را می توانید به راحتی خریداری کنید. اما توجه داشته باشید که برای این کار حتماً باید یخ خشک تهیه نمایید، چرا که حضور آن برای تهیه بخار خنک و رطوبت الزامی ضروری است. البته باید به این مهم توجه کنید که این دستگاه را نمی توان در فصل زمستان مورد استفاده قرار داد و برای این کار باید برخی تغییراتی در دستگاه مورد نظر اعمال شود.

قدم اول : در ابتدا باید مواد و قطعات مورد نیاز برای ساخت دستگاه را تهیه کنید.

در ابتدا باید مواد و قطعات مورد نیاز برای ساخت دستگاه را تهیه کنید.

دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

لوازم مورد نیاز:

  • یک قاب پلاستیکی یا فلزی که درب داشته باشد و در طولانی مدت دچار خوردگی یا زنگ زدگی نشود.
  • باتری 9v از نوع اسنپ
  • بهره گیری از فن کیس کامپیوتر
  • لوله خرطومی از جنس پلاستیک به اندازه نیم متر
  • چسب حرارتی و یا چسب قطره ای

به این نکته نیز توجه کنید که شما می توانید با توجه به اندازه دستگاه خود این قطعات را به صورت بزرگ یا کوچک خریداری نمایید. در واقع برای تولید رطوبت بیشتر باید قطعات و لوازم بزرگتر تهیه کنید.

قدم دوم: اتصال فن

برای شروع ساخت شما باید ابتدا دو حفره یا سوراخ بر روی درب و همچنین بدنه محصول ایجاد کنید. در واقع سوراخ اول مخصوص فن است که باید با استفاده از کاتر بر روی درب قرار گرفته شود.

اتصال فن رطوبت ساز

در ادامه فن را بر روی درب قرار داده و با استفاده از چسب حرارتی یا چسب قطره ای محکم کاری کنیید. برای بالا بردن راندمان فن بهتر است که حالت مکش آن به سمت بیرون باشد تا هوا را از محیط گرفته و به داخل ظرف انتقال دهد. در ادامه سیم هایی که از فن خارج شده را به باتری متصل کنید. البته برای این کار باید حتماً سیم قرمز فن را به سمت مثبت و سیم مشکی را به طرف منفی بچسبانید. برای جلوگیری از هرگونه مشکل می توانید به همراه خود باتری یک اسنپ نیز مورد استفاده قرار دهید.

قدم سوم : اتصال لوله

سورخ کوچک دومی که بر روی بدنه ایجاد شده است باید از قطر خود لوله کوچکتر باشد، چرا که لوله  باید در قسمت متصل شده کاملاً سفت شده و به صورت ثابت بماند. برای بالا بردن کیفیت کار باید حتماً درب و نوع چسب که مورد استفاده قرار می دهید از کیفیت کافی برخوردار باشد، چرا که دستگاه به هنگام کار رطوبت تولید می کند و نباید درب یا چسب توسط رطوبت تحت تاثیر قرار بگیرد.

اتصال لوله رطوبت ساز

توصیه می شود که این حفره ها یا سوراخ ها را به وسیله یک کاتر یا یک اره مدور اعمال کنید. بخشی از ظرف را انتخاب نمایید که بالاتر بوده و به درب نزدیک تر است تا لوله را به همین بخش متصل کنید. درزی که بر روی بدنه ایجاد شده را به خوبی با استفاده از چسب کاور نمایید.

قدم آخر : افزودن یخ خشک و آب داغ

افزودن یخ خشک و آب داغ

مقدار آب را حرارت داده و دمای جوش برسانید. در ادامه 3 لیوان از همین آب را در داخل مخزن رطوبت سازی خانگی بریزید. در ادامه درب مخزن را آماده کنید و یخ خشک در داخل مخزن که آب جوش قرار دارد بیفزایید و درب را ببندید. البته برای قرار دادن یخ خشک باید از دستکش استفاده کنید تا هیچ گونه آلودگی و میکروبی به داخل دستگاه منتقل شود. در  آخر دستگاه را روشن کنید تا فن بکار افتاده و رطوبت تولید شده را به وسیله فن و لوله به محیط پخش کند.

2- روش دوم برای ساخت مهساز خانگی

در این بخش، روش دومی برای ساخت مهساز خانگی به طور کامل توضیح داده شده است. این دستگاه با استفاده از سنسور پیزوالکتریک آب را به بخار خنک تبدیل می کند.

ابزار و لوازم مورد نیاز :

  • فن کوچک کیس کامپیوتر
  • خرید یک ماژول مخصوص تولید بخار سرد
  • تبدیل کننده DC
  • قاب پلاستیکی درب دار
  • آداپتور 12 ولت

قدم نخست : ایجاد حفره و نصب ماژول التراسونیک

این دستگاه به دلیل بهره گیری از سنسور پیزوالکتریک تحت عنوان آلتراسونیک نیز شناخته می شود. در ابتدا باید شما با بهره گیری از یک کاتر حفره مناسبی بر روی درب بتراشید تا فن را بر روی آن قرار دهید.

ایجاد حفره و نصب ماژول التراسونیک

به این نکته دقت کنید که سیم مازول بعد از قرارگیری در داخل ظرف باید به سمت بیرون کشیده شود تا در کارکرد فن هیچ خللی رخ ندهد و بدون هیچ خلاء اضافی فن بر روی درب نصب گردد.

قدن دوم : متصل نمودن سیم به تبدیل کننده DC

مهم ترین بخش در ساخت رطوبت ساز خانگی آلتراسونیک متصل کردن ماژول و همچنین SET کردن سیم ها به تبدیل کننده DC است. در آخر باید تبدیل کننده به آداپتور وصل شود.

در این قسمت شما باید کمی آب ولرم یا خنک در داخل مخزن دستگاه یعنی داخل ظرف بریزید ولی درب را نبندید و آداپتور را به برق بزنید.

در ادامه مشاهده خواهید کرد که سنسور پیزوالکتریک به راحتی با ایجاد موج های فراصوتی، آب را در مدت زمان کوتاه به بخار خنک تبدیل خواهد کرد.

سخن آخر

در این مقاله ما اطلاعات لازم را برای ساخت رطوبت ساز خانگی در دو روش مختلف گردآوری کرده ایم تا شما به راحتی بتوانید با لوازمی که در اختیار دارید اقدام به ساخت این وسیله کنید. البته این دستگاه تنها در اندازه محدود رطوبت تولید می کند از این رو تنها برای مصرف های محدود مانند فضای خانه مناسب است.

در صورت بهره گیری از این مه پاش در محیط های بزرگ متاسفانه راندمان کاهش شدیدی پیدا کرده و در این حالت حضور بخار در محیط به ندرت حس می شود. از این رو توصیه می شود در صورت نیاز به تامین رطوبت محیط های بزرگ مانند گلخانه، سالن های پرورش قارچ، سالن پرورش گل و گیاه و … از دستگاه رطوبت ساز و مهساز پروانه ای بهره گیری کنید.

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    حسین اسپهبد پاسخ

    بنده سالن ۳۶مترمربعی دارم نیاز است که برای رشد محصول خاصی که پرورس میدهم یکدستگاه بخارساز گرم در سالن باحجم فوق نصب کنم وقت ساختن هم ندارم اگر ممکن است راهنمائی فرمائبد ـمتشکرم از مساعی شم

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      لطفا با شماره ی 09144485590 در تماس باشید یا پیغام بفرستید و نیازتون رو بگید بهشون خودشون تماس میگیرن